۳۰ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۵۸
مذهبی ترین کشورهای دنیا

موسسه تحقیقاتی و افکار سنجی پیو از سال 2008 تا 2023 در 102 کشور دنیا نظر سنجی هایی را انجام داده است که مشخص می کند در هر کشور میزان دینداری چقدر می باشد.

در طول یک و نیم دهه گذشته، مرکز تحقیقاتی پیو، نظرسنجی‌های متمرکز بر مذهب را در سراسر جهان انجام داده است. در این نظرسنجی ها عموما 2 سوال پرسیده می شود. یکی این است که «مذهب چقدر در زندگی شما مهم است؟» و مورد دیگر این که «چند وقت یکبار به عبادت می پردازید؟»

با استفاده از این پرسش‌ها، شاهد الگوی مشابهی در 102 کشور هستیم که بین سال‌های 2008 و 2023 بررسی شده است. بیشترین مناطق مذهبی در آفریقا زیر صحرای، آمریکای لاتین، خاورمیانه و شمال آفریقا هستند و مناطقی که کمترین افراد مذهبی را دارند در اروپا و شرق آسیا می باشند.

البته ابعادی از معنویت وجود دارد که با این دو سؤال در نظرسنجی نمی توان آن را اندازه گیری نمود و برای این امر از شاخصه های دیگری استفاده شده است.

اهمیت دین در سراسر جهان

11

مردم آفریقا زیر صحرای معمولاً از جمله افرادی هستند که می گویند مذهب در زندگی آنها بسیار مهم است. حداقل 90 درصد از بزرگسالان در سنگال، مالی، تانزانیا، گینه بیسائو، رواندا و زامبیا این موضوع را اعلام کرده اند.

در مقابل، تقریباً در تمام کشورهای اروپایی که مورد بررسی قرار گرفتند، اکثر مردم بر این نظر بودند که مذهب در زندگی آنها اهمیت بالایی ندارد. در استونی، جمهوری چک، دانمارک، سوئیس، بریتانیا، سوئد، لتونی و فنلاند، کمتر از 10٪ بزرگسالان این را اعلام کردند.

این الگو در آسیای جنوبی و جنوب شرقی مانند آفریقا زیر صحرای و اروپا نیست. بزرگسالان در برخی از کشور های این منطقه از جمله افرادی هستند که اهمیت زیادی به دین می دهند. به عنوان مثال اندونزی جایی است که تقریباً همه بزرگسالان می گویند مذهب در زندگی آنها بسیار مهم است. اما این میزان در سنگاپور (36%) و ویتنام (26%) می باشد.

همچنین در ایالات متحده، 42 درصد از بزرگسالان معتقدند که مذهب در زندگی آنها بسیار مهم است.

نرخ عبادت روزانه در سراسر جهان

22

مردم آمریکای لاتین از جمله افرادی هستند که می گویند به طور روزانه عبادت می کنند. در گواتمالا و پاراگوئه، 82 درصد از بزرگسالان این را اعلام کرده اند و در کاستاریکا و هندوراس 78 درصد بیان شده است.همچنین، در کشور های مورد بررسی در شرق آسیا کمتر از 21 درصد برای عبادت روزانه اعلام شده است. این مقدار در هنگ کنگ 13٪ و در ژاپن 19٪ می باشد.در ایالات متحده نیز حدود 45 درصد از آمریکایی ها می گویند که به طور روزانه عبادت می کنند.

پیچیدگی های سنجش دینداری در سطح جهانی

پرسیدن از مردم در مورد اهمیت دین در زندگی‌شان و اینکه چند وقت یکبار عبادت می کنند، می‌تواند دریچه‌ای مهم به دینداری آنها ارائه کند. اما این سوالات در بعضی از کشور های و فرهنگ ها دارای معیار سنجش متفاوتی می باشند.

به عنوان مثال در کشور هایی که ادیان ابراهیمی (یهودیت، مسیحیت و اسلام) غالب هستند، عبادت و سازمان‌های مذهبی رسمی در این کشور ‌ها یک شاخت معین می باشد؛ این در حالی است که در سایر نقاط جهان، باید سؤالات بیشتری پرسیده شود تا جنبه های کلیدی عبادت مشخص شود.

نمونه بارز آن،  جوامع شرق آسیا می باشد. پیش از این نظرسنجی، با کارشناسان منطقه مشورت شده است تا سوالات به گونه ای طراحی شود که مرتبط با هدف این افکار سنجی باشد و تحقیقات کیفی انجام شده است تا اطمینان حاصل شود که رویکرد درستی را در پیش گرفته‌ شده است. همچنین در رابطه با کشور هند زیر رویه به همین صورت می باشد.

منبع: https://www.pewresearch.org/short-reads/2024/08/09/where-is-the-most-religious-place-in-the-world

کد خبر 20757

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =