۵ شهریور ۱۴۰۳ - ۰۹:۲۰

تظاهرات در مقابل مسجد آبی در آلمان

صدها نفر خواستار بازگشایی هستند
تظاهرات در مقابل مسجد آبی در آلمان

اعتراضات به بسته شدن مسجد آبی بالا گرفته و طبق گزارش پلیس، حدود 280 نفر عصر روز پنج‌شنبه یازده مرداد ماه بار دیگر در تجمع اعتراض به بسته شدن این مرکز شرکت کردند که تعداد آنها بیشتر از اولین تظاهرات هفته گذشته بود. پلیس آلمان اعلام کرد که این اعتراضات به طور مسالمت‌آمیز برگزار شد و تا ساعت 21:15 به پایان رسید.

ظهر روز جمعه یازده مرداد باردیگر چند صد نفر مقابل مسجد امام علی(ع) تجمع کردند تا مجدداً به ممنوعیت فعالیت این مرکز اعتراض کنند. شرکت‌کنندگان در نماز جمعه هفته گذشته اعلام کرده بودند که تا زمانی که دوباره وارد مسجد نشوند، به اعتراضات خود ادامه خواهند داد. یک روز پس از بسته شدن مرکز اسلامی هامبورگ (IZH) در مسجد آبی، حدود 300 نفر عصر پنج‌شنبه قبل مقابل این مکان تجمع کرده بودند. آنها به یک فراخوان در شبکه‌های اجتماعی پاسخ دادند و در مقابل مسجد به‌صورت جمعی نماز خواندند. در این نماز اعتراضی نه‌تنها مسلمانان هامبورگ، بلکه از مناطق دیگر مانند هارتس نیز شرکت داشتند. شرکت‌کنندگان اظهار داشتند که این رویداد یک تظاهرات نیست بلکه یک نماز است. هیچ پلاکاردی هم به دست گرفته نشد. پلیس آلمان با تجهیزات گسترده‌ای در محل حضور داشت. این تجمع به‌صورت مسالمت‌آمیز برگزار شد. پس از نماز، شرکت‌کنندگان به‌صورت گروه‌های کوچک پراکنده شدند.روز جمعه نیز حدود 200 نفر در نماز جمعه مقابل مسجد آبی بسته شده در منطقه اولن‌هورست شرکت کردند. به گفته پلیس هامبورگ، هیچ حادثه‌ای رخ نداد. مردان و زنان در گروه‌های جداگانه تجمع کردند. همچنین یک امام جماعت در محل حضور داشت. وزیر کشور نانسی فزر (SPD) مرکز اسلامی هامبورگ (IZH) را به‌عنوان یک مرکز تبلیغاتی مهم ایران در اروپا توصیف کرد و در تاریخ 24 جولای فعالیت آن را ممنوع کرد.

ناامیدی پس از بسته شدن مسجد آبی

فاتیح یلدیز به NDR Hamburg Journal گفت، از شورای جوامع اسلامی هامبورگ بسیاری از مسلمانان ناامید هستند، زیرا افراط‌گرایی اسلامی برای بیشتر آنها بیگانه است، اما آنها مکان مذهبی خود را از دست داده‌اند. حتی اگر بیش از 40 مسجد دیگر در هامبورگ وجود داشته باشد، برای آنها موضوع فقط یک ساختمان نیست. این مکانی است که بسیاری از افراد از کودکی در آن بزرگ شده‌اند، دین خود را آموخته و تمرین کرده‌اند. یلدیز افزود :در این مسجد جشن‌هایی مانند عروسی برگزار می‌شد، بنابراین این مکان برای بسیاری حس خانه­شان را داشت. اینکه اکنون از آن جدا شده‌اند، برای بسیاری بسیار سخت و غیرقابل درک است. یک روز پس از بسته شدن، اولین پلاکاردهای اعتراضی بر روی حصار مسجد آبی دیده شد. اما این پلاکاردها هر بار توسط پلیس آلمان برداشته می‌شوند.

تظاهرات در مقابل مسجد آبی: صدها نفر خواستار بازگشایی هستند

SPD: مسجد ممکن است پس از تحقیقات دوباره مورد استفاده قرار گیرد

اکهارد ویسوکی، سخنگوی سیاست دینی در این رابطه گفت: برای مسجد آبی ممکن است طبق گفته حزب SPD،، به محض اینکه تحقیقات پس از حمله پلیس به پایان برسد، راه‌حلی برای بازگشایی مسجد پیدا شود. از آنجا که این اقدام طبق گفته وزارت کشور علیه فعالیت‌های مذهبی در این مکان نبوده، بلکه علیه فعالیت های مرکز اسلامی به‌عنوان گرداننده بوده است، تصور می کنم که ادامه فعالیت‌های مذهبی مسجد به نوعی تضمین شود و این امر با همکاری بسیاری از ذینفعان انجام خواهد شد.

سازمان اطلاعات داخلی به‌دقت اسلام‌گرایان را تحت نظر دارد

«مارکو هاسه» سخنگوی سازمان اطلاعات داخلی هامبورگ در این رابطه گفت:برای سازمان اطلاعات داخلی هامبورگ در حال حاضر این سوال مطرح است که اکنون جامعه اسلام‌گرا چه خواهد کرد. آیا مرکز اسلامی IZH هنوز ساختارهای مخفی دارد یا به دنبال ایجاد ساختارهای جدید است، مشخص نیست. اما آنها مهم‌ترین پایه خود را از دست داده‌اند. با این وجود، همچنان اسلام‌گرایان ایرانی و شیعه‌ای وجود خواهند داشت که ما بر آنها تمرکز خواهیم کرد. سازمان اطلاعات داخلی به‌دقت تحولات را زیر نظر خواهد داشت و هر زمان که ممکن باشد، به مردم اطلاع خواهد داد.

تظاهرات در مقابل مسجد آبی: صدها نفر خواستار بازگشایی هستند  دو رسانه آلمانی RTL و ntv مدعی شده اند که فعالیت‌های تبلیغی مشابه با مرکز اسلامی هامبورگ، همچنان در منطقه‌ای دیگر در برامفلد ادامه دارد. بر اساس گزارش تحقیقی این دو رسانه آلمانی، این مهدیه توسط یک تاجر به نام مهدی ت. تاسیس شده است که قبلا یک فروشگاه مد لوکس در مرکز شهر هامبورگ داشت.

ممکن است مسجد آبی به مرکز مهسا امینی تبدیل شود

وزارت کشور آلمان مدعی شده است که با استفاده از مدارک جمع‌آوری شده در این مرکز، فرآیند ممنوعیت فعالیت اجرا شد و این باعث مصادره این ساختمان تاریخی شد. بلافاصله پس از بسته شدن، بحث‌هایی آغاز شد که با این مسجد که اکنون در مالکیت دولت فدرال قرار دارد، چه باید کرد.

منبع:  Abendblatt - mopo ndr n-tv

کد خبر 20831

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =