اتحاد برای توسعه گردشگری آلماتی
نشستی در آلماتی برگزار شد که در آن مسائل همکاری بین منطقهای در حوزه گردشگری در رابطه با توسعه جاذبههای گردشگری در منطقه آلماتی و منطقه تفریحی شوچینسک-بوروفسکایا مطرح شد.
در سال 2023، آلماتی به عنوان پایتخت فرهنگی و گردشگری سازمان همکاری شانگهای شناخته شد که منجر به افزایش 12.6 درصدی گردشگران نسبت به سال 2022 شد.
در پایان سال گذشته، بیش از 2 میلیون نفر از آلماتی بازدید کردند که تعداد گردشگران خارجی 29.5 درصد افزایش یافته است و این نشان دهنده جذابیت جهانی شهر به عنوان یک مقصد گردشگری است. توسعه گردشگری به طور فعال توسط سرمایهگذاری در زیرساختها -54.6 میلیارد تنگه در هفت ماه سال جاری - پشتیبانی میشود. درآمدهای مالیاتی از بخش گردشگری نیز 32.4 درصد افزایش یافته و در نیمه اول سال به 40.6 میلیارد تنگه رسیده است.
هر ساله در آلماتی مطالعهای با عنوان "پرتره گردشگر" انجام میشود که به درک بهتر مخاطبان هدف، از جمله ویژگیهای اجتماعی-جمعیتی، اهداف سفر و مدت اقامت کمک میکند. گردشگر خارجی اغلب مردی بین 26 تا 35 سال است که به تنهایی سفر میکند 40% هدف اصلی سفر، تفریح (68%) است، با علاقه به رویدادهای فرهنگی (48%) و اکوتوریسم 44% میانگین مدت اقامت 5 روز است و میانگین هزینه روزانه 334 دلار (160320 تنگه) است که 8.7 برابر بیشتر از میانگین هزینه گردشگر داخلی است.
همکاری با مسترکارت امکان پیگیری روندهای کلیدی و توسعه پتانسیل گردشگری را فراهم میکند. بر اساس دادههای این پلتفرم، آلماتی در تعدادی از شاخصها بهبود نشان میدهد. شاخص رضایت گردشگران (GTPI) از ژانویه تا ژوئیه 2024، 6 درصد افزایش یافته و به 71 درصد رسیده است. گردشگران خارجی نظرات مثبتی در مورد آب و هوا (89%)، محصولات گردشگری (79%) و هتلها (52%) دارند. میانگین هزینه یک گردشگر برای سفرهای شخصی 165.4 دلار (79.4 هزار تنگه) در روز است، در حالی که یک گردشگر تجاری 425 دلار (204 هزار تنگه) هزینه میکند که بر اهمیت توسعه گردشگری MICE در آلماتی تأکید میکند.
به گفته مارات آخمتژانوف، فرماندار استان آقمولا، مراکز گردشگری درمانی، تفریحی، زیست محیطی و کشاورزی به طور فعال در منطقه در حال توسعه هستند. نتایج سال 2023 و نیمه اول سال جاری، پویایی مثبتی را نشان میدهد: کل جریان گردشگری به منطقه 6 درصد افزایش یافته و به بیش از 1.3 میلیون بازدیدکننده رسیده است، از جمله 18.2 هزار گردشگر خارجی که 114 درصد بیشتر از سال گذشته است. حجم خدمات گردشگری ارائه شده 23 درصد افزایش یافته و سرمایهگذاری در بخش گردشگری در سه سال گذشته دو برابر شده و در سال 2023 به 27.8 میلیارد تنگه رسیده است. کار فعالی برای جذب سرمایهگذاری و ایجاد فضای سرمایهگذاری مطلوب در منطقه در حال انجام است که رشد پایدار و توسعه پتانسیل گردشگری استان آقمولا را تضمین میکند.
رستم ایساطایف، معاون فرماندار استان آلماتی، خاطرنشان کرد که 9 منطقه از 33 منطقه موجود در نقشه گردشگری قزاقستان در این استان متمرکز شدهاند.
با توجه به تحقیقات بازاریابی انجام شده، یربولات دوسایف فرماندار آلماتی، پیشنهاد کرد که با استفاده از تجربیات کشورهای خارجی، محصولات گردشگری منحصر به فرد با بستههای خانوادگی و کودکان توسعه یابد. ابتکارات مربوط به پروژههای مشترک با خطوط هوایی، هتلها و تأمین مالی ترجیحی نیز مورد حمایت قرار گرفت.
در پایان این نشست، طرفین یک یادداشت تفاهم همکاری امضا کردند که شامل ایجاد محصولات گردشگری یکپارچه، تقویت جایگاه در بازار بینالمللی، برگزاری سمینارها و شرکت در نمایشگاههای بینالمللی برای ارتقا مناطق میشود.
تهیه شده در وابستگی فرهنگی سرکنسولگری ج. ا. ایران-آلماتی قزاقستان
منبع:
https://www.inform.kz/ru/almati-akmolinskaya-i-almatinskaya-oblasti-obedinili-usiliya-dlya-razvitiya-turizma-62f3a6
نظر شما