۹ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۴:۰۱
مطبوعات نیجریه و چالش های آن

بیش از  60 روزنامه ملی و فراملی در نیجریه در حال انتشار است و 30 عنوان از آن بصورت منطقه و فراملی در حال انتشار است . برخی از این روزنامه ها کار خود را در سطح ملی آغاز و در حال حاضر با گستره و دامنه منطقه ای و بین المللی منتشر می شود .

مطبوعات نیجریه و چالش های آن

بیش از  60 روزنامه ملی و فراملی در نیجریه در حال انتشار است و 30 عنوان از آن بصورت منطقه و فراملی در حال انتشار است . برخی از این روزنامه ها کار خود را در سطح ملی آغاز و در حال حاضر با گستره و دامنه منطقه ای و بین المللی منتشر می شود .

این در حالی است که برخی دیگر نیز به علت گران بودن هزینه چاپ در کشور نیجریه از حالت چاپ روزانه به هفته نامه،گاهنامه و ماهنامه و یا بصورت چاپ برخط تغییر وضعیت داده اند.    

نهاد های رسانه ای و مطبوعاتی کشور نیجریه هرساله روزنامه های این کشور را براساس شاخص های کلی نظیر حفظ کیفیت و استاندار چاپ ، حرفه گری در رونامه نگاری ، داشتن مخاطب بالا ، پرداختن به جنبه های آموزشی و تحلیل بی طرفانه آنها، طبقه بندی می کند .

در این نوشته برآن هستیم  10 روزنامه برتر کشور نیجریه را به شرح ذیل معرفی کنیم .

روزنامه پانچ در رتبه اول این فهرست قرار دارد. این روزنامه در 8 آگوست 1970 به عنوان یک روزنامه کار خود را در نیجریه آغاز کرد و در حال حاضر تیراژ روزانه آن 80 هزار نسخه است و نسخه آنلاین آن بیش از 100 میلیون خواننده را در ماه ثبت کرده است .

https://punchng.com

روزنامه گاردین یکی دیگر از روزنامه های ملی و خصوصی نیجریه است که دارای نفوذ ملی قابل توجهی است. نسخه چاپی این  روزنامه فقط در لاگوس منتشر می شود.

روزنامه گاردین در سال ۱۹۸۳ توسط الکس ایبرو، یک کارآفرین و استنلی ماسبو، روزنامه نگار ارشد روزنامه های دیلی تایمز، تأسیس شد و مدل آن از گاردین بریتانیا اقتباس شده است. گاردین در معرفی روزنامه نگاری با کیفیت بالا به نیجریه با محتوای سرمقاله متفکرانه پیشگام است . این روزنامه برای اولین بار در 22 فوریه 1983 به عنوان یک هفته نامه منتشر شد و یکشنبه ها منتشر می شد و در 4 ژوئیه 1983 رسما انتشار روزانه خود را آغاز کرد .

https://guardian.ng

روزنامه نیشن که در حال حاضر رتبه سوم  را دارد در شهرای لاگوس، ابوجا و پورت هارکورت توزیع چاپی دارد . این روزنامه از سال 2006 در حوزه های تجارت ، اقتصاد، سیاست، ورزش، هنر و فرهنگ و همچنین پیگیری روند های دموکراتیک و نهادهای دموکراسی را بطور خاص پوشش می دهد . این روزنامه اولین روزنامه در نوع خود است که در عرض دو سال پس از فعالیت در سراسر کشور توزیع گردید.

thenationonlineng.net

روزنامه ونگارد، سام آموکا-پمو، یکی از بنیانگذاران روزنامه پانچ، روزنامه ونگارد را تأسیس کرد. اولین نسخه این روزنامه در سال 1984 آخر هفته منتشر می شد .

 این روزنامه تاکنون در تعهد خود به زندگی بهتر برای مردم، تشویق و ترغیب تجارت آزاد، حاکمیت قانون و حکمرانی خوب، به اهداف خود عمل کرده است. این روزنامه یکی از معدود روزنامه های ملی در نیجریه است که مستقل از هرگونه وابستگی به گروه های سیاسی فعالیت خود را ادامه داده است.

روزنامه ونگارد به عنوان پرخواننده ترین روزنامه آنلاین در نیجریه به حساب می اید و به طور متوسط بیش از 800,000 خواننده در ماه دارد.

از روزنامه ونگارد 20,000 نسخه بصورت چاپی در لاگوس و 12,000 نسخه در ابوجا , در شهرهای جنوب غربی 15,000، جنوب-جنوب 25,000، جنوب شرقی 15,000، شمال مرکزی - 18,000، شمال شرقی - 7,500 و شمال غربی - 7,500 نسخه از آن توزیع می گردد.

https://www.vanguardngr.com

روزنامه سان ، این روزنامه مدل کاری خود را از The Sun UK بریتانیا اقتباس کرده است و در ابتدا خود را به عنوان پادشاه روزنامه های نیجریه معرفی کرد.  دیلی سان در 29 مارس 2001 تأسیس شد و ابتدا به صورت هفتگی بود و در 18 ژانویه 2003 به صورت روزانه فعالیت خود را ادامه داد.

روزنامه سان با میانگین 80 درصد فروش به پرفروش ترین روزنامه نیجریه تبدیل شده بود ، اما روزنامه نگاری آنلاین ضربه بزرگی به تیراژ و فروش این روزنامه وارد کرد و نظرسنجی های اخیر نشان می دهد که این روزنامه بیش از 700,000 خواننده چاپی ماهانه در سراسر کشور دارد و از خوانندگان قابل توجهی در بخش جنوب شرقی نیجریه برخوردار است.

https://thesun.ng

روزنامه اعتماد ، روزمامه دیلی تراست یکی از بزرگترین شرکت های رسانه ای نیجریه با عنوان Media Trust Limited است . مرکز انتشاراتی این روزنامه در ابوجا مستقر است و روزنامه های انگلیسی زبان Daily Trust، Weekly Trust، Sunday Trust و روزنامه های Hausa  وAminiya زبان و همچنین یک مجله پان آفریقایی جدید به نام کلیمانجارو را منتشر می کند.

دیلی تراست بیشترین خوانندگان را در شمال نیجریه به خود اختصاص داده است، بنابراین برای برنامه ریزان این رسانه ، شمال نیجریه که عمدتا مسلمان هستند در اولویت قرار دارد .

https://dailytrust.com

روزنامه تریبون نیجریه، این روزنامه که توسط یکی از بنیانگذاران نیجریه بنام حکیم اوبافمی آولووو در نیجریه تأسیس شد،  یکی از قدیمی ترین روزنامه های خصوصی نیجریه ای است.

این روزنامه در سومین شهر بزرگ و قدیمی نیجریه در ایبادان منتشر می شود . انتشار این روزنامه در سال 1949 آغاز شد. این روزنامه هنوز هم از محبوبیت خاصی به ویژه در جنوب غربی نیجریه برخوردار است و بطور میانگین  ماهانه بیش از 490,000 نفر خواننده دارد.

روزنامه ورزشی با عنوان " ورزش کامل " هشتمین روزنامه پر طرفدار در نیجریه است .  Complete Sports یک روزنامه ورزشی ، ملی و روزانه است که دفتر مرکزی آن در لاگوس قرار دارد.

 اولین بار در سال 1995 منتشر شد و به یکی از پرخواننده ترین روزنامه ها در نیجریه تبدیل شد. این روزنامه در درجه اول بر اخبار ورزشی نیجریه، شخصیت ها به ویژه فوتبالیست های نیجریه ای تمرکز دارد.

این روزنامه در سراسر نیجریه و برخی از بخش های جمهوری بنین و کامرون منتشر می شود و بنابراین آن را به یکی از پرتیراژترین روزنامه ها در غرب آفریقا تبدیل کرده است .

https://www.completesports.com

زندگی ورزشی ، روزنامه Sporting Life دومین روزنامه ورزشی پرخواننده در نیجریه است. Sporting Life که توسط Vintage Press در لاگوس منتشر می شود، اخبار روزانه ورزش ملی را به سبکی با طراوت پوشش می دهد.

این روزنامه رویدادهای ورزشی محلی، ملی و بین المللی را پوشش می دهد و بیش از 370,000 خواننده در سراسر نیجریه دارد.

امینیا یک روزنامه هاوسا زبان است که توسط Media Trust Limited منتشر می شود و بیش از 350,000 نفر در سراسر نیجریه خوانده دارد . با توجه به زبان این روزنامه ، عمدتا ایالت های مسلمان نشین و شمال کشور نیجریه از این روزنامه استقبال خوبی دارند . 

نتیجه گیری :

روزنامه ها در نیجریه تا حد زیادی متعلق به افراد، دولت ها و گروه ها و تشکل های سیاسی هستند. علیرغم این که روزنامه های متعلق به دولت می بایست برای محافظت از منافع مردم فعالیت داشته باشند ، ولی بطورکلی عملا به حفاظت از منافع نخبگان دولتی که بیشتر از روزنامه برای ترویج سیاست های خود در دولت استفاده می کنند، تبدیل شده اند.

صنعت روزنامه در نیجریه پویا است و این موضوع به سابقه طولانی این صنعت دراین کشور بر می گردد. نیجریه ، اولین نشریه خود را با عنوان Iwe Irohin در سال 1859 بصورت محلی منتشر کرد و در حال حاضر بیشتر روزنامه های نیجریه خصوصی هستند .

روزنامه ها به عنوان ستون فقرات رسانه های نیجریه است و این به وضوح توسط تاریخ صنعت رسانه در این کشور قابل ملاحظه است . با این حال، چالش های مختلفی نیز پیش روی صنعت روزنامه چاپی در کشور وجود دارد. تیراژ ترکیبی روزنامه ها در نیجریه به طور مداوم در حال کاهش است و دلایل این کاهش ممکن است شامل هزینه بالای کاغذ روزنامه ، ظهور اینترنت و تنوع پلتفرم های آنلاین است که به خوانندگان امکان می دهد اخبار و اطلاعات را به صورت رایگان به دست آورند.

یکی دیگر از چالش های پیش روی روزنامه ها در نیجریه این است که سیاست مدارانی که صاحب روزنامه هستند، آنها را برای نیل به اهداف خود مدام دستکاری می کنند. در بیشتر موارد، اگر دستور کار سیاسی چنین سیاستمدارانی محقق شود، روزنامه را رها می کنند. در نتیجه، بسیاری از سازمان ها و روزنامه ها به این صورت تاکنون در این کشور تعطیل شده اند .

مع الوصف ، چالش اصلی روزنامه های نیجریه این است که چگونه از فناوری جدید استفاده کنند و راه هایی را برای محبوب کردن محصول آنلاین خود کشف کنند و ناشران باید بدانند که موفقیت آینده با اینترنت است.

منابع:

ü https://en.wikipedia.org/wiki/Newspapers_published_in_Nigeria#List_of_newspapers

ü https://www.squirrelpr.com/blog/post/4/media-planning-guide-nigerias-12-most-influential-national-newspapers

ü https://imesoimeso.org/newspapers-magazines-nigeria/

ü https://archive.aessweb.com/index.php/5007/article/view/3027/5472

 

 

کد خبر 20895

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 5 =