دانشگاه های برتر قزاقستان در رتبه بندی جهانی

112 مؤسسه آموزش عالی در قزاقستان در سال تحصیلی 2023-2024 فعالیت ‌کردند، از جمله 77 دانشگاه، 14 آکادمی، 10 مؤسسه، هنرستان و کالج عالی، 8 دانشگاه ملی و 3 دانشگاه تحقیقاتی ملی.

4 دانشگاه قزاقستان در رتبه بندی بهترین دانشگاه‌های جهان

112 مؤسسه آموزش عالی در قزاقستان در سال تحصیلی 2023-2024 فعالیت ‌کردند، از جمله 77 دانشگاه، 14 آکادمی، 10 مؤسسه، هنرستان و کالج عالی، 8 دانشگاه ملی و 3 دانشگاه تحقیقاتی ملی.

در عین حال، همه دانشگاه‌های قزاقستانی در خارج از جمهوری قزاقستان (و حتی در داخل کشور) شناخته شده نیستند. تصمیم گرفتیم بررسی کنیم که دانشگاه‌های قزاقستان در عرصه بین‌المللی چگونه ارزیابی می‌شوند. بنابراین، در رتبه‌بندی معتبر جهانی دانشگاه‌ها در سال 2024 توسط تایمز هایر اجوکیشن، World University Rankings 2024، که شامل 1907 دانشگاه از 108 کشور و منطقه است، تنها چهار دانشگاه قزاقستانی موفق به کسب رتبه شدند.

لازم به ذکر است که رتبه های به دست آمده به خودی خود یک عامل بسیار مهم است که نشان دهنده وضعیت جدی دانشگاه است. علاوه بر مؤسسات آموزشی که در رتبه‌بندی قرار گرفتند، 769 دانشگاه دیگر دارای وضعیت گزارشگر هستند: این بدان معناست که آنها داده‌ها را ارائه کرده‌اند، اما معیارهای سختگیرانه انتخاب برای رتبه‌بندی را نداشته‌اند، به همین دلیل است که آنها فقط می‌توانند در جدول نهایی به این شکل نمایش داده شوند.

فقط یک مؤسسه آموزشی قزاقستانی از چهار مؤسسه‌ای که رتبه دریافت کردند، در رتبه بالایی قرار گرفت – دانشگاه نظربایف  Nazarbayev (NU). NU در گروه دانشگاه‌هایی قرار گرفت که رتبه‌های 501 تا 600 را کسب کردند. بنابراین، دانشگاه نظربایف NU  در بین 30 درصد از بهترین مؤسسات آموزش عالی در جهان قرار گرفت.

برای مقایسه، علاوه بر دانشگاه نظربایف  NU، دانشگاه ملی قزاقستان به نام الفارابی (رتبه 1201-1500)، دانشگاه ملی اوراسیا به نام گومیلیوف L. N. Gumilyov و دانشگاه فنی ملی قزاقستان به نام ساتبایف K. I. Satpayev (هر دو در رتبه 1500+) نیز در بین دانشگاه‌های رتبه‌بندی شده قرار گرفتند.

علاوه بر رتبه در رده‌بندی کلی، دانشگاه نظربایف NU  همچنین رتبه 129 را در بین 739 دانشگاه برتر آسیا و رتبه 106 را در بین 673 دانشگاه جدید (یعنی دانشگاه‌هایی که کمتر از 50 سال پیش تأسیس شده‌اند) در جهان کسب کرد. اینها شاخص‌های بسیار چشمگیری هستند و هیچ دانشگاه دیگری در قزاقستان به این جایگاه نزدیک نشده است. با توجه به سن کم دانشگاه، این یک نتیجه دو برابری مهم است.

2409 کمک هزینه تحصیلی دولتی به دانشگاه نظربایف NU در سال 2024 اختصاص یافت. با استعدادترین دانشجویانی که آینده‌ای روشن دارند، وارد این دانشگاه می‌شوند. برنامه‌های آموزشی پولی نیز در این دانشگاه وجود دارد. بطوری که، هزینه تحصیل در دانشگاه نظربایف NU برای برنامه‌های آمادگی پیش دانشگاهی، کارشناسی و کارشناسی ارشد از 6 هزار تا 16 هزار دلار آمریکا برای هر سال تحصیلی، بسته به سطح تحصیلات، متغیر است، در حالی که برای اقشار آسیب‌پذیر اجتماعی - از 3 هزار تا 4 هزار دلار آمریکا است.

در مجموع، هزینه تحصیل در دانشگاه نظربایف NU با هزینه تحصیل در دانشگاه‌های همان سطح و گروه کشورهای آسیایی قابل مقایسه است. به طور قابل توجهی ارزان‌تر از کشورهای اروپایی و ایالات متحده است. با این حال، کمی گران‌تر از دانشگاه‌های چین است. البته، در تمام مؤسسات آموزشی این دسته، آموزش به طور قطع ارزان نیست، زیرا این هزینه‌ها در نهایت به صورت سرمایه‌گذاری در دانشمندان جوان و ایجاد یک پایگاه علمی قدرتمند برای آینده به لطف کادر آموزشی برجسته، زیرساخت‌های توسعه یافته برای تحقیقات علمی و شرایط راحت برای تحصیل و زندگی دانشجویان است.

گفتنی است تحصیل در سایر دانشگاه‌های قزاقستان ارزان‌تر است. به عنوان نمونه، در دانشگاه ملی اوراسیا به نام گومیلیوف   L. N. Gumilyov، هزینه کارشناسی از 2.39 هزار دلار آمریکا شروع می‌شود. قیمت پایین‌تر با رتبه بین‌المللی پایین‌تر دانشگاه‌ها مطابقت دارد، اگرچه خود این واقعیت که هر دانشگاه قزاقستانی در چنین رتبه‌بندی جدی شرکت می‌کند (حتی بدون رتبه و فقط با وضعیت گزارشگر)، یک عامل کاملاً مثبت برای آموزش عالی جمهوری قزاقستان است.

تهیه شده در وابستگی فرهنگی سرکنسولگری ج. ا. ایران-آلماتی قزاقستان

منبع:https://golos-naroda.kz/37095-v-reiting-luchshikh-universitetov-mira-popali-vsego-4-kazakhstanskikh-vuza-1724820008/

کد خبر 20959

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 6 =