چهل سال بعد از جنگ ایران و عراق، قالب درگیری طرفین تغییر نکرده است

 در ۲۲ سپتامبر ۲۰۲۰، چهل سال از آغاز جنگ ایران و عراق (۸۸ - ۱۹۸۰) می گذرد که در واقع مبارزه ای برای دستیابی به قدرت منطقه ای بود و با اختلافات سرزمینی آغاز شد و به تدریج به درگیری " ایران در برابر کشورهای عربی" مبدل گردید و سپس کشورهای عربی و ایالات متحده آمریکا از عراق در جبهه جنگ حمایت کردند.

 پس از هشت سال، جنگ متوقف شد اما ۴۰ سال بعد، ترکیب ایران و کشورهای عربی و رقابت آنان در منطقه بدون تغییر باقی مانده است. 

عراق به یک "موج شکن" تبدیل شد

" شما شیرهایی هستید که از اعراب محافظت می کنید، اگر جنگ نکنید، توسط ایران اشغال خواهید شد"، این جمله یک سرباز ۵۵ ساله سابق عراقی در حومه شهر بغداد است که نمی تواند سخنان فرمانده خود را در طول جنگ فراموش کند.  وی تا پایان جنگ به مدت سه سال در خط مقدم جنگید و به یاد می آورد: "اگر حتی کمی عقب برمی گشتم، توسط مقام برتر خود کشته می شدم."

 اگرچه از این زمین محافظت شد، ۴۰ سال بعد، ۹۰ درصد شهر توسط همان ساکنان شیعه مسلمان ایرانی اشغال شده است.

پایتخت عراق (اواسط سپتامبر) تابلویی از یک رهبر شیعه که توسط ساکنان تهیه شده است.

تصویری از یک رهبر شیعه روی تابلویی در مرکز شهر کشیده شده بود و کتابفروش علی اسدین ۵۲ ساله گفت: ایران همه جا هست، همه جا حضور دارد."

در ایران، انقلاب اسلامی یک سال قبل از جنگ، دولت سلطنتی را فروپاشید و جمهوری اسلامی ایران تازه تأسیس شد و ایران طرفدار "صدور انقلاب" بود و از کشورهای همسایه می خواست که رژیم های خود را تغییر دهند و عراق با حمایت کشورهای خلیج فارس و ایالات متحده آمریکا به عنوان موج شکن جنگید.

 نمی توان جلوی "صدور انقلاب" را گرفت

پس از جنگ بود که "انقلاب" که به نظر می رسید متوقف شده بود به طور جدی گسترش یافت.

دولت صدام در سال ۲۰۰۳ سقوط کرد و مردم شیعه عراق که در ایران در تبعید بودند یکی پس از دیگری به خانه خود بازگشتند و  زمینه گسترش نفوذ  ایرانی ها در این کشور را فراهم کردند و سازمان شبه نظامیان طرفدار ایران به بهانه ریشه کن کردن داعش به مناطق مختلف خاورمیانه گسترش یافت.

بسیج و شبه نظامیان در لبنان، سوریه و یمن قدرت تأثیر گذاری چشمگیری دارند و یک خبرنگار ایرانی به نام دکتر علیرضا نوری زاده در این باره گفت: گروه‌های طرفدار ایران در خاورمیانه همه جا هستند و صدور انقلاب پیروز شده و امروز هم ادامه دارد.

 چهل سال بعد از جنگ ایران و عراق، ترکیب ایران در برابر کشورهای عربی و قالب درگیری طرفین تغییری نکرده است و ایران توسعه هسته ای را آغاز کرده و تهدیدها در حال افزایش است.

در عین حال، آنچه کشورهای عربی به عنوان "موج شکن" جدید می دانند، عادی سازی روابط دیپلماتیک با اسرائیل است تا با ایجاد رابطه با اسرائیل به عنوان دیوار جدید علیه ایران استفاده کنند تا از تهدید ایران علیه آنها جلوگیری کنند.

کشورهای عربی با اسرائیل که دارای روابط خصمانه با ایران است اتحاد ایجاد می کنند تا دیوار علیه ایران را مستحکم تر نمایند و  امارات متحده عربی و بحرین در ماه سپتامبر روابط دیپلماتیک خود را برقرار کردند و کشورهای دیگر نیز از این الگو پیروی می کنند.

محمد فرمانده نظامی و استاد سابق مصر از مدرسه نظامی ناصر در این خصوص گفت: ایران همیشه یک عامل اضطراب برای اعراب بوده و هست و در حال حاضر ابزارهای مهار از جنگ به عادی سازی روابط دیپلماتیک تغییر کرده است."

منبع: روزنامه توکیو – نویسنده: خانم میتسورو کوموده از مصر(۱)

۱- این مقاله در روزنامه و وب سایت توکیو به قلم خانم میتسورو کوموده (Mitsuru Kumode) خبرنگار روزنامه چونیچی در مصر نوشته شده که به جنگ ایران و عراق و نفوذ ایران به صورت مختصر پرداخته است.

کد خبر 2098

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 1 =