توافق کشورهای ترکسوی برای الفبای واحد لاتین

شرکت کنندگان این نشست پروژه الفبای واحد ترکی بر اساس الفبای لاتین را که برای اولین بار توسط دانشمندان در سال 1991 مطرح  شد، به طور جامع بررسی کردند.

نمایندگان کشورهای جهان ترک در نشست برای  ایجاد الفبای واحد بر اساس الفبای لاتین متشکل از 34 حرف موافقت  کردند.

به گزارش فرهنگستان ترک، در تاریخ 9 تا 11 سپتامبر، سومین نشست کمیسیون  در خصوص الفبای واحد جهان ترک در پایتخت آذربایجان برگزار شد.  این کمیسیون توسط سازمان کشورهای ترک زبان تاسیس شده بود.

در اطلاعیه  آمده است که هدف اصلی این نشست تکمیل کردن  کار پروژه الفبای واحد برای زبان‌های ترکی با بهره گیری از دانش به‌دست‌آمده در این زمینه و تجربه دو ساله اجرایی کمیسیون بود.

شرکت کنندگان این نشست پروژه الفبای واحد ترکی بر اساس الفبای لاتین را که برای اولین بار توسط دانشمندان در سال 1991 مطرح  شد، به طور جامع بررسی کردند.

توافق کشورهای تورکسوی برای الفبای واحد لاتین

در نتیجه این کار سخت، پیشنهاد الفبای ترکی  واحد متشکل از 34 حرف موافقت شد. هر حرف از الفبای پیشنهادی نشان دهنده صداهای آوایی مختلف است، فرهنگستان جهان ترک اعلام کرد که پایان موفقیت آمیز این دیدار لحظه تاریخی است. توسعه الفبای واحد ترکی سبب ارتقای همکاری متقابل میان مردم جهان ترک زبان و همزمان حفظ زبان میراثی است.

برگزارکنندگان این رویداد از نهادهای مربوطه خواستند که "حمایت موثری در اجرای الفبای مشترک ترکی ارائه کنند. آکادمی ترک یک سازمان بین المللی است که زیر نظر سازمان کشورهای ترک نشین ایجاد شده و توسعه همکاری های علمی و آموزشی بین کشورها و مناطق ترک نشین را ترویج می کند. آکادمی شامل چهار کشور - آذربایجان، قزاقستان، قرقیزستان و ترکیه، و همچنین دو ناظر - مجارستان و ازبکستان است.  دفتر عمومی آن در آستانه واقع شده است.

تهیه شده در وابستگی فرهنگی سرکنسولگری ج. ا. ایران-آلماتی قزاقستان

منبع:

https://tengrinews.kz/kazakhstan_news/stranyi-tyurkskogo-mira-soglasovali-edinyiy-alfavit-osnove-547729/

کد خبر 21117

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 10 =