سریلانکایی ها امروز تصمیم می گیرند

مردم سریلانکا امروز ۳۱ شهریور (۲۱ سپتامبر) به پای صندوق‌های رای می‌روند تا نهمین رئیس‌جمهور اجرایی سریلانکا را برای مدت پنج سال انتخاب کنند. انتخابات ریاست جمهوری این بار اهمیت دارد، زیرا این اولین انتخاباتی است که پس از گذر از بدترین بحران اقتصادی کشور از سال ۲۰۲۲ تاکنون برگزار می شود.

مردم سریلانکا امروز ۳۱ شهریور (۲۱ سپتامبر) به پای صندوق‌های رای می‌روند تا نهمین رئیس‌جمهور اجرایی سریلانکا را برای مدت پنج سال انتخاب کنند. انتخابات ریاست جمهوری این بار اهمیت دارد، زیرا این اولین انتخاباتی است که پس از گذر از بدترین بحران اقتصادی کشور از سال ۲۰۲۲ تاکنون برگزار می شود.

انتخابات در ۲۶ ژوئیه اعلام شد و ثبت نام نامزدها در ۱۵ اوت به پایان رسید. ۳۹ نامزد به نمایندگی از احزاب سیاسی و گروه های مستقل نامزدی خود را برای رقابت در انتخابات اعلام کردند اما یکی از آنها (دکتر محمد الیاس) در طول دوره مبارزات انتخاباتی جان باخت.

هم رئیس جمهور رانیل ویکرمسینگه و هم ساجیث پرماداسا، رهبر مخالفان در میان نامزدها هستند. علاوه بر این، آنورا کومارا دیسانایاکه، رهبر قدرت ملی خلق (NPP) و نامال راجاپاکسا، سازمان دهنده ملی سریلانکا پودوجانا پرامونا (SLPP) نیز از جمله رقبای کلیدی هستند که در انتخابات امروز به دنبال ریاست جمهوری هستند.

در این دوره، ۱۷،۱۴۰،۳۵۰ سریلانکایی واجد شرایط برای رای دادن هستند. بر اساس داده های ارائه شده توسط کمیسیون انتخابات، تعداد انتخاب کنندگان برای انتخابات ریاست جمهوری امسال نسبت به انتخابات ریاست جمهوری در سال ۲۰۱۹ یک میلیون و ۱۴۸ هزار و ۱۸۴ نفر افزایش یافته است.

بر اساس گزارش منتشر شده توسط کمیسیون انتخابات، بیش از یک میلیون رای دهنده در منطقه کلمبو، کلوتارا و کندی وجود دارد که بیشترین تعداد رای دهندگان در گامپاها با ۱،۱۹۱،۳۹۹ ثبت شده است.رای گیری در ۳۴۲۱ مرکز رای گیری در سراسر جزیره انجام خواهد شد. رای گیری از ساعت ۷ صبح تا ۱۶ امروز برگزار می شود. پس از رای گیری، صندوق های رای به ۱۲۷۴ مرکز شمارش آرا منتقل می شود. علاوه بر این، ۴۳۹ مرکز شمارش آرا پستی وجود خواهد داشت. سامان سری راتنایکه، کمیسر کل انتخابات گفت که شمارش آرای پستی از ساعت ۱۶:۳۰ بعد از ظهر امروز آغاز خواهد شد. آرا به صورت دستی شمارش می شود. شمارش سایر آرا تا ساعت ۱۹ آغاز می شود و نتایج نهایی اولیه انتخابات توسط واحد رسانه ای دولت اعلام می شود.

طبق اعلام کمیسیون انتخابات، اولین نتیجه رسمی تا ساعت ۱۱ شب مشخص خواهد شد. کمیسر گفت که در چنین چارچوب زمانی نمی توان یک احتمال برای تکمیل آرای اولویت دوم ارائه داد.صندوق های رای با قایق ها به حوزه رای گیری مادووا در بالاپیتیه منتقل شد. به گفته افسر S. D. Kalendran، در Jaffna نیز وضعیت به همین صورت بود، زیرا جعبه ها به جزایری مانند Delft و Kayts با قایق منتقل شدند.

انتخابات ریاست جمهوری امسال توسط تیمی از اتحادیه اروپا، اقدام مردمی برای انتخابات آزاد و عادلانه (PAFFREL)، کمپین برای انتخابات آزاد و عادلانه (کافه) و مرکز نظارت بر خشونت در انتخابات (CMEV) و برخی دیگر از گروه های ناظر نظرسنجی های بین المللی نظارت می شود.در همین حال، کمیسیون انتخابات از احزاب سیاسی خواست تا از تبلیغات در داخل و اطراف مراکز رای دهی خودداری کنند. درخواست از رای دهندگان برای عدم رای دادن به نامزدهای خاص، توزیع اعلامیه، نمایش عکس ها یا نمادهای اختصاص داده شده به نامزدها. انجام هر یک از این فعالیت ها جرم است. در هر شعبه رای گیری دو افسر پلیس مستقر خواهند شد. پلیس سریلانکا حدود ۶۳۰۰۰ افسر پلیس را برای اطمینان از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری امن و منظم مستقر خواهد کرد. هر رأی دهنده باید کارت رأی گیری یا مدرک ثبت نام رأی دهندگان و کارت شناسایی ملی یا هر نوع شناسنامه دیگری داشته باشد.

بیش از ۶۳۰۰۰ افسر پلیس، ۲۵۰۰ پرسنل نیروی ویژه و ۱۲۰۰۰ عضو دفاع مدنی برای انجام وظایف انتخاباتی مستقر خواهند شد تا از یک محیط رای گیری امن اطمینان حاصل کنند.پلیس گفته است که این افسران بر امنیت مراکز رای دهی نظارت خواهند داشت، بیش از ۳۰۰۰ گشت سیار را انجام می دهند و بیش از ۱۲۴۰۰ افسر را به طور خاص برای این منظور تعیین کرده اند.

در روز انتخابات، موانع جاده ای ایجاد می شود و افسران STF در حال انجام وظیفه هستند و تیم های ضد شورش برای پاسخگویی در صورت نیاز آماده خواهند شد. علاوه بر این، افسران پلیس که در حال حاضر برای ایمن سازی اماکن عمومی از جمله نیروگاه ها مأمور شده اند، برای انجام وظایف انتخاباتی منصوب خواهند شد و پرسنل ارتش برای تامین امنیت در آن مکان ها مستقر شده اند. بیش از ۳۰۰۰ افسر برای این منظور مستقر شده اند.

تدابیر امنیتی ویژه در محل کمیسیون انتخابات اعمال خواهد شد و گشت های سیار با استفاده از ۴۶۰۰ خودرو کل جزیره را پوشش خواهند داد.پلیس گفته است که تجمع گروهی در اطراف شعب اخذ رای در روز انتخابات مجاز نخواهد بود و با افرادی که تمکین نکنند برخورد قانونی خواهد شد.افرادی که تحت تأثیر مشروبات الکلی یا حمل سلاح از جمله اجسام تیز به مراکز رای گیری می رسند، دستگیر خواهند شد.

نویسنده: یوهان پررا، دارشانا سانجیوا بالاسوریا و لینا وهاب

منبع:  https://www.dailymirror.lk/top-story/Sri-Lanka-decides-today/۱۵۵-۲۹۲۰۸

کد خبر 21141

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 14 =