هالووین و شب هالووین،نام سنت و -امروزه- جشنی است که در عمدتا در آمریکا و سپس اروپا و البته دیگر نقاط تحت سیطره اقتصاد جهانی؛ ۳۱ اکتبر یا شب اول نوامبر برپا می شود می باشد.هر چند هالوین قویا ایتالیایی نیست و به نوعی مهمان ناخوانده این دهه گذشته فرهنگ عمومی ایتالیاست،عملا در اکثر کشورهای حوزه اروپا تعطیل رسمی است هرچند بهانه تعطیلی ۱نوامبر در ایتالیا ، گرامی داشت قدیس ها می باشد که سنتی وابسته به زیست بوم کاتولیکی این کشور و دیگر جوامع حوزه اروپای حنوبی است. اصل هالووین ریشه در فرهنگ سلتی دارد که متعلق به شمال اروپا بوده است و جالب اینجاست که اسطوره های سلتی در یک بده بستان فرهنگی با سنت مسیحی کاتولیک تقارب پیدا کرده است.تعطیلات مسیحی روز همه مقدسین (۱ نوامبر) و روز همه روح ها (۲ نوامبر) دارد، ایتالیا تاریخچه عمیق خود را دارد. جشن های پاییزی با زویدادهای مذهبی تطابق داشته و دارد، ایتالیایی ها "Festa di Ognissanti" (روز همه مقدسین) را در ۱ نوامبر و به دنبال آن Commemorazione dei defunti (یادبود درگذشتگان) در ۲ نوامبر برگزار می کنند. هر دو این رویدادها اهمیت مذهبی و فرهنگی عمیقی برای ایتالیایی ها دارند و مستلزم بازدید از قبرستان ها برای ادای احترام به عزیزان درگذشته با روشن کردن شمع و گذاشتن گل بر روی قبرها است. کنار هم قرار گرفتن این سنت های غم انگیز با محیط پر جنب و جوش و تزئینات و بازی ها و روایت های هالووین، ترکیبی منحصر به فرد در رویکرد ایتالیا به تعطیلات ایجاد می کند.یکی از این بازی ها به نوعی رفتن بچه ها بسراغ دیگر خانه ها برای گرفتن هدیه ای کوچک و ساده است لذا فروشگاه ها در این ایام بسته های متنوعی از هدایای کوچک خوردنی یا عروسکی را عرضه می نمایند.صورتک های ترسناک که با نماد یا موتیف کدو تنبل همراه شده اما، ته نشیت های اصل آیین سلتی هاست که به نوعی رهاشدن ارواح مردگان در شب اول پاییز و شبیه شدن به آنها برای در امان ماندن از گزند شان را یاد اور می شود.سلتی ها دو هزار سال پیش در منطقهای که امروز ایرلند، انگلستان و بخشی از فرانسه را شامل میشود، ساکن بودند و بر اساس باورهایشان، نخستین روز از ماه نوامبر را به عنوان روز برداشت محصول و پایان تابستان، جشن میگرفتند. آنها اعتقاد داشتند که این شب، مرز میان جهان زندگان و مردگان است و آغاز پاییز و حرکت به سوی زمستانی سرد.باور سلتی ها در نسبت با عالم مردگان را می توان با مرگ شناسی دیگر فرهنگ ها مقایسه نمود.امروز هالوین با لباسهای وهمآور، خاموش کردن فضا و روشن کردن تک نورهای عجیب و جذاب و خوردنی های شیرین شناخته میشود،حکاکی کدو تنبل و ایجاد فانوس جک یک سنت در هالووین در بسیاری از کشورها است و ایتالیا نیز از این قاعده مستثنی نیست. کدو تنبل با رنگ نارنجی پر جنب و جوش خود به نمادی از فرا رسیدن تعطیلات تبدیل شده است. با این حال، در ایتالیا، ممکن است با انواع مختلفی از کدو حلوایی در فرهنگ غذایی روبرو شوید که به راحتی در دسترس هستند. اما آنچه به لحاظ صنایبع فرهنگی هنری و صنعت غذایی رونق پیدا کرده کوکی ها و کیک هایی به شکل ارواح، کدو تنبل و خفاش است.
هالووین به هر حال ترکیب قابل مطالعه ای از سنت و مدرنیته است، اما موضوع مهمتری برای تحول در اقتصاد و بازار هدایای فرهنگی،شیرینی و شکلات و حتی گردشگری و فراغت،که پس از رنسانس دومین اقتصاد فرهنگی مبتنی بر جشن و تقویم فرهنگی است. طبق آمارهای سال ۲۰۲۳، پیشبینی میشود که هزینههای مربوط به هالوین در ایالات متحده به حدود ۱۰٫۶ میلیارد دلار برسد. بیش از ۳۰ میلیون آمریکایی هر سال لباسهای هالوین خریداری میکنند، که این بازار به تنهایی حدود ۳٫۶ میلیارد دلار ارزش دارد. هزینههای مربوط به آبنبات و شیرینیهای هالوین نیز به حدود ۳ میلیارد دلار میرسد.یک چهارم شیرینیها و شکلاتهایی که هر ساله در ایالاتمتحده به فروش میرسد، برای این جشن است. مانند یلدای ایرانی؛ خوراکیها و شیرینی و شکلات، بخش جدانشدنی این جشن است.دادههای NRF نشان میدهد که آمریکاییها هر کدام به طور متوسط ۱۰۸ دلار برای ترکیبی از لباسها، آب نبات، دکور خانه و لوازم مهمانی خرج میکنند (در مقابل، تنها نیمی از کاناداییها انتظار دارند امسال بیش از ۵۰ دلار کانادا هزینه کنند).
بهرحال در اکثر کشورهای اروپای غربی و آمریکای شمالی مردم به طور متوسط حدود ۱۰۰ دلار برای تزئینات هالوین هزینه میکنند، که این بازار شامل چراغها، کدو تنبلها و سایر تزئینات است. با افزایش خریدهای اینترنتی، بسیاری از فروشگاهها به سمت فروش آنلاین رفتهاند، که این موضوع به رشد تجارت هالوین کمک کرده است.شرکتهای بزرگ مانند والمارت و آمازون بخش قابل توجهی از فروش هالوین را به خود اختصاص میدهند و طرح ها و محصولات متنوعی را برای این جشن ارائه میدهند اما کسب و کارهای محلی نیز از هالوین بهرهبرداری میکنند، با برگزاری رویدادها و فروش محصولات خاص برای جذب مشتریان. هالوین همچنین تأثیر زیادی بر صنعت سرگرمی دارد، به ویژه با تولید فیلمها، سریالها و بازیهای ویدیویی با این مضمون.بسیاری از شهرها رویدادهای عمومی مانند جشنوارهها و نمایشگاهها را به مناسبت هالوین برگزار میکنند که به جذب گردشگران و افزایش درآمد محلی کمک میکند. همه دوست دارند در این شب میز پذیرایی خوش رنگ و جذابی داشته باشند.در این میان تحقیقات بازار،نیاز سنجی و تحلیل داده و فروش آن به شرکت های تولید کننده هدایا و محصولات هالوینی، رونق می یابد(مثلا برای کانادا ن ک به https://www.retailcouncil.org/research/halloween-۲۰۲۳-survey-national-consumer-research-caddle-rcc/) به گزارش بی بی سی مردم در سراسر جهان برای هالووین هزینه های زیادی می کنند، اما تأثیر اقتصادی این تعطیلات در ایالات متحده خیره کننده است. در سراسر ایالات متحده، بنیاد ملی خرده فروشی/ریتیل (NRF) پیش بینی کرد هزینه هالووین سال ۲۰۲۳ به رکورد ۱۲.۲ میلیارد دلار برسد که از رکورد ۱۰.۶ میلیارد دلاری سال قبل از آن فراتر رفت و در سال ۲۰۲۴ نیز این افزایش تداوم دارد. هزینه ها و اقتصاد هالووین ممکن است با موارد مشابه در جهان مانند تعطیلات زمستانی حنوکا یا کریسمس، یا جشن های خانوادگی شکرگزاری یا عید فطر، رقابت کند.صنعت و سنت های تهیه انواع شیرینی و شکلات و آبنبات یکی از بهترین بازارهای خود را در ایام هالوین پشت سر می گذارد.طبق پژوهش اتحادیه صنایع غذایی ایتالیا 95٪ از ایتالیایی ها شیرینی مصرف می کنند که 31٪ آن حداقل 3-4 بار در هفته است و به ویژه در بین مردم ساکن در سیسیل (37٪) که جنوبی و بسیار شبیه شمال آفریقا و شامات است، لمباردی (35٪) در کامپانیا (کامپانیا) 33 درصد و در پولیا (33 درصد) که نشانی دیگر بر قرابت های فرهنگی جنوب ایتالیا با خاور میانه است.
آنچه سوای معانی و تاریخ البته خود نمایی می کند، کالایی شدن فزاینده هر سنتی ذیل نظام بازار و اصرار شرکت ها بر فروش است،سنت هایی که قبلا اقتصاد خانواده و اقتصاد محلی را رونق می داد، امروز اقتصاد شرکتی را خرسند می کند.پایگاه خبری میلان سیتی می نویسد:هالوین در ایتالیا،با توجه به روز مهم مقدسین و نیز فرهنگ زیارت اهل قبور در یک و دو نوامبر، رونقی نداشت؛ بلکه توسط صنعت شیرینی سازی و توسط یک مدیر بازاریابی هوشمند، هالووین ناگهان تبدیل به چیزی برای مهمانی شد. سوپرمارکتها و خواربارفروشیها شروع به نمایش شیرینیهای جمجمهشکل و کدو تنبلهای غیرخوراکی برای تزئینات کردند.با تکیه بر میل و هوس کودکان وقتی شکلاتهای پیچیده شده در فویلهای آلومینیومی خندهدار را میبینند، صنعت همچنان هر ساله بر تولید و تبلیغ محصولات هالووین خود اصرار میورزد.امروزه هالووین در ایتالیا توسط نوجوانان و کودکان جشن گرفته می شود، اما انتظار هیچ یکی از دیگر سنت های فرهنگی اش(چیزی مانند قاشق زنی در چهارشنبه سوری!) را ندارند. به نظر نمی رسد ایتالیایی ها آنقدرها علاقه مند به این سنت آمریکایی باشند.این فقط کاری است که با توجه به تعطیلی مدارس و ادارات فردای آن روز انجام می دهیم. بچه ها از دریافت آب نبات اضافی خوشحال هستند و ممکن است برای یک مهمانی و گعده، لباس مخصوص هم بپوشند.
گردشگری تاریک در هالووین:یکی از پدیده های مهم عرصه گردشگری که به بهانه هالوین، بیشتر مطرح می شود و بازار خوبی پیدا نموده است Dark tourism است.برخی از سکوهای های آنلاین، سفر به تاریک ترین و مرموز ترین مکان ها را توصیه می کنند.این پدیده گردشگری تاریک است.قلعه ها،دره ها و کوهستان ها و محله های قدیمی مخوف خصوصا که بازوی وار شده باشند،سوژه های دلهره آور و جذاب و ...این نوع گردشگری را شکل می دهند.جالب اما تلفیق آن با افسانه ها،تمثال ها،دروغ ها و روایت های تاریخی نواحی و فرهنگ های مختلف است که ایتالیایی ها در آن تبحر دارند.در اینجا گزارش خبرگزاری اسنا از بسته های گردشگری تاریک هالوین امسال برای شهروند ایتالیایی را بخوانید:https://www.ansa.it/canale_viaggi/notizie/mondo/2024/10/25/dark-tourism-il-giro-del-mondo-in-versione-halloween_12bc0b4d-662e-438d-9c09-69ecd1e5feef.html
برخی منابع:https://themilancityjournal.com/halloween-is-celebrated-in-italy/
https://www.bbc.com/worklife/article/۲۰۲۳۱۰۱۳-why-americans-may-spend-۱۲bn-on-halloween-in-۲۰۲۳
https://www.ansa.it/sito/notizie/cronaca/2024/10/31/tutto-su-halloween-la-festa-piu-spaventosa-dellanno_b429ac6e-725d-4386-814c-e76469550f6b.html
نظر شما