مایک فینرن، رئیس اتحادیه معلمان آلمان (GEW)، در مصاحبهای با روزنامههای اشتوتگارتر سایتونگ اعلام کرد: «تا سال ۲۰۳۰، بیش از ۱۱۰ هزار معلم و صدها هزار نیروی متخصص در حوزه کودک و نوجوان در مدارس آلمان کم خواهیم داشت. فینرن تاکید کرد شناسایی چالشها و ارائه راهکار برای غلبه بر آنها بسیار مهم است. بر اساس قانون جدید، دولت فدرال و ایالتهای آلمان موظف شدهاند تا به تدریج حق آموزش تماموقت را برای دانشآموزان مدارس ابتدایی فراهم کنند. این قانون از سال تحصیلی ۲۰۲۶-۲۰۲۷ برای دانشآموزان کلاس اول و از سال تحصیلی ۲۰۲۹-۲۰۳۰ برای دانشآموزان کلاسهای اول تا چهارم اجرا خواهد شد. کمبود معلم در آلمان یکی از چالشهای جدی در نظام آموزشی این کشور است. این کمبود به دلایل مختلفی از جمله افزایش نرخ تولد در سالهای اخیر و در نتیجه، افزایش تعداد دانشآموزان در مدارس ابتدایی و متوسطه ایجاد شده است. همچنین بسیاری از معلمان به دلیل بازنشستگی در سالهای آینده از سیستم خارج میشوند، در حالی که تعداد فارغالتحصیلان رشتههای تربیت معلم کافی نیست. در سال تحصیلی ۲۰۲۲-۲۳ حدود ۱۰ درصد از معلمان در مدارس عمومی از میان افراد غیردانشآموخته در رشتههای تربیت معلم جذب و بدون گذراندن دورههای رسمی کارآموزی وارد سیستم شده اند که نشاندهنده شدت نیاز به نیروی انسانی در مدارس آلمان است. در برخی ایالتها مانند براندنبورگ، بیش از ۲۴ درصد از معلمان در مناطق روستایی بدون گواهینامه رسمی تدریس مشغول به کار هستند. علاوه بر تلاش برای افزایش ظرفیتهای آموزشی، دولت آلمان مشوقهایی مانند برنامههای آموزشی جدید و استخدام افراد بازنشسته را به کار گرفته است. با این حال، چالش همچنان باقی است و جذب معلمان متخصص یکی از اولویتهای اصلی محسوب میشود، بهویژه در ایالتهایی که با بحران شدیدتری مواجه هستند.
منبع: Publishersweekly
نظر شما