تحقیقات تشدید شده ایالت اوتار پرادش هند در مورد تقریباً ۴۲۰۰ مکتب (مدرسه ابتدایی اسلامی) در نزدیکی مرز نپال نشان دهنده تلاقی پیچیده سیاست آموزشی، نگرانی های امنیت ملی و حساسیت های اجتماعی است. این تصمیم به دنبال تحقیقات قبلی به رهبری یک تیم تحقیقاتی ویژه[۱] (SIT) است و بازتاب نظارت مداوم دولت بر مدارس و سایر مدارس اسلامی، به ویژه در مناطقی است که به دلیل نزدیکی به مرزهای بینالمللی حساس تلقی میشوند. ایالت اوتار پرادش، با انگیزه ادعاهای سوء استفاده از بودجه خارجی، کمیته های سطح منطقه را به ارزیابی منابع مالی، تاریخچه تاسیس و انطباق عملیاتی این مدارس هدایت کرده است.
رویکرد این ایالت از تحقیقات گسترده به رهبری گروه ضد تروریسم[۲] (ATS) به تحقیقات محلی تر توسط مقامات سطح منطقه تبدیل شده است، که نشان دهنده تمرکز عمیق تر بر ریشه های بودجه و ساختار این موسسات است. افسران اقلیت منطقه[۳] با همکاری افسران محلی گروه ضد تروریسم و قضات زیربخش[۴] تحقیقات را انجام خواهند داد. این تغییر نشاندهنده تغییر به سوی یکپارچهسازی دیدگاههای سطح جامعه و نظارت بر اجرای قانون در ارزیابی مدارسی است که تاکنون بدون به رسمیت شناختن رسمی دولت کار میکردهاند.
گزارش اصلی تیم تحقیقاتی ویژه هنوز به طور عمومی فاش نشده است، که نگرانی های شفافیت و انتقاد احزاب مخالف را برانگیخته است. توصیه های موجود در این گزارش شامل تعطیلی فوری مدارس ناشناخته است که به گفته منتقدان، از تراکم واقعی جمعیت اقلیت در مناطق مرزی بیشتر است. این اختلاف درک شده بحث هایی را برانگیخته است و برخی استدلال می کنند که دولت ممکن است بر خطرات امنیتی بیش از حد تأکید کند و به طور بالقوه به شکاف های جمعی دامن بزند.
انتقادات و نگرانی ها
اپوزیسیون و چندین گروه مدافع ادعا می کنند که این تمرکز بر مکتب ها و مدارس، به ویژه مدارس در مناطق مرزی، به طور غیرمنصفانه به مؤسسات آموزشی اسلامی و جوامعی که در آنها خدمت می کنند، انگ می زند. «شهنواز علم[۵] » از حزب کنگره زمان تحقیقات را به عنوان مظنون برجسته میکند و پیشنهاد میکند که این تاکتیکی برای تحریک نگرانیهای جمعی پیش از انتخابات فرعی آینده است. او به سابقه دولت های تحت رهبری حزب BJP اشاره می کند که علیرغم درخواست های مکرر جامعه مسلمانان برای اثبات این ادعاها، مدارس در منطقه را با تهدیدات امنیتی مرتبط می کردند.
مقامات سابق هیئت «مدرسه شیکشه[۶] » ایالت اوتار پرادش نگرانیها را در مورد رفتار با مدارس بهعنوان «مراکز تحقیقات» و نه بهعنوان مؤسسههای آموزشی قانونی تکرار میکنند. آنها استدلال می کنند که این بررسی مداوم نقش این مدارس در ارائه آموزش به جوامع محروم را تضعیف می کند. علاوه بر این، طبق گزارشها، روند رسمیت یافتن مدارس با وجود هزاران نفر که به دنبال تأیید اعتبار بودند، متوقف شده است. بدون به رسمیت شناختن، این مدارس در یک منطقه خاکستری باقی می مانند، جایی که آنها قادر به دسترسی به حمایت های دولتی نیستند و تحت نظارت بیشتر قرار دارند.
مواضع دولت
راجبهار[۷] وزیر امور اقلیت های ایالت اوتار پرادش با این انتقاد مخالفت می کند که هدف اصلی دولت از بین بردن هرگونه فعالیت غیرقانونی مرتبط با این مؤسسات است. او به طور خاص از سوء ظن در مورد مدارس ثبت نشده در امتداد مرز نپال که به عنوان امکانات «هتل مانند» عمل میکنند، اشاره میکند که به معنای خطر امنیتی است. با این حال، برخی این موضع را به عنوان بخشی از الگوی بزرگتر نگاه به نهادهای اسلامی از دریچه امنیتی به جای نگاه آموزشی یا توسعه ای می دانند.
به گفته دولت، برخی از مدارس به دلیل عدم رعایت استانداردهای زیرساختی خاص، مانند داشتن کلاس های درس یا فضاهای اداری مشخص، واجد شرایط نیستند. با این حال، منتقدان استدلال میکنند که معیارهای دقیق، دسترسی تحصیلی را برای جمعیتهای مسلمان کمدرآمد و اغلب روستایی که برای تحصیل پایه به این مؤسسات متکی هستند، محدود میکند.
این بحث بر شکاف ایدئولوژیک عمیق تری در مورد چگونگی ادغام نهادهای اقلیت های مذهبی در چارچوب های آموزشی و امنیتی دولت تأکید می کند. این تحقیق سؤالاتی را در مورد چگونگی درک مؤسسات آموزشی اقلیت در روایت گسترده تر امنیت ملی ایجاد می کند. علاوه بر این، منتقدان پیشنهاد میکنند که یک رویکرد متعادلتر ممکن است شامل افزایش شفافیت یافتههای تیم تحقیقاتی ویژه و تلاش مشارکتیتر برای اطمینان از رعایت استانداردهای آموزشی این مدارس به جای تمرکز انحصاری بر منابع مالی آنها باشد.
این مورد نشان دهنده تعادل ظریفی است که دولت ها هنگام بررسی مسائل مربوط به آموزش دینی، اعتماد جامعه و امنیت ملی با آن روبرو هستند. در حالی که ایالت اوتار پرادش استدلال می کند که تحقیقات یک اقدام محافظتی است، صداهای مخالف آن را تبعیض آمیز و غیر ضروری می دانند. نتیجه این تحقیق، و مدیریت دولت با یافته های آن، ممکن است به طور قابل توجهی بر روابط جامعه و چشم انداز سیاست پیرامون آموزش اقلیت ها در منطقه تأثیر بگذارد.
#ذکریایی
[۱] Special Investigation Team
[۲] Anti-Terrorism Squad
[۳] District Minority Officers)DMOs(
[۴] sub-divisional magistrates (SDMs)
[۵] Shahnawaz Alam
[۶] Madrasa Shiksha
[۷] O.P. Rajbhar
نظر شما