۱۶ اسفند ۱۴۰۳ - ۱۲:۰۴

جایگاه ارزشمند زنان در علم و آموزش در ایران و بلغارستان و حفظ هویت ملی در میراث فرهنگی جهان

جایگاه ارزشمند زنان در علم و آموزش در ایران

جایگاه ارزشمند زنان در علم و آموزش در ایران و بلغارستان و حفظ هویت ملی در میراث فرهنگی جهان
جایگاه ارزشمند زنان در  علم  و آموزش در ایران

جمهوری بلغارستان و جمهوری اسلامی ایران (که تا سال ۱۹۳۵ با نام پرشیا شناخته می‌شد و پس از آن به‌طور رسمی نام ایران را پذیرفت)، علی‌رغم فاصله جغرافیایی زیاد، ویژگی‌های اقلیمی متفاوت، و اختلافات فرهنگی و مذهبی، جایگاه ارزشمندی در گنجینه فرهنگی جهان دارند. هر دو کشور دارای ریشه‌های تاریخی چند هزار ساله و پیشینه‌ای غنی هستند: ایران با ۲۵ قرن تاریخ دولتی پیوسته، وارث تمدن‌های کهن بین‌النهرین است. بلغارستان با ۱۳ قرن قدمت، در سال ۶۸۱ میلادی بنیان‌گذاری شد؛ در آن زمان، تنها سه امپراتوری در اروپا وجود داشت: امپراتوری روم غربی، امپراتوری روم شرقی و دولت اسلاو-بلغاری. بلغارستان تنها کشوری است که از دوران مهاجرت‌های بزرگ اقوام تا به امروز با نام و هویت ملی ثابت باقی مانده است.

جمهوری بلغارستان و جمهوری اسلامی ایران (که تا سال ۱۹۳۵ با نام پرشیا شناخته می‌شد و پس از آن به‌طور رسمی نام ایران را پذیرفت)، علی‌رغم فاصله جغرافیایی زیاد، ویژگی‌های اقلیمی متفاوت، و اختلافات فرهنگی و مذهبی، جایگاه ارزشمندی در گنجینه فرهنگی جهان دارند.

هر دو کشور دارای ریشه‌های تاریخی چند هزار ساله و پیشینه‌ای غنی هستند:

  • ایران با ۲۵ قرن تاریخ دولتی پیوسته، وارث تمدن‌های کهن بین‌النهرین است.
  • بلغارستان با ۱۳ قرن قدمت، در سال ۶۸۱ میلادی بنیان‌گذاری شد؛ در آن زمان، تنها سه امپراتوری در اروپا وجود داشت: امپراتوری روم غربی، امپراتوری روم شرقی و دولت اسلاو-بلغاری.
  • بلغارستان تنها کشوری است که از دوران مهاجرت‌های بزرگ اقوام تا به امروز با نام و هویت ملی ثابت باقی مانده است.

۱. نقش ایران و بلغارستان در توسعه تمدن بشری

زبان فارسی و تأثیر آن در جهان

  • زبان فارسی در ۲۹ کشور جهان صحبت می‌شود و از نظر پراکندگی در رتبه ششم جهانی قرار دارد، پس از اسپانیایی و پیش از آلمانی.
  • از نظر جایگاه زبان‌های کلاسیک، فارسی پس از یونانی در رتبه دوم قرار دارد و زبان‌های لاتین و سانسکریت پس از آن قرار می‌گیرند.
  • زبان فارسی یک قرن از لاتین و دوازده قرن از انگلیسی قدیمی‌تر است.
  • پنج نفر از ده شاعر محبوب تاریخ جهان فارسی‌زبان هستند.

الفبای سیریلیک و سهم بلغارستان در توسعه زبان‌شناسی

  • الفبای سیریلیک در اواخر قرن نهم یا اوایل قرن دهم در مدرسه ادبی پرسلاو توسط شاگردان برادران سیریل و متدیوس ایجاد شد.
  • این الفبا یکی از دو الفبای مورد استفاده برای نوشتن زبان بلغاری قدیم بود (الفبای دیگر گلاگولیتیک بود).
  • امروزه، ۲۵۲ میلیون نفر در سراسر جهان به زبان‌های مبتنی بر سیریلیک می‌نویسند.
  • این الفبا که بیش از هزار سال زنده مانده است، در ۲۳ کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد، از جمله در اروپا و آسیا.

تأثیر زبان فارسی در فرهنگ بلغارستان

  • از سال ۱۹۹۳، زبان فارسی در دانشگاه صوفیه "سنت کلیمنت اوهریدسکی" تدریس می‌شود.
  • کتاب دکتر حجار فیوزی درباره واژه‌های قرضی فارسی در زبان بلغاری نمونه‌ای از نفوذ زبان فارسی در فرهنگ بلغارستان است.

۲. نقش آموزش در حفظ هویت ملی ایران و بلغارستان

نقش آموزش در بلغارستان

  • آموزش در بلغارستان از قرن پانزدهم به عنوان روندی سیستماتیک برای سوادآموزی و کسب دانش توسعه یافت.
  • در قرون وسطی، مراکز کلیساها و صومعه‌ها نقش مهمی در آموزش داشتند.
  • در اواخر قرن نهم و اوایل قرن دهم، مراکز علمی مهمی مانند مدرسه ادبی اوهرید و مدرسه ادبی پرسلاو شکل گرفتند.
  • در دوران عثمانی، مدارس کلیسایی نقش مهمی در آموزش ایفا کردند و در سال ۱۸۳۵، اولین مدرسه نوین بلغاری در شهر گابروو تأسیس شد.
  • پس از استقلال در سال ۱۸۷۸، شرایط آموزشی بهبود یافت و قوانین مختلفی برای توسعه نظام آموزشی تصویب شد.

نقش آموزش در ایران

  • در ایران، آموزش مدرن از دوره قاجار آغاز شد، اما توسعه گسترده نظام آموزشی پس از انقلاب مشروطه و سپس در دوران پهلوی و انقلاب اسلامی صورت گرفت.
  • امروزه، آموزش ابتدایی و متوسطه در ایران رایگان و اجباری است، مگر در مدارس خصوصی.
  • نرخ سواد بزرگسالان در ایران ۸۴.۶٪ است که نسبت به میانگین جهانی ۸۵٪ و کشورهای عربی منطقه ۷۸٪ وضعیت مناسبی دارد.
  • دانشگاه‌های ایران دارای ریشه‌ای کهن هستند و نخستین مؤسسات آموزش عالی در ایران به دوره قرن سوم تا هفتم میلادی بازمی‌گردند.

۳. مقایسه نظام آموزشی معاصر ایران و بلغارستان

ساختار آموزش

  • هر دو کشور دارای آموزش ۱۲ ساله هستند:
  •      در بلغارستان: ۴ سال ابتدایی، ۳ سال راهنمایی، ۵ سال دبیرستان (یا ۴ سال برای مدارس زبان‌شناسی).
  •       در ایران: ۶ سال ابتدایی، ۳ سال متوسطه اول، ۳ سال متوسطه دوم.
  • آموزش در هر دو کشور اجباری است و توسط دولت تأمین مالی می‌شود.

مدیریت نظام آموزشی

در بلغارستان، وزارت آموزش و پرورش مسئول برنامه‌های درسی، استانداردهای آموزشی و نظارت بر مدارس است.

در ایران، علاوه بر وزارت آموزش و پرورش، شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز نقش مهمی در تعیین سیاست‌های آموزشی دارد.

در ایران، اخیراً برنامه‌ای برای ارائه کتاب‌های درسی متفاوت برای دانش‌آموزان پسر و دختر پیشنهاد شده است که در راستای "فرهنگ حجاب و عفاف" قرار دارد.

۴. نقش زنان در توسعه آموزش در ایران و بلغارستان

نقش زنان در آموزش بلغارستان

امروزه، ۷۴٪ از معلمان مدارس متوسطه در بلغارستان زن هستند.

در گذشته، زنان بلغاری دسترسی محدودی به تحصیل داشتند و در سال ۱۸۸۰ تنها ۰.۱٪ از زنان باسواد بودند، اما این آمار در سال ۱۹۳۴ به ۵۲.۵٪ رسید.

در سال ۱۹۰۱/۱۹۰۲، اولین گروه ۱۲ دانشجوی زن در دانشکده تاریخ و فلسفه و ۴ نفر در دانشکده ریاضی و فیزیک دانشگاه صوفیه ثبت‌نام کردند.

نقش زنان در آموزش ایران

۵۰٪ از معلمان مدارس متوسطه در ایران زن هستند.

پس از انقلاب اسلامی، زنان ایرانی سهم بیشتری در آموزش و تحصیلات دانشگاهی داشته‌اند.

مشارکت زنان در آموزش و تحقیقات علمی، فرصتی برای حفظ فرهنگ و پیشرفت علمی کشور ایجاد کرده است.

۵. نتیجه‌گیری

 ایران و بلغارستان هر دو دارای تاریخ غنی در حوزه آموزش و زبان هستند و نقش مهمی در حفظ فرهنگ و هویت ملی خود ایفا کرده‌اند.

 نظام آموزشی این دو کشور دارای شباهت‌های قابل توجهی است و هر دو نقش کلیدی در پرورش نسل‌های جدید دارند.

 نقش زنان در آموزش، به‌ویژه در تدریس و تحقیق، یکی از ارکان اصلی پیشرفت علمی و اجتماعی هر دو کشور است.

پتکو ر. اسلاویکوف جمله‌ای دارد که اهمیت زنان در آموزش را به‌خوبی بیان می‌کند:

"جایی که زنان شایسته حضور دارند، خانواده‌ها، مدارس، کلیساها، جامعه و دولت شکوفا خواهند شد."

کد خبر 23121

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 10 =