دوازده فیلم سینمایی جدید و خاطره آفرین ایرانی آغازگر پرشور جشنواره بین المللی منار بلغارستان بودند. در مراسم افتتاح نمایش فیلم های ایرانی در این جشنواره که با استقبال بی نظیر مخاطبان بلغار و علاقمندان به سینمای ایران برگزار شد ابتدا برگزار کنندگان مراسم با تقدیر از رایرنی فرهنگی کشورمان به عنوان یکی از بنیانگذاران اصلی این جشنواره از ایران به عنوان سرزمین ادب و هنر یاد کرده و فیلم های ایرانی را به عنوان فیلم های محتواگرا تحسین کردند. سپس دکتر احمدی افزادی رایزن فرهنگی کشورمان با خوشامد به حاضران گفت
ما از سرزمینی آمدهایم که خورشیدِ فرهنگ و ادب بر آسمانش همیشه تابان است؛ سرزمینی که مولانا با سماع عشق، خیام با رباعیات فلسفی، عطار با حکایتهای عرفانی و فردوسی با شاهنامه جاودانهاش، جهانیان را به شگفتی واداشتهاند. از دیاری که هزاران سال پیش از میلاد مسیح، پیام گفتار نیک، پندار نیک و کردار نیک را در دل تاریخ حک کرده است؛ از ایرانِ کهن و سرافراز.
رایزن فرهنگی کشورمان در ادامه با تاکید بر نقش خانواده در دنیای امروز و خطر تخریب این جایگاه مهم اظهار داشت؛
در فیلم های ایرانی عمدتا در کنار یکدیگر به موضوع مهم و حیاتی خانواده در جامعه میپردازیم؛ موضوعی که در دنیای امروز بیش از هر زمان دیگری اهمیت یافته است. بحرانهایی که خانوادهها به دلیل پیچیدگیهای دنیای مدرن با آن روبرو هستند، تهدیدی جدی برای جوامع شرقی و غربی محسوب میشود. خانواده، بنیاد استواری است که دوام و پایداری جوامع بر آن استوار است و تضعیف آن، خطری فراگیر برای همه است.
دکتر احمدی گفت سینمای ایران همواره به عنوان سینمایی خانوادهمحور و پاک شناخته شده است؛ سینمایی که محتوایی ارزشمند و معنادار را به مخاطب عرضه میکند. فیلمهایی که در جشنواره منار امسال به نمایش گذاشته میشوند، عمدتاً به مفهوم خانواده و اهمیت جایگاه آن در زندگی ما میپردازند. بسیاری از این آثار پیش از این در جشنوارههای معتبر بینالمللی خوش درخشیدهاند و توانستهاند جایگاهی جهانی کسب کنند.
رایزن فرهنگی کشورمان تاکید کرد امسال برای نخستین بار مفتخریم که چهار اثر برجسته و ج هانی سینمای ایران با فرمت ۳۵ میلیمتری، که سالها پیش در جشنوارههای جهانی مورد تحسین قرار گرفتهاند، بار دیگر در سینمای اودئون صوفیه به نمایش گذاشته شوند.این فرصت ارزشمند، تجربهای نوستالژیک و فراموشنشدنی برای علاقهمندان به سینمای کلاسیک فراهم میآورد. صمیمانه از برگزارکنندگان جشنواره منار سپاسگزارم که امسال نیز با همکاری مشترک، امکان نمایش ۱۲ فیلم فاخر ایرانی را فراهم کردند. با هم به تماشای روایتهایی مینشینیم که مرزها و فرهنگها را درنوردیده و پیامهایی ژرف و انسانی را به ما منتقل میکنند.
هشت فیلم در حال اکران در این جشنواره بین المللی عبارتند از: در آغوش درخت فیلم ایرانی به کارگردانی و نویسندگی بابک خواجهپاشا و تهیهکنندگی محمدرضا مصباح و سجاد نصراللهینسب محصول سال ۱۴۰۱ است. این فیلم در بهمن ۱۴۰۱ در چهل و یکمین دوره جشنواره بینالمللی فیلم فجر اکران و برنده بهترین فیلمنامه و بهترین فیلم اولی شد. فیلم این جمعیت قابل کنترل به کارگردانی محمدمتین اوجانی، نویسندگی روناک برخوردار و تهیهکنندگی مهرداد فرید است. خلاصه داستان: دربارهی پیرزنی است که دچار دِمانس شده اما هنوز اصلیترین آرزویش را از خاطر نبرده است... فیلم آه سرد به کارگردانی ناهید عزیزی و تهیهکنندگی رضا محقق در جشنواره فیلم فجر حضور پیدا کرده این فیلم که در بخش خصوصی تولید شده است اولین تجربه سینمایی ناهید عزیزی در نویسندگی و کارگردانی فیلم سینمایی است. ماجرای فیلم آه سرد از این قرار است که بها و بهرام در جادهای همراه و همسفر شدهاند بیآنکه حرفی برای گفتن داشته باشند. بها در فکر انتقام است تا به رنجهایش پایان دهد. فصل آلوچههای سبز» به کارگردانی علی بیات و تهیهکنندگی محمد نجفیزاده شرح عاشقانهای است نه چندان متعارف که از دل روابط پایان یافته یک خانواده کوچک جوانه میزند. ماهی سفید کوچولو اولین فیلم بلند به نویسندگی و کارگردانی مشترک آقایان محمدعلی وهاج و محمد عبدالهی می باشد. فیلم روایت زندگی و روزمرگی های یک کارگردان تئاتر زن را در فرمی خاص و متفاوت به تصویر میکشد. فیلم استاد به کارگردانی سیدعماد حسینی و تهیهکنندگی بهروز افخمی محصول سال ۱۴۰۱ است. این فیلم در چهل و یکمین دوره جشنواره بینالمللی فیلم فجر حضور داشت و سجاد بابایی برای بازی در این فیلم برندهٔ سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد شد. سودابه با نام قبلی «بازیچه» یک ملودرام جنایی بر اساس یک داستان واقعی به نویسندگی و کارگردانی محمدعلی سجادی محصول سال ۱۳۹۷ است. مهرداد با سودابه، خواهر دوست و همکارش سیامک، ازدواج میکند و او را به خانه قدیمیشان میبرد تا در کنار مادرش سر کنند که در ادامه با حوادثی روبرو میشود. مستند « استخوان های شکسته » ساخته علیرضا معماریانی، "عبدالله رنجبر پازیارتی" که نگران آلاینده های جزیره رنگین هرمز است، از هر فرصتی استفاده می کند تا به سراغ چند غزال باقی مانده در جزیره برود. غزالهای بی نوایی که به جای چریدن در علفزارهای سرسبز و رویایی، در میان آن همه زبالهای که در گوشه و کنار بخش های محدود و غیر مسکونی جزیره تلنبار شده، بر خاک های خشک، به جست و جوی آب و گیاهی پوزه می کشند.
اکران فیلم های ماندگار و خاطره انگیز ۳۵ میلیمتری ایرانی
به همین سادگی یک فیلم سینمایی ایرانی به کارگردانی، نویسندگی و تهیهکنندگی رضا میرکریمی در سال ۱۳۸۶ است به همین سادگی در بیست و ششمین جشنواره فیلم فجر به عنوان بهترین فیلم معرفی شد. بهترین فیلم جشنواره فیلم فجر- جایزه اصلی جشنواره بینالمللی فیلم مسکو و سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه جشنواره فیلم فجر از عنوان های این فیلم می باشد. خیلی دور، خیلی نزدیک فیلمی به کارگردانی و نویسندگی رضا میرکریمی و محمدرضا گوهری، محصول سال ۱۳۸۳ است. دکتر عالم، جراح برجستهٔ مغز و اعصاب است و اعتقادی به خدا ندارد. این فیلم عنوان بهترین فیلم جشنواره فجر و جایزه بهترین اثر هنری از جشنواره فیلم قاهره به حمید خضوعیابیانه برای فیلمبرداری فیلم (۲۰۰۵) را کسب کرده است. رنگ خدا فیلمی ایرانی به کارگردانی مجید مجیدی محصول سال ۱۳۷۷ است. رنگ خدا چهارمین ساخته بلند مجید مجیدی است.
محمد فرزند نابینای هاشم که در مدرسه نابینایان تحصیل میکند برای گذراندن تعطیلات به خانه بازمیگردد…
فیلم رنگ خدا در ایالات متحده آمریکا از راه فروش در حدود فقط سی سینما حدود دو میلیون دلار به دست آورد. باران فیلمی به کارگردانی مجید مجیدی محصول سال ۱۳۷۹ است. این فیلم مورد تحسین منتقدان و عموم قرار گرفت و جوایز متعددی را کسب کرد. در یک برج در حال ساخت عدهای کارگر روستایی و افغانستانی مشغول بکار هستند. لطیف کارگر روستایی که مسئول خدمات و تغذیه کارگران نیز هست، باخبر میشود که بعد از مجروح شدن یک کارگر افغانستانی، اینک پسر او رحمت، جایش مشغول کار است. به دلیل جثه ضعیف رحمت وظیفه خدمات دادن به کارگران را به او میسپارند و لطیف کار راحت خود را از دست میدهد. این کار لطیف را عصبانی میکند و او در پی آزار رحمت برمی آید. یک روز متوجه میشود که رحمت در واقع دختری است به نام باران که از سر ناچاری در میان مردان به جای پدر کار میکند
نظر شما