۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۴ - ۱۶:۳۷
پاپ بر قاب تلویزیون

با صلح چیز کمی به دست می‌آورید، اما همیشه سود می‌کنید. با جنگ همه چیز را از دست می‌دهید. این یکی از عباراتی بود که پاپ فرانسیس در طول بازدیدش از RAI (مجموعه بزرگ رادیویی تلویزیونی دولتی ایتالیا) برای ضبط یک برنامه تلویزیونی گفت، نقل قولی از پیام رادیویی پیوس دوازدهم در اوت ۱۹۳۹ که برگولیو چندین بار در سخنرانی‌های عمومی خود به آن استناد کرد.طبعا از آن کنش رسانه ای تا کنش های رسانه ای پاپ فرانسیس بیش از یک قرن فاصله بود.

رسانه ای شدن دینداری یکی از جریان های مهم فرهنگ عمومی درجهان امروز است، منبر های الکترونیک و استودیوهایی به مثابه کلیسا،جایگزینی مخاطبان به جای مامومین و ستاره های مذهبی به جای استوانه های معنوی در جهان امروز تحول شگرفی برای دین ورزی و نهاد دین ایجاد نموده اند.البته کاتولیک ها همیشه نسبت به پروتستان ها یا فرقه های انگلو ساکسون، تحفظ و مراقبت بیشتری نسبت به این تغییرات ناخواشسته داشتند لکن رویکرد پاپ فرانسیس از تعادل مهمی در این میان، برخوردار بود.

تاک شو یا  یا قالب برنامه ای گفتگو محور البته سرگرم کننده و نه تخصصی یکی از مطرح ترین قالب های برنامه سازی تلویزیونی و جذب مخاطب در جهان کنونی و ایران است.شبکه های پرنفوذ و موفق در جذب مخاطب معمولا یک تا چند برنامه و مجری  ستاره شده دارند که تاک شو های چندین ساله و پرسابقه ای را اجرا می کنند و مردم در طول هفته برای رسیدن به زمان پخش برنامه ایشان لحظه شماری می کنند.با درگذشت پاپ فرانسیس که پیشگام نوآوری و جدیت در ارتباط با عامه مردم بود، اهمیت و جذابیت مصاحبه کم سابقه یا بی سابقه پاپ با یک تاک شو در ایتالیا در رسانه ها  مطرح شد.این یک گام جدی در نسبت اصلاح گرانه واتیکان و نهاد پاپی در موضوع رسانه ای شدن، عامه پسند بودن یا نبودن و کلیت رسانه های جمعی بود.

پاپ بر قاب تلویزیون

اولین بار  که پاپ فرانسیس(و کلا یک پاپ) در تاک شو شرکت کرد، ۶ فوریه ۲۰۲۲ ،بود زمانی که برنامه گفتگومحور آقای فاتزیو از شبکه Rai 3 پخش می شد: این مصاحبه توسط ۶ میلیون و ۷۰۰ هزار بیننده تماشا شد و در نقطه اوج به ۸ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر رسید، یعنی ۲۵.۴۱٪ و در اوج آن ۳۲.۳٪ بیننده وقت آن شبکه مهم دولتی.پس از آن پاپ  در شبکه اول رای و نیز شبکه پنج در کریسمس، شرکت نمود، علاوه بر مصاحبه‌های متعدد با شبکه‌های تلویزیونی اسپانیایی زبان ، اما برای دومین بار، پاپ با فابیو فازیو مصاحبه که برنامه اش را به شبکه ای غیر دولتی برده بود، مصاحبه کرد.

پاپ بر قاب تلویزیون

این گفتگو در برنامه که تمپو که فا(از اوضاع چه خبر؟)( Che tempo che fa)شبکه نووه(9) پخش شد، البته در قالب ارتباط تصویری زنده با پاپ و حضور تماشاگران و مجری در استودیو ضبط شد و موضوعات جذاب و عامه پسندی هم در کنار توصیه ها و دیدگاه ها یا شرح زندگی پاپ در آن مطرح شد از جمله علائق او به فوتبال و ...نکته جالب این است که این شبکه سرگرمی مورد حمایت کامل وی او دی(پلتفورم رسانه ای سینمایی تحت درخواست) برادران وارنر و نیز دیسکاوری می باشد.فابیو فاتزیو، مجری مشهور تلویزیون ایتالیا، دیدار خود با پاپ فرانسیس را توصیف کرده است. در این دیدار، که در فضایی صمیمی انجام شد، فاتزیو از سادگی، صراحت و انسانیت پاپ تحت تأثیر قرار گرفت. او اشاره کرد که پاپ فرانسیس با وجود مقام رسمی‌اش، بسیار قابل دسترس و گرم بود و درباره موضوعات مهمی چون صلح جهانی، محیط زیست، فقر و نقش کلیسا در جامعه مدرن صحبت کرد. فاتزیو این دیدار را یک تجربه عمیق معنوی و فرصتی استثنایی برای گفتگو با یکی از تأثیرگذارترین رهبران معنوی جهان توصیف کرده است.

پاپ بر قاب تلویزیونپاپ بر قاب تلویزیون

در کنار این همراهی با تلویزیون عامه پسند، تقویت پخش زنده واتیکان و رسانه های نوین آن، شبکه های اجتماعی رسانه هایی چون واتیکان نیوز و...از نگاه مثبت دوران پاپ فرانسیس به تعامل دین و رسانه حکایت می کرد، او که نگاه سنتی و محافظه کارانه به رسانه های را مدیریت کرد و به شاهراه ارتباط با مردم به مثابه مومنان رسانه ای، توجه ویژه نمود.شاید اوضاع و احوال جهان در دوره زعامت مذهبی وی در ارتباط او با تلویزیون به مثابه رسانه ای فراگیر و عامه پسند موثر بود.در دوران همه گیری کرونا  و تعطیلی اجتماعات پاپ توانست ارتباط قوی جامعه ایتالیا با کلیسا را از همین طریق حفظ نماید.رسانه ها در همان روزها نوشتند: 

 پاپ فرانسیس تنها، زیر باران، تا پله‌های کلیسای جامع سنت پیتر بالا می‌رود، در حالی که میدان خالی است، صدایش در میان ردیف ستون‌های متروک برنینی می‌پیچد، در حالی که صدای ناقوس‌ها به صدای آژیرهایی می‌پیوندد که مردم ایتالیا را به تلویزیون پناهنده کرده است.

بیش از ۱۷ میلیون و ۴۰۰ هزار بیننده ایتالیایی، مراسم «دعا» را روز جمعه، بین ساعت شش تا هفت بعد از ظهر، به صورت زنده از نه شبکه که همزمان آن را پخش می‌کردند، دنبال کردند. در واقع، ۶۴.۶٪ از کل مخاطبان تلویزیون. این یک رکورد در سایر موارد مشابه یا حتی مسابقات و برنامه های سرگرمی بود،به داده‌های تلویزیونی باید اعداد و ارقام اینترنت را هم اضافه کنیم. برای مثال، ساعت ۷ بعد از ظهر روز شنبه ۲۸ مارس، پخش دیجیتالی دعای فرانسیس از واتیکان مدیا - که توسط صفحات وب و پروفایل‌های اجتماعی در سراسر جهان، از جمله وب‌سایت Avvenire و صفحه فیس‌بوک آن، مجدداً راه‌اندازی شد - بیش از ۲.۲ میلیون بازدید داشته است. و در کانال یوتیوب واتیکان نیوز، ویدیوهایی که شامل کل دعا یا ... دیروز ۱۵۰ هزار بازدید داشتند.هویت بیننده ایتالیایی که درآن جمعه معروف دعای پاپ را از تلویزیون دنبال کرد، جالب است . تعداد مردان و زنان تقریباً برابر است: ۵۵٪ زنان، در مقایسه با ۴۵٪ مردان. میانگین سنی حدود ۵۴ سال است. رایج‌ترین مدرک تحصیلی در بین عموم مردم، دیپلم دبیرستان است (بیش از ۳۵٪). اوج رتبه‌بندی‌ها پس از ساعت ۶:۴۵ بعد از ظهر ثبت شد، زمانی که فرانسیس دعای «اوربی و اوربی» را به همراه راز مقدس در میدان سن پیتر، خالی از افراد ایراد کرد.

پاپ بر قاب تلویزیون

در ماه می 2023 پاپ برای نخستین بار در تاریخ به منطقه استقرار بسیاری شبکه های تلویزیونی دولتی ایتالیا(همانند جام جم در تهران) رفت.پاپ فرانسیس  در استودیوی تلویزیونی رای در "ساکسا روبرا" ​​برای مصاحبه با برنامه «A sua immagine» از شبکه CEI حضور یافت.فرانسیس  مصاحبه های  تلویزیونی زیادی انجام داده است،  اما همیشه از روزنامه‌نگاران در واتیکان و محل استقرارش استقبال می‌کند.تارنمای شبکه رای می نویسد به محض ورودش به ساکسا روبرا، او با کارکنان حاضر در رای احوالپرسی کرد که با تشویق آنها پاسخ دادند. این مصاحبه ا در تاریخ ۴ ژوئن پخش خواهد شد.«حضور پاپ فرانسیس در استودیوهای رای، رویدادی تاریخی برای این شرکت و لحظه‌ای بسیار پرمعنا و عمیق است. پدر مقدس با همدلی فوق‌العاده و قدرت پیام و ارزش‌های جهانی‌اش مانند صلح، نیکوکاری و شمول، توانایی تأثیرگذاری بر قلب همه ما، چه مؤمن و چه غیرمؤمن، را دارد. ما این لحظه را با احساسی واقعی به یاد خواهیم آورد.» این موضوع توسط رئیس، مارینلا سولدی، و مدیرعامل، روبرتو سرجیو، مورد تأکید قرار گرفت.

پاپ بر قاب تلویزیون

قسمت ویژه «La forza della vita» از «A Sua immagine»، برنامه مطالعات مذهبی در شبکه Rai Cultura، که در روز شنبه ۲۷ مه در Saxa Rubra ضبط و ۴ ژوئن از شبکه Rai 1 پخش شد، سهم فوق‌العاده ۲۷.۴٪ را ثبت کرد. ۱,۶۶۱,۰۰۰ بیننده، دیدار با پاپ فرانسیس را دنبال کردند. او اولین پاپی بود که تا به حال مهمان استودیوی یک برنامه تلویزیونی بوده است. در طول این برنامه، با حضور لورنا بیانچتی و اظهارنظرهای مردمی، به مضامین مهمی مانند شکست، درد، اضطراب و شادی پرداخته شد؛ پاپ فرانسیس همچنین درخواست صلح را مطرح کرد و بر اهمیت اطلاعات و ارتباطات تأکید کرد.

پاپ بر قاب تلویزیون

منابع:

پیوند بازبینی این برنامه جالب و کم سابقه    https://www.youtube.com/watch?v=bTX0MQXsuyk

https://www.repubblica.it/spettacoli/tv-radio/2024/01/14/news/fabio_fazio_intervista_papa_francesco_che_tempo_che_fa-421871798/

https://www.rai.it/ufficiostampa/assets/template/us-articolo.html?ssiPath=/articoli/2023/06/Grandi-ascolti-per-Papa-Francesco-ospite-in-studio-di-A-Sua-Immagine-dd14e636-66ab-4f76-8dee-3433bc95212d-ssi.html

https://www.lastampa.it/cultura/2025/04/23/news/fabio_fazio_papa_francesco_dono_fede-15116092/?dicbo=v2-klKWKfJ

https://www.avvenire.it/chiesa/pagine/papa-benedizione-urbi-et-urbi-coronavirus-record-ascolti-tv-17-milioni

کد خبر 23838

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 5 =