در ماه مارس، بسیاری از مصرفکنندگان آلمانی در یک نظرسنجی مؤسسه YouGov اعلام کردند که به دلیل اختلافات تجاری با آمریکا و سیاست های ترامپ ، میخواهند از خرید کالاهای آمریکایی خودداری کنند. ۵۳ درصد گفته بودند که "قطعاً" یا "احتمالاً" دیگر چنین محصولاتی را نخواهند خرید.
کارشناسان به عوامل دیگری نیز اشاره میکنند. بسیاری از محصولات معروف آمریکایی مانند کوکاکولا اصلاً تحت تأثیر تعرفهها قرار نمیگیرند، چون در اروپا تولید میشوند. همچنین، بسیاری از مصرفکنندگان اصلاً نمیدانند که کدام برندها متعلق به شرکتهای آمریکایی هستند. از سوی دیگر، تخفیفها و پیشنهادهای ویژه نیز تأثیر زیادی بر رفتار خرید مردم آلمان دارند.کارشناس مصرف در موسسه NIQ، دیوید گئورگی، دلیل اصلی این مسئله را چنین توضیح میدهد: تاکنون تنها فشار اخلاقی برای چشمپوشی از محصولات آمریکایی وجود داشته، اما فشار مالی در کار نبوده است. تعرفههای ترامپ که اعلام شدهاند، هنوز اجرایی نشدهاند و محصولات آمریکایی گرانتر نشدهاند. او میگوید: اگر قیمتها بهطور قابل توجهی افزایش یابند، ممکن است شکل خرید مردم آلمان بسیار تغییر کند چون قیمت یکی از مهمترین عوامل برای مصرفکنندهی آلمانی است.
تعویق اعمال تعرفهها از سوی ترامپ و اتحادیه اروپا
رئیسجمهور آمریکا، دونالد ترامپ، در ماه مه اعلام کرد که تعرفههای جدید برنامهریزیشده برای واردات از اتحادیه اروپا – که قرار بود در اوایل ژوئن اجرایی شوند – به تعویق افتادهاند تا فرصت بیشتری برای مذاکرات فراهم شود. زمان شروع آنها به ۹ ژوئیه موکول شد. اتحادیه اروپا نیز در واکنش، اعمال تعرفههای متقابل بر محصولات آمریکایی را فعلاً متوقف کرده است. طبق یک نظرسنجی جدید از YouGov، اکثریت مردم در آلمان انتظار دارند که قیمتها به خاطر این تعرفههای جدید افزایش پیدا کنند.
کاهش اشتیاق خرید در آلمان
بر اساس تازهترین مطالعه مشترک مؤسسههای تحقیقاتی GfK و NIM، تمایل به خرید در میان مردم آلمان در ماه مه ۲۰۲۵ هنوز نتوانسته جهشی تعیینکننده داشته باشد و شهروندان این کشور همچنان در خرج کردن محتاطاند. گزارش جدید مؤسسههای GfK و NIM از وضعیت مصرفکنندگان آلمانی نشان میدهد با وجود افزایش امیدواریها به بهبود درآمد و رشد اقتصادی در آلمان، شهروندان این کشور همچنان در خرج کردن محتاطاند.
براساس تازهترین مطالعه مشترک مؤسسههای تحقیقاتی GfK و NIM، تمایل به خرید در میان مردم آلمان در ماه مه ۲۰۲۵ هنوز نتوانسته جهشی تعیینکننده داشته باشد.گرچه شاخص انتظارات اقتصادی و درآمدی افزایش یافته، تمایل به خرید کالاها کاهش داشته و در مقابل، ترجیح مصرفکنندگان بر پسانداز گذاشته شده است. این عامل، مانعی بر سر راه بهبود کامل روحیه مصرفگرایی به شمار میرود. شاخص اعتماد مصرفکننده پیشبینی میکند که در ژوئن ۲۰۲۵ نسبت به ماه گذشته تنها ۰٫۹ واحد افزایش یابد و به منفی ۱۹٫۹ برسد، عددی که هرچند بهترین رقم از نوامبر ۲۰۲۴ تاکنون است، اما همچنان در سطحی پایین نسبت به میانگین بلندمدت قرار دارد.
عوامل بیثباتکننده بازار
به گفته رالف بورکل، کارشناس مؤسسه NIM، سیاستهای تجاری غیرقابل پیشبینی ایالات متحده، نوسانات بازارهای مالی و نگرانیها از سومین سال پیاپی رکود اقتصادی، همچنان فضای بیاعتمادی در میان مردم ایجاد کردهاند.او میگوید: در این شرایط، بسیاری از شهروندان تصمیم میگیرند بهجای خرج کردن، پول خود را ذخیره کنند.
کاهش تورم؛ افزایش قدرت خرید؟
یکی از نکات مثبت، رشد امید به افزایش درآمد در میان مصرفکنندگان است. قراردادهای جدید حقوقی، بهویژه در بخش خدمات عمومی، در کنار کاهش نسبی نرخ تورم، به افزایش قدرت خرید مردم منجر شدهاند. به گزارش اداره آمار فدرال، نرخ تورم در آوریل به ۲٫۱ درصد کاهش یافته است. با این حال، این بهبود تأثیری قابلتوجه بر افزایش تمایل به خرید نداشته است.
تأثیر سیاستهای غیرقابل پیشبینی تجاری آمریکا
مطالعه مذکور که بین اول تا دوازدهم مه ۲۰۲۵ با مصاحبه از 200۰ مصرفکننده و به سفارش کمیسیون اروپا صورت گرفته، عوامل متعددی را برای این وضعیت ذکر میکند.
از جمله دلایل کاهش اشتیاق خرید میتوان به سیاستهای تجاری غیرقابل پیشبینی ایالات متحده، نوسانات بازارهای بورس و نگرانی از تداوم رکود اقتصادی برای سومین سال پیاپی اشاره کرد.
منبع: Süddeutsche Zeitung - wiwo
نظر شما