این روزها ترکیه مقصد نخستین سفر تبشیری Apostolic Journeyخارجی پاپ لئو Pope Leo XIV است.شعار سفر به ترکیه «یک پروردگار، یک ایمان، یک غسل تعمید» است و بر ایجاد برادری و گفتگو بین شرق و غرب تأکید شده است.البته پس از برنامه های مفصلی در ترکیه، پاپ به لبنان هم سفر می کند.
اما همه چیز به شورای نیقیه و اعتقادنامه مشترک آن در380 میلادی بر می گردد. کنستانتین، فقط در عرصه امنیت جانی، مسیحیان را نجات نداد، او در حیات فرهنگی ایشان با بازسازی و همراستاسازی اعتقاد شرقی ها و غربی ها و تمرکز بر اناجیل خاص با راه انداختن این شورا نقش داشت، شورایی که در کلیسایی گمشده در این شهرکوچک آسیای صغیر قرار داشت و نیقیه در ترکیه امروز! و برنامه مهم سفر به ترکیه بزرگداشت هزار و هفتصدمین سالگرد اولین شورای جهانی در نیقیه، ایزنیک امروزی است.ا پاپ پیش از آغاز سفر گفت امیدوار است که این سفر بتواند «پیامی از صلح» را منتقل کند. او گفت: «من از همه دعوت میکنم که با هم حرکت کرده و در جستجوی صلح، وحدت و هماهنگی با هم باشند.برای اینکه همه این مردان و زنان، فراتر از هرگونه تفاوت و تنوع مذهبی، احساس برادری و خواهری کنند و در جستجوی صلح و وحدت در جهان باشند».
جامعهی مسیحیت نخستین، به خاطر آنکه همواره تحت فشار حاکمان بتپرست بود، کمتر فرصت بحث و بررسی در مورد عقاید دینی و حتی اصول عقیدتی را یافته بود. با به قدرت رسیدن کنستانتین در اوایل قرن چهارم و اعلام آزادی مسیحیت به عنوان یکی از ادیان امپراتوری، مسیحیان مجال آن را یافتند که به مذاکرات عقیدتی در مورد اصول دینی و ایمانی بپردازند.یکی از مهمترین و اولین مباحث بحثبرانگیز، موضوع جایگاه الهیاتی حضرت مسیح بود. در این دوره، عقاید بسیار مختلفی در مورد جایگاه آن حضرت وجود داشت.کنستانتین به درستی دریافت که این اختلافات به سستشدن پایههای حکومت وی خواهد انجامید. در این زمان وی نامهای برای دو طرف نزاع نگاشت و در آن چنین نوشت:

«من فرض را بر آن گذاشته بودم که اندیشههایی را که همهی مردم از خدایان دارند به یک شکل واحد بازگردانم زیرا قویا حس میکردم اگر بتوانم مردم را متقاعد سازم که دراینباره متحد شوند ادارهی امور عامه به طور قابل ملاحظهای آسان خواهد شد... ظاهراً علت این مجادلات، پوچ به نظر میرسد و در خور چنین معارضات تند نیست. تو الکساندر، اگر میخواستی بدانی کشیشانت دربارهی یک مسئلهی حقوقی یا حتی دربارهی جزئی از مسئلهای که هیچ اهمیتی ندارد چگونه فکر میکنند؛ و تو آریوس، اگر چنین افکاری داشتی میبایست سکوت میکردی... لزومی نداشت که این مسایل را به میان مردم بکشانید زیرا اینها مسائلی است که فقط بیکاری محرک آنهاست... کارهایی است احمقانه در خور کودکان بیتجربه، نه شایستهی کشیشها»
بروز این اختلافات و نزاعها، امپراتور را به وحشت انداخت و او را به این فکر واداشت تا شورایی متشکل از رهبران مسیحی تشکیل داده، این نزاعها را پایان بخشد.البته در خصوص نحوه اداره آن مجمع و نتایج آن نظرات مختلفی وجود دارد و برای مطالعه بیشتر باید به تاریخ تمدن و تاریخ مسیحیت رجوع کرد.
اعتقادنامه نیسن یا نیقیه یا مسیحیت نیقیه (به لاتین: Symbolum Nicaenum) (به انگلیسی: Nicene Creed) | واژه انگلیسی Creed برگرفته از واژه لاتینی Credo به معنای «من اعتقاد دارم» است. این واژه برای اشاره به بیانیهای اعتقادی است که نکات اصلی اعتقادات مسیحیت به اجمال در آن بیان شده و برای همه مسیحیان آشنا است. به همین دلیل، واژه اعتقادنامه هرگز در مورد بیانیههای اعتقادی متعلق به فرقههای خاص به کار نمیرود. در موارد اخیر، معمولاً از اصطلاح «اعتراف نامه» استفاده میشود.
در دورهٔ آبا، دو اعتقادنامه در سراسر کلیسا معتبر و محترم شمرده میشد. به نظر میرسد که علت پیدایش این اعتقادنامهها، نیاز شدید به ارائه خلاصهای سهل الوصول از آیین مسیحیت بوده که در مناسبتهای عمومی قابل استفاده باشد.
اعتقادنامه نیسن یا نیقیه نسخه طولانیتر اعتقادنامه رسولان است و در بر گیرنده مطالبی اضافی در باب شخص مسیح و عمل روح القدس است. در واکنش به مناقشه در بابالوهیت مسیح، این اعتقادنامه متضمن تاییداتی قوی از یگانگی خدا، از جمله این اصطلاحات است «خدا از خدا» و «با پدر از یک جوهر بودن». شورای نیقیه (ژوئن ۳۲۵) به رهبری تام و تمام آتاناسیوس به مثابه بخشی از جدالش با آریوس که به این موضوع اعتقاد داشت که عیسی پسر خدا است ولی دارای جوهر انسانی و نه الهی میباشد، بیان کوتاهی را در باب ایمان تنسیق کرد که اساس آن، اعتقادنامهای تعمیدی بود که در اورشلیم از آن استفاده میشد.
در این اعتقادنامه الوهیت کامل مسیح در برابر برداشت آریوس از جایگاه مخلوق بودن او در آن مورد تأیید قرار گرفت. این اعتقادنامه شامل چهار بند است که با عبارت «ما ایمان داریم» آغاز میشود. با توجه به اینکه جزئیات کامل روند نیقیه هماکنون در دست نیست، ناگزیریم به منابع ثانویه (مانند مورخان کلیسایی و نویسندگانی مانند آتاناسیوس و باسیل اهل قیصریه) برای دست یافتن به متن این اعتقادنامه تکیه کنیم.

منابع: https://www.ansa.it/english/news/vatican/2025/11/27/pope-leo-xiv-in-turkey-starts-his-1st-apostolic-journey_983a11e6-22c0-460f-8ca3-bfba80293d36.html
http://pajoohe.ir/Product.aspx?ProductID=44262
مک گراث, آلیستر; حدادی, بهروز. درسنامه الهیات مسیحی. انتشارات دانشگاه ادیان و مذاهب.
نظر شما