یاقوت خلیل قوماس، فرزند کیایی حاجی محمد خلیل بیسری، یکی از بنیان‌گذاران حزب بیداری ملی (PKB) است. گوس یاقوت، نام مستعار وی در میان طلاب علوم دینی، یکی از شخصیت های جوان نهضت العلماء است. او همچنین برادر کوچک‌تر یحیی خلیل استاقوف، کاتب عام نهضت العلماء است.

یاقوت خلیل قوماس، فرزند کیایی حاجی محمد خلیل بیسری، یکی از بنیان‌گذاران حزب بیداری ملی (PKB) است. گوس یاقوت، نام مستعار وی در میان طلاب علوم دینی، یکی از شخصیت های جوان نهضت العلماء  است. او همچنین برادر کوچک‌تر یحیی خلیل استاقوف، کاتب عام نهضت العلماء است.

گوس یاقوت جایگزین فخرول رازی به عنوان وزیر دین شده است. انتخاب گوس یاقوت برای پر کردن کرسی وزیر دین مانند بازگرداندن "استاندارد" ای است که وزیر دین طبق ردپای زمانی به زمان دیگری این کرسی، متعلق به نهضت العلماء بوده است.

مشخصات

او در ۴ ژانویه ۱۹۷۵ در شهر رِمبانگ، جاوه میانی متولد شد. او در واقع چهره جدیدی در صحنه جنبش و سیاست نیست. او رئیس جنبش جوانان انصار نهضت العلماء برای دوره ۲۰۱۱-۲۰۱۵ و ۲۰۱۵-۲۰۲۰ است. وی همچنین برای دوره ۲۰۱۴-۲۰۱۹ عضو مجلس نمایندگان بود.

گوس یاقوت همچنین از شخصیت های جوان در رمبانگ، منطقه خود محسوب می شود. وی معاون شهردار رِمبانگ در دوره ۲۰۰۵-۲۰۱۰ بود و همچنین به عنوان عضو مجلس منطقه ای در انتخابات سال ۲۰۰۵ انتخاب شد.

گوس یاقوت در زمان دانشجویی خود همچنین رئیس جنبش دانشجویی اسلامی اندونزی شعبه دانشگاه اندونزی بود.

جنبش سیاسی وی حزب بیداری ملی (PKB) بود و در این حزب او یک بار رئیس شعبه رِمبانگ برای ۲۰۰۱ تا ۲۰۱۴ و معاون رئیس منطقه حاوه میانی برای ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۷ بود.

گوس یاقوت در رشته جامعه شناسی دانشگاه اندونزی تحصیل کرد.

برنامه های یاقوت

انا لله و انا الیه راجعون، عبارتی بود که یاقوت هنگام انتصاب به عنوان وزیر دین به کار گرفت. وی گفت که این انتصاب تعجب آور بود. حتی در رؤیاهایم، هرگز تصور نمی کردم وزیر دین شوم.

با این حال، گفت که هر وظیفه و مأموریتی که دریافت می کند، مصمم است که زندگی و داشته های خود را به ملت و دولت اهدا کند تا تمام تلاش خود را انجام دهد.

وی هنگامی که به عنوان وزیر دین منصوب شد، گفت که اولین قدم او این است که دین را بیش از آرزو، الهام بخش قرار دهد. دین تا آنجا که ممکن است دیگر ابزاری سیاسی نباشد، یا برای مقابله با دولت یا به دست گرفتن قدرت یا شاید برای اهداف دیگر.

به گفته وی، بگذارید دین الهامی باشد که ارزش های خوب و صلح را در زندگی ملت و دولت به ارمغان بیاورد.

سپس وی گفت که دومین وظیفه ای که می خواهد انجام دهد، بهبود اخوت و برادری اسلامی است، با توجه به اینکه اکثریت مردم اندونزی مسلمان هستند.

این کشور صلح خواهد داشت، این کشور امنیت خواهد داشت، اگر مسلمانان برادری یا وحدت بین خود داشته باشند.

یاقوت همچنین می خواهد اخوت وطنی یا برادری همشهریان در اندونزی تحقق یابد. چرا این مهم است، زیرا ما می دانیم که استقلال و آزادی اندونزی از استعمار به دلیل مبارزه همه ادیان و مذاهب بود، نه فقط اسلام.

با این اوصاف، یاقوت گفت که اخوت میهنی باید دوباره زنده شود. هدف این است که هیچ گروه و آیینی واحد نمی تواند ادعا کند که بیشترین مالکیت این کشور را دارد.

کار بعدی او در مورد اخوت بشری، همان برادری یا اتحاد بین انسان ها است. وی همچنین نقل کرد که ما که از یک دین نیستیم، هنوز برادر در انسانیت هستیم.

یاقوت معتقد است این موارد برای آگاهی بخشی به کل ملت اندونزی مهم است. اگر این کار انجام شود، او معتقد است که در آینده اندونزی بسیار آرام‌تر خواهد بود و دستیابی به توسعه آسان تر خواهد بود.

یاقوت تأکید کرد که آموزش در وزارت دین از جمله مدارس شبانه روزی اسلامی (حوزه) نیز بسیار مهم است. مدارس شبانه روزی اسلامی را می توان به طور مستقل تشویق کرد و در پایان بهترین کادرهای ملت را به وجود آورد، بهترین کادرهایی که بهترین کمک خود را به ملت و دولت دارند.

کد خبر 3529

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 10 =