بنیاد معارف اداره مدارس پاک-ترک را به عهده گرفت

بنیاد معارف ترکیه ادارۀ مدارس پاک‌ـ ترک را بر عهده گرفت. همچنین، بنیاد معارف اعلام کرد که %۲۰ از شهریۀ مدارس پاک‌ـ ترک کاسته می‌شود.

بنیاد معارف ترکیه ادارۀ مدارس پاک‌ـ ترک را بر عهده گرفت. همچنین، بنیاد معارف اعلام کرد که %۲۰ از شهریۀ مدارس پاک‌ـ ترک کاسته می‌شود. کاهش شهریۀ مدارس مطابق احکام قضایی دیوان عالی کشور صورت می‌گیرد. همچنین، هیچ یک از اساتید این مدارس از شغل خود محروم نخواهند شد. «محمود مصطفی اوزدل» از اعضای هیئت اجرایی بنیاد معارف، به همراه «صلاح‌الدّین باتر»، مدیر این بنیاد، در مصاحبۀ مطبوعاتی گفت: بنیاد معارف امور مدیریت و مالی مدارس پاک‌ـ ترک را به دست گرفته‌است. همچنین، وی افزود: برای ترویج علوم تجربی، عدالت و صلح، نظام آموزشی جدیدی را بنیان می‌گذاریم. می‌خواهیم فرصتی را در اختیار دانش‌آموزان قرار دهیم که با ذهنی باز و با علم و فهم به سوی آینده گام بردارند. هدف ما تنها آموزش استادمحور نیست، بلکه خواهان پیشرفت دانش‌آموزان از طریق تحقیق، ابتکار، تلاش و حرکت به سوی جلو، با عقل و فهم هستیم. در این راستا، به دانش‌آموزان بر پایۀ شایستگی آنان کمک‌هزینۀ تحصیلی اعطا خواهیم کرد و به دانش‌آموزان نیازمند و یتیم نیز آموزش رایگان ارائه خواهد شد.

خاطر نشان می ­شود در دی‌ماه ۱۳۹۷، دیوان عالی کشور پاکستان حکم نهایی خویش را دربارۀ پروندۀ مدارس پاک‌ـ ترک و نهادهای وابسته به «فتح‌الله گولن» صادر کرد.

دیوان عالی پاکستان با قرار دادن بنیاد آموزشی پاک‌ـ ترک زیر نظر فتح‌الله گولن (اولین متهم اعلام‌شده از سوی دولت اردوغان در ناآرامی‌ها و کودتای ترکیه)، در فهرست گروه‌های تروریستی، به دولت فدرال دستور داد که فعالیت سایر نهادهای مرتبط با فتح‌الله گولن هم ممنوع شود. قاضی «ثاقب نثار»، رئیس دیوان عالی پاکستان، پس از رسیدگی به این پرونده، حکم دیوان عالی کشور را در پانزده صفحه صادر کرد. در حکم دیوان عالی کشور آمده‌است که به دنبال تصمیم‌های سازمان کنفرانس اسلامی و مجمع پارلمانی آسیا، این بنیاد در فهرست گروه‌های تروریستی قرار خواهد گرفت. همانطور که ترکیه نیز آن را گروهی تروریستی اعلام کرده‌است. دیوان عالی کشور اظهار داشت که پاکستان روابط برادرانه‌ای با ترکیه دارد و موظف به پاسداری از توافق‌نامه‌های سیاسی بین‌المللی است. در چنین شرایطی، دولت فدرال، بنیاد وابسته به فتح‌الله گولن را در فهرست گروه‌های تروریستی قرار داد. همچنین، تمام حساب‌های بانکی متعلق به بنیاد آموزشی پاک‌ـ ترک معلّق و بسته خواهد شد. کمیسیون اوراق بهادار و بورس پاکستان هم موظف شد که هرچه سریع‌تر مجوز فعالیت و ثبت‌نام بنیاد آموزشی پاک‌ـ ترک را باطل نماید. پس از ممنوعیت بنیاد پاک‌ـ ترک، تمام دارایی‌ها و حساب‌های آن ضبط و به بنیاد معارف ترکیه منتقل خواهد شد. پس از صدور حکم دیوان عالی کشور، ادارۀ ۲۸ مدرسۀ پاک‌ـ ترک مطابق توافقنامه‌های موجود میان پاکستان و ترکیه صورت خواهد گرفت. در پاکستان، بنیاد آموزشی پاک‌ـ ترک در سال ۱۹۹۰ میلادی به ثبت رسید. لازم به یادآوری است که پاکستان تمام اقدامات مذکور را به درخواست دولت ترکیه انجام داده‌است. شایستۀ ذکر است که علاوه بر مدارس پاک‌ـ ترک، انجمن رومی و انجمن گفتگوی فکری و بین‌فرهنگی نیز زیر نظر فتح‌الله گولن در پاکستان مشغول به فعالیت بود و این نهادها در فعالیت‌های تجاری هم شریک بودند.

منبع : اکسپرس: 0۱/۱۱/۱۳۹۷

کد خبر 374

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 2 =