هیاتی از واتیکان صبح پنجشنبه ۲۳ بهمن ماه ۹۹ برای آمادگیِ سفر پاپ در ماه مارس وارد استان نجف اشرف شدند.

این هیات که ریاست آن را «میتیا لیسکوفار»، رئیس اسقف ها برعهده دارد، با دفتر آیت الله سیستانی دیدار و درباره سفر پاپ و زمان دیدار این دو رهبر دینی و رایزنی ‍ هایی که انجام خواهند داد، گفت وگو کردند.

هیات واتیکان در دیدار با اعضای دفتر آیت الله سیستانی تاکید کرده است این دیدار تاریخی خواهد بود لذا باید آمادگی ها را به صورت مطلوب ترتیب داد.

آقای عیسی الشمری مدیر فرودگاه بین المللی نجف از هیات واتیکان استقبال کرد.

سفارت عراق در واتیکان درباره سفر پاپ فرانسیس اول به عراق و دیدار وی با آیت الله سیستانی، مرجعیت عالیقدر تشیع توضیحاتی ارائه کرد.

در سندی که از سوی سفارت عراق در واتیکان خطاب به وزارت امور خارجه این کشور نوشته شده، آمده است: روزنامه های واتیکان و ایتالیا در تاریخ ۸/۲/۲۰۲۱ به دیدار قریب الوقوع پاپ فرانسیس با آیت الله سیستانی در شهر نجف اشرف در سفر ۵ تا ۸ مارس وی به عراق پرداختند.

در ادامه نامه سفیر عراق آمده است، این روزنامه ها تحت عناوین مختلفی از جمله سفر تشریفاتی تا سفری ویژه به نام گذاری این سفر پرداختند و درباره محتوای این سفر اعلام کردند که دو مرجع دینی احتمالا اعلامیه مشترک برادری انسانی امضا خواهند کرد و درخصوص محکومیت هرگونه تعرض به زندگی انسان ها و تقویت گفت وگو میان ادیان گفت وگو خواهند کرد.

سفیر عراق در واتیکان افزوده که در دیدار پاپ با اعضای هیات دیپلماتیک واتیکان در تاریخ ۸/۲/۲۰۲۱ حضور داشته و پاپ در آن به توضیح تحولات کنونی عرصه جهانی پرداخت و ضمن قدردانی از سفرای واتیکان برای پایبندی شان به تقویت مناسبات میان واتیکان و دیگر کشورها، تاکید کرد که در ماه مارس سفرهای خود را از عراق آغاز خواهد کرد.

پاپ همچنین اهمیت گفت وگو میان ادیان در برهه کنونی به عنوان نقطه تلاقی ملت ها و فرهنگ ها را یادآور شد وبر اهمیت توافقات بین المللی تاکید کرد و گفت این توافقات می تواند منجر به تحکیم مناسبات و اعتماد متقابل شود و این امکان را برای کلیسا فراهم آورد که به منظور رفاه اجتماعی و معنوی در کشورهای مختلف همکاری کنند.

سایت رسمی پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک های جهان پیشتر برنامه سفر وی به عراق را منتشر کرده بود.

برنامه سفر پاپ فرانسیس به شرح ذیل است:

پاپ روز جمعه ۵ مارس وارد فرودگاه بین المللی بغداد خواهد شد و «مصطفی الکاظمی»، نخست وزیر عراق در سالن تشریفات فرودگاه از وی استقبال خواهد کرد.

پاپ فرانسیس پس از آن برای استقبال رسمی به کاخ ریاست جمهوری خواهد رفت و با مقامات بلندپایه عراقی، اسقف ها و بزرگان کلیسای سریانی کاتولیک (سید النجاه) بغداد دیدار و گفت وگو خواهد کرد.

در ادامه برنامه سفر پاپ آمده است که وی در روز شنبه ۶ مارس با هواپیما بغداد را به مقصد نجف اشرف ترک خواهد کرد تا با آیت الله سیستانی مرجعیت عالیقدر تشیع دیدار کند سپس با هواپیما به الناصریه مرکز استان ذی قار خواهد رفت تا از شهر باستانی اور (زادگاه حضرت ابراهیم علیه السلام) دیدن کند.

پاپ پس از ذی قار در بعد از ظهر همان روز به بغداد بازخواهد گشت تا در مراسم کلیسای مار یوسف بغداد شرکت کند.

رهبر کاتولیک های جهان روز یکشنبه ۷ مارس ۲۰۲۱ به اربیل سفر کرده و با مقامات اقلیم و شماری از شخصیت های دینی در سالن فرودگاه اربیل دیدار خواهد کرد، سپس با هلیکوپتر به شهر الموصل خواهد رفت تا در کلیسای حوش البیعه این شهر برای جان باختگان و قربانیان جنگ دعا کند.

پاپ پس از آن با بالگرد به کلیسای الطاهره در منطقه قره قوش خواهد رفت و بعد از ظهر به اربیل بازخواهد گشت تا در مراسم ورزشگاه فرانسو حریری شهر اربیل شرکت کند بعد از آن به بغداد برخواهد گشت تا در روز بعد یعنی ۸ مارس به رم بازگردد.

کد خبر 3985

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 13 =