۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۷

دکتر جلال الدین رحمت در شهر باندونگ ۲۹ آگوست ۱۹۴۹ میلادی برابر با ۷ شهریور ۱۳۲۸ هجری شمسی به دنیا آمد. او به عنوان یکی از اندیشمندان و مبلغان اسلامی مشهور در اندونزی شناخته شده است.

دکتر جلال الدین رحمت

دکتر جلال الدین رحمت در شهر باندونگ ۲۹ آگوست ۱۹۴۹ میلادی برابر با ۷ شهریور ۱۳۲۸ هجری شمسی به دنیا آمد. او به عنوان یکی از اندیشمندان و مبلغان اسلامی مشهور در اندونزی شناخته شده است. دوران نوجوانی خود را در کتابخانه ای دولتی به جا مانده از زمان هلندی گذراند. آن‌چنان غریق کتاب­های فلسفی بود که کأنّه با فلاسفه آشنا شد و حتی تحت تاثیر اندیشه­های اسپینوزا و نیچه قرار گرفت. علاوه بر آن، پدرش نیز یک قفسه مملو از کتاب­های عربی از جمله احیاء علوم الدین غزالی داشت. او چنان متأثر و دیوانه کتاب احیا بود و تاثیر بزرگی به او گذاشته است. او به شهر قم برای تعمیق عرفان و فلسفه اسلامی از روحانیون سنتی سفری داشت و پس از آن به استرالیا برای تحصیل در خصوص تغییرات و تحولات سیاسی و روابط بین الملل از دانشگاهیان مدرن دانشگاه ملی استرالیا رفت. پس از آن به اندونزی برگشت و در چندین دانشگاه به تدریس پرداخت. به طور خاص، او درس عرفان را در کالج اسلامی (ICAS) که خود به همراه چند تن از اندیشمندان تأسیس کردند، راه اندازی کرد. او به عنوان یک دانشمند، عضو سازمان های مختلف حرفه ای، ملی و بین المللی شده است و به عنوان سخنران، در سمینارها و کنفرانس­های مختلف حضور فعالی داشته و دارد و به عنوان مبلغ، در مجالس تعلیم و مساجد مشغول به ارائه توصیه های دینی بوده و است. یکی از آن مجالس تعلیم مشکات نام دارد که مرکز بحث و مطالعه عرفانی است و به عنوان فعال سازمانی، بنیان‌گذار و رئیس شورای انجمن جماعت اهل بیت اندونزی (ایجابی) است که از ابتدای تأسیس در ۱ جولای ۲۰۰۰ میلادی تاکنون دارای ۱۰۰ شعبه در سراسر کشور با حدود ۲.۵ میلیون عضو است. به عنوان یک اندیشمند و متفکر، ده ها کتاب در رشته های مختلف علمی و موضوعی نوشته و می نویسد. بیش از ۵۰ کتاب تولید کرده که توسط چند ناشر برجسته منتشر شده است.  در مدت زمانی سعی می کرد روشنگری فکری و تبلیغی خود را از طریق دنیای سایبر گسترش دهد. یک وب سایت به آدرس (www.jalal-center.com) داشت که خانه مجازی مورد دسترسی همه بود.اما متأسفانه در سال ۲۰۱۰ میلادی به دلیل مشکلات فنی متوقف شد. همچنین پیام های تبلیغی خود از طریق سرویس پیام کوتاه که آیات، روایات و درس های دیگر را ارائه می داد که باز هم متأسفانه به دلیل مشکل فنی در ۲۰۱۱ میلادی ادامه پیدا نکرد. و در حال حاضر، به طور منظم روز یکشنبه­ها در مسجد المُنَوَّره به ارائه سخنرانی می پردازد که می توان آن را مستقیماً بر روی وب سایت (www.almunawwarah.com) گوش داد. علاوه بر فعالیت ‌های دانشگاهی به عنوان استاد دانشگاه در دانشگاه های مختلف، به تبلیغ و خدمت رسانی به مستضعفان نیز می پردازد. او نیز به دنیای تربیتی توجه زیادی داشته و دارد که در سال ۱۹۹۷ میلادی مدرسه راهنمایی رایگان به نام مطهری و السجادیه ویژه دانش آموزان از خانواده های فقیر در باندونگ تأسیس کرد.[۱] با این کار امیدوار بوده است که مدارس مطهری در سراسر میهن اندونزی راه اندازی شود تا بچه­های فقیر از دسترسی به آموزش و پرورش خوب و باکیفیت با همه امکانات آن محروم نگردند. رابطه نزدیکی با گروه های ادیان دیگر و ویژگی مدارا نسبت با پیروان سایر ادیان و مذاهب دارد؛ لذا، اغلب به کلیساها و اجلاس مسیحیان برای ارائه سخنرانی و صحبت دعوت شده و می شود. آرزو دارد وحدت میان امت اسلامی را مشاهده کند و حتی پلی برای تحقق برادری دینی (الاخوه الاسلامیه) ایجاد کند و در نقطه اوج از تلاش برای ایجاد این مهم، مجلس برادری سنی و شیعه اندونزی معروف به مُحسن = MUHSIN (Majelis Ukhuwwah Sunni Syiah Indonesia) را به همراه حاج داود پولیراجا، یکی از مسئولان مجلس مساجد اندونزی در ۲۰ مه ۲۰۱۱ در جاکارتا تأسیس کردند. تلاش دیگر او این است که می خواهد چهره واقعی اسلام «رحمۀً للعالمین» را نشان دهد. به عبارت دیگر، اسلامی که ابعاد منطقی – مترقی (مدرن) بدون ترک دستور العمل­های قرآن و سنت دارد، منظور است. رویکرد نسبت به اسلام میانه رو در قالب «فکر» و «ذکر» متناسب، می تواند از دو صخره افراط و تفریط لیبرالیسم و ​​بنیادگرایی عبور کند.

بُعد دیگری از شخصیت دکتر جلال الدین رحمت

 دکتر جلال الدین رحمت یک نام بیگانه در زمینه عرفان شهری نیست و حتی می توان گفت که او کسی است که زمینه­سازی مباحث عرفانی در میان گروه­های طبقه متوسط ​​شهری، یعنی تجار، مقامات، سیاستمداران، افراد مشهور و حرفه ای از پیشینه­های مختلف با ​​تحصیلات بهتری، بوده است. مراکزی برای مباحث عرفانی همچون تزکیه سِجاتی (Tazkia Sejati)، بیت عقیله، مشکات را تأسیس کرد. در همین مراکز به ارائه مطالب عرفانی به جامعه شهری که تشنگی معنوی نسبت به اسلام را دارند، پرداخته و می پردازد.

با تجربه و تحصیلات در کشورهای پیشرفته مانند آمریکا و استرالیا، با اصطلاحات طبقه متوسط ​​شهری کاملا آشنایی دارد و مدل مطلوب مورد علاقه جامعه در تبلیغ اسلام را می داند. به همین دلیل، تبلیغ او به راحتی مورد پذیرش مخاطبان خود که بیشتر آنها محصل اند و اقتصاد خوبی دارند، قرار گرفته است.

در تبلیغ خود اسلام را با درک منطقی تر، ساده و آسان ارائه داده و از مستضعفان اقتصادی، آموزشی و سیاسی دفاع می کند.

در سال ۱۹۸۵ میلادی، او را به عنوان یک عامل شیعه که موجب تشویش اذهان جامعه شده، معرفی کردند و در نهایت توسط مجلس علمای شهر باندونگ محاکمه شد که به عنوان «مجازات» او، از سخنرانی در شهر باندونگ ممنوع گردید.

البته، این ممنوعیت، قدم هایی که برای تبلیغ دینی برداشته شد را متوقف نساخت و تبلیغ از طریق قلم را انتخاب کرد، چرا که زمان بیشتری برای نوشتن و تهیه مقالات و کتاب ها داشت.

کمی پس از آن، دعوت برای سخنرانی به طور منظم از مؤسسه (دانشگاه) پارامدینه جاکارتا که توسط نور خالص مجید بنیان‌گذاری شد، به دست رسید و از آن زمان، زمینه سخنرانی خارج از شهر باندونگ برای او باز شد و حتی شهرت ملی و بین المللی داشت.

او به همراه چند تن در ۳ اکتبر ۱۹۸۸ مؤسسه ای به نام مطهری را تأسیس کردند. یکی از اهداف تأسیس آن مؤسسه بالا بردن آگاهی اسلامی از طریق فعالیت های تبلیغی برنامه ریزی شده و حرفه ای با مسلح بودن با علوم مدرن و گنجینه های علوم اسلامی سنتی است.

در باندونگ که موفق شد، فعالیت های خود نیز در جاکارتا شروع به گسترش کرد. با حمایت مالی و امکانات از خانواده حاج سودرمونو، معاون اسبق رئیس جمهور سوهارتو (۱۹۸۸ تا ۱۹۹۳)، یک مرکز مربوط به تصوف به نام مؤسسه "تزکیه سِجاتی" را تأسیس کرد.

سپس در سال ۲۰۰۴، مجمعی ویژه برای بحث و مطالعات تصوف به نام "مجمع جلال الدین" تأسیس کرد و فعالیت آن در حال حاضر به صورت ماهیانه در دانشگاه پارامدینه جاکارتا برگزار می شود.

در سال ۲۰۰۳ به همراه چند تن از شخصیت های دانشگاهی اندونزی و ایرانی، کالج اسلامی – دانشگاه پارامدینه را راه اندازی کرد و حتی او یکی از بنیان‌گذاران مرکز اسلامی (ICC) جاکارتا بود.

علاوه بر فعالیت های تبلیغی، به ارائه سخنرانی های دینی در مکان های مختلف، تدریس در دانشگاه اسلامی شریف هدایت الله جاکارتا، کالج اسلامی – دانشگاه پارامدینه، و دانشگاه پادجاجاران باندونگ مشغول بوده است.

با این همه فعالیت ها، همیشه وقت برای ارائه سخنرانی هفتگی صبح روز یکشنبه­ها در مسجد «المنوره» واقع در نزدیکی منزل خود در باندونگ گذاشته و می‌گذارد. این برنامه از دهه ۱۹۸۰ آغاز شد.

در سال­های ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۳ هر روز صبح به ارائه سخنرانی که توسط رادیوی «راماکو» در جاکارتا پخش می شد، می پرداخت.

آشنایی او با دنیا تصوف از آنجا شروع شد که به یک کنفرانس در کلمبیا سال ۱۹۸۴ میلادی دعوت شد و شرکت کرد. در آن کنفرانس ​​با دانشمندان ایرانی که درک عمیقی از تصوف داشتند، ملاقات کرد و از آنها شگفت زده شد. کتاب­های بسیاری درباره مباحث عرفانی به او اهدا شد.

پس از بازگشت از آن کنفرانس، به دنیای تصوف از جمله افکار علمای شیعه ایران مانند امام خمینی، مرتضی مطهری و غیره بسیار علاقه مند شد. آن روحانیون علاوه بر داشتن سطح علمی بالا، از مزیت اخلاقی فوق العاده برخوردار بودند؛ لذا، جای تعجب نیست که از آن زمان، نوشته­های خود از نقل قول های آنها خالی نبوده و نیست.

امام خمینی را به عنوان یک مبارز توانمند و در عین حال یک عارف بزرگ دید که از راه فعالیت‌های سیاسی خود توانست جهان را به لرزه در آورد و حتی حساب ویژه ای برای دولت ستمگر آمریکا باز کند. از آن زمان، تصوف را به عنوان مطالب اصلی در تبلیغ خود انتخاب کرد؛ بنابراین، از دهه ۱۹۹۰ میلادی تا به حال، مباحث عرفانی (معنوی) را برای ارائه در تبلیغ خود نسبت به سایر مباحث بیشتر ترجیح داده است.

ورود به دنیای سیاست

جلال الدین رحمت به عنوان یک متخصص ارتباطات شناخته شده است. کتاب «روان‌شناسی ارتباطات» که در سال ۱۹۸۵ میلادی پس از بازگشت از دانشگاه آیووا نوشته شد، به عنوان شاهکار خود مشهور است و به کتاب درسی در آموزش ارتباطات و روان‌شناسی در اندونزی تبدیل گردیده است. به همین دلیل بود که او را مرجع اصلی در زمینه ارتباطات، از جمله ارتباطات سیاسی می شناختند.

علاوه بر اینکه یکی از سخنرانان اصلی در زمینه علوم اسلامی و شخصیت های آموزشی با تأسیس چندین مدرسه مشهور و ممتاز است، نویسنده و سخنران در بحث­های ارتباطات سیاسی هم هست.

او در سال ۲۰۱۴ میلادی یکی از نامزدهای پارلمان از طرف حزب دموکراسی اندونزی مبارز به ریاست خانم مِگاواتی سوکارنو پوتری، دختر سوکارنو نخستین رئیس جمهور اندونزی بود. هرگز این تصور را نداشت که وارد جهان سیاست عملی شود. اما اخیرا، یک استراتژی جدید را انتخاب کرد و تصمیم بر ادامه مبارزه خود در مجلس گرفت، چرا که سرنوشت گروه اقلیت را غم انگیز دید و در عین حال قانون به دلیل وجود منافع سیاسی خوب اجرا نشد.

ورود او به دنیای سیاست عملی با یک چالش بزرگ مواجه شد. به محض اینکه نامزدی او در رسانه های مختلف گزارش شد، گروه های تکفیری نیز موضع گیری شدید تر را نشان دادند و حتی حزبی را که از آنجا نامزدی شد (حزب دموکراسی مبارز) به عنوان یک حزب شیعه متهم کردند. بیانیه­ها و اعلامیه­های ضد شیعه در همه جا منتشر شد و فتنه برای متوقف کردن او در رسانه های مختلف اجتماعی و آنلاینی شدت یافت. اما این حرکت های عظیم گروه های تکفیری برای او به یک تبلیغات مجانی به نفع او تبدیل شد که در میان جامعه اندونزی، به ویژه در جاوه غربی شناخته تر شده است.

در نهایت، ۳۹.۰۸۲ رای مردم جاوه غربی را کسب کرد و به مجلس راه یافت. زمانی که از او در خصوص راهیابی به مجلس سوال شد، گفت که چون دارای دو بال است: بال اول عبارت بود از داوطلبان که از اعضای حزب بودند و با حمایت مالی حرکت کردند. بال دوم بال طلایی بود، یعنی داوطلبان علاقه مند هزینه های تبلیغات را به عهده گرفتند و لذا، کمترین هزینه را برای تبلیغات نسبت به سایر نامزدان از جیب خود حرج کرد.[۲]

آثار مهم دکتر جلال الدین رحمت[۳]

دکتر جلال الدین رحمت را می توان در ردیف مبلغان فعال و سازنده قرار گذاشت. در مسیر فعالیت های خود، بسیاری از آثار علمی اعم از کتب، مجلات، بولتن یا خبرنامه ها، مقالات، مقدمات و پیشگفتار های کتب را تولید کرده و در کتاب فروشی ها منتشر شده است. بیش از ۵۰ کتاب نوشت که به برخی از آنها اشاره می شود:

  1. اسلام جایگزین [Islam Alternatif]، (ناشر میزان، ۱۹۸۶) مجموعه­ای از سخنرانی ها در دانشگاه فناوری باندونگ (ITB) است و تا کنون ۸ بار چاپ شده است. این کتاب شامل ۵ بخش است که در هر بخش چند موضوع وجود دارد: بخش اول، راجع به اسلام رحمۀً للعالمین صحبت می کند. بخش دوم، در خصوص اسلام منجی مستضعفان بحث می کند. بخش سوم، اسلام و تربیت جامعه است. بخش چهارم، اسلام و علم و دانش را مطرح می کند. بخش پنجم، به اسلام مکتب تشیع اشاره دارد.
  2. اسلام واقعی [Islam Aktual] (ناشر میزان، ۱۹۹۱) مجموعه­ای از مقالات در مورد اسلام است که توسط چند رسانه مشهور مانند تِمپو، گالا، کُمپاس، پیکیران رعیت، پنجی ماشاراکت، جاوا پست و بریتا بوانا منتشر شده بود.
  3. تأملات عرفانی [Renungan-renungan Sufistik] (ناشر میزان، ۱۹۹۱) خوانندگان را به موافقت خود نسبت به فرمان های خدا، عشق پیامبر (ص) و ائمه اطهار (ع)، مهربانی متقابل نسبت بندگان خدا، مقاومت در برابر خواسته های شهوت و مبارزه علیه شیاطین دعوت می کند.
  4. یادداشت های جلال الدین رحمت [Catatan Kang Jalal] (ناشر روسدا، ۱۹۹۷) مجموعه ای از نوشته های منتشر شده در رسانه های مختلف از دهه ۱۹۹۰ است. چشم اندازهایی که نویسنده در این کتاب می خواست مطرح کند عبارت بودند از چشم انداز رسانه ها، چشم انداز سیاسی، چشم انداز آموزشی، چشم انداز تحول اجتماعی، چشم انداز فمینیسم و ​​چشم انداز لزوم و ایجاد برادری میان مسلمانان.
  5. اصلاحات عرفانی [Reformasi Sufistik] (ناشر پوستاکا هدایه، ۱۹۹۸) پاسخی به مشکلات رخ داده در جامعه، اعم از سیاسی، رهبری ملی، خشونت اجتماعی، دموکراسی، عدالت، الگوی رهبری پیامبر (ص) تا مسایل عرفانی است.
  6. جلال الدین رحمت به مشکلات معاصر اسلام پاسخ می دهد [Jalaluddin Rakhmat Menjawab Soal-soal Islam Kontemporer] (ناشر میزان، ۱۹۹۸) مجموعه ای از پرسش و پاسخ از ۱۹۸۰ تا ۱۹۹۸ در مسجد سلمان واقع در دانشگاه علم و فناوری باندونگ و مسجد جامع المنوره است. کتاب به ۴ بخش ذیل تقسیم شده است: ۱) بحث در مورد عبادت محض. ۲) بحث در مورد معامله. ۳) بحث در مورد اهل بیت (ع). ۴) تفسیر و روایات و مسائل معاصر.
  7. دستیابی به عشق الهی: روشنگری عرفانی [Meraih Cinta Ilahi: Pencerahan Sufistik] (ناشر روسدا، ۲۰۰۰) مسائل عرفانی را بیشتر مطرح می کند و از خوانندگان فرا می خواند که چگونه محبوبان خدا شوند. راه آن را عبادت آیینی و عبادت اجتماعی می داند. نویسنده همچنین ما را به بازنگری در تاریخ گذشته امت اسلامی دعوت می کند و نیز تفسیر سوره های کوتاه را ارائه می دهد.
  8. تفسیر عرفانی سوره فاتحه [Tafsir Sufi Al-Fatihah] (ناشر روسدا، ۱۹۹۹) به طور کلی در مورد اینکه آیا تفسیر عرفانی ضروری یا گمراه کننده است، بحث می کند.
  9. عشق به پیامبر گرامی (ص) [Rindu Rasul] (ناشر روسدا۲۰۰۲) به طور ویژه، خوانندگان را برای نزدیک تر شدن، شناخت، درک، معرفت و عشق نسبت به رسول گرامی، انسان منتخب، پیامبر الگو و شفاعت دهنده در آخرت دعوت می کند.
  10. تقدیم اخلاق بر فقه [Dahulukan Akhlak Di Atas Fikih] (ناشر مطهری، ۲۰۰۲) حاوی این پیام است که مسلمانان به دلیل اختلافات فقهی مورد اعتقاد خود نباید به تفرقه بیفتند.
  11. ترجمه صحیفه سجادیه (۲۰۰۳).
  12. دستیابی به سعادت [Meraih Kebahagiaan]، ۲۰۰۴ نشان می دهد که سعادت و شقاوت نتیجه انتخاب ما است.
  13. تعریف از مرگ [Memaknai Kematian]، ۲۰۰۶ مباحث اسکاتولوژیکی در مورد مرگ، زندگی پس از مرگ، آخرت، ملاقات با خدا، اجتناب از سوء خاتمه، معنی مهم در زیارت قبور، شفاعت (نتیجه عشق به اهل بیت) و غیره را بر اساس قرآن و روایات ارائه می دهد.
  14. اسلام و پلورالیسم، اخلاق قرآنی در موضع گیری نسبت به اختلافات [Islam dan Pluralisme, Akhlak Al-Quran dalam Menyikapi Perbedaan] (ناشر میزان، ۲۰۰۶) می خواهد سوالات از قبیل: آیا اسلام تنها دین مورد قبول نزد خدا است؟ آیا غیر از مسلمانان مانند مسیحیان، هندوئی ها، بودائی ها و غیره نجات پیدا می کنند؟ آیا غیر مسلمانان نیز شایستگی ثواب اعمال را خواهند داشت؟ چگونه به سایر ادیان نگاه کنیم، موضع گیری در وجود این اختلافات چیست؟ و ... از مبنای قرآنی پاسخ دهد.
  15. خلیفه علی بن ابی طالب (ناشر روسدا).
  16. فاطمه زهرا، تفسیر بالمأثور [Fatiah Az-Zahra, Tafsir bi Al-Ma’tsur]، (ناشر روسدا ۱۹۹۴) که توسط ناشر میزان در ۲۰۱۱ تحت عنوان حکمت های قرآنی [Quranic Wisdom] مجددا چاپ شد.
  17. زینب کبری (روسدا).
  18. ای محمد من: اشعار عاشقانه برای پیامبر (ص) [Oh, Muhammadku: Puisi Cinta Untuk Nabi]، (مطبوعات مطهری، ۲۰۰۱).
  19. المصطفی، مقدمه ای بر مطالعات منتقدانه از تاریخ پیامبر (ص) [Al-Mustafa, Pengantar Studi Kritik Tarikh Nabi] (مطبوعات مطهری، ۲۰۰۲ و چاپ مجدد در ۲۰۰۸).
  20. مدرسه معنوی: بندگی به خدا در ماه مبارک [Madrasah Ruhaniah: Berguru Pada Ilahi Di Bulan Suci]، (ناشر میزان پوستاکا، ۲۰۰۵).
  21. راه به سوی خدا [The Road to Allah] (ناشر میزان، ۲۰۰۷)
  22. راه به سوی محمد [The Road to Muhammad] (ناشر میزان، ۲۰۰۹)
  23. تفسیر سعادت [Tafsir Kebahagiaan] (۲۰۱۰)
  24. راه رحمت – در زدن به درگاه الهی [Jalan Rahmat - Mengetuk Pintu Tuhan] (۲۰۱۱)
  25. دعا چراغ جادوگر نیست – درک اسرار ذکر و اخلاق دعا به خدا [Doa Bukan Lampu Aladin - Mengerti Rahasia Zikir dan Akhlak Memohon Kepada Allah] (۲۰۱۲)
  26. سنت پیامبر (ص): بحث و بررسی ۱۴ حدیث [۲۰۱۲]
  27. مفهوم سازی دکترین اسلامی در تاریخ [Kontekstualisasi Doktrin Islam dalam Sejarah] (ناشر دانشگاه پارامدینه – جاکارتا، ۱۹۹۴)
  28. اجتهاد در نگاه ها (ناشر میزان، ۱۹۹۴)
  29. بازسازی و تأمل دینی اسلامی [Rekonstruksi dan Renungan Religius Islam] (ناشر دانشگاه پارامدینه – جاکارتا، ۱۹۹۶)
  30. به دنبال رهبر امت – بحث رهبری اسلامی در میان تنوع و تعدد جوامع [Mencari Pemimpin Umat - Polemik tentang Kepemimpinan Islam di Tengah Pluralitas Masyarakat] (ناشر میزان، ۱۹۹۹)
  31. سخنرانی های عرفانی [Kuliah-Kuliah Tasawuf]، (پوستاکا هدایه، ۲۰۰۰)
  32. افکار متفرقه: مجموعه ای از پیشگفتارها [Afkar penghantar: sekumpulan pengantar] (۲۰۱۶) مجموعه ای از مقدمه هایی است که برای کتاب ها با عناوین و رشته های متنوع جمع آوری شده است. نویسنده به بازنگری و بررسی مجدد تاریخ اسلام و معنی تربیت فرا می خواند. او نیز خوانندگان را به تعمیق روان‌شناسی، جامعه شناسی، سیاست و حتی ادبیات دعوت می کند.
  33. رمز و راز وصیت پیامبر (ص) [Misteri Wasiat Nabi] (ناشر مشکات، ۲۰۱۵) خلاصه پایان نامه دکترای دفاع شده نویسنده در دانشگاه اسلامی علاء الدین شهر ماکاسار، سولاوسی جنوبی است که عنوان اصلی آن «منبع سنت پیامبر: مطالعه تاریخی تاریخ تشریع» بود. نویسنده طبق عنوان کتاب بر این باور است که رسول خدا (ص)، ادامه دهنده رساله و جانشین در ارتباط با دین اسلام پس از خود را تعیین کرده بود و در آن خصوص وصیت نمود. محتویات کتاب عبارت‌اند از: سنت نبوی، سنت صحابه، پیشینه اعتقادی دو مکتب بزرگ میان اصحاب، ردیابی اختلافات اساسی ایدئولوژیکی این دو مکتب و...[۴] تصاویر روی جلد برخی ازکتب مهم و مؤثر دکتر جلال الدین رحمت:

  

   

 

  

دکتر جلال الدین رحمت از نگاه مفتاح فوزی رحمت[۵]:

«او برای همه است و تمام زندگی خود را برای معرفی اهل بیت عصمت و طهارت پیامبر (ع)، وقف کرده است.»

دوران کودکی خود را گذراندیم و تنها این را دانستیم که بسیاری از نسخه های کتاب را نوشت و بسیاری از جزوه ها را تهیه می کرد و کتاب ها پراکنده بود؛ بنابراین، ما پدر را از پشت نگاه می کردیم. آن پشت بین ما و صفحه کامپیوتر و یا ماشین تحریر در میز کار او حایل بود. از زمان کودکی، می دانستیم که پدر تنها متعلق به ما نبوده و نیست. میهمان ها یکی پس از دیگری می آمدند. دعوت برای نشست های علمی، خطبه ها، سخنرانی ها و... از مکان های مختلف را اجابت می کرد.

پدر در همه این مسیرهای زندگی خود، مسئولیت هایی دارد: مدارس تأسیس شده و مکان های فعالیت تحت نظارت و مدیریت او. کارهای او هرگز متوقف نشده است. در خانه، همیشه چیزی برای خواندن دارد. او همیشه می گوید: «برای من، بهشت ​​جایی است که از کتاب‌های خواندنی پر است ...»

آغاز هزاره فرارسید. قدم‌های او بر آن راه محکم تر برداشت. در یک گفتگو در شبکه تلویزیونی ملی، بحث سنی – شیعه وجود داشت. پدر در راه برگشت گفت: «این رویداد اعلامیه ای به وجود شیعه در اندونزی بود.» پاسخ دادم: «نخیر، پدر. خط ما بر روی اخوت و برادری باقی می ماند. حضورتان به نمایندگی از مذهب شیعه بود. اگر روزی کسی بخواهد شما را برای بحث به نمایندگی از سنی ها انتخاب کند، چه اشکالی دارد؟»

از آغاز آن هزاره، زمینه برای حرکت دوستداران اهل بیت پیامبر (ع) ایجاد شد. مثل یک کمان، سریع به آسمان حرکت کرد و اثر تاریخی در آسمان اندونزی به وجود آمد. از آن زمان، فتنه­ها، توهین­ها و دشمنی­ها قوی تر متوجه ما شد و نهایتاً به آن عادت شدیم.

اکنون مسیر و وظایفی را که پدر انتخاب کرده است، می دانیم. او برای خود تصمیم گرفت که تمام زندگی خود را برای معرفی اهل بیت عصمت و طهارت پیامبر (ع)، وقف کند. مودت و اشتیاق به اهل بیت پیامبر (ع) به عنوان یک موتور، تمام وجود او را به حرکت در آورد. او تنها می خواهد بهترین ارمغان را برای ملاقات خالق بیاورد. همه را برای عزیزترین مخلوقات (اهل بیت (ع)) انجام داده و می دهد. ارکان و پایه های دوستداران اهل بیت پیامبر (ع) را محکم بنیان‌گذاری کرده است. امیدوارم که در آن افق دور، معشوقان با وعده ها در انتظار او بایستند. پرچم نصب شده و مکتب اهل بیت (ع) به صورت علمی ارائه داده شده است. هیچ دوگانگی را بین سنی و شیعه نمی بیند. اسلام سنی و شیعه مانند دو ستونی است که از ملت حمایت می کنند. آن دو مانند یک پرنده با دو بال پرواز می کند. می دانیم که پدر همیشه پلی برای آن مهم خواهد بود. چند سال پیش، خود را "سُشی" (سنی – شیعه) نامید. اکنون، اسلام مدنی و اسلام رحمۀً للعالمین را ارائه می دهد.[۶]

 

۱ در حال حاضر به مجموعه آموزشی مطهری با مدیریت مفتاح فوزی رحمت تبدیل شده است که مراحل ابتدایی تا دبیرستانی دارد. مدرسه مطهری از مدارس ممتاز و برتر در باندونگ و حتی در اندونزی محسوب می شود.

[۴]  برخی از تصاویر کتاب در پیوست ارائه می شود.

[۵]  یکی از فرزندان دکتر جلال الدین رحمت و عضو مجلس شورای ایجابی است که حرف های زیادی در مورد او و نقش او در گسترش تعالیم اهل بیت (ع) در اندونزی برای گفتن وجود دارد، اما فرصت اجازه نمی دهد. او به طور خلاصه روی قدم هایی که پدر برداشته است، گام بر می دارد و حتی می توان گفت که راه پدر را در گسترش تعالیم اهل بیت (ع) ادامه می دهد.

کد خبر 4100

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 12 =