شیعیان پاکستان: اقلیت قاطع و محاصره شده

بررسی وضعیت شیعیان با توجه به خشونت های فرقه ای

عنوان کتاب:

شیعیان پاکستان: اقلیت قاطع و محاصره شده

پدیدآورنده:       

آندریاس تی ریک /  Andreas T. Rieck

زبان:

انگلیسی

موضوع کتاب:

بررسی وضعیت شیعیان با توجه به خشونت های فرقه ای

سال انتشار:

۲۰۱۸ میلادی

ناشر:

انتشارات هارست (پیش از این در سال ۲۰۱۶ میلادی توسط انتشارات دانشگاه آکسفورد پاکستان به چاپ رسیده بود)

مترجم:

-

درباره کتاب:

شیعیان پاکستان پس از ایران دومین جامعه بزرگ شیعه در جهان هستند، اما تنها ۱۰ تا ۱۵ درصد از جمعیت پاکستان را تشکیل می دهند. در دهه های اخیر افراط گرایان سنی به طور فزاینده ای آنها را با تبلیغات نفرت انگیز و تروریسم هدف قرار داده اند. لیکن به طور متناقضی شیعیان همیشه در تمام بخش های زندگی سیاسی، حرفه ای و اجتماعی ادغام شده اند بدون اینکه هیچ گونه تبعیضی داشته باشند. در سیاست های جریان اصلی، اختلاف شیعه و سنی هرگز در پاکستان مسئله ای نبوده است.

سیاستمداران شیعه در پاکستان معمولا اعتقادات مذهبی خود را نادیده می گیرند، اما همیشه افراد و گروه هایی وجود داشته اند که بر هویت شیعه خود تأکید می ورزند و برای دستیابی به حقوق برابر برای شیعیان در هر کجا و هر زمان تلاش می کنند.

این کتاب که اساسا مبتنی بر منابع اردو است، ابتدا تاریخ شیعیان پاکستان از جمله سازمان های عمومی آنها، رشد طبقه علماء شیعه، مدارس مذهبی و رقابت بین علماء و طبقه واعظان و در وهله بعدی نتیجه لابی گری پیوسته دولت های پاکستان با سازمان های شیعه  و سوم درگیری شیعه و سنی به دلیل عدم موفقیت دولت در مبارزه با افراط گرایی سنی را بررسی می کند.

آندریاس تی ریک دارای دکتری مطالعات اسلامی از دانشگاه هامبورگ است. وی پیش از اینکه چهار سال را در پاکستان با بنیاد هانس زیدل سپری کند، در مأموریت سازمان ملل در افغانستان مشارکت داشت. وی از سال ۲۰۰۷ میلادی مشاور دفتر پلیس جنایی فدرال آلمان در برلین بوده است.

کد خبر 4106

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =