جمهوری فدرال آلمان از ۶۵ سال پیش تاکنون با دولت مراکش روابطی نزدیک، دوستانه و بدون تنش دارد. آلمانی‌ها از سال ۱۹۵۶ تلاش کرده‌اند تا در بحران‌های محیط‌زیستی، تقویت حوزه‌های علمی و پژوهشی و همچنین مبارزه با بیماری های همه گیر به دولت مراکش کمک کنند.

منابع: موسسه باستان‌شناسی آلمان، موسسه گوته، موسسه تبادلات آکادمیک آلمان، بنیاد فردریش نویمان، بنیاد کنراد آدناور، جامعه آلمان برای همکاری‌های بین‌المللی، بنیاد فردریش ابرت، بنیاد هانس زایدل، موسسه اعتباری آلمان برای بازسازی

جمهوری فدرال آلمان از ۶۵ سال پیش تاکنون با دولت مراکش روابطی نزدیک، دوستانه و بدون تنش دارد. آلمانی‌ها از سال ۱۹۵۶ تلاش کرده‌اند تا در بحران‌های محیط‌زیستی، تقویت حوزه‌های علمی و پژوهشی و همچنین مبارزه با بیماری های همه گیر به دولت مراکش کمک کنند. دولت آلمان همچنین در سال‌های اخیر در راستای تقویب جامعه مدنی و حمایت از حقوق بشر در مراکش فعالیت‌های گسترده‌ای انجام داده است. در این راستا، اکثر بنیادهای مهم آلمانی مانند بنیاد کونراد آدناور، بنیاد فردریش ابرت، بنیاد هانس زایدل و بنیاد فردریش نویمان در مراکش دفاتری را تاسیس کرده‌اند. از سوی دیگر، مراکش مقصد محبوبی برای گردشگران آلمانی است و تبلیغات گسترده‌ای درباره میراث غنی و آثار باستانی مراکش در آلمان وجود دارد. آنطور که گزارش سایت وزارت خارجه آلمان نشان می‌دهد؛ در سال ۲۰۱۸، ۶ درصد از گردشگران مراکش را آلمانی‌ها تشکیل داده‌اند. علاوه بر این‌ها، آموزش زبان آلمانی و توسعه همکاری‌های علمی و پژوهشی نیز از دیگر اقدامات دولت آلمان در مراکش است. موسسه گوته در دو شهر کازابلانکا و رباط مدت‌ها است که پذیرای زبان‌آموزان مراکشی هستند. همچنین مدارس آلمانی در مراکش فعالیت زیادی دارند.  علاوه بر این‌ها، دانشگاه‌های دو کشور پروژه‌های مشترکی را با یکدیگر انجام می‌دهند. 

همکاری در کاوش‌های باستان‌شناسی و تحقیقات تاریخی

قاره آفریقا، میراث فرهنگی و آثار باستانی بی‌شماری دارد. با این وجود، دانش باستان‌شناسی و مطالعات تاریخی در کشورهای این قاره چندان پیشرفته نیست. از این‌رو، باستان‌شناسان و کارشناسان حوزه تاریخ از قاره اروپا سهم زیادی در کاوش‌های باستان‌شناسی و مرمت آثار باستانی در این منطقه دارند. موسسه باستان‌شناسی آلمان از جمله مراکز اروپایی است که در این حوزه فعالیت زیادی دارد. این موسسه در کشورهای مصر، مراکش، تونس، اتیوپی و ... پروژه‌های مختلفی دارد. از جمله پروژه‌هایی که موسسه باستان‌شناسی آلمان در مراکش داشته می‌توان به همکاری در کاوش‌های باستان‌شناسی در دژ آیت بن حدّو، سایت باستان‌شناسی جبل ایرهود، کاوش در شهر باستانی وُلیلی و ... اشاره کرد. همچنین این مرکز، دوره‌های مختلفی را برای کارشناسان و کاوشگران حوزه باستان‌شناسی در مراکش برگزار می‌کند. علاوه بر این‌ها، موسسه باستان‌شناسی آلمان در مراکش در تحقیقات دانشگاه‌ها و موسسات تحقیقاتی مراکش نیز مشارکت می‌کند. سایت زیر می‌تواند اطلاعات بیشتری را درباره فعالیت‌های این موسسه در مراکش در اختیارتان قرار دهد:

https://www.dainst.org/standort/-/organization-display/ZI9STUj61zKB/18199?p_r_p_1690909578_redirectURL=http%253A%252F%252Fwww.dainst.org%252Fen%252Fstruktur

ساخت مراکز درمانی و آموزشی

هر چند کشور مراکش در سال‌های اخیر در حوزه‌های مختلف اقتصادی، سیاسی و فرهنگی توسعه زیادی یافته، اما هنوز هم بسیاری از شهرها و روستاها در این کشور با کمبود امکانات مواجه است. در حالیکه شهرهای مانند کازابلانکا و طنجه امکانات خوبی را در خود جای داده‌اند، شهرهای کوچک‌تر و روستاهای اطراف آن‌ها در حوزه‌های حمل‌ونقل عمومی، آموزش و درمان با مشکلات مختلفی روبرو هستند. از این رو، موسسه اعتباری آلمان برای بازسازی تلاش می‌کند تا در ساخت مراکز درمانی و آموزشی و همچنین راه‌اندازی سیستم حمل‌ونقل به دولت مراکش کمک کند. این مرکز همچنین در راستای توسعه اقتصادی و در حوزه انرژی نیز به دولت مراکش مشاوره می‌دهد. سایت زیر می‌تواند اطلاعات بیشتری درباره فعالیت‌های این موسسه در اختیارتان بگذارد.

https://www.kfw-entwicklungsbank.de/Internationale-Finanzierung/KfW-Entwicklungsbank/Weltweite-Pr%C3%A4senz/Nordafrika-und-Nahost/Marokko/

کمک به رفع بیکاری و بحران‌های محیط‌زیست

از دیگر موسسات آلمانی که سهم به‌سزایی در توسعه شهرهای مراکش ایفا می‌کند، می‌توان به “ جامعه آلمان برای همکاری‌های بین‌المللی” اشاره کرد. این موسسه از سال ۱۹۷۵، کار خود را در مراکش آغاز کرد. بعدها در سال ۱۹۹۹، مسئولان این سازمان، دفتری در شهر رباط تاسیس کردند. آنطور که در سایت “ جامعه آلمان برای همکاری‌های بین‌المللی” آمده است؛ یک چهارم شهروندان مراکش در فقر زندگی می‌کنند. اختلاف طبقاتی در بسیاری از شهرها و روستاها قابل توجه است. کسری بودجه، بیکاری، کمبود شدید آب و بحران‌های محیط‌زیستی از جمله مشکلات اساسی در مراکش به شمار می‌رود. از این رو، “ جامعه آلمان برای همکاری‌های بین‌المللی” تلاش می‌کند تا برای حل بحران‌های موجود به دولت مراکش کمک کند. سایت زیر می‌تواند اطلاعات بیشتری درباره فعالیت‌های این موسسه در اختیارتان بگذارد:

https://www.giz.de/de/weltweit/340.html

گفت‌وگوی بین‌فرهنگی و پیشگیری از درگیری

بنیاد کونراد آدناور نیز از دیگر موسسات مهم آلمانی است که در حال‌حاضر در مراکش فعالیت می‌کند. دفتر این بنیاد در شهر رباط در راستای حمایت از جامعه مدنی، توسعه اجتماعی و اقتصادی، کمک به پیشرفت گفت‌وگوهای بین‌فرهنگی و پیشگیری از درگیری‌های داخلی فعالیت می‌کند. علاوه بر این‌ها، روابط گسترده‌ای با دانشگاه‌ها، موسسات پژوهشی و اتاق‌های فکر در احزاب و موسسات دولتی دارد. سایت زیر می‌تواند اطلاعات بیشتری درباره فعالیت‌های این بنیاد در اختیارتان بگذارد:

https://www.kas.de/de/web/marokko/ueber-uns

ایجاد برابری جنسیتی

از دیگر بنیادهای مهم آلمانی که در مراکش فعالیت دارد، می‌توان به بنیاد فردریش ابرت اشاره کرد. این بنیاد در سال ۱۹۸۴ فعالیت خود را در مراکش آغاز کرد و از آن زمان تمرکز این بنیاد بر حمایت از حقوق بشر و ایجاد برابری جنسیتی در این کشور است. علاوه بر این‌ها، بنیاد فردریش ابرت تلاش می‌کند تا شرایط گفت‌وگو میان جوانان، سیاستمداران و اعضای جامعه مدنی در مراکش را فراهم کند. از طریق سایت زیر می‌توانید اطلاعات بیشتری کسب کنید:

https://www.fes.de/referat-naher-mittlerer-osten-und-nordafrika/marokko

حمایت از جوانان و زنان در مناطق محروم

همچنین بنیاد هانس زایدل نیز که از سال ۱۹۸۷، کار خود را در مراکش آغاز کرده است، فعالیت گسترده‌ای در این کشور دارد. اعضای این بنیاد در راستای ایجاد گفتمان انتقادی، تقویت جامعه مدنی، حمایت از جوانان و زنان به ویژه در مناطق محروم و روستایی، افزایش آگاهی عمومی و توسعه اقتصادی کار می‌کنند. این بنیاد در سال‌های اخیر، نقش مهمی در توسعه روابط میان دولت‌های آلمان و مراکش داشته است. از طریق سایت زیر می‌توانید اطلاعات بیشتری درباره این بنیاد به دست آورید:

https://www.hss.de/weltweit-aktiv/afrika/marokko/

آموزش روزنامه‌نگاران و ایجاد فرصت‌های برابر تحصیلی

از دیگر سازمان‌های آلمانی که در مراکش فعالیت دارد، می‌توان به بنیاد فردریش نویمان اشاره کرد. این بنیاد در کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا پروژه‌های متعددی انجام می‌دهد. از جمله فعالیت‌های بنیاد فردریش نویمان در این کشورها، می‌توان به آموزش روزنامه‌نگاران، ارتقای دموکراسی، برقراری حاکمیت قانون، ایجاد فرصت‌های برابر در حوزه آموزش و کارآفرینی اشاره کرد. سایت زیر اطلاعات بیشتری در این باره در اختیار علاقمندان می‌گذارد:

https://www.freiheit.org/de/naher-osten-und-nordafrika

همکاری‌های آموزشی و تحقیقاتی

دولت مراکش در سال‌های اخیر توجه ویژه‌ای به توسعه آموزشی داشته است. با این وجود، سیستم آموزشی مراکش دارای نقاط ضعف زیادی است. با آنکه در سال ۱۹۶۳ تحصیل در مراکش اجباری شد، اما آنطور که آمارهای موسسه تبادلات آکادمیک آلمان نشان می‌دهد؛ ۳۰ درصد از افراد بالای ۱۵ سال در مراکش بی‌سواد هستند. برخی از کارشناسان حوزه آموزش در مراکش، تعداد بی‌سوادان در مناطق محروم و روستایی را بیش از ۳۰ درصد تخمین می‌زنند. حتی گفته می‌شود که تعداد زنان بی‌سواد بیش از مردان است. از سوی دیگر، مراکش از نبود امکانات و مراکز آموزشی کافی رنج می‌برد. به طور مثال، دانشگاه‌های این کشور ظرفیت کافی برای تمام دانشجویان را ندارند. علاوه بر این‌ها، بازار کار مراکش نیز جوابگوی نیاز همه فارغ‌التحصیلان این کشور نیست. با این اوصاف، طبیعی است که دانشجویان مراکشی برای ادامه تحصیل و تحقیقات خود به کشورهای دیگر سفر کنند. در این میان، آلمان به دلیل داشتن موسسات آموزشی و تحقیقاتی معتبر و همچنین هزینه پایین تحصیل، محبوبیت زیادی در میان دانشجویان و محققان مراکشی پیدا کرده است. علاوه بر این‌ها، موسسات آلمانی هر ساله فرصت‌های مطالعاتی و تحقیقاتی بی‌نظیری در اختیار جوانان مراکش قرار می‌دهند. سایت زیر می‌تواند اطلاعات بیشتری در این باره در اختیار علاقمندان قرار دهد:

https://www.daad.de/de/laenderinformationen/afrika/marokko/

توسعه زبان آلمانی

آموزش زبان آلمانی از دیگر اقدامات مهم دولت فدرال در مراکش است. موسسه گوته در دو شهر کازابلانکا و رباط، مدت‌ها است که پذیرای زبان‌آموزان مراکشی است. این موسسه در دو شهر مراکش، کلاس‌هایی برای آموزش زبان به بزرگسالان به صورت آنلاین و حضوری برگزار می‌کند. همچنین در این مراکز، امتحانات رسمی موسسه گوته برگزار می‌شود. لینک زیر می‌تواند اطلاعات بیشتری به علاقمندان ارائه دهد:

https://www.goethe.de/ins/ma/de/spr/kur/rab.html

https://www.auswaertiges-amt.de/de/aussenpolitik/laender/marokko-node/bilaterale-beziehungen/224064?openAccordionId=item-224072-1-panel

کد خبر 5120

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 1 =