دادگاه عالی هند در تاریخ ۹ نوامبر سال گذشته، طی حکمی راه را برای ساخت معبد رام، در محل مسجد بابری در آیودها، که مورد مناقشه هندوها و مسلمانان بود، هموار نمود.

مراسم قرار دادن سنگ بنای مسجد آیودها در روز ملی جمهوری هند برگزار خواهد شد

طرح کامل این مسجد که شامل یک بیمارستان تخصصی، آشپزخانه عمومی و کتابخانه خواهد بود. این طرح که توسط معمار ارشد، پروفسور اس ام اختر، نهایی شده است، در تاریخ ۱۹ دسامبر رونمایی خواهد شد. اطهر حسین، دبیر سازمان فرهنگی ایندو ـ اسلامی (آی آی سی اف)، گفت: "هیئت امناء ، ۲۶ ژانویه ۲۰۲۱ را برای گذاشتن سنگ بنای مسجد آیودیا انتخاب کرد. زیرا قانون اساسی کشور ما، که هفت دهه پیش در چنین روزی به اجرا درآمد، مبتنی بر کثرت گرایی است، که از جمله برجسته ترین کارها در این راستا، پروژۀ مسجد ما است."

پروفسور اس ام اختر، معمار ارشد و طراح این مسجد، می گوید: " این مسجد که بنای آن بصورت مدوّر ساخته خواهد شد، می تواند به طور همزمان دو هزار نمازگزار را در خود جای دهد."

دادگاه عالی هند در تاریخ ۹ نوامبر سال گذشته، طی حکمی راه را برای ساخت معبد رام، در محل مسجد بابری در آیودها، که مورد مناقشه هندوها و مسلمانان بود، هموار نمود. همچنین این دادگاه از دولت مرکزی خواست تا ۵ هکتار زمین مرغوب را در این شهر به عنوان جایگزین، در اختیار سازمان اوقاف اهل تسنن قرار دهد تا جهت بنای مسجد اختصاص یابد. پروفسور اختر گفت: "مسجد جدید از مسجد بابری بزرگتر خواهد بود و ساختار آن نیز نسبت به مسجد قدیمی متفاوت خواهد بود. در مرکز این مجتمع بیمارستان قرار خواهد گرفت. همانطور که پیامبر اسلام در آخرین خطبه خود در ۱۴۰۰ سال پیش فرموده است، روح واقعی اسلام، خدمت به بشریت است، و طراحی این مجتمع نیز در راستای همین تعالیم صورت گرفته است. ساختار این بیمارستان مانند ساختمانهای بتونی معمولی نخواهد بود و بنای آن با معماری مسجد هماهنگ و مملو از خوشنویسی و نمادهای اسلامی خواهد بود. این بیمارستان یک واحد تخصصی ۳۰۰ تختخوابی خواهد بود، که پزشکان با نیت خیر و انساندوستی، به طور رایگان بیماران را درمان خواهند نمود." وی افزود: " از آنجا که این مسجد بر اساس انرژی خورشیدی و سیستم تنظیم دمای طبیعی طراحی شده است، از نظر تامین انرژی خودکفا خواهد بود."

روزنامه: تایمز آف ایندیا  

کد خبر 5356

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =