۲۴ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۹:۱۹

روزنامه نیوز مقاله "سلیم صافی" روزنامه نگار برجسته پاکستانی را با عنوان «اشتباهات سیاسی بزرگ»  به چاپ رسانده که به ۷ اشتباه راهبردی عمران خان در مسائل بین المللی و منطقه ای پرداخته است

روزنامه نیوز مقاله "سلیم صافی" روزنامه نگار برجسته پاکستانی را تحت عنوان «اشتباهات سیاسی بزرگ»  به چاپ رسانده که به ۷ اشتباه راهبردی عمران خان در مسائل بین المللی و منطقه ای پرداخته است: سلیم صافی "اولین اشتباه" عمران را چنین بیان می گوید: هنگامی که عمران خان برای شرکت در اجلاس عمومی سازمان ملل، با این ادعا که او سفیر کشمیر است عازم نیویورک بود ابتدا به عربستان رفت. در حالیکه اگر کشمیر مسئله اول عمران خان بود، او باید به کشورهایی نظیر مالزی، ترکیه و ایران می رفت. سلیم "دومین اشتباه" عمران خان را چنین تعریف می کند: عمران خان با هواپیمای محمدبن سلمان ولیعهد عربستان به نیویورک رفت. رفتن به چنین مجمعی با هواپیمای یک کشور سوم در واقع به ضرر هویت پاکستان بعنوان یک کشور مستقل است و یک اشتباه بزرگ سیاسی بود. "سومین اشتباه" عمران از نگاه سلیم صافی چنین است: عمران خان در سازمان ملل ادعا کرد که میان آمریکا و ایران میانجی گری می کند. تصور کنید برآورد ایران از ادعای نخست وزیر که از یک طرف با هواپیمای عربستان به سازمان ملل رفته و از طرف دیگر عربستان بعنوان دشمن اصلی ایران شناخته می شود چه می تواند باشد. "چهارمین اشتباه" عمران خان اینگونه مطرح می شود: رهبران مالزی و ترکیه در سازمان ملل پیشنهاد تشکیل یک ائتلاف جدید و معرفی یک کانال تلویزیونی مشترک با هدف بیان مشکلات جهان اسلام را دادند و عمران خان نیز با این ادعا که این یک دستاورد عظیم است با آنها دست داد اما عربستان نسبت به چنین ابتکاری ابراز تاسف و نارضایتی نمود و هواپیمای عربستان بجای انتقال عمران خان با پاکستان وی را به عربستان بازگرداند. در این وضعیت عاقلانه تر آن بود که او با یک هواپیمای پاکستانی به پاکستان مراجعت می کرد. در ادامه این مقاله "پنجمین اشتباه" بزرگ عمران خان چنین گفته می شود: برای عمران خان که در مسیر بازگشت از سازمان ملل، مسیر عربستان را انتخاب کرده بود هیچ پروتکلی برای استقبال او در فرودگاه عربستان رعایت نشد. اما "ششمین اشتباه" عمران خان در این مقاله چنین بیان می شود: یکی از مسائل مهمی که به درخواست عمران خان در دستور کار کنفرانس همکاری اسلامی قرار گرفت موضوع کشمیر بود. اما عربستان و امارات با حضور پاکستان در این کنفرانس مخالف بودند و ایستادگی عمران خان و سفر او به عربستان برای دریافت رضایت هم به جایی نرسید و نهایتا نخست وزیر اجازه حضور در این کنفرانس را پیدا نکرد. این مقاله "هفتمین اشتباه "عمران خان را به این ترتیب بیان می کند: رفتن عمران خان به عربستان و اعلام لغو برنامه سفر به مالزی مورد نارضایتی ترکیه مالزی و ایران قرار گرفت. بعبارت دیگر از این طریق پیامی به کشورهای دوست رساندیم که بدلیل فشار از سوی دشمن آنها نتوانستیم به وعده خود عمل کنیم. مهمتر از این همه اینکه روز بعد اعلام گردید که وزیر خارجه نیز در کنفرانس مالزی شرکت نمی کند.

آقای سلیم صافی در بخش پایانی مقاله خود می گوید: آیا این کشورها، پس از این اشتباهات سیاسی بزرگ ما و پاسخ اهانت آمیزی که از ما دریافت نموده اند به حمایت خود از پاکستان  و کشمیر همچنان ادامه می دهند؟ برغم روابط خوب ما با عربستان دولت های ایران، ترکیه و مالزی اطمینان داشتند که سیاست خارجه پاکستان زیر نفوذ هیچ کشور دیگری نیست. اکنون با این اشتباهات راهبردی و حماقت های سیاسی به جهان نشان داده ایم که سیاست خارجه مستقل نداریم.

نیوز ۲۷ دسامبر

کد خبر 731

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 1 =