در روز دوشنبه مورخ ۳/۳/۹۵ مرکز مطالعاتی بروکنیز دوحه اقدام به برگزاری نشستی با عنوان (سرزمین های مقدس : احیای پلورالیسم در خاورمیانه) نمود.

در روز دوشنبه مورخ ۳/۳/۹۵ مرکز مطالعاتی بروکنیز دوحه اقدام به برگزاری نشستی با عنوان (سرزمین های مقدس : احیای پلورالیسم در خاورمیانه) نمود.

در این سمینار آقای نیکولاس پلهام نویسنده و کارشناس خاورمیانه مجله اکونومیست و عبدالوهاب الافندی مدیر برنامه علوم سیاسی و روابط بین الملل انیسیتوی دوحه شرکت نموده بودند.

ابراهیم فریحات استاد دانشگاه جرج تاون و محقق سیاست خارجی مرکز مطالعاتی بروکنیز اداره جلسه بر عهده داشت.

آقای نیکولاس پلهام که در این سمینار از کتاب خود تحت سرزمین های مقدس : احیای پلورالیسم در خاورمیانه رونمایی می کرد از تجربه سفر خود به کشورهای مختلف خاورمیانه بویژه عراق و ملاقات با رهبران شیعی در عراق صحبت نمود.وی با بیان تاریخچه ای از درگیریهای مذهبی در خاورمیانه از دوران عثمانی تا حال حاضر گفت این درگیریها فراز و فرود زیادی داشته است . وی در ادامه به سفر خود به نجف اشرف و ملاقات با شیعیان بویژه مراجع و رهبران شیعه اشاره نمود و گفت شیعیان همواره انعطاف بیشتری با ادیان و مذاهب مختلف داشته اند اما در مقابل چنین چیزی در اهل سنت کمتر مشاهده شده است .

وی در پاسخ سوالی گفت: عربستان طی صد سال گذشته مروج تفکری بوده است که به وهابیت و افراطی گری و تشکیل جریاناتی همچون دولت اسلامی منجر شده است.

دکتر افندی استاد سودانی نیز در پاسخ گفت عربستان نیز پلورالیسم را تجربه کرده است و مذاهب مختلف در این کشور حضور و زندگی می کنند.

کد خبر 7811

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 9 =