علمای شیعه و سنی با حفظ وحدت و رعایت موازین احترام متقابل در شهرهای متعدد هند از جمله دهلی و لکهنو دستورالعمل   منتشر شده توسط رییس پلیس ایالت اوتارپرادش درباره ماه محرم را به شدت محکوم کرده و از رییس پلیس ایالت اوتارپرادش تقاضای عذرخواهی  کرده اند.

علمای شیعه و سنی با حفظ وحدت و رعایت موازین احترام متقابل در شهرهای متعدد هند از جمله دهلی و لکهنو دستورالعمل   منتشر شده توسط رییس پلیس  ایالت اوتارپرادش درباره ماه محرم را به شدت محکوم کرده و از رییس پلیس ایالت اوتارپرادش تقاضای عذرخواهی  کرده اند، زیرا آنها نه تنها به شیعیان  که به برنامه های مورد قبول تمام  اقوام  از جمله اهل سنت و اهل حدیث توهین کرده اند  که با اعتراض وهابی ها و اهل حدیث نیز همراه بوده است . دولت سعی کرده  تقدس و معنویت برنامه های عزاداری را تضعیف نماید و مسلمانها را برعلیه یکدیگر تحریک نماید تا از شور و زمزمه های وحدت آفرین و حیات بخش برنامه های عزاداری حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام کاسته شود. ولی با انتشار  این دستور العلم از سوی رییس پلیس(D J P) اوتارپرادش علمای شیعه و سنی سریعا جلسات مشترک برگزار کرده و  آن را کاری سخیف و باطل دانستند و این قبیل دستورات را توهین کننده به تقدس عزاداری خواندند و آن  را به شدت محکوم کردند.

حجج اسلام مولانا سید محسن تقوی امام جمعه مسجد جامع شیعه در دهلی و جنان اصغر مولایی و سید جلال حیدر و همینطور مولانا عبدالرحمن عابد و مولانا محمد جاوید قاسمی و قاری احرار قاسمی در مسجد جامع شیعه و حجت الاسلام والمسلمین مولانا سید کلب جواد نقوی امام جمعه شهر لکهنو در بیانیه های مستقل انتشار  این دستورالعمل را سبب اهانت به برنامه های عزاداری و ایجاد فتنه و اختلاف بین شیعه و سنی و مسلمانان و هندو  دانستند. آخر در کدام برنامه  محرم تبری می شود؟ و درکدام منطقه  گوشت گاو در نذری استفاده می شود؟  بنابراین، لازم است تا رییس پلیس ضمن پس گرفتن چنین  دستورالعملی، از شیعیان هند عذرخواهی کند و دیگر نباید این کار تکرار شود.

مولانا کلب جواد از تمامی علما و امنای هیئت های عزاداری و انجمن ها خواست که تا پس نگرفتن این  دستور العمل شوم و باطل از شرکت درجلسات دعوت شده توسط پلیس خودداری نمایند.

همه علماء این نوع  دستورالعمل را بهانه برای ایجاد فتنه و درگیری بین مردم اوتارپرادش قبل از برگزاری انتخابات دانسته اند تا حزب بی جی پی از این طریق راهی برای رای آوردن و ایجاد وحدت میان هواداران خود باز کند.

منبع: روزنامه های میرا وطن، ص۱، و صحافت ، ص۸، و همارا سماج، ص۳، در ۳اوت۲۰۲۱م

کد خبر 7815

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 9 =