کشور هند، فعالیت های گسترده ای را در زمینه های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، آموزشی و غیره در سریلانکا انجام می دهد که در این گزارش، تنها به فعالیت های فرهنگی و آموزشی آن اشاره می شود.

فعالیت های فرهنگی و آموزشی هند در سریلانکا

 

کشور هند، فعالیت های گسترده ای را در زمینه های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، آموزشی و غیره در سریلانکا انجام می دهد که در این گزارش، تنها به فعالیت های فرهنگی و آموزشی آن اشاره می شود.  

۱. فعالیتهای فرهنگی هند در سریلانکا

سریلانکا به عنوان کشوری پس از استعمار اروپا تاسیس شد. قبل از آن، این جزیره به عنوان پادشاهی مستقل تحت سلطه پادشاهان منحصر به فرد یا چندین پادشاهی عمل می کرد که پادشاهی، جنگ های مستمری با اشغال پادشاهی های جنوب هند داشت. از این جهت، آن دو کشور روابط دیرینی داشته است. روابط دو کشور تقریبا نژادی و فرهنگی مشترک است. مردم سینهالی که ۷۵ درصد از کل جمعیت را تشکیل می دهند، بخشی از مهاجران آریایی شمال هند هستند که به این جزیره از ۵۴۳ قبل از میلاد تا ۲۴۳ قبل از میلاد مهاجرت کردهند. و همچنین، مردم تامیلی (شامل تامیلی های هندی و مورهای سریلانکا) که ۲۵ در صد از کل جمعیت را تشکیل می دهند، متعلق به گروه دیراویدی[۱] هستند که از سال ۳۰۰ قبل از میلاد به این جزیره مهاجرت کردند.

روابط هند و سریلانکا روابط دوجانبه هست. تنها ۴ درصد از سریلانکایی ها نظر منفی نسبت به هند دارند. دو کشور همچنین از نظر اقتصادی نزدیک هستند و هند بزرگترین شریک تجاری سریلانکا است که توافق برای ایجاد یک بازار واحد اولیه نیز در مرحله پیشرفته مورد بحث است.

روابط عمیق نژادی و فرهنگی بین دو کشور وجود دارد. هند و سریلانکا دارای مرز دریایی هستند. هند تنها همسایه سریلانکا است که توسط تنگه پالک[۲] جدا شده است. هر دو کشور موقعیت استراتژیکی در جنوب آسیا را اشغال کرده اند و به دنبال ایجاد یک چتر امنیتی مشترک در اقیانوس هند بوده اند. هم هند و هم سریلانکا جمهوری های مشترک کشورهای مشترک المنافع هستند.

اما آنها توسط جنگ داخلی سریلانکا و جنجال مداخله هند در طول جنگ مورد آزمایش قرار گرفته اند. در سالهای اخیر سریلانکا به چین نزدیک شده است، به ویژه در زمینه توافقنامه های دریایی.

هند توافقنامه انرژی هسته ای را برای بهبود روابط امضا کرده است. هند در سال ۲۰۱۵ با سریلانکا پیمان انرژی هسته ای بست.

مرکز فرهنگی هند

مرکز فرهنگی هند، بنام مرکز فرهنگی سووامی ویواکاناندا،[۳] کلمبو، سریلانکا شناخته می شود که این مرکز تحت نظارت شورای روابط فرهنگی هند[۴] می باشد. این مرکز در سال ۱۹۹۸ تحت حمایت کمیسیون عالی هند[۵] با هدف ایجاد پل های تبادل فرهنگی، برای احیای و تقویت روابط فرهنگی و درک متقابل بین هند و سریلانکا تأسیس شد. این سازمان به دنبال ارتقای همکاری فرهنگی هند و سریلانکا با ایجاد اشتراکات فرهنگی، ایجاد ارتباط بین مردم و ایجاد آگاهی از فرهنگ هندی در همه جنبه ها است.

فعالیت های فرهنگی و آموزشی هند در سریلانکا

این مرکز، کلاس هایی را در رقص های سنتی از جمله باراتا ناتیام، کاتاک، هندوستانی و کلاس های آوازخوانی کارناتیک، کلاس های موسیقی ویولن، سیتار، تابلا و کلاس های یوگا ارائه می دهد. با گذشت سالها، این مرکز، با نزدیک به ۱۵۰۰ دانش آموز که در کلاسهای مختلف برگزار شده، در مرکز ثبت نام کرده اند، محبوبیت فوق العاده ای کسب کرده است. این مرکز برنامه ها، نمایشگاه های هنرهای تجسمی، سمینارها، کارگاه ها، ارائه سخنرانی ها، جشنواره های غذا و برنامه های آنلاین را با استفاده از تمام نرم ابزاری ها با استفاده از دانشمندان شورای روابط فرهنگی هند، کارشناسان، هنرمندان و دانشگاهیان هند و سریلانکا سازماندهی می کند. این مرکز همچنین به طور منظم فیلم ها و مستندهای هندی را در سالن نمایش خود به نمایش می گذارد.

این مرکز مجهز به سالنی با ظرفیت ۱۲۰ صندلی برای رویدادهای داخلی، اتاق های کلاس هوشمند، پیشرفته ترین آزمایشگاه زبان برای آموزش زبان هندی، فضایی برای نمایش آثار هنری، استودیوی رقص مدرن و کانال های تلویزیونی ماهواره ای برای اطلاع از رویدادهای جاری در هند و فرهنگ هند می باشد.

این مرکز دارای یک کتابخانه مجهز با بیش از ۴۵۰۰ عنوان با پایگاه داده آنلاین کتابها، اتاق مطالعه با دسترسی آنلاین به اطلاعات مربوط به هند، مجلات و روزنامه های هندی، نشریات دوره ای، سی دی و دی وی دی است.

از زمان افتتاح در سال ۱۹۹۸، مرکز فرهنگی سووامی ویواکاناندا به طور مستحکم خود را در صحنه فرهنگی سریلانکا تثبیت کرده است و با فعالیت های گسترده خود شهرت خود را برای برتری کسب کرده است.

این مرکز برای برگزاری این کلاسها از گروهی با استعداد و متعهد از معلمان سریلانکا استفاده می کند.

این مرکز همچنین در سازماندهی اجراهای هنرمندان هندی و سریلانکایی، ارائه سخنرانی ها، نمایشگاه ها، کارگاه ها و غیره فعال است. در چند سال گذشته، این مرکز اجراهای متعددی از هنرمندان شناخته شده از هند و سریلانکا، ترتیب داده است، از جمله سونال مانسینگ، نماینده معروف رقص اودیسی، گروه نمایشی رقص کالاکشاترا از چانّای (ایالات تامیل نادو)، خانم شوبا مودگال، خواننده مشهور و گروهش، خانم پیتانجالی از گروه رقص رانگپور بالیوود، و همچنین، شیریدار و آنورادا، مشهورترین رقصندگان رقص سنتی باراتا ناتیام که می توان نام برد.

هنرمندان سریلانکایی که در مرکز فرهنگی سووامی ویواکاناندا برنامه اجرا کرده اند، شامل دکتر دایاراتنا راناتونگا و پروفسور آمارا راناتونگا، آقای پرادیپ راتنایاکا، آقای پیاسارا شیلپادیپاتی، آقای راویباندو ویدیاپاتی و رقصنده کندیان خانم اوپاکه چیتراسینا و افراد ی از گروه رقص چیتراسینا هستند.

این مرکز همچنین ماهانه ۴-۵ فیلم و مستند هندی را به نمایش می گذارد. و کتابخانه این مرکز به جز چهارشنبه ها از دوشنبه تا شنبه برای عموم آزاد است.

در سالن مطالعه ، که از دوشنبه تا شنبه برای عموم باز است، روزنامه های هندی و سریلانکایی (سینهالی، تامیلی و انگلیسی) و نشریات، مجلات هندی به زبانهای انگلیسی و هندی (مالایالی، هندی ، تلگو و تامیلی) وجود دارد.

همچنین، برنامه های ارتباطی ویژه ای توسط این مرکز برای دسترسی به موسسات آموزشی بودایی مانند حوزه ها و دانشگاههای بودایی، و روحانیت و علمای بودایی آغاز شده است. "گوشه هند"[۶] در موسسه بین المللی ناگاناندا برای مطالعات بودایی[۷] با همکاری کمیسیون عالی هند افتتاح شد. کلاسهای زبان هندی و یوگا نیز در مدرسه بودایی بنام "پارام دامّه چیتی یا پیریوانه" در شهر راتمالانه راه اندازی شد. 

هر ماه برای گرامیداشت روزهای پویا (شب چهارده)، این مرکز فعالیتهای مختلفی را انجام می دهد، از جمله سفرهای مذهبی بنام "دامّه یاترا" به روستاها و معابد بودایی، گفتگو های مذهبی بنام "گفتمان دامّه" به زبان سینهالی و انگلیسی، وبینارهای بین دانشمندان بودایی از سریلانکا و هند، کارگاه آموزشی برای کودکان و نمایشگاه هنری بر دیوارهای ساختمان کمیسیون عالی هند توسط هنرمندان سریلانکایی انجام می شود.

این مرکز، همچنین رویدادهای مهم فرهنگی را در سریلانکا سازماندهی کرده است تا روابط فرهنگی بین کشورها را تقویت کند. یک رویدادی بنام "شب موسیقایی" (سنتی) در ۲۶ ژانویه ۲۰۲۰ برگزار شد که در آن پاندیت ویشوا موهان بات، برنده گیرامی[۸] و پاندیت سوبن چاتیرجی، گیرامی نامزد با مشارکت مهیندا راجاپاکسا، نخست وزیر سریلانکا و خانم شیرانتی راجاپاکسا، ارائه کردند. همان شب در سالن همایش BMICH، مهیندا راجاپاکسا، نمایشگاهی با عنوان "هنرهای سنتی هند" را افتتاح کرد که نشان دهنده وحدت در تنوع از طریق هنرهای سنتی، به ویژه هنرهای عامیانه، از ایالت های مختلف هند است.

نقاشی های این نمایشگاه توسط هنرمندان سریلانکا و هند با هم ساخته شده بود که در نتیجه روح واقعی روابط هند و سریلانکا را نشان می داد.

در رویدادی دیگر، در ۱۱ دسامبر ۲۰۲۰، شیری گوپال باگلی، کمیسر عالی هند در سریلانکا و پروفسور جی.ال. پیریس، وزیر آموزش و پرورش وقت سریلانکا، کارت های تبریک را بر اساس نقاشی های ساخته شده توسط کودکان از مراقبت خانه های سراسر کشور راه اندازی کردند. این مسابقه ۴۳۷۵ نقاشی از ۳۶۹ یتیم خانه در سراسر سریلانکا دریافت کرد.

از سال ۲۰۱۵، هر سال، کمیسیون عالی هند روز جهانی یوگا[۹] را در سریلانکا با اشتیاق فراوان و با مشارکت رئیس جمهور و مردم سریلانکا جشن می گیرد. کمیسیون عالی هند و مرکز فرهنگی سووامی ویواکاناندا، کلمبو با نیروهای مسلح سریلانکا دست به دست هم دادند تا هفتمین "روز بین المللی یوگا" را در ۲۱ ژوئن ۲۰۲۱ در یک جلسه ویژه یوگا، که به صورت مجازی برگزار شد، جشن بگیرند.

وزیر دفاع سریلانکا، ژنرال کامال گوناراتنه مهمان اصلی این رویداد بود که رئیس ستاد دفاع و فرمانده ارتش، ژنرال شاویندرا سیلوا و حدود ۵۰۰ پرسنل دفاعی از حدود ۱۵۰ مؤسسه دفاعی در سراسر کشور حضور داشتند، از جمله دانشگاه دفاع کوتالاوا، مدارس آموزشی، آکادمی های دفاعی، کشتی ها و غیره.

در آستانه روز جهانی یوگا، تعدادی از جلسات آنلاین رایگان یوگا توسط مرکز فرهنگی سووامی ویواکاناندا، در ماه های مه-ژوئن ۲۰۲۱، برگزار شد که این جلسات بر سلامتی و یوگا درمانی، مطابق با موضوع روز جهانی یوگای امسال بود. 

در ۲۰ ژوئن ۲۰۲۱ ، توسط این مرکز یک جلسه یوگا ویژه در مدرسه بودایی "پارام دامّه چیتی یا پیریوانه" در شهر راتمالانا برگزار شد که در آن پیام ویژه کمیسر عالی هند، به زبان سینهالی، با شرکت کنندگان به اشتراک گذاشته شد. با وجود چالش های ناشی از همه گیری کرونا، نزدیک به ۷۰۰۰ شرکت کننده در رویدادهای مختلف آنلاین که امسال برای هفتمین سالروز بین المللی یوگا برگزار شد ، شرکت داشتند.

جشن سالگرد تولد مهاتما گاندی

فعالیت های فرهنگی و آموزشی هند در سریلانکا

به عنوان بخشی از آغاز جشن های ۱۴۹ مین سالگی تولد مهاتما گاندی، رویدادهای زیر در دوم اکتبر ۲۰۱۸ در سریلانکا برگزار شد.

· یک ویدئوی ویژه ساخته شد که به عنوان آهنگ مذهبی "باجان" توسط هنرمندان محبوب سریلانکایی بادیا، سانتوش و اومایرا خوانده شده و توسط رئیس جمهور سریلانکا اکران شد.

· انتشار تمبرهای پستی ویژه یادبود در گاندیجی توسط نخست وزیر وقت سریلانکا.

· انتشار کتاب "سفر مهاتما گاندی به سریلانکا" که توسط روزنامه نگار باسابقه، سامپات بندارا به زبان سینهالی نوشته شده و توسط کارو جایاسوریا، رئیس سابق پارلمان سریلانکا رونمایی شد.

· اجرای موسیقی ویژه بنام "سیمپانی وان" توسط استاد ویولن، دکتر سوبرامانیام و گروه "ارکستر فیلارمونیک ملی لایپاجا لاتویان"[۱۰]

· ساختمان شهرداری کلمبو با چراغ های مخصوص روشن شد تا تصاویر گاندیجی را به نمایش بگذارد.

در ۱۵۰ مین سالگرد تولد مهاتما گاندی رویدادهای زیر در سال ۲۰۱۹ سازماندهی شد.

· در ۱ اکتبر، یک برنامه ویژه ادای احترام در دبیرخانه ریاست جمهوری برگزار شد که رئیس جمهور سابق، مایتری پالا سریسینا و کمیسر عالی هند این مراسم را جشن گرفتند.

· در ۲ اکتبر، رانیل ویکراماسینگه، نخست وزیر سابق و کمیسر عالی هند، نیم تنه برنزی گاندیجی را در محل درختان معبد (محل اقامت رسمی نخست وزیر سریلانکا) رونمایی کردند. در این مراسم دو تمبر پستی یادبود مهاتما گاندی توسط رانیل ویکراماسینگه، نخست وزیر سابق و کمیسر عالی منتشر شد.

· انتشار کتاب سخنرانی مهاتما گاندی با عنوان "ارتباط مهاتما گاندی در دوران معاصر" که توسط اس. تورایراجا، قاضی دادگاه عالی سریلانکا نوشته شده و  با حضور کارو جیاسوریا، رئیس سابق پارلمان سریلانکا در سالن مرکز مطالعات بین المللی باندارانائیکا، رونمائی شد.

جشن "گورو ناناک دیو"

فعالیت های فرهنگی و آموزشی هند در سریلانکا

 ۵۵۰مین سالگرد "گورو ناناک دیو" در ۹ نوامبر ۲۰۱۹ توسط مرکز فرهنگی سووامی ویواکاناندا در سریلانکا جشن گرفته شد. در طول این رویداد، یک سند و یک آهنگ مذهبی "کیرتان" توسط گیانجی از گورو ناناک دربار گورودوارا (معبد سیک)، کلمبو نمایش داده شد.

به دلیل محدودیت های COVID-۱۹، در سال ۲۰۲۰، ۵۵۱ مین سالگرد "گورو ناناک دیو" از طریق حالت مجازی جشن گرفته شد.  همچنین، یک آهنگ مذهبی "کیرتان" توسط گیانجی از گورو ناناک دربار گورودوارا (معبد سیک)، کلمبو نمایش داده شد که به صورت زنده در وبسایت اجتماعی این مرکز فرهنگی پخش شد.

روابط فرهنگی و مذهبی دو کشور

هند و سریلانکا میراث مشترکی از روابط تاریخی، فرهنگی، مذهبی، معنوی و زبانی دارند که بیش از ۲۵۰۰ سال قدمت دارد. در دوران معاصر، توافقنامه همکاری فرهنگی و مذهبی که توسط دولت هند و دولت سریلانکا در ۲۹ نوامبر ۱۹۷۷ در دهلی نو، پایتخت هند امضا شد، زمینه ساز برنامه های دوره ای تبادل فرهنگی بین دو کشور شد.

بودیسم، یکی از قوی ترین ستون هایی است که دو ملت و تمدن را به هم متصل می کند، از زمانی که امپراتور بزرگ هند آشوکا فرزندان خود، ارهات ماهیندا و تیری سانگامیتا را فرستاد تا تعلیمات بودا را به درخواست پادشاه دیوانامپیا تیسا در سریلانکا گسترش دهند.

با تأکید بر میراث بودایی بین مردم هند و سریلانکا که بین مردم دو کشور به اشتراک گذاشته شده است، آثار مقدس بودا که در سال ۱۹۷۰ از شهر کاپیلاواستو هند کشف شده، دو بار در سریلانکا به نمایش گذاشته شده است.

اولین بار در سال ۱۹۷۸ بود که آنها را به سریلانکا آوردند که جمعیت نزدیک به ۱۰ میلیون نفر را به خود جلب کرده بود. در سال ۲۰۱۲، به درخواست رئیس جمهور وقت سریلانکا، ماهیندا راجاپاکسا، میراث ها بار دیگر از هند به سریلانکا آورده شد تا ۲۶۰۰ مین سالگرد روشنگری بودا را گرامی داشته باشند. میراث های گرامی از معبد بودایی واسکادووا وهارا نیز در اکتبر ۲۰۱۵ در هند به مناسبت شصتمین سالگرد دکتر آمبادکار، معمار قانون اساسی هند، که با پذیرش بودیسم به همراه ۵۰۰.۰۰۰ پیرو، که بیش از ۸ میلیون نفر برای دیدن آن و برای ادای احترام وی به آنجا آمده بودند، در هند به نمایش گذاشته شده است.

فعالیت های فرهنگی و آموزشی هند در سریلانکا

نخست وزیر هند، نارندرا مودی در یک اجلاس مجازی دوجانبه بین هند و سریلانکا که در ۲۶ سپتامبر ۲۰۲۰ برگزار شد، از کمک ۱۵ میلیون دلاری برای حفاظت و ارتقای روابط بودایی بین هند و سریلانکا خبر داد. این اولین اعطای کمک مالی در نوع خود توسط هند است که ممکن است برای ساخت و بازسازی صومعه های بودایی، آموزش راهبان جوان، تقویت مشارکت دانشمندان و روحانیان بودایی، توسعه موزه های میراث بودایی، تبادلات فرهنگی، همکاری باستان شناسی و نمایش آثار باستانی متقابل استفاده شود.

در ژوئیه ۲۰۲۰، دولت هند فرودگاه کوشیناگار در هند که محل ماهاپارینیبانا (مرگ) بودا است، را به عنوان یک فرودگاه بین المللی اعلام کرد، تا به زائران بودایی از سراسر جهان اجازه دهد به راحتی از مکان مورد احترام مربوط به بودا دیدن کنند. با توجه به برجستگی روابط بودایی هند و سریلانکا، هر دو کشور توافق کردند که اولین پرواز افتتاحیه به این فرودگاه از سریلانکا باشد. تصمیم برای اعلام فرودگاه کوشیناگار به عنوان یک فرودگاه بین المللی، به زائران بودایی، مورخان و علاقه مندان به فرهنگ، این فرصت را می دهد تا نه تنها در شهر کوشیناگار، بلکه در مکان های تاریخی مهم دیگر مانند لومبونی، کاپیلاواستو و سیراواستی، که در مجاورت نزدیک قرار دارند، به راحتی سفر کنند.

برای تقویت بیشتر روابط بین مردم، اولین سفر زیارتی به شهر بود گایا برای پرسنل نیروهای مسلح سریلانکا و خانواده های آنها از ۲۴ تا ۲۶ ژوئن ۲۰۱۸ انجام شد. یک هواپیمای ویژه C-۱۷ نیروی هوایی هند برای انتقال به کلمبو مستقر شد. ۱۶۰ پرسنل نیروهای مسلح و خانواده های آنها به شهر بود گایا سفر کرده و برگشتند. دومین سفر زیارتی به بود گایا توسط هند در ژوئن ۲۰۱۹ برای نیروهای مسلح سریلانکا و خانواده های آنها انجام شد و برای اولین بار نیروهای هند برای بازدید از اماکن سریلانکا وارد سریلانکا شدند.

یک هیئت ۵۵ نفره از انجمن مهابادی هند[۱۱] در هفته آخر ژوئن ۲۰۱۸ از اماکن برجسته بودایی در سریلانکا دیدن کرد.

در سفر نخست وزیر هند به کلمبو در ۱۲ مه ۲۰۱۷، وی اعلام کرد که ایر ایندیا[۱۲] پروازهای مستقیم بین واراناسی و کلمبو و اولین پروازها را انجام داده است. پرواز در ۴ آگوست ۲۰۱۷ پرچم گذاری شد. در ۱۷ اکتبر ۲۰۱۹، فرودگاه بین المللی شهر جافنا[۱۳] در سریلانکا، توسط رئیس جمهور سابق، مایتری پالا سریسانا افتتاح شد و پرواز افتتاحیه از شهر چانّای (ایالت تامیل نادو) هند که توسط آلیانس ایر[۱۴] انجام شد، به مناسبت این مراسم در فرودگاه بین المللی جافنا فرود آمد. در ۱۱ نوامبر ۲۰۱۹، آلیانس ایر سرویس عادی را بین جافنا و چنای آغاز کرد.

دعاهای ویژه در سراسر سریلانکا برای رفاه مردم هند در پی همه گیری COVID-۱۹

در ماه های مه-ژوئن ۲۰۲۱، مجموعه ای از دعاها و مراسم ویژه توسط افراد با اعتقادات مختلف در سراسر سریلانکا برای رفاه حال مردم هند در پی همه گیری COVID-۱۹ برگزار شد. میزان تنوع در این مراسم همبستگی مظهر واقعی رفاقت و ارتباط بین مردم هند و سریلانکا بود.

مراسم بودایی بنام "ویشوا آشیروادا هوراوا"[۱۵] چند مذهبی در سراسر کشور توسط وزارت بوداساسانا (وزارت فرهنگی بودیسم)، امور فرهنگی و مذهبی به سرپرستی نخست وزیر کشور، ماهیندا راجاپاکسا سازماندهی شد. "راتنا سوترا" و "جوارا پیریت" (متون مقدس بودایی) در این مناسبت خوانده شد.

همزمان، مراسم هندویی بنام "ماها میری تونجایا ماها یاگیا" در پنج مکان های مقدس هندوهای کشور بنام "پنچه ایسوارا" در سریلانکا برگزار شد. از این میان، ممکن است به یاد بیاوریم که نارندرا مودی، نخست وزیر، هنگام بازدید از سریلانکا در مارس ۲۰۱۵ از معبد ناگول ایسوارام دیدن کرده بود و به عنوان نشانه ای از مشارکت نمادین خود در این رویداد، عکسهای وی از این بازدید در محل نمایش داده شد.

کلیساهای کاتولیک در جافنا یک ساعت مراسم دعا خوانی به مردم سریلانکا، هند و فراتر از آن اختصاص دادند.  دعاهای ویژه در خانه های خصوصی نیز در همان زمان برپا شد.

مسابقه هنری شانکار سالانه[۱۶]

در مسابقه هنری شانکار که سالانه در سریلانکا برگزار می شود، هنرمندان تازه کار سریلانکایی استعدادهای خود را بیان می کنند.

بیش از ۵۰۰ هنرمند جوان از سراسر سریلانکا استعداد خود را به زیبایی از طریق آثار هنری و مقاله های خود در مسابقه بین المللی شانکار که توسط کمیسیون عالی هند در مرکز فرهنگی سووامی ویواکاناندا در ۱۷ نوامبر سال ۲۰۱۸ برگزار شد، به زیبایی بیان کردند. در حالی که هند ۱۵۰ مین سالگرد تولد مهاتما گاندی را جشن گرفت، که گفتگو، تبلیغ و اصرار بر پاکیزگی فرد و جامعه را در طول زندگی خود داشت، کودکان سریلانکایی نقاشی کردند و مقاله هایی با موضوع "پاکیزگی خداپرستی است" نوشتند و پیامی روشن برای یک محیط تمیز و سالم دادند.

http://www.colombopage.com/CGImgs_Events2018/IHC11192018_1.jpg

تارانجیت سینگ سندو ، کمیسر عالی سابق هند این مراسم را به عنوان مهمان اصلی جشن گرفت و با هنرمندان با استعداد جوان در این مسابقه سالانه معتبر هنری شانکار تعامل داشت. کمیسر عالی سابق از دیدن مشارکت گسترده در این رویداد سالانه که توسط مرکز فرهنگی هند در ۲۰ سال گذشته برگزار می شود ، خوشحال بود.

http://www.colombopage.com/CGImgs_Events2018/IHC11192018_2.jpg

کمیسر عالی از معلمان و والدین خواست تا فرزندان خود را برای شرکت در چنین رویدادهایی در سال های آینده تشویق کنند که این امر باعث تقویت ارتباط مردم بین کشورهای ما می شود و بهترین آرزوها را برای مردم سریلانکا ارسال کرد.

گردشگری فرهنگی

گردشگری فرهنگی همچنین یک پیوند مهم بین هند و سریلانکا تشکیل می دهد. دولت هند به طور رسمی طرح ویزای توریستی الکترونیکی (eTV) را برای گردشگران سریلانکایی در ۱۴ آوریل ۲۰۱۵ راه اندازی کرد. متعاقباً، در جهت حسن نیت، هزینه ویزا برای eTV به شدت کاهش یافت. در سال ۲۰۱۹، از مجموع ۱.۹۱ میلیون گردشگر، ۳۵۵.۰۰۰ گردشگر از هند وارد شدند. گردشگران سریلانکایی نیز جزو ده منبع برتر بازار گردشگری هند هستند. بخش گردشگری سریلانکا که به شدت مورد حملات روز یکشنبه عید پاک قرار گرفت با ورود گردشگران هندی (بهره های داوودی برای تجمع سالانه عاشورا) تقویت شد. سریلانکا، در ۲۴ جولای ۲۰۱۹ هند را در برنامه ویزای رایگان هنگام ورود قرار داد و این طرح را در ۱ اوت ۲۰۱۹ آغاز کرد.

نمایشگاه های فرهنگی

شورای روابط فرهنگی هند در زمینه هنرهای تجسمی برای ارتقاء روابط فرهنگی هند با سایر کشورها از طریق ابزارهای مختلف شامل تماس افراد با مردم، در زمینه هنرهای تجسمی تبادل داشته است.

شورای روابط فرهنگی هند دارای مجموعه ای غنی از نمایشگاه ها با موضوعات و سبک های مختلف است که عکس های نقاشی، منسوجات و غیره از طریق شبکه جهانی نمایندگی ها و پست های هندی در خارج از کشور برای نمایش در خارج از موزه ها و گالری های هنری ارسال می شوند.

شورای روابط فرهنگی هند همچنین از هنرمندان هندی برای نمایش آثار خود در خارج از کشور به دعوت موزه ها، گالری های هنری و سازمان های مختلف و مشورت با ماموریت/پست مربوطه هند در خارج از کشور پشتیبانی می کند.

شورای روابط فرهنگی هند همچنین با موسسات، سازمانها و مجریان و هنرمندان فردی برای تهیه نمایشگاهها برای نمایش در خارج از کشور همکاری می کند.

شورای روابط فرهنگی هند گالری هنری خود را به صورت رایگان در اختیار هنرمندان هندی برای نمایش آثار خود قرار می دهد.

و همچنین، شورای روابط فرهنگی هند میزبان نمایشگاه های هنری هنرمندان خارجی برای نمایش شهرهای مختلف هند است.

۲. فعالیت های آموزشی هند در سریلانکا

بورسیه تحصیلی برای دانشجویان سریلانکا

دولت هند هر ساله تعدادی بورسیه به دانشجویان سریلانکایی که مایل به ادامه تحصیل در هند هستند ارائه می دهد. پیشنهاد بورسیه تحصیلی از طریق کمیسیون عالی هند(HCI) ، کلمبو به وزارت آموزش عالی ارسال می شود که نامزدها از وزارتخانه در HCI  دریافت می شوند. اطلاعات مربوط به این بورسیه ها و برنامه ها به طور گسترده در زمان موجود بودن آنها منتشر می شود. بورسیه و کمک هزینه تحصیلی به دانشجویان سریلانکا ارائه می شود تا دوره های کارشناسی و کارشناسی ارشد را در رشته های مختلف در موسسات هند دنبال کنند. بورسیه تحصیلی همچنین برای کارهای تحقیقاتی و دوره های غیر رسمی (به عنوان مثال دوره های آموزشی موسیقی کلاسیک و رقص) در دسترس است.

برخی از بورسیه ها عبارتند از:

· بورسیه های تحصیلی تحت برنامه تبادل فرهنگی: به دانشجویان سریلانکایی نیز مقداری بورسیه تحت برنامه تبادل فرهنگی هند و سریلانکا ارائه می شود

· طرح بورسیه تحصیلی برای اتباع سریلانکا: تقریباً ۶۰ بورس تحصیلی که سالانه تحت این طرح اعطا می شود، دوره هایی را که منجر به دریافت مدرک کارشناسی و کارشناسی ارشد در همه موضوعات می شود، به استثنای پزشکی، پوشش می دهد. این بورسیه ها همچنین شامل کارهای تحقیقاتی می شود.

· طرح بورسیه سارک (SAARC) که شورای روابط فرهنگی هند (ICCR) می دهد: بر اساس این طرح بورسیه، هر سال یک بورس تحصیلی و دو بورسیه در سطح فوق لیسانس به اتباع سریلانکا ارائه می شود. حوزه هایی که این بورسیه ها و بورس تحصیلی ها قابل قبول هستند عبارتند از: اقتصاد، آموزش و پرورش، محیط زیست، کشاورزی، ارتباطات جمعی، زبان، ادبیات، جامعه شناسی، مهندسی حمل و نقل، اقتصاد کاربردی، مدیریت تجارت، بیوشیمی، کار اجتماعی، فناوری غذا و علوم مربوط به خانه. تحت این طرح بورسیه پزشکی ارائه نمی شود.

· بورس تحصیلی/برنامه کمک هزینه مشترک المنافع ICCR: تعداد محدودی از بورسیه ها هر ساله اعطا می شود. زمینه های مورد مطالعه یا تحقیق واجد شرایط طرح این بورسیه می باشد.

· طرح همکاری فنی (TCS) طرح کلمبو: تا ۵۰ فرصت آموزشی از سوی دولت هند در طرح کلمبو برای اتباع سریلانکا در زمینه های مختلف وجود دارد. این برنامه توسط کمیسیون عالی از طریق وزارت منابع خارجی، وزارت دارایی، و همچنین از طریق دولت سریلانکا اداره می شود. بر اساس این طرح، بورسیه های تحصیلی برای کارشناسی، کارشناسی ارشد و تحقیق در مقطع دکترا ارائه می شود. در مقطع کاردانی و کارشناسی، نیز چند بورسیه تحصیلی برای رشته مهندسی یا دوره های کوتاه مدت در دسترس است.

بنیاد هند و سریلانکا

بنیاد هند و سریلانکا که در دسامبر سال ۱۹۹۸ به عنوان یک ابتکار بین دو دولت تاسیس شد که به منظور ارتقای همکاری های علمی، فنی، آموزشی و فرهنگی از طریق مبادلات جامعه مدنی و تقویت ارتباط بین نسل های جوان دو کشور است.

ابتکارات دانش

در بیانیه ۹ ژوئن ۲۰۱۰، که در یک سفر دولت رئیس جمهور سابق، ماهیندا راجاپاکسا به هند اعلام شد، هر دو کشور از راه اندازی "ابتکار دانش هند و سریلانکا" خبر دادند. بر اساس این طرح، پیشنهادی توسط دانشگاه کلمبو برای ایجاد مرکز مطالعات معاصر هند با حمایت هند، داده شده و بعدا به وقوع پیوست. این ابتکار همچنین ارتباط بین دانشگاه های هند و سریلانکا و موسسات آموزش عالی را ارتقا بخشید.

در این بیانیه، هند همچنین تمایل خود را به ارائه کمک های فنی به طرح ریاست جمهوری ده ساله برای هدایت سریلانکا به سمت جامعه سه زبانه تا سال ۲۰۲۰ اظهار کرد. و همچنین پیشنهاد همکاری در تاسیس یک مؤسسه تحقیقاتی در زمینه کشاورزی در استان شمالی سریلانکا وجود داشت.

فرصت های مطالعاتی و آموزشی

هند فرصتهای مطالعاتی و آموزشی تحت طرح همکاری فنی و اقتصادی هند[۱۷] (ITEC) را به مقامات دولتی و مدیران شاغل در بخش خصوصی ارائه می دهد. سالانه بیش از ۱۰۰ جایگاه آموزشی برای سریلانکا در نظر گرفته شده است.

آموزش زبان انگلیسی

مرکز آموزش زبان انگلیسی سریلانکا - هند[۱۸] (SLICELT)  به عنوان بخشی از طرح ماهیندا راجاپاکسا، رئیس جمهور سابق در زمینه زبان انگلیسی و فناوری اطلاعات در شهر کندی فعالیت می کند. یک شبکه آموزش از راه دور که دانشگاههای انگلیسی و خارجی ، حیدرآباد هند را به SLICELT متصل می کند، می تواند در آینده ایجاد شود تا آموزش مربیان و معلمان اصلی در سریلانکا را ارتقا دهد و مهارت های آنها را ارتقا دهد.

نمایشگاه آموزشی

برای برجسته سازی و ارتقاء فرصت های مطالعاتی و آموزشی موجود در هند، نمایشگاه آموزش برنامه ریزی شده است که هر ساله در سریلانکا برگزار شود. این نمایشگاه می تواند فرصت های موجود در هند را برای دانشجویان سریلانکایی فراهم کند و در عین حال فرصتی برای تعامل با نمایندگان دانشگاه ها و کالج های هند پیدا کند.

مرکز مطالعات معاصر هند[۱۹]

مرکز مطالعات معاصر هند (CCIS) یک مرکز تحقیقاتی چند رشته ای است که فعالیتهایی را که مرتبط با توسعه دانش در سریلانکا در زمینه مطالعات معاصر در هند و تقویت روابط هند و سریلانکا از طریق شبکه ای نهادینه شده بین دو کشور است، ارتقا می بخشد. این تنها موسسه تحقیقاتی در سریلانکا است که به مطالعه هند معاصر اختصاص داده است.

فعالیت های فرهنگی و آموزشی هند در سریلانکا

این مرکز، در سال ۲۰۱۲ تحت تفاهم نامه ای بین کمیسیون عالی هند در سریلانکا و دانشگاه کلمبو تأسیس شد. این مرکز تحت امور دانشکده های تحصیلات تکمیلی[۲۰] (FGS) برای امور دانشگاهی و اداری فعالیت می کند و همچنین از طریق هیئت مشاوره و هیئت مدیره با سایر دانشکده ها ارتباط دارد.

منبع:

· https://www.iccr.gov.in/indianculturalcenter/swami-vivekananda-cultural-centre-colombo-sri-lanka

· https://hcicolombo.gov.in/

· https://ccis.cmb.ac.lk/

· http://www.colombopage.com/archive_۱۸B/Nov۱۹_۱۵۴۲۶۴۸۰۹۱CH.php

 

[۱] . Dravidian

[۲] . Palk Strait

[۳] . Swami Vivekananda Cultural Centre

[۴] . Indian Council for Cultural Relations (ICCR)

[۵] . High Commission of India

[۶] . India Corner

[۷] . Nagananda International Institute for Buddhist Studies

[۸] . Grammy winner

[۹] . International Day of Yoga

[۱۰] . National Leipaja Latvian Philharmonic Orchestra

[۱۱] . Mahabodhi Society of India

[۱۲] . Air India

[۱۳] . Jaffna International Airport (JIA)

[۱۴] . Alliance Air

[۱۵] . Vishwa Ashirwada Horawa

[۱۶] . Annual Shankar Art Competition

[۱۷] . Indian Technical and Economic Cooperation

[۱۸] . Sri Lanka-India Centre for English Language Training

[۱۹] . Centre for Contemporary Indian Studies

[۲۰] . Faculty of Graduate Studies

کد خبر 9089

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =