سماح ادریس؛ نویسنده و ادیب خستگی ناپذیر لبنان درگذشت.

سماح ادریس یکی چهره‌های برجسته فرهنگی، سیاسی و رسانه‌ای لبنان، و به عنوان نویسنده، رمان‌نویس و مترجم شناخته می‌شد.

عضو بنیان‌گذار پویش«تحریم اسرائیل» در لبنان درگذشت

سماح ادریس نویسنده و ادیب مبارز، و عضو بنیان‌گذار پویش«تحریم اسرائیل» در لبنان، پس از یک دوره ابتلا به بیماری سرطان در سن ۶۰  سالگی درگذشت.

سماح ادریس یکی چهره‌های برجسته فرهنگی، سیاسی و رسانه‌ای لبنان، و به عنوان نویسنده، رمان‌نویس و مترجم شناخته می‌شد.

ادریس در سال ۱۹۶۱، در خانواده اهل علم و ادب دیده به جهان گشود. پدر او، سهیل ادریس، مؤسس نشریه «دار الآداب» لبنان است. مادرش نیز نویسنده و مترجم است. سماح از زمان درگذشت پدرش در سال ۱۹۹۲، سردبیری نشریه دار الآداب را برعهده داشت.

وی پس از پایان دوره متوسطه وارد دانشگاه آمریکایی بیروت شد و مدرک کارشناسی خود را در رشته اقتصاد دریافت کرد. پس از آن در همین دانشگاه در رشته زبان و ادبیات عرب پذیرفته شد و تحصیل در این رشته را آغاز کرد.

در سال ۱۹۸۵ به نیویورک نقل مکان کرد و در آنجا در دانشگاه کلمبیا در رشته مطالعات خاورمیانه پذیرفته شد. سماح از رساله خود با عنوان «روشنفکران عرب و حاکمیت؛ پژوهشی در روایت های مرتبط با تجربه دوره ناصری» دفاع کرد و موفق به اخذ مدرک دکترای مطالعات خاورمیانه شد.

سماح ادریس چند کتاب و مقاله علمی پژوهشی نگارش و چندین کتاب را به عربی ترجمه کرده است. وی دو کتاب معروف در زمینه نقد ادبی، و چهار رمان برای نوجوان، و ۱۱ کتاب داستان کودک نیز تألیف کرده است. آثار وی برای کودک و نوجوان با درون مایه سیاسی و اجتماعی در حوز ادب تعلیمی قرار می‌گیرند. وی همچنین فرهنگ لغت عربی با عنوان «المنهل العربیّ – العربیّ» که پدرش تالیف آن را آغاز کرده بود را تکمیل و به چاپ رساند.

ادریس یکی از فعال ترین روشنفکران عرب و لبنانی در دهه های اخیر بود. او نویسنده ای بود که حامی سرسخت مساله فلسطین و مخالف عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی بود. سماح در سال ۲۰۰۲ به همراه جمعی از شخصیت های برجسته لبنانی پویش«تحریم اسرائیل» را به راه انداخت.

از شعارهای ادریس که نشان دهنده پایبندی وی به حمایت از مقاومت و فلسطین است، شعار «اگر فلسطین را رها کنیم، خودمان را رها کردیم» بود؛ شعاری که لحظاتی پس از اعلام خبر درگذشت وی بر زبان دوستدارنش و طرفدارن مقاومت جاری شد.

سماح هیچگاه تحت تأثیر گفتمان آمریکایی حاکم بر فضای نخبگانی جهان عرب نشد. وی همواره به دنبال رد ادعاها و گفتارهای دروغین و فریبنده که از سوی رسانه ها و مطبوعات وابسته به رژیم های منطقه مطرح می شد بود.

 سماح تا آخرین لحظات زندگیش بر مواضع خود ثابت قدم ماند و هیچگاه از مبارز با ظلم دست نکشید. در تمام سالهای فعالیت، مجدانه و سرسختانه از مقاومت لبنان و فلسطین دفاع کرد.

مقاومت و سرسختی سماح ادریس حتی در لحظات تحمل درد و رنج بیماری درس‌آموز بود. نام و یاد او همواره در اذهان طرفدارن مقاومت زنده می ماند.

کد خبر 9991

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 8 =