این متن ترجمه مقاله ای توسط دکتر آصف رحمان معاون بنیاد کتابخانه های پنجاب می باشد که در روزنامه دیلی رپید نیوز منتشر شد. وی نویسنده ای در حوزه موضوعات اجتماعی و فرهنگی در پاکستان است.

 کریدورکرتارپور بعنوان دروازه ای جدید در روابط دو کشور پاکستان و هند نمودار شده است. افتتاح این کریدور در بسیاری از مردم افکار گوناگونی را به وجود آورده است. بعضی از افراد این کریدور را به عنوان عامل تروریسم و در حقیقت تقویت و ترویج مذهب سیک ها می دانند و برخی دیگر آن را درب صلح و آشتی نامیده اند. لازم به ذکر است که کریدور کرتارپور در باور و اندیشه های سیک ها از اهمیت ویژه ای برخوردار است و تمامی آنها ارادت و اعتقاد خاصی به آن دارند. این کریدور در فاصله ۴ کیلومتری از مرز هند و در کشور پاکستان در نزدیکی شهر شکرگرهی بخش نارووال ایالت پنجاب قرار دارد.

کرتارپور دومین جایگاه مقدس سیک ها بعد از معبد طلایی در شهر امرتسر در ایالت پنجاب هند به شمار می رود. سیکها بر این باورند که گرونانک بنیانگذار مذهب سیکها، هجده سال از عمر خود را این منطقه گذرانده است. سیک ها این عبادتگاه خود را با عنوان "درب گرو" می دادند و ارزش و احساسات خاص سیک ها به آن وابسته است. قبل از احداث این کریدور، سیک ها مجبور بودند که برای زیارت آن، مسافتی بالغ بر یکصد و بیست کیلومتر را طی کنند و در این مسیر با مشکلات مختلفی چون ویزا، حمل و نقل، امنیت و ... نیز مواجه می شدند.

محوطه کریدور از مرز هند و پاکستان آغاز شده و تا عبادتگاه سیک ها مختص شده است. در اطراف و چهارچوب این محوطه پروه آهنی نصب شده است. در گذشته زائرین هندی برای زیارت از این منطقه و عبور از مرز هند، ابتدا باید در وزارت داخلی کشور هند ثبت نام نموده و مجوز کسب نماید و سپس ۱۰ روز قبل از آغاز سفر به پاکستان، لیست این افراد انتخاب شده باید به کشور پاکستان و مسئولین پاکستانی ارائه می شد و علاوه بر آن زائرین باید گذرنامه ( بدون مهر ویزا ) و کارت عبور مخصوص را نیز به همراه داشته باشند، ولی اکنون عمران خان نخست وزیر کشور پاکستان پس از احداث این کریدور شرایط عبور و مرور را بسیار آسان نموده است و طبق آن همراه داشتن گذرنامه برای زائرین لازم نیست و زائرین می توانند فقط با در دست داشتن کارت شناسایی معتبر از این عبادتگاه شان زیارت کنند.

این کریدور کرتارپور، دو عبادتگاه ویژه سیک ها چون "دیره بابا نانک" در ایالت پنجاب هند و "دربار صاحب" در منطقه کرتارپور پاکستان را به یکدیگر متصل نموده است. ساختن این محیط و فضای مشترک برای سیک ها و زیارت آنان از این دو عبادتگاه شان بدون نیاز به هر گونه ویزا و تجهیزاتی، گامی بسیار خوب در کاهش تنش بین دو کشور از طرف پاکستان است.

عمران خان نخست وزیر پاکستان به مناسبت پانصد و پنجاهمین سالگرد بزرگداشت تولد "بابا گرونانک" بنیانگذار مذهب سیکها، این کریدور را افتتاح نمود. در مراسم افتتاحیه این کریدور شخصیت های برجسته زیادی از کشور پاکستان و هند چون نوجیت سینگ سدهو، شرکت نمودند. نوجیت سینگ سدهو در سخنرانی خود این اقدام عمران خان و کشور پاکستان به شدت مورد تشویق قرار داد و گفت که این اقدام پاکستان در کاهش تنش دو کشور، گامی بسیار مفید و سودمند است و نشانگر آزادی مذهبی در کشور پاکستان است.

۲۱ اسفند ماه ۱۳۹۸

کد خبر 1007

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 5 =