۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۶

فراخوان رهبر ایران، آیت ­الله علی خامنه ­ای، به دولت هند برای «مقابله با هندوهای افراطی» و متوقف کردن «قتل عام مسلمانان»، می­ تواند نقطه عطف مهمی در واکنش ­های آشکار در جهان اسلام نسبت به شورش­ های مذهبی اخیر در دهلی بشمار آید .

روزنامه­ ایندین اکسپرس سرمقاله ­ای با عنوان فوق چاپ کرده که در خلاصه­ آن چنین آمده است:

فراخوان رهبر ایران، آیت ­الله علی خامنه ­ای، به دولت هند برای «مقابله با هندوهای افراطی» و متوقف کردن «قتل عام مسلمانان»، می­ تواند نقطه عطف مهمی در واکنش ­های آشکار در جهان اسلام نسبت  به شورش­ های مذهبی اخیر در دهلی بشمار آید .

هشدار آیت الله خامنه ­ای مبنی بر اینکه هند در معرض خطر «انزوا از جهان اسلام» قرار دارد ، بر آسیبی که خشونت دهلی به روابط هند و جهان اسلام وارد کرده است، تأکید می­کند. فقط چند هفته پیش، در ماه دسامبر، نخست وزیر نارندرا مودی در حال نشان دادن واکنش به اعتراضات به اصلاح قانون شهروندی، از دریافت حمایت گسترده­ سیاسی در جهان اسلام صحبت کرده بود.

دهلی نمی­تواند از واکنش ایران  به گونه­ ای  عبور کند، که از انتقادات پاکستان و نزدیکترین شرکای آن در جهان اسلام یعنی ترکیه و مالزی عبور  کرده است. تهران با چشم اسلام­ آباد به هند نگاه نمی­کند و جاکارتا نیز همینطور، کشوری  که اخیراً سفیر هند را برای ابراز نگرانی از خشونت­ های مذهبی در دهلی، احضار کرده است. در عین حال، در بنگلادش و مالدیو، که از نزدیکترین شرکای هند در شبه ­قاره بشمار می روند نیز  اضطراب­ ها عمیق ­تر می­شود.

آقای مودی حق دارد ادعا کند که وی در دوره­ اول خود، روابط ویژه ­ای با جهان اسلام ایجاد کرده بود. وی علی رغم مخالفت قابل توجه از سوی واحدهای بنگال و آسام حزب بی.جی.پی، قرارداد مرزی با بنگلادش را تصویب کرد. مودی همچنین موفق شد تا همکاری هند با دو کشور مهم خلیج فارس – یعنی عربستان و امارات متحده عربی – را ارتقاء  بخشد و روابط سنتی با مصر و عمان را نیزاحیا کند. برای انعکاس احساسات مثبت جدید نسبت به هند در جهان اسلام، امارات متحده عربی از وزیر امور خارجه آن زمان، یعنی خانم سوشما سواراج، دعوت کرده بود تا در جلسه­ OIC در ابوظبی در مارس ۲۰۱۹ سخنرانی کند. اکثر دوستان هند در جهان اسلام، از درگیر شدن در جنجال­ های تغییرات در وضعیت جامو و کشمیر یا CAA و NRC خودداری کردند. اما خشونتی که در دهلی رخ داد و عدم همدلی ظاهری دولت مودی برای قربانیان آن، توازن موجود در جهان اسلام در برابر هند را بهم ریخته است  ساخته است.

در ابراز نگرانی از شورش­ های دهلی، هم تهران و هم جاکارتا سعی کرده­اند چهره­ هند خدشه­ دار نشود. آقای خامنه­ ای بین دولت و «هندوهای افراطی» تفاوت قائل شده است و وزارت خارجه­ اندونزی «اعتماد کامل» را به توانایی هند در بازگرداندن سازش مذهبی ابراز داشته  است.

داکا و مالدیو فعلاً آرامش خود را حفظ کرده­اند. اما عدم تمایل دولت حتی در اذعان این مسئله، (چه برسد به پرداختن آن) غلبه بر آسیبی  که هند در قبال ملل مسلمان خواهد دید، را  بسیار سخت­تر خواهد ساخت. وزیر امور خارجه­ی هند آقای جایشانکار در پاسخ به این انتقادات، اظهار داشت که این امر به هند کمک کرده است تا بفهمد دوستانش چه کسانی هستند. ممکن است این یک کنایه­هوشمندانه به تهران به حساب بیاید، اما مطمئناً برخورد اشتباه با دوستان آزمایش شده، راه عاقلانه­ ای برای آزمایش دوستی آنها نمی­باشد؛ به خصوص وقتی که وضع اقتصادی شما دچار شک و تردید است.

تقریباً چهار دهه پس از خشونت ضد سیک­ها که در ۱۹۸۴ در دهلی رخ داد، دیپلماسی هند هنوز تلاش می­کند تا با پیامدهای بین­ المللی آن مقابله کند. اگر دولت مودی نخواهد و یا نتواند اقداماتی در این راستا انجام دهد، احتمالاً تأثیر منفی آن در جهان اسلام بسیار بزرگتر خواهد بود و به مراتب نتیجه­ی ماندگارتری خواهد داشت.

https://indianexpress.com/article/opinion/editorials/delhi-violence-iran-reaction-northeast-delhi-riots-ayatollah-ali-khamenei-۶۳۰۵۷۴۸/

تاریخ:  ۹ مارچ ۲۰۲۰

نویسنده :سردبیر

کد خبر 1027

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =