کشورهای متعدد در جهان بمنظور شناساندن فرهنگ و تمدن خود به دیگر جوامع در شهر های مهم و اقتصادی اقدام به بازگشایی دفاتر فرهنگی با نام های مختلف می کنند. اما پیش از تاسیس دفتر در آن کشور و کلانشهر برآوردهایی از جامعه هدف بعمل می آورند که بسیار مهم و راهگشایی برای اقدامات بعدی  آنها می باشد. در این بین برخی موفق و برخی نیز نا موفق خواهند بود.

کشورهای متعدد در جهان بمنظور شناساندن فرهنگ و تمدن خود به دیگر جوامع در شهر های مهم و اقتصادی اقدام به بازگشایی دفاتر فرهنگی با نام های مختلف می کنند. اما پیش از تاسیس دفتر در آن کشور و کلانشهر برآوردهایی از جامعه هدف بعمل می آورند که بسیار مهم و راهگشایی برای اقدامات بعدی  آنها می باشد. در این بین برخی موفق و برخی نیز نا موفق خواهند بود.

 ترکیه از جمله کشورهایی محسوب می گردد که پس از عربستان ادعاهای زیادی برای رهبری بر مسلمانان جهان دارد و در همین راستا هم گام با فعالیت سیاسی فعالیت های فرهنگی خود را نیز در کشورهای مختلف جهان انجام می دهد. فعالیت های این کشور در قالب موسسه وقفی دولتی یونس امره می باشد. وظیفه اصلی این موسسه آموزش زبان و ادبیات ترکی و جذب دانشجویان خارجی برای پذیرش در دانشگاههای ترکیه می باشد. این کشور در هند دارای سفارت و سرکنسولگری نیز می باشد. اما موسسه یونس امره در هند بطور مستقیم حضور ندارد و امور فرهنگی برعهده سفارت و سرکنسولگری ترکیه می باشد. دلیل آن اینست که اکثریت جمعیت هند را هندوها تشکیل می دهند که هیچ تمایلی برای فراگیری اسلام ندارند و در آشوب های سالهای گذشته و سخنرانی های تند افراط گرایان نشان دادند که از قدرت یافتن مسلمانان در هراسند و ترکیه را که ادعای رهبری بر مسلمانان را دارد هیچگاه قبول نخواهند نمود.

افزون بر آن ترکیه از دشمن هند یعنی پاکستان به طور کامل حمایت و پشتیبانی می کند و در عقیده هندوها آمده است که دوست دشمن ما دشمن ما تلقی می شود و ترکیه را نیز دشمن خود می دانند. از سوی دیگر نیز مسلمانان هند به گروههای مختلف تقسیم می شوند. شیعیان هیچگاه به سوی ترکیه تمایلی ندارند. اما مسلمانان اهل سنت هند در جهت تامین منافع خود هستند. سازمان ها و گروه های اهل سنت به صورت سنتی طرفدار عربستان سعودی هستند و سعودی نیز از برخی از این سازمانها و گروهها حمایت و پشتیبانی می کند. ولی با چرخش دولت سعودی به سوی غرب و توجه نکردن محمد بن سلمان به این گروه ها، برخی از آنها تا حدودی تمایل به ترکیه پیدا کرده اند و در برخی از مراسم های خود پرچم سنتی خود که سفید با هلال ماه سبز و ستاره سبز بود را به رنگ قرمز تغیر داده اند که همرنگی میان این پرچم و پرچم ترکیه بی دلیل نخواهدبود .     

بر اساس اظهار نظرهای کارشناسان فعالیت های فرهنگی ترکیه در پاکستان بسیار زیاد است. یکی از کارهای آن ترجمه سریال ها و فیلم های ترکیه ای است، که از جمله آنها سریال پرطرفدار  «ارطغرل غازی» است که در پاکستان به اردو دوبلاژ شده و در کانال های اینترنتی و یوتیوب پخش می گردد که مورد استقبال گسترده علاقمندان به ویژه مسلمانان هند قرار گرفته است. این سریال در حقیقت بازخوانی حکومت عثمانی می باشد.

هم اکنون فعالیت های فرهنگی ترکیه تنها از سوی سفارت و کنسولگری ترکیه در دهلی و بمبئی انجام می گیرد. در بمبئی رستورانی ترکیه ای در منطقه جهو نیز دایر می باشد که غذاهای ترکی را طبخ می کند، اما به دلیل گران بودن قیمت ها افراد خاصی مشتریان این رستوران می باشند.  

باید گفت که در چند سال اخیر ترکیه در زمینه جذب جهانگرد و توریسم بسیار خوب عمل کرده است. هواپیمایی ترکیه (ترکیش ایرویز) به بمبئی پرواز دارد و علاوه بر آن این شرکت هواپیمایی به همراه شرکت های دیگر جهانگردی وابسته به ترکیه در تمامی نمایشگاه های جهانگردی بمبئی و دیگر شهرها حضور بسیار فعال دارند و در برخی از غرفه ها حتی رقص سماع صوفیسم را اجرا می کنند که مورد استقبال بسیار خوب مردم و جامعه هند اعم از هندو و مسلمان واقع شده است. علاوه بر آن ترکیه از هنرمندان هندی خواسته است که برای تهیه فیلم های خود به ترکیه سفر و در آنجا فیلم تهیه کنند که جاذبه های جهانگردی ترکیه را در قالب فیلم و سریال به تماشاگران ارائه نمایند.     

کد خبر 10528

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 13 =