در سال های بین ۱۹۶۰ تا ۱۹۷۰ رژیم صهیونیستی نقش بسیار مهمی در توسعه منطقه جنوب صحرا ایفا کرده است و صدا نفر از کارشناسان و متخصصان خود را برای مدرنیزه کردن کشاورزی ، آموزش ،  پرورش ، طب ، فناوری به کشور نیجریه گسیل داشته است و مدت ۱۰ سال در این حوزه های حساس و کلیدی با مربیان ، دانشجویان و متخصصان نیجریه ای همکاری نزدیک داشته است . پس از جنگ سال ۱۹۷۳ معروف به جنگ کیپور ، روابط این کشور با نیجریه قطع شد و بعد از  ۲۳ سال وقفه در روابط ، مجددا از ۱۹۹۳ آغاز گردید.

در سال های بین ۱۹۶۰ تا ۱۹۷۰ رژیم صهیونیستی نقش بسیار مهمی در توسعه منطقه جنوب صحرا ایفا کرده است و صدها نفر از کارشناسان و متخصصان خود را برای مدرنیزه کردن کشاورزی، آموزش، پرورش، طب، فناوری به کشور نیجریه گسیل داشته است و مدت ۱۰ سال در این حوزه های حساس و کلیدی با مربیان، دانشجویان و متخصصان نیجریه ای همکاری نزدیک داشته است. پس از جنگ سال ۱۹۷۳ معروف به جنگ کیپور، روابط این کشور با نیجریه قطع شد و بعد از  ۲۳ سال وقفه در روابط، مجددا از ۱۹۹۳ آغاز گردید.

در سال ۲۰۱۲ رژیم صهیونیستی به منظور تداوم حضور خود در این کشور مسلمان، ناامنی های بوجود آمده در این کشور را یک فرصت بزرگ برای خود تلقی کرد و طرح همکاری و مبارزه با  تروریسم را به نیجریه پیشنهاد می کند و به نوعی در آن مقطع، مورد توافق نیز قرار می گیرد. در همن راستا تجهیز سیستم امنیتی، خرید اسلحه و هواپیمای بدون سرنشین برای همین منظور انجام می پذیرفت. شایان ذکر است براساس یکی از بندهای طرح مذکور، امنیت ایالت های ساحلی نیجریه به رژیم صهیونیستی واگذار شده بود که دولت محمد بوهاری رئیس جمهور فعلی کشور نیجریه به بهانه بومی سازی حفظ امنیت سواحل دریائی کشور به بومیان این منطقه ، این قرار داد را دو سال پیش ملغی کرد. 

رژیم غاصب صهیونیستی بمنظور تحقق اهداف همه جانبه خود در هر سطحی فعالیت دارد و با بهره مندی از همه تاکتیک ها و روش ها، بدنبال اجرای برنامه های خود در کشور نیجریه و یا هرکشور دیگر است . یکی از این روش ها ایجاد مراکز و نهادهای علمی و تحقیقاتی است. ایجاد بنیاد علاء الدین در آفریقا، بویژه در نیجریه، در همین راستا قابل تامل و ارزیابی است . این مرکز ، با استراتژی " مظلومیت نمائی یهودیان در جهان " و سوء استفاده از موضوع هولاکاست نسبت به فریب و جذب مسلمانان در آفریقا و نیجریه اقدام می کند و از طریق دادن بورسیه و فرصت های مطالعاتی و اعطای مدارک تحصیلی معتبر ، نیت پلید خود را محقق می سازد .

انجمن مطالعات فرهنگی اسرائیل در نیجریه (TAICS) از دیگر مراکز و نهاد های فعال در کشور نیجریه است که یک تشکل غیر دولتی و غیر انتفاعی بمنظور معرفی و گسترش آگاهی نسبت به مردم و فرهنگ اسرائیل در نیجریه فعالیت دارد و به نوعی بصورت پوششی بخشی از روابط عمومی این دولت غاصب را در خارج از کشور نمایندگی می نماید. این مرکز و موسسه به ظاهر علمی و دانشگاهی در حال حاضر در دانشگاه سوکای نیجریه به فعالیت خود ادامه می دهد. تاسیس کتابخانه، گروه های مطالعاتی، انتشار نشریه ماهنامه، ایجاد نمایشگاه دائمی، انتشار کتب، برگزاری کنفرانس ها و نشست ها، تشویق گردشگری، .....از وظایف مهم این مرکز است. در حال حاضر رژیم صهیونیستی با بیش از ۴۵ شرکت در سطوح مختلف عمدتا پزشکی، علمی، دانشگاهی و کشاورزی و نظامی در نیجریه مشغول به کار هستند .

در ذیل به برخی از اهداف و نیت های این رژیم و دلائل مترتب برآن اشاره می شود که به نوعی رویکرد و استراتژی نحوه حضور این کشور را در نیجریه ترسیم می کند

Ø     با توجه به بدتر شدن وضعیت امنیت داخلی کشور نیجریه به جهت حمله راهزنان بومی به روستاها، شهرها، اماکن عمومی همانند مدرسه و دانشگاه ها، جان گرفتن فعالیت مجدد بوکوحرام بعد از به حاکمیت رسیدن طالبان در افغانستان در مناطق شمالی و شرق این کشور ، همچنین فعال شدن شعبه داعش در غرب آفریقا با شعار برقراری حکومت اسلامی در این منطقه و ناتوان بودن حکومت فدرال در کنترل ناامنی ها در داخل کشور، فرصت سوء استفاده این رژیم از این وضعیت را بیش از پیش افزایش داده و امکان طرح مجدد همکاری های نظامی با این کشور را بیشتر از هرزمانی دیگر، مهیا ساخته است .

Ø     کشور نیجریه در سال ۲۰۲۳ انتخابات ریاست جمهوری را در پیش دارد و از هم اکنون فضای سیاسی و عمومی کشور به این سمت معطوف گردیده است و همانطوری که در فوق نیز به آن اشاره شد، قرارداد حفظ امنیت سواحل دریائی نیجریه با رژیم صهیونیستی در دو سال پیش، از سوی دولت فعلی که به نوعی نمایندگی و رهبری از سوی جامعه مسلمانان این کشور را  بعهده دارد، ملغی گردید. و به همین جهت ها به احتمال بسیار قوی، رژیم صهیونیستی از یک کاندیدای غیرمسلمان حمایت خواهد کرد

Ø     نامید کانو رهبر فعلی گروه جدائی طلب منطقه بیافرا در نیجریه که در حال حاضر در بازداشت بسر می برد و دادگاه وی نیز درحال برگزاری است، متهم به خیانت و دخالت در امنیت کشور، ایجاد ناآرامی های قومی و عملیات تروریستی از سوی دولت بر علیه مردم نیجریه است. با توجه به اینکه ایشان یهودی است و سفری نیز به رژیم صهیونیستی داشته و در آنجا بصورت رسمی، یهودی بودن خود را اعلام داشته است، لذا انتظار می رود این رژیم بطور مستقیم از ایشان حمایت کرده و فشار خود را از طریق کشورهای اروپائی به بهانه حقوق بشر افزایش دهد تا دولت فعلی را در اذهان عمومی ناتوان نشان دهد و ناخواسته از پیروزی یک مسلمان دیگر به عنوان رئیس جمهوری جلوگیری کند .

پر واضح است حضور رژیم صهیونیستی با یک رئیس جمهور غیرمسلمان و مسیحی، بسیار راحت تر خواهد بود . منطقه بیافرا در نیجریه که در ناحیه شرقی این کشور قرار دارد ، با حمایت کشورهای غربی در زمان ژنرال گوون بخاطر تمایل شدید ایشان به شرق و شوروی سابق و دوری از غرب و همچنین به خطر افتادن منافع انگلیس، کشور مستقل اعلام گردید و همین امر باعث بروز جنگ داخلی در نیجریه شد و پس از ۳ سال جنگ بالاخره رئیس آن فرار و آتش بس در این منطقه اعلام شد و از آن زمان تاکنون ، همیشه این منطقه با اعتراض و خشونت روبرو بوده است.

Ø     رژیم صهیونیستی از تلاش خود در عرصه بین المللی و منطقه ای نیز غافل نمانده است، عضویت رژیم صهیونیستی در اتحادیه آفریقا در سال ۲۰۲۱، یکی از اقدامات اساسی و بنیادی این رژیم در این قاره محسوب می گردد و از آنجائیکه دولت نیجریه در رای گیری به این عضویت، رای منفی داده است و به نظر می رسد این رژیم به منظور از بین بردن این مشکلات در آینده، اشتیاق بیشتری را از خود در کشور نیجریه نشان دهد  و تمرکز خود را در این عرصه بیشتر نماید .

کد خبر 10611

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 1 =