برگزاری پرشور مراسم ماه مبارک رمضان در آلمان پس از دو سال انتظار

امسال، سازمان‌های اسلامی آلمان مراسم افطار ماه مبارک رمضان را با حضور پرشمار مسلمانان و همچنین غیرمسلمانان برگزار کردند. این در حالی است که در دو سال گذشته به دلیل شیوع کرونا، حضور در مساجد و برگزاری مراسم افطار به صورت دست‌جمعی ممنوع شده بود.

امسال، سازمان‌های اسلامی آلمان مراسم افطار ماه مبارک رمضان را با حضور پرشمار مسلمانان و همچنین غیرمسلمانان برگزار کردند. این در حالی است که در دو سال گذشته به دلیل شیوع کرونا، حضور در مساجد و برگزاری مراسم افطار به صورت دست‌جمعی ممنوع شده بود.

پس از دو سال انتظار، مسلمانان آلمان در سال جاری توانستند مراسم ماه مبارک رمضان و برنامه‌های افظار را در کنار یکدیگر برگزار کنند. در دو سال گذشته، به دلیل شیوه کرونا، برگزاری برنامه‌های گسترده در مساجد ممنوع بود و مسئولان انجمن‌ها و سازمان‌های اسلامی تلاش می‌کردند تا امکان گردهمایی مجازی اعضای خود را فراهم کنند. اما امسال نه تنها مسلمانان، بلکه غیرمسلمانان در آلمان نیز در برنامه‌های افطار ماه مبارک رمضان حضور داشتند. در این میان، یکی از محبوب‌ترین برنامه‌های افطار ماه مبارک رمضان در سال جاری، متعلق به انجمن اسلامی شهر هاناو بود. این انجمن در روزهای بیست‌وسوم و بیست‌وچهارم ماه آوریل در میدان مرکزی شهر هاناو، چادری برای روزه‌داران مهیا و در زمان افطار از آنان پذیرایی ‌کرد. آن‌ها همچنین تلاش می‌کردند تا شهروندان غیرمسلمانان را نیز برای مراسم افطار دعوت کنند و درباره دین اسلام و آیین این دین آسمانی به آن‌ها توضیح دهند. علاوه بر برنامه افطار، در چادر انجمن اسلامی شهر هاناو، سخنرانی درباره ماه مبارک رمضان و برنامه‌های هنری  نیز برگزار ‌شد.

هاکی تاشچی، رئیس انجمن اسلامی هاناو درباره هدف این رویداد دو روزه گفت:« ما تلاش می‌کنیم همبستگی اجتماعی در جامعه را ترویج کنیم. متاسفانه در سال ۲۰۲۰، ما شاهد حمله تروریستی در شهر هاناو بودیم و پس از آن نیز دو سال درگیر کرونا شدیم. این اتفاقات تاثیر زیادی بر زندگی شهروندان هاناو داشت و ما تلاش کردیم تا در برنامه‌های افطار، شهروندان را به یکدیگر نزدیک‌تر کنیم. برگزاری این مراسم به ترویج صلح و تعامل در جامعه کمک می‌کند و می‌تواند از تبعیض و نفرت‌پراکنی در آلمان بکاهد. براساس محاسبات انجام شده؛ بیش از ۳ هزار نفر در یک روز در افطاری ما حضور داشته‌اند.»

سلچوک چیچک از اعضای جامعه اسلامی ملی گوروش نیز که در مراسم افطار انجمن اسلامی هاناو حضور داشت، گفت:« در شرایط فعلی جهان، بیش از گذشته انجمن‌های دینی می‌توانند به نزدیک شدن افراد در جامعه کمک کنند.»

البته  جامعه اسلامی ملی گوروش نیز امسال در شهر کلن، برنامه افطاری برگزار کرد. این سازمان در روز بیستم آوریل در مقر خود در شهر کلن، برنامه افطاری مفصلی داشت. حدود ۲۰۰ مهمان در این برنامه حضور داشتند که از آن جمله می‌توان به سیاستمداران، نمایندگان کلیساها، استادان برخی از دانشگاه‌ها و اعضای جامعه مدنی اشاره کرد. بکیر آلتاش، دبیرکل مجمع اسلامی ملی گوروش و کمال آرگون، رئیس این سازمان در برنامه افطاری به سخنرانی پرداختند.

کمال ارگون درباره برگزاری این مراسم گفت:« ما در طول همه‌گیری کرونا تلاش کردیم به نیازمندان و بیماران کمک کنیم و در کنار دولت بایستیم. حتی اگر امروز هم به کمک ما نیاز باشد، باز هم به وظیفه شخصی و مسئولیت مشترک خود در قبال جامعه آلمان عمل خواهیم کرد. اما برگزاری مراسم افطار برای ما یک فرصت مهم بود تا پس از مدت‌ها گرد یکدیگر جمع شویم. این گردهمایی‌ها می‌تواند موجب انسجام بیشتر جامعه شود.» وی در ادامه سختانش درباره اهمیت ماه رمضان برای مسلمانان به سخنرانی پرداخت و سپس ضیافت افطار برگزار شد.

از دیگر انجمن‌های اسلامی که امسال، میزبان روزه‌داران بود، می‌توان به اتحادیه ترکی-اسلامی دیتیب اشاره کرد. این سازمان که یکی از بزرگ‌ترین نهادهای مسلمانان در آلمان به شمار می‌رود، در روز نوزدهم ماه آوریل، در سالن کنفرانس مسجد مرکزی شهر کلن، میزبان روزه‌داران بود. در این مراسم وزیر داخله ایالت نوردراین وستفالن، تعداد زیادی از نمایندگان کلیساها، گروهی از یهودیان و اعضای جوامع اسلامی حضور داشتند. کاظم ترکمان، از اعضای اتحادیه ترکی اسلامی دیتیب در این مراسم درباره اهمیت ماه مبارک رمضان صحبت کرد. او گفت: «به‌ویژه در زمان بحران‌های اجتماعی، اقتصادی و یا سیاسی، ماه رمضان می‌تواند موجب همبستگی و انسجام بیشتر در جامعه شود. علاوه بر این، آداب این ماه، افراد را برای مسئولیت‌های اجتماعی مشترک در جامعه آماده می‌کند.»

وزیر امور داخله ایالت نوردراین وستفالن نیز در این مراسم به سخنرانی پرداخت. او گفت:« مسلمانان بخش اساسی و مهم از جامعه آلمان هستند و من از همه آن‌ها به دلیل مشارکت و کمک در دوران همه‌گیری کرونا تشکر می‌کنم.»

مرکز اسلامی هامبورگ، از مهم‌ترین مؤسسات اسلامی آلمان و قدیمی‌ترین مسجد شیعیان در اروپا نیز میزبان روزه‌داران در ماه مبارک رمضان بود. این مرکز از معدود سازمان‌های اسلامی آلمان بود که در ماه جاری هر روز برای روزه‌داران برنامه‌های مناجات و افطاری برگزار کرد. برنامه‌های مرکز اسلامی هامبورگ در ماه مبارک رمضان شامل قرائت یک جز از قرآن کریم، دعای افتتاح، پاسخ به سوالات شرعی، سخنرانی، برگزاری نماز جماعت، پذیرایی و افطار بود. همچنین در روز شانزدهم ماه آوریل، این مرکز برنامه مفصلی برای ولادت امام سوم شیعیان برگزار کرد. علاوه بر این‌ها، روزهای بیستم، بیست‌ودوم و بیست‌وچهارم ماه آوریل در مرکز اسلامی هامبورگ، برنامه‌های شب قدر و مراسم عزاداری شهادت امام علی(ع) برگزار شد. این برنامه‌ها شامل تلاوت قرآن کریم، قرائت دعای جوشن کبیر، برگزاری اعمال ویژه شب قدر توسط حجت الاسلام و المسلمین دکتر مفتح، رئیس مرکز اسلامی هامبورگ بود. این مراسم برای گروهی که امکان شرکت در آن را نداشتند از طریق شبکه یوتیوب به صورت زنده پخش شد.

منابع: اسلامیک و سایت مرکز اسلامی هامبورگ

https://www.islamiq.de/2022/04/24/oeffentliches-iftar-auf-dem-marktplatz-20-jaehriges-jubilaeum/
https://www.islamiq.de/2022/04/21/islamische-religionsgemeinschaften-laden-wieder-zum-iftar-ein/
https://fa.izhamburg.com/1401/01/18/%d8%a7%d8%b7%d9%84%d8%a7%d8%b9%db%8c%d9%87-%d9%88%db%8c%da%98%d9%87-%d8%a8%d8%b1%d9%86%d8%a7%d9%85%d9%87-%d9%87%d8%a7%db%8c-%d9%85%d8%a7%d9%87-%d9%85%d8%a8%d8%a7%d8%b1%da%a9-%d8%b1%d9%85%d8%b6%d8%a7/
 

کد خبر 12027

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =