آلمان و سوئد؛ از الگوبرداری در سیاست‌های خانواده تا تبادلات آکادمیک

دولت‌های آلمان و سوئد همواره روابط خوب و نزدیکی در حوزه‌های مختلف با یکدیگر داشته‌اند. به‌طور مثال، سوئد در بخش سیاست خانواده همواره برای آلمان الگو بوده است. همچنین در سال‌های اخیر، دو کشور در بخش نوآوری‌ها و فن‌آوری‌های مربوط به حوزه سلامت، با یکدیگر در حال تبادل اطلاعات هستند.

دولت‌های آلمان و سوئد همواره روابط خوب و نزدیکی در حوزه‌های مختلف با یکدیگر داشته‌اند. به‌طور مثال، سوئد در بخش سیاست خانواده همواره برای آلمان الگو بوده است. همچنین در سال‌های اخیر، دو کشور در بخش نوآوری‌ها و فن‌آوری‌های مربوط به حوزه سلامت، با یکدیگر در حال تبادل اطلاعات هستند. از سوی دیگر، آلمان یکی از مهم‌ترین شرکای تجاری سوئد به شمار می‌رود. در حال‌حاضر، تعداد زیادی شرکت آلمانی در استکهلم، گوتنبرگ و مالمو مشغول به کارند. در مقابل، شرکت‌های سوئدی در آلمان عمدتاً در بخش انرژی فعال هستند و حتی برای بسیاری از شرکت‌های سوئدی، بازار آلمان مهم‌تر از بازار داخلی آن‌ها به حساب می‌آید. البته روابط دو کشور به این‌ها ختم نمی‌شود. در بخش فرهنگی نیز آلمان و سوئد همکاری‌های نزدیکی با یکدیگر دارند. انستیتو گوته، ۱۲ مدرسه آلمانی در سوئد و همچنین موسسه تبادلات آکادمیک آلمان، کمک‌های ارزشمندی در توسعه فرهنگ آلمانی در سوئد انجام می‌دهند.

تبادلات آکادمیک

کیفیت بالای امکانات آموزشی و استانداردهای بالای تحصیلی و تحقیقاتی در سوئد، این کشور را به یکی از محبوب‌ترین مقاصد تحصیلی و پژوهشی در اروپا بدل کرده است. در این شرایط، مسئولان بخش آموزش سوئد تلاش می‌کنند تا روابط خود را  با مراکز آموزشی و تحقیقاتی در بسیاری از کشورهای پیشرفته در سطح اروپا نیز توسعه دهند. آلمان از جمله کشورهای اروپایی است که ارتباطات گسترده‌ای در حوزه تبادلات آکادمیک با سوئد دارد. در این راستا، مرکز تبادلات آکادمیک آلمان تلاش می‌کند تا میان دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی سوئد و آلمان ارتباط خوبی برقرار کند. این مرکز همچنین به تمام پژوهشگران و دانشجویان آلمانی برای کار و تحصیل در سوئد مشاوره می‌دهد و در مقابل به دانشجویان و محققان سوئدی کمک می‌کند تا موقعیت‌های مناسب کاری و تحصیلی در آلمان را پیدا کنند. این مرکز از طریق تلفن و ایمیل با مراکز پژوهشی و آموزشی دو کشور در ارتباط است. متخصصان برجسته دو کشور نیز می‌توانند برای پیدا کردن موقعیت کار مناسب از طریق این مرکز اقدام کنند. اگر دوست دارید، درباره فعالیت‌های این مرکز اطلاعات بیشتری به دست آورید، به سایت زیر مراجعه کنید:

https://www.daad.de/de/laenderinformationen/europa/schweden/ueberblick-bildung-und-wissenschaft/

توسعه زبان

همان‌طور که پیش‌تر گفته شد، موسسه گوته در سوئد، فعالیت گسترده‌ای در گسترش فرهنگ و زبان آلمانی ایفا می‌کند. این موسسه دوره‌های زبان را از مبتدی تا پیشرفته به صورت حضوری و آنلاین برای علاقمندان برگزار می‌کند. همچنین امتحانات زبان آلمانی نیز در این موسسه برگزار می‌شود. علاوه بر این‌ها، موسسه گوته در استکهلم هر ساله میزبان فستیوال‌های موسیقی، تئاتر و فیلم است و تلاش می‌کند تا از هنرمندان جوان آلمانی و سوئدی حمایت کند. سایت زیر می‌تواند اطلاعات بیشتری در اختیار علاقمندان قرار دهد:

https://www.goethe.de/ins/se/de/ver.cfm

تاسیس ۱۲ مدرسه آلمانی

علاوه بر موسسه گوته، ۱۲ مدرسه آلمانی نیز به توسعه زبان و فرهنگی این کشور در سوئد کمک می‌کنند.  این مدارس در شهرهای استکهلم، مالمو، لوند، کلسکرونا، اوپسالا، یوتبری و لیدینگو فعالیت دارند. در ادامه به معرفی یکی از مهم‌ترین مدارس آلمانی در استکهلم به نام دبیرستان آنا ویتلاک می‌پردازیم.

مدرسه آنا ویتلاک با حدود ۲۴۰۰ دانش آموز به عنوان بزرگ‌ترین دبیرستان در استکهلم شناخته می‌شود. این مدرسه به نام روزنامه‌نگار و فمینیست مشهور سوئدی نامگذاری شده است که یکی از پیشگامان برجسته جنبش حق رأی زنان در سوئد بود. در دبیرستان آنا ویتلاک، آلمانی به عنوان زبان خارجی ارائه می‌شود. همچنین این مدرسه با مراکز آموزشی در آلمان پروژه‌های مشترک زیادی را در راستای آشنایی دانش‌آموزان دو کشور انجام می‌دهد. علاوه بر این‌ها، مدرسه مذکور، باشگاه سینمایی و کتابخوانی دارد و دانش‌آموزان را ترغیب می‌کند تا در امور فوق برنامه نیز فعال باشند. اگر مایلید اطلاعات بیشتری در این باره به دست آورید، به سایت زیر مراجعه کنید:

https://www.pasch-net.de/de/pasch-schulen/schulportraets/europa/swe/anna-whitlocks-gymnasium.html

منابع: موسسه تبادلات آکادمیک آلمان، گوته،، مدرسه آلمانی استکهلم

کد خبر 12030

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 6 =