حمایت پرنفوذ ترین شخصیت مذهبی پاکستان از عمران خان

مولانا طارق جمیل شخصیت مشهور و دارای جایگاه قابل توجه در پاکستان در شب قدر ماه مبارک رمضان با حضور در خانه عمران خان نخست وزیر سابق و مخلوع این کشور برای پیروزی وی در فعالیت های سیاسی آینده دست به دعا برداشت. وی که موضعی ضد تکفیری دارد خود متعلق به یکی از جریان های تکفیری به شدت میانه رو و معتدل در پاکستان است. گروهی که تبلیغ را سرمنشاء فعالیت خود قرار داده تنها به مشترکات می پردازد.

روزنامه نوای وقت و جنگ - 26 آوریل
مولانا طارق جمیل شخصیت مشهور و دارای جایگاه قابل توجه در پاکستان در شب قدر ماه مبارک رمضان با حضور در خانه عمران خان نخست وزیر سابق و مخلوع این کشور برای پیروزی وی در فعالیت های سیاسی آینده دست به دعا برداشت. وی که موضعی ضد تکفیری دارد خود متعلق به یکی از جریان های تکفیری به شدت میانه رو و معتدل در پاکستان است. گروهی که تبلیغ را سرمنشاء فعالیت خود قرار داده تنها به مشترکات می پردازد.  

مولانا طارق جمیل کیست؟

مفتی طارق جمیل معروف به مولانا طارق جمیل واعظ و سخنران مشهور پاکستانی است. او عضو جماعت تبلیغی است و مدرسه ای را در فیصل آباد پاکستان اداره می کند. با تلاش های تبلیغی وی در پنج دهه گذشته تا کنون خوانندگان، بازیگران و ورزشکاران زیادی جذب اسلام شدند.

طارق جمیل متعلق به یک خانواده فئودال و متمول اما دانشگاهی و اهل علم در ایالت پنجاب است و در منطقه میان چاننو در ناحیه خانیوال به دنیا آمد. پس از پایان تحصیلات ابتدایی و متوسطه در دانشگاه پزشکی کینگ ادوارد در لاهور ثبت نام کرد. اما در حین تحصیل در رشته پزشکی به شدت تحت تاثیر فعالیت جماعت تبلیغی قرار گرفت به نحوی که در مدرسه دینی رایوند در حومه شهر لاهور متعلق به این جنبش مذهبی ثبت نام کرد و سپس مشغول به تحصیل و فراگیری علومی دینی شد. وی قبل از فعالیت های دینی میخواسته خواننده شود اما به گفته خودش خداوند وی را هدایت کرد و توانست مسیر اصلی زندگی را بیابد. جماعت تبلیغی یکی از فعال ترین گروه های مذهبی در پاکستان و شبه قاره هند است که بیشترین توجه خود را متوجه تبلیغ اسلام در سراسر جهان کرده است. فعالیت این گروه مذهبی به دلیل رویکرد خود در عربستان سعودی ممنوع است و علمای وهابی در عربستان بارها انزجار خود را از این گروه اعلام کرده اند.

مولانا طارق جمیل به خاطر سبک منحصر به فرد سخنرانی خود و حافظه قوی در پاکستان به شهرت رسید. وی همچنین با جماعت تبلیغی به ۶ قاره جهان سفر کرده است. اظهارات او توسط پیروانش در وب سایت های مختلف در اینترنت منتشر شده است. صفحه یوتیوب وی به ادرس tariq jamil official تا کنون 6 میلیون و 310 هزار سابسکرایبر دارد و بدین ترتیب در این شبکه مجازی و همچنین در دیگر شبکه های اجتماعی در بین علمای طراز اول پاکستان در جایگاه اول قرار دارد.  پس از وی مفتی طارق مسعود با 2 میلیون 910 هزار و مهندس  محمد علی میرزا با یک میلیون و 920 هزار سابسکرایبر به ترتیب در جایگاه دوم و سوم قرار دارند.

مردم پاکستان به به صورت قابل توجه به سخنان مولانا طارق جمیل گوش می دهند. بسیاری از شخصیت های این کشور در حوزه های مختلف اجتماعی با الهام گرفتن از اخلاق وی، تحت تاثیر اسلام قرار گرفته اند. او از مخالفان سرسخت فرقه گرایی است. طارق جمیل که خود از جریان فکری دیوبندی ( تکفیری میانه رو  معتدل ) پیروی می کند علارقم دیگر علمای اهل تسنن متعلق به مذهب اسلامی در سخنرانی های خود در دهه اول ماه محرم در غم شهادت امام حسین ( ع) میگرید و گریستن برای مظلومیت اهل بیت بویژه امام حسین(ع) را دارای اجر و ثوات نزد خداوند می داند. این در حالیست که تعداد قابل توجهی از علمای جریان بریلوی صوفی گرا در پاکستان معتقد به ذکر مصیبت و گریستن برای شهادت امام حسین (ع) و دیگر اهل بیت در صحرای کربلا هستند و علمای جریان دیوبندی حتی متعلق به جماعت تبلیغی به ندرت از عزاداری برای امام حسین(ع) حمایت می کنند.

مولانا طارق جمیل به دلیل جایگاه قابل توجه در نزد افکار عمومی در پاکستان و همچنین هند در سال 2021 از عارف علوی رئیس جمهور این کشور نشان ملی "افتخار عملکرد" را دریافت کرد که هر ساله به بهترین ادیبان و شخصیت های مطرح داده می شود.

طارق جمیل و حمایت از عمران خان

طارق جمیل که شهرتی وسیع در پاکستان دارد به صورت اشکار از عمران دفاع می کند. عمران خان، نخست وزیر پیشین، به مناسبت 27 رمضان و شب قدر در محل اقامت خود در منطقه بنی گالا در اسلام اباد مراسم دعا برگزار کرد که در آن طارق جمیل نیز به عنوان سخنران شرکت کرد.

عمران خان در ابتدا در سخنرانی کوتاه خود در این مراسم گفت: ملتی که ایدئولوژی خود را از دست بدهد محکوم به فنا است، متأسفانه ما نتوانستیم پاکستان را که مورد علاقه و آرزوی محمد علی جناح بود بسازیم پاکستان باید ضمن تبعیت از حکومت صدر اسلام تبدیل به یک حکومت کاملا مردمی و رفاهی شود. حکومتی که مردم از همه تسهیلات آن برخوردار شوند.

عمران خان گفت استقلال ما در یک توطئه خارجی مورد حمله قرار گرفت. همه باید به پاکستانی که مورد علاقه علامه اقبال بود برسیم. باید بدانیم که پاکستان یک کشور عادی نیست بلکه هدف از تشکیل آن  الگو برداری و پیروی از حکومت صدر اسلام و دست یابی به فواید آن است. برای رسیدن به این هدف در درجه اول همانطور که علامه اقبال گفته است  باید زنجیر غلامی را بشکنیم و در این مسیر حرکتی رو به جلو داشته باشیم.

پس از این سخنرانی مولانا طارق جمیل در سخنانی ضمن پرداختن به فضیلت شب قدر ، قرآن کریم را تلاوت کرد و نماز را اقامه نمود و برای پیروزی عمران خان دست به دعا برداشت.

مولانا طارق جمیل در سخنانی با حضور عمران خان و اعضای مطرح حزب انصاف گفت: برای دستیابی به آزادی واقعی و استقلال و شکستن زنجیر غلامی باید به طرف خدا روی آوریم و در راستای رضایت الهی قدم برداریم.

وی گفت: اگر سیاستمداران ما در راستای رضایت الهی قدم بردارند یقینا به موفقیت دست خواهند یافت.

این شخصیت مطرح مذهبی همچنین به فواید دعا پرداخت و گفت: دعا باعث نجات بشر از سختی ها می شود.

پیش از این، عمران خان، نخست وزیر سابق در تویتی گفته بود که برای موفقیت جنبش خود، به همراه مولانا طارق جمیل، مراسم دعای ویژه برگزار خواهد کرد.

عمران خان در ادامه نوشت: در این ساعات پربرکت 27 رمضان، امشب ساعت 10 در پیشگاه خداوند متعال برای موفقیت حرکت خود برای حاکمیت واقعی و احیاء دموکراسی میهن عزیزمان پاکستان، با حضور مولانا طارق جمیل دست به دعا خواهیم برد. 

وی در آخرین گردهمایی بزرگ مردمی که در لاهور برگزار شده بود از طرفداران خود خواسته بود در شب 27 رمضان نماز بخوانند و برای پیروزی تلاش های وی برای سرنگونی حکومت مورد حمایت قدرت های خارجی(آمریکا) دعا کنند. 

وی همچنین گفت: مردم باید آمادگی لازم را داشته باشند و به زودی فراخوان خواهند داد که به اسلام آباد حرکت کنند تا زمینه برای انتخابات زودهنگام فراهم شود.   

مولانا طارق جمیل در مراسم نماز شب در بنی گالا محل مسکونی عمران خان با بیان اینکه 50 سال از عمرم صرف تبلیغ دین شده است به عمران خان و دیگر اعضای ارشد حزب انصاف پیشنهاد کرد که برخی از فعالیت سیاسی خود را صرف موعظه کردن و تبلیغ اسلام کنند تا خداوند نیز به آنها برای رسیدن به هدف خود کمک کند.

مولانا طارق جمیل بارها ضمن دیدار با عمران خان در محافل مختلف همیشه برای وی دعا کرده است.

با توجه به جایگاه ویژه و وسیع مولانا طارق جمیل در میان جوانان پاکستان حمایت وی از عمران خان نقش مهمی در  جذف افکار عمومی این کشور برای وی داشته است.

مواضع ضد تکفیری طارق جمیل

طارق جمیل از شخصیت های طراز اول مخالف جریان تکفیری ها در پاکستان است. وی با دقت در اتفاقات جهان اسلام و اینکه دشمن اسلام از این فضا بهره برداری می کند و مسلمانان همدیگر را می کشند؛ رویکرد ضد تکفیری دارد و این در سخنرانی ها او آشکار است. او در یکی از سخنرانی ها خود می گوید: در جنگی که با اصابت سنگ پیامبر خدا دندان مبارکشان شکست و بی هوش شدند و صحابه به گمان شهادت آن حضرت گریه کردند اما بعد از مدتی دیدند حضرت به هوش آمد. خشنود شدند و عرض کردند یا رسول الله اینان را نفرین کنید. پیامبرخدا که رحمه للعالیمن است به جای نفرین کسانی که سنگ پرتاب کردند، آنها را دعا کردند و فرمودند: اللهم اغفر لقومی فانهم لا یعلمون. مولوی طارق با توجه به این جریان می گوید ببینید رفتار ما با رفتار پیامبرخدا (ص) که آن حضرت کفار و دشمنانی که قصد کشتن پیامبرخدا را داشتند؛ دعا کردند. اما ما که امت چنین پیامبری بوده و مسلمان هستیم به همدیگر سلام نمی کنیم. پشت یکدیگر نماز نمی خوانیم. بلکه فتوی کفر علیه همدیگر صادر می کنیم. ما با این رفتارها چه بر سر پیامبرخدا می آوریم؟ آیا پیامبرخدا، امتش را فرقه فرقه رها کرد و رفت یا اینکه امت واحد تربیت کرد و رفت؟ چرا ما در این بازی جاهلانه افتاده و زندگی خود را بر باد داده ایم؟ چرا ما مسلمانان به عنوان یک امت واحد جمع نمی شویم؟

وی در ادامه می گوید: اختلاف نظر طبیعی است اما نباید در دام تکفیر بیافتاد؛ اگر ما همدیگر را تکفیر کنیم چه کسی مستحق بهشت خواهد بود؟ وهابی می گوید سنی کافر است و در مقابل سنی می گوید وهابی کافر است. دیوبندی می گوید بریلوی کافر است و بریلوی می گوید خود دیوبندی ها کافر هستند. سنی می گوید شیعه کافر است و در مقابل شیعه می گوید سنی کافر است. با این حساب چه کسی اهل بهشت خواهد بود!!!!! باید برگردیم به رحمت های پیامبرخدا احترام بگذاریم. پیامبرخدا بیگانگان را از خود می دانست اما ما یکدیگر را بیگانه می خوانیم. آتش تنفر را در بین مردم کشور شعله ور نکنید؛ ببینید در این کشور چقدر مسلمان سر بریده می شوند و چقدر زنان جوان بیوه شده اند و چقدر مادر ها که از دل آه می کشند. کشور را ویران کرده اند آیا به این می گویند اسلام!!؟ به این می گویند عشق به رسول الله!!؟

طارق جمیل افزود: پیامبرخدا حتی آماده نماز بر جنازه عبدالله بن ابی شدند که کفرش از ابوجهل نیز بیشتر بودند. عمر جلو آمد و گفت یا رسول الله میدانی این کیست؟ حضرت فرمود بله می دانم اما شاید خداوند او را ببخشد لذا فرمود ای عمر برو عقب، من می دانم او کیست. خداوند به من وحی کرده که اگر او را دعا کنی یا نکنی من او را نمی بخشم و من با این وجود دعا می کنم شاید الله او را بخششد. امروز این دینی که در بین ما وجود دارد و آتش کینه به وجود می آورد از کجا آورده ایم!!؟ این رفتارهای ما کجایش اسلام است بنابراین به خاطر رسول الله یک امت مسلمان شوید و در باورهای خود محکم باشید

کد خبر 12082

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =