حضور آلمان در نامیبیا؛ از کشتار تا سرمایه‌گذاری فرهنگی و آموزشی

در فاصله سال‌های ۱۹۰۴ تا ۱۹۰۸، نامیبیای کنونی، یکی از مستعمره‌های امپراتوری آلمان بود و ارتش این کشور، تعداد زیادی از اعضای دو قبیله هیررو و ناما را در آن منطقه کشت. تاریخ‌نگاران تخمین زده‌اند که در جریان این کشتارها نزدیک به ۸۰ هزار نفر از قبیله هیررو و ۲۰ هزار نفر از قبیله ناما کشته شدند. با این وجود، پانزدهم ماه مه سال ۲۰۲۱، فصل جدیدی در روابط دو کشور ایجاد شد و با گذشت بیش از ۱۰۰ سال از این جنایات، دولت آلمان پذیرفت که آنچه را با اعضای دو قبیله ناما و هِرِرو انجام داده، نسل‌کشی است.

روابط آلمان و نامیبیا، سال‌ها تحت تاثیر کشتارهای اوایل قرن بیستم آلمان در مناطق مستعمره خود قرار داشت. در فاصله سال‌های ۱۹۰۴ تا ۱۹۰۸، نامیبیای کنونی، یکی از مستعمره‌های امپراتوری آلمان بود و ارتش این کشور، تعداد زیادی از اعضای دو قبیله هیررو و ناما را در آن منطقه کشت. تاریخ‌نگاران تخمین زده‌اند که در جریان این کشتارها نزدیک به ۸۰ هزار نفر از قبیله هیررو و ۲۰ هزار نفر از قبیله ناما کشته شدند. با این وجود، پانزدهم ماه مه سال ۲۰۲۱، فصل جدیدی در روابط دو کشور ایجاد شد و با گذشت بیش از ۱۰۰ سال از این جنایات، دولت آلمان پذیرفت که آنچه را با اعضای دو قبیله ناما و هِرِرو انجام داده، نسل‌کشی است. از این‌رو، دولت آلمان همچنین پذیرفت که مبلغ یک میلیارد و یکصد میلیون یورو برای پروژه‌های توسعه به نامیبیا بپردازد. البته در تمام این سال‌ها، روابط اقتصادی، فرهنگی و علمی میان دو کشور وجود داشته است. به طور مثال، وزارت فرهنگ آلمان در دو دهه اخیر، به توسعه فرهنگ و حفظ میراث فرهنگی نامیبیا کمک کرده است. همچنین مؤسسه گوته و مدارس آلمانی در نامیبیا تلاش کرده تا از یک سو، زبان و فرهنگ آلمانی را توسعه دهند و از سوی دیگر روابط میان جوانان این دو کشور را بهبود بخشند. علاوه بر این، موسسه تبادلات آکادمیک آلمان نیز خدمات قابل توجهی به دانشجویان و پژوهشگران نامیبیا ارائه می‌دهد.

توسعه زیرساخت‌های بهداشتی و درمانی

دولت نامیبیا سال‌ها است که با مشکلات متعددی دست و پنجه نرم می‌کند. بیکاری بالا، توزیع نابرابر درآمد، پایین بودن استانداردهای آموزشی، رشد سریع جمعیت و بهره‌برداری بیش از حد از منابع طبیعی، از جمله مشکلاتی است که دولت نامیبیا با آن روبرو است. علاوه بر این‌ها، نامیبیا دارای یکی از بالاترین نرخ شیوع اچ‌آی‌وی در کشورهای جنوب صحرای آفریقا است. حتی شمار کودکان مبتلا به ایدز نیز به دلیل نبودن آموزش‌های لازم در این کشور هر روز افزایش می‌یابد. در این شرایط جامعه آلمان برای همکاری‌های بین‌المللی به نمایندگی از دولت فدرال آلمان به دولت نامیبیا کمک می‌کند تا مشکلات برطرف شوند. این سازمان از سال ۱۹۹۰ در ویندهوک، پایتخت نامیبیا دفتری تاسیس کرده است و در حوزه اشتغال‌زایی برای جوانان، مدیریت منابع طبیعی، توسعه زیرساخت‌های بهداشتی و درمانی فعالیت می‌کند. از طریق سایت زیر می‌توانید اطلاعات بیشتری درباره فعالیت‌های این موسسه به دست آورید:

https://www.giz.de/de/weltweit/323.html

حفاظت از پارک‌های ملی

مساحت کشور نامیبیا دو برابر آلمان است، در حالیکه جمعیت آن تنها دو میلیون است. این امر موجب شده جمعیت نامیبیا در نقاط مختلف کشور پخش شوند و در نتیجه، هزینه‌های تامین زیرساخت‌ها برای ساخت جاده‌ها، مدارس و مراکز بهداشتی در مناطق دور افتاده برای دولت این کشور، بسیار زیاد است. علاوه بر این، بخش زیادی از جامعه نامیبیا در فقر زندگی می‌کنند و شکاف میان فقیر و غنی در این کشور بیش از سایر کشورهای آفریقایی است. در این میان، برخی سازمان‌های بین‌المللی مانند موسسه اعتباری برای بازسازی آلمان به دولت نامیبیا کمک می‌کنند تا مشکلات خود را حل کند. یکی از مهم‌ترین فعالیت‌های موسسه اعتباری برای بازسازی آلمان در نامیبیا، حفاظت از محیط‌زیست و پارک‌های ملی نامیبیا است. این پارک‌ها در جذب گردشگران از سراسر جهان و ایجاد شغل برای جوانان نقش مهمی دارند. از این‌رو، موسسه اعتباری برای بازسازی آلمان به وزارت محیط زیست و گردشگری نامیبیا کمک می‌کند تا پارک‌های ملی شمال شرق این کشور را به مقصد گردشگری محبوب تبدیل کند. این سازمان همچنین در توسعه زیرساخت‌های روستایی مانند تامین آب آشامیدنی، حفاظت و ثبت زمین‌های کشاورزی و همچنین تهیه برنامه‌های کاربری زمین مشارکت دارد. از دیگر فعالیت‌های این سازمان، ساخت جاده‌ها در نامیبیا و کمک به توسعه اجتماعی در این کشور است. هنوز مناطق وسیعی از این کشور، تحت پوشش راه‌های کشور نیستند، به ویژه در شمال کشور، هنوز دسترسی کافی به بازارها و همچنین امکانات دولتی و اجتماعی وجود ندارد. بنابراین، موسسه اعتباری برای بازسازی آلمان در راستای ساخت جاده‌ها و توسعه اجتماعی به دولت نامیبیا کمک می‌کند. اگر مایلید با فعالیت‌های این موسسه بیشتر آشنا شوید، به سایت زیر مراجعه کنید:

https://www.kfw-entwicklungsbank.de/International-financing/KfW-Development-Bank/Local-presence/Subsahara-Africa/Namibia/

حمایت از آزادی رسانه‌ها

در حالی که بانک جهانی نامیبیا را به عنوان "کشور با درآمد متوسط بالا" طبقه‌بندی می‌کند، فقر به ویژه در مناطق روستایی این کشور بیداد می‌کند و نابرابری‌های اجتماعی و اقتصادی هر روز افزایش می‌یابد. این کشور به ویژه برای تامین مواد غذایی به آفریقای جنوبی وابسته است. افزایش فساد و سوء مدیریت نیز موحب شده که اعتماد مردم به دولت بسیار کم شود. در این شرایط، به ویژه در مناطق شهری، مردم خواهان احقاق حقوق دموکراتیک خود هستند. از این‌رو، دولت نامیبیا برای توسعه اجتماعی پایدار از سازمان‌های بین‌المللی کمک می‌گیرد. یکی از سازمان‌هایی که در این راه به دولت نامیبیا کمک می‌کند، بنیاد هانس زایدل است. این بنیاد در راستای توسعه اجتماعی پایدار، حمایت از آزادی رسانه‌ها، برگزاری دوره‌های آموزش سیاسی و  جلسات گفت‌وگو برای شهروندان و سیاستمداران به دولت نامیبیا کمک می‌کند. از طریق سایت زیر می‌توانید با فعالیت‌های این بنیاد بیشتر آشنا شوید:

https://www.hss.de/weltweit-aktiv/afrika/namibia/

ایجاد فرصت‌های برابر

بنیاد فردریش ابرت از دیگر سازمان‌های آلمانی است که در توسعه فرهنگی و اجتماعی نامیبیا نقش دارد. دفتر این بنیاد در سال ۱۹۸۹ در نامیبیا تأسیس شد. تمرکز این بنیاد در نامیبیا بر ایجاد جامعه‌ای مرفه و عادلانه با ایجاد فرصت‌های برابر برای همه است. در این راستا، بنیاد فردریش ابرت با سیاستمداران، نمایندگان مجلس، جامعه مدنی، اساتید و دانشجویان نامیبیا روابط نزدیکی دارد. اگر مایلید که با فعالیت‌های این بنیاد آشنا شوید، به سایت زیر مراجعه کنید:

https://namibia.fes.de/about/fes-in-namibia

توانمندسازی زنان

از دیگر سازمان‌های معروف آلمانی که در نامیبیا فعالیت دارد، می‌توان به بنیاد کونراد آدناور اشاره کرد. این سازمان که در ویندهوک مستقر است در راستای توانمندسازی زنان در نامیبیا و آنگولا فعالیت می‌کند. از دیگر فعالیت‌های این سازمان ایجاد مراکز آموزشی در مناطق روستایی نامیبیا و آنگولا است. از طریق سایت زیر می‌توانید اطلاعات بیشتری درباره فعالیت‌های این سازمان به‌دست آورید:

https://www.kas.de/de/web/namibia/ueber-uns

تبادلات آکادمیک

سیستم آموزش نامیبیا از زمان دستیابی این کشور به استقلال، دچار تحولات زیادی شده است؛ با این وجود نامیبیا هنوز هم با کمبود زیرساخت‌ها و همچنین امکانات آموزشی مواجه است. علاوه بر این، بیکاری یکی از بزرگ‌ترین مشکلات نامیبیا به شمار می‌رود و جوانان این کشور برای پیدا کردن شغل همواره با چالش‌های متفاوتی مواجه‌اند. از این‌رو، برخی از سازمان‌های بین‌المللی تلاش می‌کنند تا شرایطی برای تحصیل و پژوهش جوانان نامیبیا در خارج از مرزهای این کشور ایجاد کنند. از جمله این سازمان‌ها می‌توان به موسسه تبادلات آکادمیک آلمان اشاره کرد که نقش مهمی در انتقال دانشجو و محقق از نامیبیا به آلمان دارد. سایت زیر می‌تواند اطلاعات بیشتری در این باره در اختیارتان قرار دهد:

https://www.daad.de/de/laenderinformationen/afrika/namibia/ueberblick-bildung-und-wissenschaft/

آموزش زبان آلمانی

از دیگر اقدامات فرهنگی آلمان در نامیبیا، تاسیس موسسه گوته و چندین مدرسه آلمانی در شهر ویندهوک است. موسسه گوته در پایتخت نامیبیا، دوره‌های مختلفی برای آموزش زبان آلمانی دارد. علاوه بر این، مرکز گوته، نمایشگاه‌ها و رویدادهای فرهنگی و هنری بسیاری را در این کشور برگزار می‌کند و شرایطی برای تبادل هنرمندان به وجود آورده است. از طریق سایت زیر می‌توانید اطلاعات بیشتری درباره فعالیت‌های مرکز گوته به دست آورید:

https://www.goethe.de/ins/na/de/spr/kur/gia.html

علاوه بر گوته، مدارس آلمانی در این کشور نیز تلاش می‌کنند تا به توسعه زبان و فرهنگ آلمانی کمک کنند و دانش‌آموزان این مدارس به راحتی می‌توانند در دانشگاه‌های آلمانی‌زبان به ادامه تحصیل بپردازند. مدرسه آلمانی ویندهوک، دبیرستان ویندهوک، دبیرستان مارتین لوتر، مدرسه دلتا و مدرسه خصوصی اسواکوپ‌موند از جمله مدارس آلمانی نامیبیا هستند که نقش مهمی در آموزش زبان آلمانی و ارزش‌های این کشور در نامیبیا دارند. از طریق سایت زیر می‌توانید اطلاعات مفیدی درباره این مدارس به دست آورید:

https://www.pasch-net.de/de/pasch-schulen/schulportraets/afrika/nam/privatschule-swakopmund.html

https://www.auswaertiges-amt.de/de/aussenpolitik/laender/namibia-node/bilateral/208320?openAccordionId=item-208326-1-panel

منبع: موسسه تبادلات آکادمیک آلمان، گوته، مدارس آلمانی، بنیاد فردریش ابرت، بنیاد کونراد آدناور، بنیاد هانس زایدل، جامعه آلمان برای همکاری‌های بین‌المللی، موسسه اعتباری برای بازسازی آلمان

کد خبر 12134

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 15 =