بی‌رغبیتی برخی از ناشران آلمانی برای شرکت در نمایشگاه کتاب لایپزیگ

ناشران، نویسندگان و علاقمندان به ادبیات در آلمان نگرانند که نمایشگاه کتاب لایپزیگ برای سومین سال پیاپی لغو شود. اگرچه در بسیاری از کشورها از جمله آلمان، با وجود شیوع دوباره کرونا، مجوز برگزاری نمایشگاه‌های تجاری صادر شده است. اما هنوز بسیاری از ناشران بزرگ کتاب تمایل خود را برای حضور در نمایشگاه امسال لایپزیگ اعلام نکرده‌اند.

ناشران، نویسندگان و علاقمندان به ادبیات در آلمان نگرانند که نمایشگاه کتاب لایپزیگ برای سومین سال پیاپی لغو شود. اگرچه در بسیاری از کشورها از جمله آلمان، با وجود شیوع دوباره کرونا، مجوز برگزاری نمایشگاه‌های تجاری صادر شده است. اما هنوز بسیاری از ناشران بزرگ کتاب تمایل خود را برای حضور در نمایشگاه امسال لایپزیگ اعلام نکرده‌اند.

نمایشگاه کتاب لایپزیگ، دومین نمایشگاه کتاب بزرگ آلمان و یکی از مهم‌ترین جشنواره‌های کتاب در جهان محسوب می‌شود. این نمایشگاه، در دو سال گذشته به دلیل شیوع بیماری کرونا، لغو شد. با این وجود، مسئولان نمایشگاه اظهار امیدواری کرده‌اند که در ماه مارس امسال، نمایشگاه برگزار شود. با این حال به نظر می‌رسد که بخش زیادی از ناشران آلمانی تمایلی به شرکت در این نمایشگاه ندارند.

چندی پیش، الیور زیله، مدیر نمایشگاه کتاب لایپزیگ در این باره گفت:«پیش از اوج‌گیری کرونا در آلمان، حدود ۷۵ درصد از غرفه‌داران برای حضور در این فستیوال اعلام آمادگی کرده بودند. اما حالا برخی از ناشران از حضور در نمایشگاه منصرف شده‌اند. اگر تعداد زیادی از آن‌ها انصراف دهند، نمی‌توانیم نمایشگاه را برگزار کنیم.»

همچنین انجمن بورس ناشران کتاب آلمان در دوم فوریه سال جاری اعلام کرد که با توجه به اوج‌گیری دوباره بیماری کرونا و ابتلای بخش زیادی از کارکنان انتشارات و کتاب‌فروشی‌ها به آن، در حال حاضر نمی‌توان به طور حتم گفت که کدام ناشران می‌توانند در نمایشگاه کتاب لایپزیگ شرکت کنند.

این ادعا در حالی مطرح شده که برخی از کارشناسان حوزه کتاب معتقدند که ناشران بزرگ آلمان به دلایل اقتصادی از حضور در نمایشگاه کتاب لایپزیگ منصرف شده‌اند. به طور کلی، نمایشگاه لایپزیگ به عنوان یک "جشنواره کتابخوانی" با مشارکت گسترده مخاطبان شناخته می‌شود، در حالی که جشنواره فرانکفورت در پاییز بر فروش بین‌المللی کتاب‌ها تمرکز دارد. بنابراین، از نظر تجاری، حضور در نمایشگاه فرانکفورت برای ناشران در اولویت است.

در این شرایط، کلاودیا روت، وزیر فرهنگ آلمان و "میشائیل کرشمر" نخست وزیر ایالت زاکسن در بیانیه‌ای از برگزاری کتاب لایپزیگ حمایت کرده‌اند. در بخشی از این بیانیه آمده است: «ما از همه دست‌اندرکاران حوزه کتاب از جمله فروشندگان کتاب، ناشران و برگزارکنندگان جشنواره‌های کتابخوانی حمایت می‌کنیم. نمایشگاه کتاب لایپزیگ نیز اهمیت زیادی برای ما دارد و ما شرایط برگزاری این نمایشگاه را بررسی خواهیم کرد.»

البته بسیاری از کارشناسان حوزه کتاب معتقدند که لحن این بیانیه بیانگر انصراف تعداد زیادی از ناشران برای حضور در نمایشگاه است. چرا که اگر حضور ناشران بزرگ کتاب در نمایشگاه لایپزیگ حتمی بود، وزیر فرهنگ آلمان و نخست وزیر ایالت زاکسن از بررسی شرایط سخن نمی‌گفتند.

در بخش دیگری از بیانیه آمده است:« ما می‌خواهیم، جشنواره کتاب لایپزیگ همچنان به عنوان پل ارتباطی با کشورهای اروپای مرکزی و شرقی باشد و تلاش می‌کنیم تا این جشنواره در آینده شرایط ثابتی پیدا کند. در این راستا قصد داریم تا از اعضای انجمن تجارت کتاب آلمان، مسئولان نمایشگاه تجاری لایپزیگ و نمایندگان ناشران بزرگ آلمان دعوت کنیم تا در جلسه بررسی جشنواره کتاب لایپزیگ شرکت کنند. البته هنوز زمان آن مشخص نیست.»

در این میان، مارتین بوهل واگنر، مدیر عامل نمایشگاه تجاری لایپزیگ معتقد است که برگزاری جلسه می‌تواند تکلیف نمایشگاه لایپزیگ را مشخص کند: « لغو نمایشگاه کتاب می‌تواند لطمه سنگینی به ما وارد کند. با این وجود، برگزاری جلسه کار درستی است. چرا که تکلیف برگزاری نمایشگاه مشخص می‌شود و ما می‌توانیم از حالا به فکر آماده سازی نمایشگاه کتاب لایپزیگ در سال ۲۰۲۳ باشیم.»

اعضای انجمن تجارت کتاب آلمان نیز از برگزاری جلسه برای بررسی جشنواره لایپزیگ در آینده استقبال کردند:«خوشحالیم که سیاست‌مداران علاقه زیادی به نمایشگاه کتاب لایپزیک و بازار کتاب نشان می‌دهند. برگزاری جلسات مختلف می تواند به روشن‌شدن شرایط نمایشگاه کتاب لایپزیگ کمک کند.»

منبع: شبکه رادیو و تلویزیون بایرن

لینک گزارش:

https://www.br.de/nachrichten/kultur/nach-buchmesse-absage-politik-sieht-in-leipzig-klaerungsbedarf,SxPwTh6

کد خبر 12143

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 14 =