مرکز مطالعات اطلاعات و امنیت آفریقا (ACSIS) هشدار داد، کلیساهای غنا می توانند به عنوان اهداف بالقوه یک گروه تروریستی، سلفی، از گروه های جهادی مستقر در بورکینافاسو، قرار بگیرد.

در یک هشدار امنیتی بدست آمده از سایت “myjoyonline.com” اعلام شده که این گروه های جهادی طی ۴ ماه گذشته تحرکاتی را در داخل و خارج مرزهای غنا با بورکینافاسو داشته اند.

اهداف فوری آنها کلیساهای منطقه شمال کشور خواهد بود. این در حالی است که تروریست ها احتمالاً از نواحی معدن خیز عملیات خواهند کرد. در این هشدار توضیح داده شده است، که این نواحی به صورت بالقوه می تواند به عنوان پناهگاه این ایدئولوژی برای هدایت چنین جنایتی قرار بگیرد.

پیش از این ستیزه جویان سلفی جهادی در ۱۵ فوریه ۲۰۱۹ چهار مامور گمرک بورکینا را در یک ایست بازرسی در “Nohao” نزدیکی مرز غنا کشته و سه وسیله نقلیه را سوزانده اند. آنها یک کشیش اسپانیایی را نیز کشتند.

گروه های جهادی همچنین روز ۲۹ آوریل ۲۰۱۹، به یک کلیسا در این کشور حمله کرده و شش تن از معترضان از جمله یک کشیش، دو تن از پسران وی و سه نماز گزار را به ضرب گلوله کشتند. در واقع این دومین حمله در ماه آوریل پس از حمله پنجم آوریل بود که باعث مرگ ۴ نفر شد.

بورکینافاسو از سال ۲۰۱۵ و با گسترش حملات تروریستی در شرق و در امتداد مرزهای مشترک با توگو و بنین، به مبارزه با گروه های جهادی پرداخته است.

گفته می شود که این گروه نو ظهور در غرب آفریقا ارتباط نزدیگی با گروه های القاعده و داعش دارند.

به گفته مرکز مطالعات اطلاعات و امنیت آفریقا این ستیزه جویان اغلب از طریق موعظه و حرکات بشر دوستانه از قبیل ساختن مسجد، جایگاه ویژه ای را برای خود در منطقه مورد نظر ایجاد می کنند.

وزارت امنیت ملی غنا نیز با توجه به گزارش مرکز مطالعات اطلاعات و امنیت آفریقا، اطمینان داده که بر تهدیدات احتمالی این گروه های جهادی نظارت خواهد کرد.

توضیح :

اخبار مربوط به تحولات بحران های سوریه و عراق نشان می‌دهد که گروه تروریستی داعش پس از شکست‌های متوالی با همراه کردن گروه تروریستی بوکوحرام به نوعی به‌دنبال انتقال نیروهای خود از منطقه خاورمیانه به آفریقا است، تا در آن منطقه تجدید قوا کند.

در اواخر سال ۹۳ بود که شبکه خبری المیادین اعلام کرد، تروریست های داعش با دنبال کردن سیاست جذب نیرو از میان فقیران تلاش می کنند با دادن وعده پول به فقیران آفریقایی آنان را جذب کنند که به نظر می رسد این کار برای آنها در منطقه ای که بیشترین فقیران آفریقایی زندگی می کنند سخت نباشد.

این شبکه همچنین به نقل از روزنامه انگلیسی تلگراف افزود، داعش در شهر سرت لیبی طرح خود را تشکیل ارتش فقرا نامیده و تلاش می کند از کشورهای فقیر آفریقایی نیرو جذب کند.

در ادامه این گزارش آمده بود، مسئولان اطلاعاتی لیبی اعلام کردند داعش صفوف خود را با پرداخت پاداش های مالی تا یک هزار دلار به فقیران کشورهایی مانند چاد، مالی و سودان گسترش می دهد.

این درحالی است که در بهمن ۹۶ روزنامه انگلیسی سان در گزارشی اعلام کرد، ابوبکر بغدادی، رهبر گروه تروریستی داعش به آفریقا گریخته است.

به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه انگلیسی سان، احتمالا ابوبکر بغدادی در حال حاضر در کشور چاد یا در نزدیکی نیجر باشد.

این روزنامه در گزارش خود نوشت: رهبر داعش از عراق فرار کرده و اکنون در آفریقا پناه گرفته است. او امیدوار است که بتواند تشکیلات از دست رفته خود را در این قاره احیا کند.

ظاهر شدن رهبر گروه تروریستی داعش بعد از حدود پنج سال برای اولین بار در یک برنامه ضبط شده ویدیویی که اولین برنامه ویدیویی وی بعد از سخنرانی او در مسجد جامع النوری در موصل در سال ۲۰۱۴ میلادی است، حکایت از آن دارد که گروه شکست خورده داعش با حرکات ایزایی، همچنان موجودیت خود را به رخ بکشد. به قول محمد العسکری، مشاور رسانه‌ای وزارت دفاع عراق که در واکنش به آفتابی شدن اخیر سرکرده داعش، گفته بود، "این آفتابی شدن بیانگر آن است که این گروه تروریستی استراتژی اصلی خود مبنی بر تأسیس خلافت اسلامی را از دست داده و به دنبال انتقام و آغاز جنگ فرسایشی است". بهرحال برای تداوم این حرکت های جنگ طلبانه چه جایی بهتر ار آفریقا که می توان مردمان فقر آن را با مبالغی پول تطمیع کرد.

منبع :

https://www.ghanaweb.com/GhanaHomePage/NewsArchive/Ghana-churches-targeted-for-jihadist-terror-attacks-۷۴۴۹۳۶

کد خبر 1217

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 4 =