۱۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۳
بازی خونین جدید دولت آمریکا

خارج نمودن نام سازمان تروریستی یهودی از لیست سیاه برای رسیدن به اهداف خاص تروریستی

نویسنده: علی هلال

خارج نمودن نام سازمان تروریستی یهودی از لیست سیاه برای رسیدن به اهداف خاص تروریستی

از لیست سیاه حذف شدگان نام: سازمان افراطی اسرائیلی کاخ، در صدر لیست قرارگرفت.

دولت جوبایدن، رییس جمهور آمریکا نام ۵ سازمان خارجی ازجمله: گروه باسک، فعال در اسپانیا و فرانسه، اوم شنریکیو، فرقه ای در ژاپن، کاهانا کاخ، گروه یهودی بنیادگرا، الجماعه الاسلامیه و مجلس شورای المجاهدین، فعال درکشورهای اسرائیل، مصر و فلسطین را از لیست تروریستی بین اللملی خارج نمود.

براساس نظرکارشناسان خاورمیانه، ۳ سازمان از لیست خارج شده توسط آمریکا، مربوط به خاورمیانه بوده، که درگذشته خطرات زیادی را به همراه داشته و موجب کشته شدن چندین تن از کشورهای فلسطین و مصر شده بودند.

علی رغم پایان یافتن فعالیت سازمان های مذکور، موضوع خروج اسامی آنان از لیست سیاه درکشورهای مقصد، برای دولت بایدن از نظر سیاسی حساس بوده و این امر ازسوی خانواده ها و اعضای آسیب دیده از این سازمان ها، مورد انتقاد شدید قرارخواهد گرفت.

آمریکا، ۵ سازمان مذکور را در سال۱۹۹۷میلادی در لیست سازمان های تروریستی اضافه نموده بود.

مجلس شورای المجاهدین فی الاقصی یک ائتلاف نظامی بوده که در ژوئن سال۲۰۱۲میلادی تأسیس شده، که شامل چندین گروه شبه نظامی ازجمله: جیش الاسلام، جیش الامه، جماعت التوحید و الجهاد و انصارالله بوده است. این ائتلاف خود را متحد گروه تروریستی بین المللی القاعده نامیده و حماس، الجهاد الاسلامی و مقامات دولتی و سیاسی فلسطینی را هدف خود قرار داده بودند.

براساس نظر کارشناسان امور گروه­های شبه نظامی، فعالیت این سازمان به پایان نرسیده و با ادغام در سایر سازمان ها و حذف روابط قبلی، گروه های متحد جدیدی را انتخاب نموده و با آنان همکاری می نمایند.

مجلس شوری المجاهدین درحال حاضر دومین گروه فعال شبه نظامی درمنطقه سینا مصر بوده و عملیات آنان بیشتر درشمال سینا و نوار غزه ادامه دارد. در اگوست۲۰۱۲ این گروه ادعای شلیک۳۶ موشک به سمت اسرائیل را کرده بود.

به گفته کارشناسان امور فلسطین، با خارج نمودن مجلس شورای المجاهدین از لیست سیاه، آنان باردیگر فعالیت خود را آغاز نموده و مشکلات جدی را برای گروهای فعال به ویژه حماس ایجاد خواهد نمود و خطر حملات به مقامات فلسطینی نیز وجود خواهد داشت.

براساس گفته برخی منابع، این طرح دوم شکست پروژه فعال سازی داعش در غزه و کرانه باختری می باشد. برخلاف داعش و القاعده، بیشتر شبه نظامیان اعضای مجلس شورای المجاهدین، فلسطینی بوده و دارای ظرفیت های تاثیرگذار می باشند. این گروه همچنین مدعی حضور شبه ‌نظامیان عربستان سعودی و دیگر کشورهای حاشیه خلیج فارس بوده است. این تصمیم دولت آمریکا، کشورهای حاشیه خلیج فارس، مصر و تشکیلات خودگردان فلسطین را به نگرانی های شدیدی مواجه نموده است.

الجماعه الاسلامیه مصر، گروهی از دانشجویان دانشگاه مصر بوده و در دهه۷۰ تشکیل شده و درسال۱۹۹۷ میلادی جزو گروه های ممنوع الفعالیت گردیده و تا اکنون نام ۱۶۴ نفر از اعضای این گروه در لیست تروریست ها قرار گرفته است. درکنار خروج نام این گروه از لیست سیاه توسط آمریکا، این سازمان همچنان در کشور مصرممنوع الفعالیت بوده و این موضوع را کارشناسان امر، اقدامی خطرناک برای مصر می دانند.

کاهاناکاخ، سازمان یهودی اسرائیل نیز یکی از سازمان های خارج شده از لیست سیاه آمریکا می باشد. این سازمان درسال۱۹۷۱میلادی توسط یک یهودی مذهبی، ربی مائیرکاهانا که تابعیت آمریکایی داشت، تاسیس شده بود. وی در ابتدا این سازمان را درآمریکا به نام"جیوش دیفینس لیگ" تاسیس کرده و درآنجا عملیات تروریستی متعددی تحت عنوان دفاع از یهودیان انجام داده بود. آمریکا ربی مائیر، رییس سازمان را دستگیر کرده و وی را با وعده های مالی جذب و آماده اعزام به اسرائیل نمود.

و بدین ترتیب وی با آغاز همکاری با سازمان اطلاعاتی آمریکا، سازمان کاخ را در اسرائیل تاسیس نمود. این سازمان با داشتن ۲ هدف: یکی اشغال تمام اراضی فلسطین توسط رژیم صهیونیستی و دوم اجرای کامل قوانین دینی یهود برای تغییر نظام سیاسی فعلی اسرائیل تشکیل گردید. پس از مرگ رییس سازمان کاخ، توسط سید نصیر در آمریکا، دولت اسرائیل در سال۱۹۹۴میلادی سازمان مذکور را ممنوع الفعالیت اعلام کرد.

براساس نظرکارشناسان امور فلسطین، خروج سازمان کاخ از لیست سیاه و آغاز فعالیت این سازمان افراطی یهودی اقدامی بسیارخطرناک بوده و با فعال شدن این سازمان، اقدامات افراطی و تروریستی یقیناً افزایش خواهد یافت.

https://www.dailyausaf.com/epaper/popup.php?newssrc=issues/2022-05-24/161664/p7_02.gif

کد خبر 12335

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 9 =