زبان اندونزی در حال حاضر قابلیت زیادی برای تبدیل شدن به یک زبان جهانی، زبان بین المللی، زبان مورد استفاده در مجمع های بین المللی را دارد. جیمز کالین، کارشناس زبان مالایی در کتاب "زبان مالایی، زبان جهانی: تاریخ مختصر (۲۰۱۱)"، پیش بینی کرده است که گویندگان زبان مالایی که ریشه در زبان اندونزی دارد، در سال ۲۰۲۰ به حدود ۳۰۰ میلیون خواهد رسید.

احمد بختیار، دانشجوی برنامه تحصیلات تکمیلی زبان اندونزی دانشگاه ۱۱ مارس شهر سولو، اندونزی حداقل در ۵۲ کشور خارجی برنامه و کلاس های زبان اندونزی (مطالعات زبان اندونزی) را برگزار می‌کند.

زبان اندونزی در حال حاضر قابلیت زیادی برای تبدیل شدن به یک زبان جهانی، زبان بین المللی، زبان مورد استفاده در مجمع های بین المللی را دارد. جیمز کالین، کارشناس زبان مالایی در کتاب "زبان مالایی، زبان جهانی: تاریخ مختصر (۲۰۱۱)"، پیش بینی کرده است که گویندگان زبان مالایی که ریشه در زبان اندونزی دارد، در سال ۲۰۲۰ به حدود ۳۰۰ میلیون خواهد رسید.

قبل از استقلال، زبان اندونزی در ۲۸ اکتبر ۱۹۲۸ به عنوان زبان وحدت به رسمیت شناخته شد. پس از آن، چندین رویداد مهم، زبان اندونزی را به همان ترتیب تقویت کرد.

بین المللی کردن زبان اندونزی

بامبنگ کوسواتی پوروا، استاد زبان شناسی اظهار داشت که زبان اندونزی در حال حاضر پس از زبان اسپانیایی در پست های وردپرس سوم است و به عنوان دومین زبان رسمی در ویتنام استفاده می‌شود. این واقعیت توسط وزارت امور خارجه اندونزی (دیپلماسی، شماره ۱۰۶ سال دهم) تقویت شد که حداقل ۵۲ کشور خارجی برنامه و کلاس های زبان اندونزی (مطالعات زبان اندونزی) را گسترش داده‌اند.

آموزش زبان اندونزی در مؤسسات مختلف در ایالات متحده، مراکش، مصر، کره، سورینام، استرالیا، ویتنام، اوکراین، کانادا و ژاپن انجام می شود. تدریس زبان اندونزی در حدود  ۷۵ دانشگاه از دانشگاه های ژاپنی برگزار می شود.

علاوه بر این، زبان اندونزی دارای پنجمین گویندگان اصلی در جهان محسوب می‌شود. گویندگان آن در خارج از کشور به ۴.۴۶۳.۹۵۰ نفر رسیده است و چهارمین زبان محبوب در استرالیا است.

تلاش های دولت برای بین المللی کردن زبان اندونزی مطابق با ماده ۴۴ قانون اساسی جمهوری اندونزی شماره ۲۴ سال ۲۰۰۹ در مورد پرچم، زبان، نماد و سرود ملی است. لیلیانا مولیاستوتی، رئیس انجمن معلمان زبان اندونزی برای گویندگان خارجی توضیح داد که علاوه بر برنامه بورس زبان و فرهنگ برای دانشجویان خارجی، گسترش برنامه آموزش زبان اندونزی برای گویندگان خارجی باعث توسعه آن در حال حاضر شده است. تعداد ۲۱۹ موسسه آموزشی در کشور و خارج از کشور، به تدریس زبان اندونزی برای خارجی ها می‌پردازند.

در چارچوب جهانی، این توسعه می تواند به عنوان ابزار دیپلماسی فرهنگی مورد استفاده قرار گیرد. زبان به عنوان بخشی از فرهنگ در همکاری بین کشورها برای منافع ملی به همان اندازه مهم است. با غنای زبان، اندونزی می تواند دیپلماسی فرهنگی را برای جذب بسیاری از گردشگران و سرمایه گذاران خارجی انجام دهد. علاوه بر این، می تواند جهت انعکاس تصویر مثبت اندونزی در جهان بین المللی استفاده شود.

افتخار زبان اندونزی

زبان اندونزی یک زبان عالی و مستحکم است، زیرا دارای دیکشنری بزرگ زبان اندونزی، کتاب اصطلاحات و واژه نامه و گرامر و املای زبان اندونزی است. علاوه بر این، هر پنج سال یک‌بار، کنگره زبان اندونزی درباره مسائل برگزار می شود و محصولات مربوط به زبان را تولید می کند. برای توسعه و حفظ زبان اندونزی، مراکز آموزش و توسعه زبان مناطق مختلف راه اندازی شده است.

افتخار دیگر این است که برخی از کشورها در جهان زبان رسمی ندارند. کشورهایی، به ویژه جوامع چند فرهنگی مانند هند، توافقی در خصوص زبان رسمی وجود ندارد. زبان تاگالوگ، اگر چه در فیلیپین به رسمیت شناخته شده است، اما برخی از گویندگان غیر آن، این زبان را به عنوان زبان رسمی در کشور خود نپذیرفته‌اند.

آینده زبان اندونزی نه تنها توسط سیاستمداران و برنامه ریزان زبان تعیین می شود، بلکه به ثبات و اعتماد

به نفس گویندگان آن زبان مربوط است. بنابراین، ملت اندونزی باید به زبان اندونزی افتخار کنند.

با این افتخار و غرور، اعتماد به نفس جامعه اندونزی در استفاده از زبان خود در رقابت با زبان های خارجی، به ویژه انگلیسی، ایجاد می شود. در تاریخ، به گفته جیمز کالین، زبان انگلیسی تقریبا صد سال (حدود ۱۷۰۰-۱۸۰۰) یک بار از مجمع الجزایر رانده شد. تاریخ همواره تکرار می شود، گرچه غیر ممکن است که در این زمان نقش زبان انگلیسی را از بین ببریم، اما تبدیل کردن زبان اندونزی به یک زبان جهانی امکان پذیر است.

منبع: سایت رِپوبلیکا

چهارشنبه ۲۹ مه ۲۰۱۹ (۸ خرداد ۱۳۹۸)

https://republika.co.id/berita/kolom/wacana/ps۹۳۲m۲۵۷/bahasa-indonesia-menjadi-bahasa-dunia

کد خبر 1247

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 13 =