مزایایی همه گیری کرونا برای توسعه گردشگری در قزاقستان

در طی همه گیری کرونا ، جریان گردشگری در سراسر جهان کاهش یافت و در برخی  نقاط از جمله در قزاقستان به صفر رسید. اما در سال ۲۰۲۱ به سرعت بهبود یافت. اکنون این صنعت با وظایف جدید  و بلند پروازانه ای روبرو است: حفظ رشد مداوم جریان گردشگری ، ایجاد فرصت های بیشتر برای تعطیلات آسان و با قیمت مناسب و ایمن برای شهروندان و افزایش سهم گردشگری در اقتصاد کشور از اقدامات مهمی است که باید انجام شود. در مورد اینکه همه گیری چه فوایدی برای توسعه صنعت داشته و چه مشکلاتی باقی مانده است که باید بر آنها غلبه کرد و چگونه گردشگری داخلی در سال ۲۰۲۲ توسعه خواهد یافت، در مصاحبه ای با دانیل سرژانولی، مدیر عامل گردشگری قزاقستان  گفتگو می کنیم

در طی همه گیری کرونا ، جریان گردشگری در سراسر جهان کاهش یافت و در برخی  نقاط از جمله در قزاقستان به صفر رسید. اما در سال ۲۰۲۱ به سرعت بهبود یافت. اکنون این صنعت با وظایف جدید  و بلند پروازانه ای روبرو است: حفظ رشد مداوم جریان گردشگری ، ایجاد فرصت های بیشتر برای تعطیلات آسان و با قیمت مناسب و ایمن برای شهروندان و افزایش سهم گردشگری در اقتصاد کشور از اقدامات مهمی است که باید انجام شود. در مورد اینکه همه گیری چه فوایدی برای توسعه صنعت داشته و چه مشکلاتی باقی مانده است که باید بر آنها غلبه کرد و چگونه گردشگری داخلی در سال ۲۰۲۲ توسعه خواهد یافت، در مصاحبه ای با دانیل سرژانولی، مدیر عامل گردشگری قزاقستان  گفتگو می کنیم

- دانیل، طبق اعلام دولت، در سال ۲۰۲۱ جریان گردشگران داخلی در قزاقستان بهبود یافت و به ۶.۹ میلیون نفر رسید که از رقم ۶.۶ میلیون قبل از همه گیری فراتر رفت. چرا این اتفاق افتاد؟

در طول همه‌گیری، مردم در قرنطینه بودند، فرصتی برای سفر به خارج از کشور وجود نداشت، بنابراین قزاقستانی‌ها نگاهی تازه به مقاصد داخل کشور خود داشتند. رونق گردشگری داخلی وجود داشت که بازیابی سطوح قبل از همه گیری را تضمین کرد.

در مجموع تعداد گردشگران داخلی در سال ۲۰۲۱ به ۶.۹ میلیون نفر رسیده است. این شاخص تقریباً ۳۰۰ هزار نفر از شاخص قبل از همه‌گیری بالاتر است، ناگفته نماند که در سال ۲۰۲۰ تنها ۴.۴ میلیون گردشگر داخلی وجود داشته است.

به طور کلی، افزایش گردشگران نسبت به سال ۲۰۱۹ بالغ بر ۵ درصد بوده است و این را می توان یک افزایش ارگانیک در نظر گرفت. اگر سال ۲۰۲۰ را حذف کنیم، توسعه به طور سیستماتیک پیش می رود.

- به این ترتیب می توانیم  بگوییم که همه گیری به نوعی کاتالیزور برای بهبود صنعت گردشگری کشور شده است؟

بله، تعداد اماکن اقامتی نیز نسبت به سال ۲۰۲۰ با ۱۷۲ واحد افزایش به ۳۶۸۶ هتل رسیده است. تعداد کل اتاق ها در حال حاضر ۱۹۳ هزار تخت است.

یعنی بلافاصله می توانیم تقریباً از ۲۰۰ هزار میهمان پذیرایی کنیم.

حجم خدمات ارائه شده توسط مکان های اقامتی برای گردشگران قزاقستانی و خارجی نیز بهبود یافته است.

این رقم در سال ۲۰۱۹ بالغ بر ۱۲۰ میلیارد تنگه و در سال ۲۰۲۱ - ۱۰۹ میلیارد تنگه بوده است که با توجه به اینکه در سال ۲۰۱۹ تقریباً به ۱ میلیون گردشگر خارجی خدمات داده شده و در سال ۲۰۲۱ فقط به ۳۳۰ هزار گردشگر خدمات ارائه شده است، بسیار خوب است. یعنی گردشگران داخلی سهم زیادی را به خود اختصاص دادند. در سال ۲۰۲۱، بیش از ۵.۱ میلیون قزاقستانی در مکان هایی که این کشور در آن قرار دارد استراحت کردند.

سعی می کنیم گردشگر را به داخلی و خارجی تقسیم نکنیم. اگر شرایط برای گردشگران به طور کلی ایجاد شود، احتمال استفاده از آن برای بازدیدکنندگان خارجی بیشتر است.

بعداً در مورد ایجاد شرایط صحبت می کنیم ، اما اکنون برای شروع، جالب است بدانید امسال چه نوع جریان گردشگری را انتظار دارید؟ و اولویت های اصلی این صنعت چیست؟

اگر به شاخص هایی که در طرح ملی توسعه کارآفرینی ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۵ اشاره شده بود تمرکز کنیم، امسال حداقل ۶ میلیون گردشگر داخلی و حدود یک میلیون گردشگر خارجی را انتظار داشتیم.؟

- با این حال، همه چیز به سرعت در حال تغییر است و اکنون در پایان سال ۲۰۲۱ شاهد رقم ۶.۹ میلیون گردشگر داخلی هستیم. بنابراین، امسال از نظر گردشگران داخلی، حداقل تکرار ارقام سال گذشته - ۷ میلیون - را انتظار داریم. و در جهت ورودی با توجه به اینکه آخرین محدودیت های PCR اخیرا برداشته شده و ۶ ماه تا پایان سال باقی مانده است، می توانیم انتظار حدود نیم میلیون گردشگر خارجی را داشتیم.

یعنی اکنون اولویت ها باز کردن و بازیابی هر آنچه قبل از همه گیری بود تا حد امکان و  حفظ رشد پایدار در جریان گردشگران، توسعه زیرساخت ها است. و در سال آینده، فعالانه برای افزایش تعداد گردشگران خارجی تلاش کنید.

-  برای جذب گردشگران به کشورمان بازارهای اولویت دار چگونه  تعیین می شوند؟

ما بازارهای اولویت دار را بر اساس دو عامل انتخاب می کنیم - رژیم ویزا و پروازهای مستقیم.

رژیم بدون روادید احیا شده است، اکنون ما انتظار داریم که تمام پروازهایی که قبل از همه گیری بودند بازیابی شوند - این عامل اصلی در جذب گردشگران است.

 تردد هوایی با چین نیز از سر گرفته شده است. اکنون برای مقابله با بازگشت این بازار باید ویزای ترانزیتی را در ۷۲ ساعت به زودی بازیابی کنیم، شاید حتی دو برابر شود. به طور کلی، دو بازار هدف بسیار جالب، چین و هند هستند. بازگشت آنها کل کهکشان شرکت هایی را احیا می کند که قبلاً، پیش از کووید، در این بازارها تخصص داشتند.

 بیشتر گردشگران از کشورهای همسایه به ما می آیند. این در تمام دنیا عادی است. بازار مجاور معمولاً بازار اصلی است. به طور مثال در ازبکستان  جهت اصلی (۸۵٪) از آسیای مرکزی است. در گرجستان ۸۰ درصد گردشگران از کشورهای همسایه هستند. در پرتغال - جریان اصلی گردشگران از اسپانیا. اکنون هفت برابر افزایش گردشگر از روسیه داریم.

-  در حال کاوش در بازارهای جدید هستید؟

همانطور که قبلاً گفتم، جریان اصلی گردشگران از کشورهای مستقل مشترک المنافع به سوی ما می آید. اما ما همچنان به تنوع بخشی در سال جاری امیدواریم و فعالانه به کشورهای عربی توجه می کنیم. اوایل سال در عربستان بودیم، اتفاقاً پرواز مستقیم با آنها در حال راه اندازی است. با قطر هم پرواز مستقیم داریم.

این روزها گروه ما با تمام توان  در قطر حضور دارد. ما قصد داریم این بازار را گسترش دهیم

- چه نوع استراحتی برای گردشگران خارجی در قزاقستان جالب است؟.

- درصد زیادی از گردشگران خارجی برای جلسات تجاری - گردشگری تجاری - می آیند. وظیفه ما ایجاد یک جریان گردشگری سازمان یافته است.

سازماندهی شده زمانی است که پکیج های تور را می خرند و چندین روز می مانند، از سایر خدمات مرتبط استفاده می کنند. یعنی هدف ما افزایش اقامت گردشگران و اشغال مناطق تفریحی است.

چنین گردشگرانی را قبل از هر چیز در مانگیستاو می بینیم، هتل های این منطقه اکنون مورد توجه گردشگران روسی است، همچنین گردشگران آلماتی.

علاوه بر این، امسال امیدواریم که از ابتدای فصل، گردشگران به استراحتگاه های شمالی – بایاناول، بورابای و ایمانتو-شالکار بروند. البته انتظار ۵۰۰ هزار گردشگر به طور همزمان به این مکان‌هایی که قبل از همه‌گیری از آن بازدید کرده‌اند، سخت است. اما می‌توانیم تا سال ۲۰۲۴ اعلام کنیم که جریان به تدریج بازسازی خواهد شد.

اگر در مورد گردشگران عرب صحبت کنیم، آنها قبل از هر چیز علاقه مند به دیدن کوه ها ی آلماتی، هستند. در آلماتی، آب و هوای معتدل تری وجود دارد - خنکی کوه ها به علاوه مناظر زیبا. در عین حال در آلماتی هتل های پنج ستاره راحت، رستوران های خوب و ماشین های اجاره ای وجود دارد که برای این دسته از گردشگران مهم است. برخی از گردشگران عرب به گردشگری زمستانی علاقه مند هستند.  

در سال ۲۰۱۹، گردشگران عرب  که علاقه مند بودند  زمستان آلماتی ما را از نزدیک ببینند  . در حال توسعه است.

- رئیس کشور دستور داد حوزه گردشگری داخلی موتور توسعه اقتصادی شود. انجام این وظیفه را چگونه می بینید؟

- برنامه بخشی دولت دارای هدفی است - رسیدن به ۸٪ تولید ناخالص داخلی از طریق گردشگری - این یک چالش بلندپروازانه است. برای دستیابی به این هدف باید به گردشگران داخلی تا سقف ۸ میلیون رسید و جریان ثابت ۳ میلیونی گردشگر خارجی را جذب کرد. ما در حال حاضر روی این موضوع کار می کنیم، محصولات گردشگری را توسعه می دهیم، وجهه کشور را ارتقا می دهیم، روی شناخت مقاصد گردشگری و مناطق تفریحی کار می کنیم. همه اینها کار پیچیده ای است. وظیفه اصلی توسعه زیرساخت های گردشگری است.  و تجربه نشان داده است که سرمایه گذاری در توسعه زیرساخت ها موجه است، گاهی  حتی بلافاصله، مثلاً در مورد پارک های ملی.

به طور کلی، مورد پارک های ملی بسیار جالب است. از سال ۲۰۲۰، سرمایه گذاران استراتژیک شروع به سرمایه گذاری در آنجا نمودند و پارک های ملی شروع به توجیه خود در قالب افزایش چند برابری گردشگران کرده اند. در سال گذشته رکورد ۱.۵ میلیون نفر ثبت شد. سرمایه گذاران استراتژیک آن دسته از سرمایه گذارانی هستند که از جمله به توسعه زیرساخت های اجتماعی و اساسی گردشگری می پردازند، در قالب مراکز مجهز بازدیدکننده، پارکینگ ها، سرویس بهداشتی، سطل های زباله و غیره.

چه میزان نقدینگی در حال حاضر سرمایه گذاری شده است و در چه پروژه هایی؟

از سال ۲۰۱۹، ۹۸ پروژه به ارزش ۱۸۱.۱ میلیارد تنگه تامین مالی شده است که تا به امروز، کار ساخت و نصب در ۴۷ پروژه تکمیل شده است.

یکی از پروژه ها مثلاً تعمیر یک کیلومتر راه مانده به محل یا نصب آب یا نصب برق است.

 دولت زیرساخت های خوب برای مکانهای تفریحی ایجاد می کند تا سرمایه گذار بیاید و همه شرایط را داشته باشد. در این شرایط همه برنده هستند

به طور کلی، برای دوره زمانی ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۲، ۲۹۰ پروژه سرمایه گذاری به ارزش بیش از ۴۰۰ میلیارد تنگه اجرا شده است.

در طول این زمان, مجتمع های "کرون-سارای" در ترکستان, پارک "تتیس بلو" در اکتاو, "سوییسوتل" در الماتی و دیگران راه اندازی شد. به طور کلی اجرای ۱۸۳ پروژه سرمایه گذاری به ارزش ۲.۹۶ تریلیون تنگه برای سال ۲۰۲۲-۲۰۲۵ برنامه ریزی شده است. از این تعداد ۱۳۷ پروژه در حال حاضر به مبلغ ۱.۴۵ تریلیون تنگه در حال اجرا و ۴۶ پروژه به مبلغ ۱.۵۱ تریلیون تنگه در دست توسعه است.

به طور کلی، اکنون ۱۰ منطقه حائز اولویت  است - نورسلطان، آلماتی، ترکستان، منگیستاو، بالخاش، ایمانتاو-شالکار، آلاکول، بایاناول، بورابای، بایکونور. قبلاً در اینجا سرمایه گذاری شده و ۶۴۳ کیلومتر جاده، ۳۲۱.۴ کیلومتر سیستم فاضلاب، ۲۹۱.۳ کیلومتر آبرسانی و ۱۰۸.۶ کیلومتر تامین برق احداث یا تعمیر شده است.

- گردشگران در مجتمع های ساخته شده چه چیزی می توانند ببینند؟

کروین سرای بزرگترین مجتمع گردشگری چند منظوره در آسیای مرکزی است که در آن خیابان بازرگانان و صنعتگران از زمان جاده ابریشم، "تئاتر پرنده"، آمفی تئاتر، بازار شرقی، هتل ها، رستوران ها، اسپا، سینما، مرکز تفریحی خانوادگی  وجود دارد. توسط یک کانال آب به هم متصل می شوند.

Swissôtel Wellness Resort Alatau Almaty  هتل ممتاز پنج ستاره است که خدمات بهداشتی و درمانی را با طبیعت فراهم می کند.

پارک موضوعی «تتیس بلو» در آکتائو در ۲۰ کیلومتری شهر آکتائو قرار دارد و حدود ۳۰ جاذبه دارد که برخی از آنها مشابه در آسیای مرکزی ندارند.

این نمونه ها باعث افزایش جریان گردشگری داخلی شده است که در جذب میهمانان خارجی نیز موثر خواهد بود.

در نتیجه کار انجام شده در طول این سال ها، قزاقستان بر اساس انتشارات جهانی Lonely Planet نامزد "بهترین خانه میهمان" شده است. نسخه فرانسوی Le Figaro قزاقستان را در فهرست ۲۱ مقصد توصیه شده برای بازدید در سال ۲۰۲۱ قرار داد.

بریتانیا (British Backpacker Society ) قزاقستان را به فهرست ۵ بازدیدکننده برتر در سال ۲۰۲۰ برای دوستداران سفرهای زیست محیطی فعال قرار داده است. The Guardian فهرستی از بهترین مکان های دیدنی ساخته  و قزاقستان نیز در آن گنجانده شده است. پارک ملی «کولسای کولدری» و روستای ساتی در چهارمین کنفرانس جهانی گردشگری روستایی مدال طلا دریافت کردند.

نتیجه این است که سرزمین ما بزرگ است و برای گردشگران داخلی و خارجی بسیار جالب است. این دو جهت باید به طور موازی توسعه یابند. سپس برای یک هدف مشترک کار خواهند کرد-بهبود اقتصاد کشور.

 ما نیاز زیادی به زیرساخت داریم. ما مناطق تفریحی زیادی داریم، ۱۹ مقصد در آمار گنجانده شده است. بسیاری از جهت‌های جدید، مانند اولیتو، هنوز در نظر گرفته نشده‌اند. به این ترتیب اولویت ها تعیین می شوند.

من می خواهم بگویم که با تصویب پروژه ملی تغییراتی ظاهر شد - این است که آنها شروع به ساخت زیرساخت های خاص برای گردشگری کردند. این گرایش  دلگرم کننده است، بسیاری از کارآفرینان قزاق شروع به سرمایه گذاری در بخش گردشگری کرده اند. سرمایه گذاران داخلی زیادی وجود دارند که در سرزمین خود سرمایه گذاری می کنند، با وجود اینکه این یک سرمایه گذاری بلندمدت است.

رتبه‌بندی جهانی اخیرا منتشر شده است - شاخص توسعه گردشگری و سفر، و بهبودهایی در اولویت‌بندی صنعت وجود دارد. به طور کلی توسعه زیرساخت های گردشگری در توسعه اقتصادی کشور و در شرایط اجتماعی مردم منعکس خواهد شد. به رسمیت شناختن قزاقستان به عنوان یک کشور توریستی افزایش می یابد و مشاغل جدید ایجاد می کند. بر اساس پروژه ملی توسعه کارآفرینی برای سال ۲۰۲۱-۲۰، ۲۵، ۱۷۰۰۰۰ شغل از طریق بخش گردشگری ایجاد خواهد شد.

ملاحظه :

به نطر نگارنده، جمهوری قزاقستان نیز همانند سایر کشورهای دیگر از جهت همه گیری کرونا لطمات زیادی در بخش توریسم و گردشگری متحمل گردید. لیکن در تلاش است از تجربه کشورهای موفق در این عرصه بهره برده و در زمانبندی مشخص بتواند آسیبهای ایجاد گردیده را مرتفع نماید. همان طور که در گزارش نیز آمده است شاخص های گردشگری در سال ۲۰۲۱ نسبت به سالهای قبل در این کشور ، از رشد مناسب تری برخوردار گردیده است. پرواضح است کشور قزاقستان به جهت اینکه یک جهش خوبی در این عرصه داشته باشد حتماً و بلاشک باید زیرساختهای خود را بهبود بخشیده که گردشگر با آسودگی خاطر در کشور مقصد شرایط مناسبی را تجربه نماید لیکن در حال حاضر علی رغم  اقدامات خوب صوت گرفته ، زیرساختها مناسب گردشگری نیست که در صورت اصلاح زیرساختها و همچنین اعطاء تسهیلات به سرمایه گذاران این عرصه از جمله بخشودگیهای مالیاتی ،  به نظر می رسد با بر طرف شدن موانع جذب توریسم و گردشگری رونق بیشتری خواهد گرفت.

نویسنده: ریبغا نوربای 

  خرداد ۱۴۰۱

https://www.inform.kz/ru/kakie-preimuschestva-dala-pandemiya-dlya-razvitiya-turizma-v-kazahstane_a۳۹۴۲۷۶۳

کد خبر 12538

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 6 =