تلاش دولت جدید پاکستان برای احیاء صنعت فیلم

دولت پاکستان در تلاش برای تقویت صنعت فیلم محلی که به دلیل همه گیری ویروس کرونا دچار خسارت شدید شده بود، "صندوق مالی الزام آور فیلم" را با هزینه سالانه یک میلیارد روپیه با معافیت های مالیاتی برای هنرمندان ایجاد کرده است.

دولت پاکستان در تلاش برای تقویت صنعت فیلم محلی که به دلیل همه گیری ویروس کرونا دچار خسارت شدید شده بود، "صندوق مالی الزام آور فیلم" را با هزینه سالانه یک میلیارد روپیه با معافیت های مالیاتی برای هنرمندان ایجاد کرده است.

فیلم های پاکستانی در یک دهه گذشته از حالت کلاسیک خارج شده و کارگردانان پاکستانی سعی می کنند محتوای فیلم های خود را به حقیقت و واقعیت های زندگی نزدیکتر کنند. با این حال بیشتر فیلم های پاکستانی با تاثیر پذیری از فیلم های هندی و هالیودی سعی می کنند حرفی برای گفتن داشته باشند.  

مریم اورنگ زیب وزیر اطلاعات و رسانه ها در پاکستان روز جمعه ۱۰ ژوئن( ۲۰ خرداد ماه) اعلام کرد که تسهیلات بیمه درمانی برای هنرمندان و فیلمسازان نیز در بودجه جدید در نظر گرفته شده است.

وی افزود: علاوه بر معافیت مالیاتی ۵ ساله برای فیلمسازان، تخفیف مالیاتی ۵ ساله برای تأسیس سینماهای جدید، مرکز تولیدی فیلم و موزه های فیلم در نظر گرفته شده است و این در حالیست که  صادرات فیلم و نمایش تا ده سال از تخفیف مالیاتی بهره مند خواهند شد.

همچنین فیلم سازان و تهیه کنندگان در مدت مشابه از پرداخت مالیات بر درآمد نیز معاف خواهند بود. 

اورنگزیب ادامه داد که به غیر از موسسه ملی فیلم و مرکز تولید فیلم، یک استودیوی ملی فیلم نیز با هزینه یک میلیارد روپیه راه اندازی می شود.

به سینماها، مراکز تولید فیلم، موزه‌های فیلم، تأسیسات، تسهیلات ویژه ای اعطا ‌شده است. همچنین برای فیلمسازان خارجی در پروژه های مشترک فیلم سازی در داخل کشور تخفیفاتی در نظر گرفته شده است.

با این حال، وزیر اطلاعات افزود: برای تحقق این امر، شرط فیلمبرداری ۷۰ درصد از فیلم در پاکستان اعمال می شود تا فعالیت های تجاری از جمله گردشگری و فرهنگی رونق گیرد. ضمن اینکه اشتغال، مهارت های جوانان نیز از طریق بازاریابی محصولات مختلف ارتقا می یابد.

خانم اورنگزیب گفت که ۸ درصد مالیات اعمال شده بر توزیع کنندگان و تولیدکنندگان فیلم و سریال نیز در بودجه سال مالی ۲۰۲۲-۲۰۲۳ لغو شده است.

همچنین برای واردات ماشین آلات، تجهیزات و ملزومات فیلم ها و نمایشنامه ها، معافیت پنج ساله از عوارض گمرکی در نظر گرفته شده است.

قانون گمرک تصویب شده در سال های ۱۹۶۹ و ۲۰۱۸ اصلاح شد تا واردات تجهیزات برای ساخت فیلم‌ به طور کامل از مالیات فروش و عوارض معاف شود.

وزیر پاکستانی گفت که این اقدامات صنعت فیلم کشور را احیا می کند و در عین حال ارتباط قطع شده پاکستان با جهان را باز می گرداند. جوانان این فرصت را خواهند داشت تا در صنعت فیلم کار کنند و استعدادهای خود را به شکوفایی برسانند.

او اظهار داشت که ترویج فیلم، فرهنگ، میراث، نمایش و هنرهای زیبا برای افزایش گردشگری، تنوع اجتماعی و بهبود فرهنگ و هویت پاکستان در سطح جهانی ضروری است.

وی همچنین تصویب مشوق های تاریخی و اقدامات کمکی و امدادی برای احیاء صنعت فیلم پاکستان که در بودجه ۲۰۲۲-۲۰۲۳ در نظر گرفته شده است را اقدامی بزرگ عنوان کرد که تاثیرات خوب آن به زودی در جامعه مشاهده خوهد شد.

وضعیت فیلم های پاکستانی از زبان یک کارشناس و خبرنگار پاکستانی

خرم سهیل خبرنگار روزنامه داون و کارشناس امور هنری و فرهنگی درباره وضعیت سینمای پاکستان مینویسد: بر اساس یک تخمین محافظه کارانه، شعار «احیای سینمای پاکستان» که در دو دهه و نیم گذشته توسط فیلمسازان داخلی مطرح شده بود  این هدف تاکنون هیچ گاه به وقوع نپیوسته است.

در پاکستان در طول سال تنها به تعداد انگشت شماری فیلم ساخته می شود و تقریبا بر اساس یک سنت نانوشته در این کشور اکثر فیلم سازان سعی می کنند فیلم خود را در زمان عید ( قطر) که بزرگترین عید پاکستان است بر پرده سینماها قرار دهند. اما صاحبان سالن سینماهای پاکستان که تعداد آنها در دو دهه اخیر به شدت کاهش یافته است سعی می کنند برای درآمد بیشتر و جذب بیننده بهترین فیلم های تازه جهان را به نمایش بگذارند  اینجاست که این اقدام باعث می شود صدای اعتراض فیلم سازان داخلی بلند شود.

امسال نیز همزمان ۵ فیلم پاکستانی به مناسبت عید فطر در سینماهای این کشور اکران شد. اما علت سر و صدا  واعتراض فیلم سازان پاکستانی چیست ؟

در این زمینه، یک کنفرانس مطبوعاتی اضطراری به طور مشترک توسط انجمن تهیه کنندگان پاکستان و شورای هنری کراچی برگزار شد. قبلا فیلم سازان پاکستان خواهان عدم پخش فیلم های هندی می شدند و شاید این موضوع به دلیل مخاصمت ها و دشمنی های این کشور با هند جواب می داد اما حالا آنها میخواهند فیلم های هالیودی در هنگام عید در سینماهای پاکستان قرار نگیرد زیرا این امر باعث می شود که مردم دیدن فیلم های هالیودی را بر دیدن فیلم های پاکستانی ترجیح دهند. اما آیا این کار شدنی است ؟ آیا مردم از این عمل استقبال می کنند؟ آیا اختصاص سالن سینماها به فیلم های پاکستانی در ایام عید  باعث رونق سینماها می شود ؟

برای رسیدن به جواب این سوال ها بهتر است نگاهی کوتاه به فیلم های اکران شده پاکستانی در سینماهای این کشور بیاندازیم.

در سال ۲۰۲۲ به مناسبت عید سعید فطر، ۴ فیلم اردو و یک فیلم پنجابی به نمایش درآمد. چند فیلم دیگر به زبان های پنجابی و پشتو نیز اکران شدند، اما آنها در سینماها اکران نشد.

فیلم جدید سید نور به نام «بگذار از محصولات تو حفاظت کنم» فیلمی بر اساس یک داستان پیچیده قدیمی است که در آن به شرح ماجرا جنت میرزا یک تیک تاکر مشهور پاکستانی می پردازد . حالا خود شما میتوانید حدس بزنید که محتوا و کیفیت این فیلم چگونه است.

چهار فیلم اردو که به همین مناسبت منتشر شده اند عبارتند از "سرگیجه" ساخته یاسر نواز، " اجازه دهید پرده سینما زنده بماند" ساخته وجاهت رئوف، "دم مستم" ساخته عدنان صدیقی و "نگران نباش"کار مشترک حسن ضیاء و جمیل بیگ.

نویسنده مینویسد: فیلم سرگیجه خاطره انگیزترین فیلم زندگی من است. طبق معمول اولین روز عید صندلی اولین نمایش را رزرو کردم و وقتی برای دیدن فیلم به سینما رسیدم فقط یک نفر به جز من برای دیدن این فیلم آمده بود اول من نگاهی به وی انداختم و او هم با تعجب نگاهی به من انداخت و بعد هر دو مشغول دیدن فیلم شدیم .

بعد متوجه شدم که نفر دیگر کسی نیست جز یک منتقد شناخته شده صنعت فیلم که بیشتر در مورد فیلم ها هالیودی مطلب می نویسد. هر دو با هم این فیلم را دیدیم و به این نتیجه رسیدیم که باید ایده احیای صنعت فیلم پاکستان را برای همیشه کنار بگذاریم. زیرا که دیدن این فیلم نه تنها باعث از دست رفتن وقت ما شد بلکه پول خود را هم به قول معروف آتش زدیم.

در داستان فیلم دوم "اجازه دهید پرده سینما زنده بماند" رقابتی بود برای بچه دار شدن. همه شخصیت ها درگیر این کار هستند. وجاهت رئوف این فیلم را با همان کیفیت و استاندارد فیلم هایی که اشخاص مختلف و علاقه مند به سینما برای ساخت فیلم و جذب بیننده در شبکه یوتیوب تلاش می کنند ساخته بود.

وضعیت فیلم "دم مستم" به قدری وخیم است که بهتر است گفته نشود. نقش اول هنرپیشه زن این فیلم را ماهیرا خان بازی کرده است. این فیلم هم از گیشه سینماها حذف شد.

چهارمین فیلم، نترس، بر دیالوگ های سیاسی بزرگسالان تمرکز دارد که ترکیبی از دیالوگ های فانتزی و کمدی است. این یک داستان سنتی است و زاهد احمد بازیگر نقش اصلی آن بسیار افتضاح به نقش آفرینی پرداخته است هم در طرز بیان و هم در اجرای تکنیک های بازیگری. هر چند بازی سید جبران و جان رمبو در این فیلم خوب بود. صبا قمر هم خوب ایفای نقش کرده است، اما نیار اعجاز در اوج هنر است.

از میان این پنج فیلم "نترسید"  از محتوی بهتری برخوردار بود، حس شوخ طبعی جامعه را منعکس می کند و به خصوص موسیقی پس زمینه و آهنگ های فیلم نیز خوب است.

اما فیلم سازان پاکستانی چه نظری دارند؟

فیلم سازان پاکستانی که پخش فیلم های هالیودی در سینماها را در ایام عید باعث خسارات فراوان مادی و حتی معنوی برای خود تصور می کنند این بار با یکدیگر متحد شده پس از رایزنی مشترک در یک نشست خبری صدای اعتراض خود را بلند کردند.

این فیلم سازان با همکاری شورای هنر پاکستان کراچی، یک کنفرانس اضطراری ترتیب دادند که مخالف پخش یک فیلم انگلیسی به نام دکتر استرنج بودند. برگزاری نشست خبری فیلمسازان علیه یک فیلم نیز در نوع خود یک رکورد سینمایی در پاکستان است. این کنفرانس به ریاست امجد رشید، رئیس انجمن تهیه کنندگان فیلم پاکستان و احمد شاه، رئیس شورای هنری پاکستان در شهر کراچی و با حضور فیلم سازان مطرح از جمله  یاسر نواز، ندا یاسر، عدنان صدیقی، وجاهت رئوف، شازیه رئوف، بدر اکرام، و جاوید شیخ و دیگر دست اندرکاران صنعت سینما برگزار شد.

در این نشست احمد شاه؛ رئیس شورای هنری کراچی با بیان اینکه پخش فیلم های هالیودی در سینماهای پاکستان صنعت سینمای این کشور را به باد فنا می دهد گفت: چرا پس از ۲ سال بسته بودن سینماهای پاکستان به دلیل ویروس کرونا حالا که فیلم سازان فیلم های خود را ساخته اند سینماهای کشور باید فیلم های هالیودی را ترجیح دهند.

امجد رشید؛ رئیس انجمن تهیه کنندگان فیلم پاکستان نیز گفت: "فیلم های خارجی تجارت ما را خراب       می کند. موضع ما روشن است. ما سعی کردیم به طور رسمی با دولت فدرال صحبت کنیم اما پاسخی دریافت نکردیم."

جاوید شیخ، بازیگر ارشد سینما گفت: نخست وزیر باید فوراً در این زمینه اقدام کند. اگر این رویکردها ادامه داشته باشد در آینده چگونه میتوانیم فیلم بسازیم؟ اکنون کیفیت فیلم‌های ما بالاست، من از نخست‌وزیر می‌خواهم به این موضوع توجه کند.

عدنان صدیقی گفت: دم مستم  اولین فیلم من به عنوان کارگردان و تهیه کننده است و کار آسانی نیست. تمام انرژی خود را صرف ساخت فیلم خوب و باکیفیت می کنیم. ما مخالف فیلم خارجی نیستیم، اما فقط می گوییم که فیلم های خارجی در زمانی دیگر به نمایش درآید نه در زمان عید که مردم ترجیح می دهند در سینماها حضور یابند و فیلم مورد علاقه خود را ببینند.

منبع خبر: روزنامه تریبیون- ۱۰ ژوئن مطابق با ۲۰ خرداد

لینک خبر:

https://tribune.com.pk/story/2360937/binding-film-finance-fund-set-up

کد خبر 12577

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =