استراتژی توسعه فرهنگ جمهوری صربستان  ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۹

استراتژی توسعه فرهنگ جمهوری صربستان از سال ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۹، سند راهبردی اساسی سیاست فرهنگی جمهوری صربستان است که به طور جامع جهت گیری ها و راه های اجرای سیاست فرهنگی را به عنوان یک سیاست عمومی در کشور تعیین می کند. این راهبرد به طور سیستماتیک و منظم منافع عمومی در حوزه فرهنگ را تنظیم می کند و اولویت های راهبردی توسعه فرهنگ را در دوره ده ساله مذکور تعیین می کند.

استراتژی توسعه فرهنگ جمهوری صربستان از سال ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۹، سند راهبردی اساسی سیاست فرهنگی جمهوری صربستان است که به طور جامع جهت گیری ها و راه های اجرای سیاست فرهنگی را به عنوان یک سیاست عمومی در کشور تعیین می کند. این راهبرد به طور سیستماتیک و منظم منافع عمومی در حوزه فرهنگ را تنظیم می کند و اولویت های راهبردی توسعه فرهنگ را در دوره ده ساله مذکور تعیین می کند.

     استراتژی مطابق ماده ۲۰ قانون فرهنگ شامل موارد زیر است:

۱. تحلیل وضعیت و فعالیت های فعلی در جمهوری صربستان؛

۲. اصول اساسی توسعه فرهنگی؛

۳. جهت گیری ها و ابزارهای راهبردی توسعه فرهنگی؛

۴. طرح اجرا؛

۵. معیارها، شاخص ها و عمل های ارزیابی.

در ۱۳ فوریه ۲۰۲۱، دولت جمهوری صربستان استراتژی توسعه فرهنگ از سال ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۹ را به همراه برنامه اقدام که پیش نویس آن توسط وزارت فرهنگ و اطلاع رسانی پیشنهاد شده بود، تصویب کرد. به گزارش وزارت فرهنگ و اطلاع رسانی، "استراتژی توسعه فرهنگ از سال ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۹" نشان دهنده مبنایی بی بدیل برای توسعه فرهنگ و گام بزرگی رو به جلو در استانداردسازی حوزه فرهنگ در صربستان است.

وزارت فرهنگ و اطلاع رسانی اعلام کرد که:

 تصویب این سند برای فرهنگ صربستان از اهمیت استثنایی برخوردار است، با توجه به اینکه کشور ما در طول تاریخ هرگز سند استراتژی که اهداف و اولویت های توسعه را در زمینه تنظیم کند نداشته است." وزارت فرهنگ و اطلاع رسانی بر این باور است که این استراتژی «به طور سیستماتیک منافع عمومی در حوزه فرهنگ را تنظیم می کند و اولویت های راهبردی توسعه فرهنگ در دوره ده ساله مذکور را تعیین می کند».

این استراتژی هسته فرهنگی صربستان و فضای فرهنگی این کشور را تعریف می کند، که نه تنها شامل قلمرو سرزمین صربستان می شود، بلکه منطقه ای را نیز در بر می گیرد که مردم صربستان آثاری از میراث فرهنگی ملموس و ناملموس در طول تاریخ از خود بر جای گذاشته اند و بنابراین فضای فرهنگی صربستان با فضاهای دیگر همپوشانی دارد.

برنامه اقدام به عنوان بخشی جدایی ناپذیر از استراتژی توسعه فرهنگی ۲۰۲۰-۲۰۲۹، نحوه دستیابی به اهداف مشخص را پیش بینی می کند که عبارتند از:

- فعالیت قانونگذاری اندیشیده شده و سیاست پرسنل مسئول؛

- تعهد به حفاظت و پرورش فرهنگ ملی؛

- حمایت از حقوق فرهنگی اقلیت های ملی و گروه های اجتماعی آسیب پذیر و ارتقای درک متقابل.

همچنین، برنامه اقدام مستلزم دسترسی گسترده به فرهنگ و مشارکت برابر در زندگی فرهنگی است؛

- توسعه نیازهای فرهنگی شهروندان به ویژه کودکان و جوانان به ویژه از طریق رسانه ها؛

- حفاظت و ارزیابی میراث فرهنگی به عنوان میراث غیر قابل تجدید و منحصر به فرد، تشویق و ارتقای خلاقیت هنری به عنوان بیان آزادانه روح انسانی؛

-  مشارکت فعال در تبادلات فرهنگی بین المللی و کمک به اعتبار کشور در جهان؛

- الگوهای نوین تامین مالی و درک فرهنگ به عنوان یک پتانسیل اقتصادی قابل توجه.

ابعاد فرهنگ صربستان

استراتژی توسعه فرهنگ ۲۰۲۹-۲۰۲۰ ابعاد فرهنگ صربستان را مشخص می کند. بر اساس این سند، فرهنگ صربستان دارای ابعاد مختلف است که مهمترین آنها عبارتند از:

اسلاوی ، بیزانس، بالکان ، قهرمانانه یا  آزادی خواه، روشنگری-اروپایی، دموکراتیک و باز بودن.

- بعد  اسلاوی، که بر اساس خویشاوندی زبانی مردمان اسلاو و بر تجربه تاریخی از نفوذ متقابل فرهنگ های متعلق به میراث اسلاو ، از جمله تجربه پیچیده و چند وجهی فرآیندهای ادغام بین مردمان اسلاوی جنوبی است.

 - بعد بیزانس که بعد یکپارچه و فراملی است و نشان دهنده وابستگی فرهنگ قرون وسطی صربستان به حوزه فرهنگی و تمدنی بیزانسی (رومی) است، بدون استثناء تأثیرات دیگری که فرهنگ قرون وسطی صربستان را شکل داده است. با این بعد، فرهنگ صربستان وارد تداوم مستقیم انتقال میراث یونان و روم باستان شد، در حالی که نظام ارزشی مسیحیت شرقی، که در روشنگری و فعالیت های بنیانگذار ساوای مقدس تجسم یافته بود.

بعد بالکان که مبتنی بر آگاهی از خویشاوندی فرهنگی مردمان شبه جزیره بالکان، صرف نظر از پیشینه قومی و مذهبی، بر اساس تجربه تاریخی درهم تنیدگی مناطق مختلف فرهنگی و تمدنی و نیز آمیختگی و تبادل مداوم است. صرفنظر از میراث تاریخی درگیری های متقابل، فضای فرهنگی و تاریخی بالکان نیز گواه ارزش تنوع و همکاری فرهنگی است.

اصول استراتژی توسعه فرهنگی ۲۰۲۹-۲۰۲۰

استراتژی توسعه فرهنگی ۲۰۲۹-۲۰۲۰ بر اساس اصول زیر است:

- حفاظت و پرورش فرهنگ ملی؛

- حمایت از حقوق فرهنگی اقلیت های ملی؛

- ترویج درک متقابل و شمول برابر گروه های آسیب پذیر در زندگی فرهنگی؛

- حفاظت و ارزیابی میراث فرهنگی به عنوان میراث غیر قابل تجدید و منحصر به فرد؛

- تشویق و ارتقای خلاقیت هنری به عنوان بیان آزادانه روح انسانی؛

- دسترسی گسترده به فرهنگ و مشارکت برابر در زندگی فرهنگی؛

-  مشارکت فعال در تبادلات فرهنگی بین المللی و کمک به اعتبار کشور در جهان؛

- الگوهای نوین تامین مالی و درک فرهنگ به عنوان یک پتانسیل اقتصادی قابل توجه.

سیاست فرهنگی که بر مبنای اصول بالا هدایت می شود بر این اساس استوار است:

 - فعالیت قانونگذاری کارآمد و متفکرانه؛

 - سیاست پرسنل مسئول؛

 - استقلال شرکت کنندگان در فرهنگ؛

 - اصل مشارکت فعال شهروندان و عموم مردم حرفه ای در فرآیند تصمیم گیری؛

 - رویه های تصمیم گیری شفاف؛

 - اصل مدیریت استراتژیک در فرهنگ، نظارت و ارزیابی.

 - تحلیل، تحقیق و آمار در زمینه فرهنگ؛

 - هماهنگی با سایر بخش های سیاست دولتی.

مطابق با اصول اتخاذ شده و همچنین تحقیق در مورد وضعیت فعلی و تحلیل نیازها و فرصت های فرهنگ در جمهوری صربستان، استراتژی سه اولویت را تعریف می کند:

۱. توسعه پرسنل و زیرساخت.

۲. یکپارچه سازی اروپایی و همکاری بین المللی.

۳. تشویق نقش فرهنگ در توسعه جامعه.

این اولویت ها در توسعه استراتژیک فرهنگ در جمهوری صربستان به طور مداوم از طریق دو حوزه اولو nیت دار به دست خواهند آمد:

  1. میراث فرهنگی
  2. خلاقیت معاصر.

اهداف توسعه فرهنگی

این استراتژی با تکیه برتحقیقات مرتبط و رویکرد برنامه ریزی شده برای توسعه سیستم فرهنگی به عنوان بخشی پویا و محرک ازسیستم اجتماعی و نهادی، از نقش مهم تر فرهنگ در جمهوری صربستان حمایت می کند.

بنابراین استراتژی دارای چشم اندازی از وضعیت مطلوب است که به شرح زیر است:

فرهنگ قابل شناسایی و منحصر به فرد جمهوری صربستان که به حفظ و پرورش میراث فرهنگی و تاریخی اختصاص دارد، فضایی برای خلاقیت آزاد است که به تقویت هماهنگ شخصیت انسانی، جامعه و روابط بین‌المللی کمک می‌کند و نیازهای فرهنگی همه شهروندان صربستان و مردم صربستان در خارج از وطن را برآورده می‌کند.

علاوه بر این، استراتژی یک هدف کلی و پنج هدف خاص را تعریف می کند.

  هدف کلی استراتژی توسعه فرهنگ جمهوری صربستان عبارت است از:

بهبود نقش فرهنگ در زندگی شهروندان جمهوری صربستان

اهداف خاص استراتژی عبارتند از:

هدف خاص ۱ - بهبود چارچوب نظارتی، ظرفیت نهادی و سیستم تامین مالی در فرهنگ

در فرآیند بهبود سازمانی و عملکردی هر سیستم در یک کشور، یعنی ایجاد یک سیستم کارآمد و مؤثر برای هر حوزه توسعه اجتماعی، ابتدا لازم است چارچوب نظارتی مطابق با نیازهای واقعی جامعه تنظیم شود. در دستیابی به هدف ویژه ارتقای چارچوب نظارتی، ظرفیت‌های نهادی و نظام‌های تامین مالی در فرهنگ، ابتدا از ضرورت بهبود چارچوب نظارتی به عنوان کلی‌ترین شرط توسعه برنامه‌ریزی شده و نظام‌مند فرهنگ شروع می‌کنیم.

سیاست فرهنگی جمهوری صربستان، مطابق با قانون اساسی و قوانین، در سطح ملی ایجاد می شود و در سطح جمهوری، استانی و محلی اجرا می شود. وزارت فرهنگ و اطلاع رسانی جمهوری صربستان و نهادهای ذیصلاح هر دو استان خودمختار و واحدهای خودگردان محلی نقش مهمی در این فرآیند دارند.

به منظور دستیابی به این هدف، اقدامات زیر انجام شد:

بهبود چارچوب کلی حقوقی در فرهنگ و هماهنگی با مقررات سایر حوزه های مهم فرهنگ

این اقدام بر روی موارد زیر کار می کند:

 - اصلاحات قانون فرهنگ با ایجاد بستر قانونی برای ایجاد سازمان بازرسی در فرهنگ،

- ایجاد و شروع طرح های اصلاح قانون وزارت فرهنگ و اطلاع رسانی و پردازش و ارسال ابتکارات مشابه دریافت شده ازسایرارگان ها وسازمان ها، به منظور هماهنگی با سایر مقررات و احترام به خصوصیات و علایق در فرهنگ،

- اصلاح قوانین رسانه ای،

- تصویب قانون تشکیل شورای زبان صربی به منظور نظارت و پیشنهاد فعالیت ها با هدف اجرای اقدامات راهبردی.

بهبود و توسعه ظرفیت در حوزه میراث فرهنگی

 این اقدام شامل نکات زیر است:

- تصویب قانون میراث فرهنگی،

- تصویب قانون حمایت از اموال غیرمنقول فرهنگی،

- تصویب قانون فعالیت موزه ها،

- تصویب قانون مواد و فعالیتهای آرشیوی،

- تصویب قانون تشکیلات یادبود قربانیان،

- تصویب قانون اصلاح قانون حفاظت از مواد قدیمی و کمیاب کتابخانه ای و آئین نامه های مربوط،

- ارتقای استانداردها در زمینه آرشیو، موزه ها و حفاظت از اموال غیرمنقول فرهنگی از طریق تصویب کتاب قوانین.

ایجاد فضای مساعد برای توسعه و پیشرفت خلاقیت و صنایع خلاق معاصر

 قرار است روی موارد زیر کار شود:

- تصویب قانون فعالیت های سمعی و بصری

- تصویب قانون تئاتر.

ایجاد چارچوب نظارتی در زمینه دیجیتالی شدن میراث فرهنگی و خلاقیت معاصر

 این اقدام بر روی موارد زیر کار می کند:

- تدوین دستورالعمل‌ها و توصیه‌هایی برای تعریف حقوق وتعهدات شرکت‌کنندگان درفرآیند دیجیتالی‌سازی و انتقال اختیارات در زمینه دیجیتالی‌سازی به نهادهای اصلی فرهنگی منطقه ای و محلی،

- بهبود چارچوب قانونی در زمینه دیجیتالی شدن میراث فرهنگی و خلاقیت معاصر از طریق تدوین کتاب قوانین،

- توسعه سیستم فرهنگ لغات اصطلاحات و فراداده های کنترل شده به منظور توصیف میراث فرهنگی دیجیتالی و خلاقیت معاصر مطابق با اصطلاحات بین المللی،

- نظارت بر اعمال راهکارهای هنجاری اتخاذ شده در نهادهای فرهنگی عمومی.

بهبود حکمرانی در نظام فرهنگ

 بر روی موارد زیر کار می کند:

- تعیین وضعیت اولیه مقادیر شاخص در زمینه های فرهنگی،

- نظارت بر اجرای مقررات برنامه ریزی در کلیه سطوح دولتی،

- تدوین برنامه های راهبردی در سطح نهادهای فرهنگی،

- تقویت سیستم تامین مالی رقابتی در فرهنگ،

- ایجاد واحدهای سازمانی در مؤسسات فرهنگی برای توسعه در حوزه های هنرهای نمایشی، کتاب، دانشنامه، هنرهای تجسمی، موسیقی، دیجیتالی سازی و سایر حوزه های اولویت دار که از اجرای سیاست های فرهنگی وزارت فرهنگ و اطلاعات حمایت می کنند.

- واگذاری فضاها و امکانات بدون استفاده واحدهای خودگردان برای نیازهای فرهنگی (کتابفروشی، سینما، گالری و سایر اماکنی که به مشارکت فرهنگی کمک می کند)،

- تعیین نهادها و رویدادهای دارای اهمیت ملی و ویژه برای توسعه فرهنگ،

- آموزش کارکنان در موسسات فرهنگی به منظور تقویت ظرفیت مراجعه به تامین کنندگان مالی و صندوق های مختلف،

- حمایت از انجمن های حرفه ای به منظور تامین امنیت اجتماعی هر چه بیشتر هنرمندان مستقل و کارشناسان فرهنگی،

- بهبود نحوه اعطای تقدیرنامه برای سهم برتر در فرهنگ ملی با اصلاح فرمان شرایط نزدیک تر و نحوه اعطای تقدیرنامه برای سهم برتر در فرهنگ ملی، یعنی فرهنگ اقلیت های ملی، بازتعریف معیارهای موجود برای اعطای تقدیر و اعطای تقدیرنامه،

- تعیین فهرست اولویت ها و برنامه سه ساله تامین مالی کار اوقاف و بنیادها در فرهنگ،

- ایجاد شبکه های ارتباطی و هماهنگی فعالیت نهادهای حفاظت از میراث فرهنگی،

- تصویب طرح های مدیریتی میراث فرهنگی غیرمنقول از فهرست میراث جهانی یونسکو،

- تهیه گزارش تحلیلی از وضعیت و بهبود ساختار سازمانی تئاتر با الگوبرداری از رویه های مدرن اروپایی (به ویژه تئاتر ملی در بلگراد و تئاتر ملی نووی ساد)،

- تشویق به همکاری بین نهادهای فرهنگی و اقتصادی از طریق حمایت های مالی، اهداء، مسابقات و همچنین الگوی مشارکت عمومی و خصوصی،

- توسعه کارآفرینی در فرهنگ، فرهنگ کارآفرینی و صنایع خلاق،

- ارتقای سیستم اخذ معافیت مالیاتی برای جذب تولیدات خارجی و رواج آن در صحنه بین المللی.

آموزش و  به کمال رساندن کارکنان برای کار در فرهنگ

بر روی موارد زیر کار می کند:

- ارتقای ظرفیت کارکنان نهادهای فرهنگی

- آموزش مستمر، تعلیم و به کمال رساندن کارکنان حرفه ای در مؤسسات فرهنگی، وزارت فرهنگ و اطلاع رسانی، ایالات خودمختار و واحدهای خودگردان محلی از طریق برنامه های یادگیری و تبادل مادام العمر (برنامه های داخلی و بین المللی).

توسعه سیستم تحقیق و اطلاعات

           بر روی موارد زیر کار می کند:

- بهبود سیستم اطلاعاتی موجود موسسه مطالعات توسعه فرهنگی فرهنگ الکترونیک،

- حل طولانی مدت موضوع پشتیبانی نرم افزاری برای کار سیستم کتابخانه و اطلاعات جمهوری صربستان با پشتیبانی از توسعه راه حل های نرم افزاری داخلی

- بازنگری و بهبود ثبت مرکزی اموال فرهنگی غیرمنقول، آثار هنری و تاریخی، آرشیوها، مواد فیلم و مواد قدیمی و کمیاب کتابخانه ای

- نقشه برداری میراث فرهنگی و ادغام در زیرساخت ملی داده های مکانی

- ایجاد فهرست کالاهای فرهنگی بیگانه با آموزش ماموران پلیس و گمرک برای استفاده از آن و همچنین شناسایی و بازگرداندن کالاهای خارج شده،

- تهیه فهرست میراث فرهنگی در خطر و دستورالعمل برای اصلاح خطرات اولویت دار،

- تهیه فهرست میراث فرهنگی صربستان در خارج از مرزهای جمهوری صربستان،

- توسعه پایگاه داده فعالیت های فیلم در صربستان: دستاوردهای فیلم، بازیگران، تهیه کنندگان، توزیع کنندگان، نمایش دهندگان و سایر بازیگران در زمینه فیلم

 بهبود همکاری های بین وزارتی، بین بخشی و همکاری سطوح مختلف حکومتی

این اقدام بر روی موارد زیر کار می کند:

- تشکیل شبکه همکاران حوزه فرهنگ در کلیه سطوح جهت همکاری در کلیه زمینه های فرهنگی،

- تشویق همکاری بین نهادهای فرهنگی و نهادهای جامعه مدنی،

- توسعه همکاری بین مؤسسات آموزشی و مؤسسات فرهنگی،

- جمع آوری پیشنهادات برای انواع جدید همکاری با وزارت آموزش و پرورش، علوم و توسعه فناوری،

- تحقیق در مورد موضوع نسل کشی علیه مردم صربستان در قرن بیستم در چارچوب پرورش فرهنگ حافظه از طریق حمایت از پروژه ها و برنامه های علمی و آموزشی و ارائه عمومی دانش در این زمینه در داخل و خارج از کشور.

بهبود حفاظت و ترویج میراث فرهنگی و خلاقیت معاصر در قلمرو استان خودمختار کوزوو و متوهیا

- بازتعریف اقدامات و فعالیت های نهادهای حفاظت از میراث فرهنگی در قلمرو استان خودمختار کوزوو و متوهیا،

- ترویج میراث فرهنگی در قلمرو استان خودمختار کوزوو و متوهیا،

- ترویج و بهبود خلاقیت معاصر در قلمرو استان خودمختار کوزوو و متوهیا.

پرورش زبان صربی و خط سیریلیک و پیوند دادن فضای فرهنگی صربستان

این اقدام بر روی موارد زیر کار می کند:

- تعهد تلویزیون های با فرکانس ملی به استفاده از خط سیریلیک هنگام زیرنویس محتوا،

- تشویق به توزیع آثار ادبیات بومی، کتب علمی و تخصصی، ترجمه ها و نسخه های چاپ شده به خط سیریلیک در کتابخانه های عمومی جمهوری صربستان در هنگام خرید کتاب در کنکور وزارت فرهنگ و اطلاعات؛

تعهد برگزارکنندگان رویدادهای فرهنگی که توسط وزارت فرهنگ  تامین می شود به داشتن آرم با چاپ سیریلیک،

هدف خاص ۲ -  توسعه نظام سرمایه گذاری در مؤسسات فرهنگی و حفاظت از میراث فرهنگی

یکی از بزرگترین مشکلات نظام فرهنگی در جمهوری صربستان، عدم تناسب در توسعه زیرساخت های تأسیسات فرهنگی در قلمرو این کشور، نبود امکانات مناسب و هدفمند برای مؤسسات فرهنگی و تجهیزات ضعیف و نامناسب آنها، کمبود فضا برای فعالیت های اساسی موسسات فرهنگی مانند انبارهای موزه ها و آرشیوها.

این مشکلات مستقیماً بر تولید در خلاقیت معاصر و حفاظت از میراث فرهنگی و همچنین توسعه نیازهای فرهنگی و مشارکت برابر شهروندان در زندگی فرهنگی تأثیر می گذارد.

از این حیث، نیاز به سرمایه گذاری برنامه ریزی شده در نهادهای فرهنگی و حفاظت از میراث فرهنگی و همچنین سرمایه گذاری نگهداری زیرساخت های فرهنگی و نوسازی فنی- فناوری بر اساس اولویت های مشخص وجود دارد.

اجرای پروژه های سرمایه ای آغاز شده و برنامه ریزی شده

وزارت فرهنگ و اطلاع رسانی بر اساس نیازسنجی، امکان بازسازی تاسیسات موجود و هزینه های نگهداری، در نظر دارد در طول مدت اعتبار استراتژی از پروژه های سرمایه ای زیر حمایت کند:

- تکمیل ساخت تئاتر ملی در سوبوتیکا،

- ساخت یک انبار برای کتابخانه ملی در بلگراد و یک انبار بیرونی برای موزه ها در بلگراد،

- ساختمان جدید برای موزه نیکولا تسلا و موزه طبیعی در بلگراد،

- بازسازی تئاتر ملی در نیش و ساخت سالن کنسرت در آن شهر،

- بازسازی ساختمان موزه شهر بلگراد،

از جمله پروژه های سرمایه ای وزارت فرهنگ و اطلاع رسانی، تکمیل معبد سنت ساوا در بلگراد است. 

هدف خاص ۳- توسعه تولید، نیازهای فرهنگی و مشارکت برابر شهروندان در فرهنگ

در جمهوری صربستان، تفاوت های زیادی در دسترسی به محتوای فرهنگی وجود دارد و شهروندان از داخل کشور برای برآوردن نیازهای فرهنگی خود مشکل دارند. برخی از دلایل این وضعیت عبارتند از:

- عدم تناسب در توسعه زیرساخت های فرهنگی در قلمرو جمهوری صربستان

- قطع ارتباط بین فعالان فرهنگی در همه سطوح؛

- فقدان رویکرد راهبردی به فعالیت های فرهنگی به ویژه در سطح محلی.

-  کمبود کارکنان آموزش دیده در زمینه مدیریت فرهنگی و همچنین انجام کار بر اساس اصل مدیریت پروژه ای.

- عدم وجود برنامه های پویانمایی و میانجی گری در نهادهای فرهنگی.

- ناکافی بودن دامنه محتوای فرهنگی برای کودکان و جوانان و همچنین محتوای فرهنگی در مدارس و برنامه های رسانه ای.

اقدام:  ایجاد چارچوبی برای بازتعریف و نوسازی محتوای فرهنگی

بر روی موارد زیر کار می کند:

- تحلیل، بازتعریف، طبقه بندی و نوسازی کلنی های نقاشی،

- تحلیل وضعیت رویدادهای موسیقی،

- حمایت از توسعه آماتوریسم فرهنگی و هنری در همه سطوح (به ویژه در زمینه نمایش هنری، موسیقی، هنرهای تجسمی و تئاتر).

- توسعه شبکه کتابخانه ای و غنی سازی مواد کتابخانه ای.

اقدام:  تشویق و توسعه نیازها و عادات فرهنگی و مشارکت برابر در زندگی فرهنگی

این اقدام موارد زیر را در نظر می گیرد:
- افزایش تعداد مخاطبان برنامه های فرهنگی در نهادهای فرهنگی،

- ارتقای سیستم نظارت مستمر بر مخاطبان در نهادهای فرهنگی،

- توسعه برنامه های داوطلبانه در مؤسسات فرهنگی،

- ترویج و تایید هنر تئاتر،

- تدوین طرح خرید واحدهای کتابخانه و تجهیزات برای نابینایان و کم بینایان،

هدف خاص ۴- بهبود همکاری های بین المللی و روند ادغام اروپا در فرهنگ

هدف ویژه بهبود همکاری‌های بین‌المللی و روند همگرایی اروپایی، حضور بیشتر فرهنگ ما در جهان و بازنمایی مناسب‌تر آن و نیز افزایش همکاری‌های بین‌المللی در همه زمینه‌های فرهنگی است.

اقدام:  تقویت همکاری های چندجانبه و حمایت از فرآیندهای همگرایی اروپایی در فرهنگ

برای جمهوری صربستان بهبود همکاری با یونسکو که فعالیت های آن در زمینه فرهنگ در سه زمینه حفاظت و نگه داری از میراث فرهنگی، توسعه گفتگوی بین فرهنگی و حفظ تنوع فرهنگی و فرهنگ به عنوان عامل توسعه پایدار انجام می شود، از اهمیت بالایی برخوردار است.

بخش مهمی از همکاری چندجانبه بهبود همکاری با شورای اروپا است.

یوروایماژ Eurimages یکی از مهم ترین صندوق های اروپایی برای تامین مالی فیلمبرداری است. صربستان مزایای متعددی از عضویت در این صندوق دارد و فیلم‌های صربستان بخش قابل توجهی از بودجه را در طول سال‌ها از آن دریافت کرده‌اند.

موافقتنامه جزئی شورای اروپا در مورد مسیرهای فرهنگی، که در چارچوب آن به جمهوری صربستان این فرصت داده شد تا در مسیرهای تایید شده اروپایی شرکت کند که فرهنگ و میراث فرهنگی جمهوری صربستان را در چارچوب گسترده تر اروپایی ترویج می کند. هدف گنجاندن میراث فرهنگی جمهوری صربستان در مسیرهای فرهنگی جدید به منظور توسعه گردشگری فرهنگی به ویژه منطقه دانوب است.

برنامه اروپای خلاق

 مشارکت جمهوری صربستان در برنامه اروپای خلاق از اهمیت ویژه و راهبردی برخوردار است زیرا ادغام فرهنگ ما در روندهای فرهنگی بین المللی را تضمین می کند، تحرک هنرمندان را تشویق می کند، تنوع فرهنگی و گفتگوی بین فرهنگی را ارتقا می دهد و همچنین حمایت مالی از فرهنگ داخلی را افزایش می دهد.

- پایتخت های فرهنگی اروپا - حمایت از شهر نووی ساد به عنوان پایتخت فرهنگی اروپا برای سال ۲۰۲۱

شهر نووی ساد در ۱۳ اکتبر ۲۰۱۶ به عنوان پایتخت فرهنگی اروپا برای سال ۲۰۲۱ اعلام شد. در جلسه دولت که در ۲۹ دسامبر ۲۰۱۶ برگزار شد، نتیجه گیری در مورد اعلام پروژه با عنوان نووی ساد ۲۰۲۱ - پایتخت فرهنگی اروپا به عنوان یک پروژه فرهنگی با اهمیت ملی برای جمهوری صربستان به تصویب رسید.

اقدام:  تقویت همکاری های دوجانبه و حمایت از شرکت در رویدادهای بین المللی قابل توجه در داخل و خارج از کشور

این اقدام موارد زیر را در نظر می گیرد:

- اجرای برنامه ها / پروژه های ارائه فرهنگ و هنر در سطح دوجانبه، از جمله برنامه ها / پروژه های که در مراکز فرهنگی جمهوری صربستان در خارج از کشور اجرا می شود؛

- مشارکت نمایندگان و اجرای برنامه ها / پروژه های جمهوری صربستان در رویدادهای مهم بین المللی.

هدف خاص ۵- دیجیتالی شدن در فرهنگ

دیجیتالی شدن میراث فرهنگی ملی و خلاقیت معاصر به معنای فرآیندی جامع است که شامل:

- ایجاد کاتالوگ های الکترونیکی کامل میراث فرهنگی ملی، دستاوردهای خلاقیت معاصر و شرکت کنندگان در این زمینه ها؛

- انتقال میراث فرهنگی ملی و خلاقیت معاصر و مستندات مناسب از فرم فیزیکی به الکترونیکی؛

- توصیف میراث فرهنگی ملی و خلاقیت معاصر و کار بر روی توسعه ابرداده های منحصر به فرد؛

- تحقیق و دیجیتالی کردن میراث فرهنگی و خلاقیت معاصر؛

- ذخیره سازی دائمی میراث فرهنگی ملی و خلاقیت معاصر دیجیتالی شده و همچنین میراث فرهنگی ایجاد شده به صورت الکترونیکی و دیجیتالی، از جمله حل مشکل تغییر قالب رسانه های فیزیکی و سوابق اطلاعات دیجیتال و همچنین تامین ذخیره سازی در مکان های متعدد و قابل اعتماد (سرورهای کارایی مدرن و پیشرفته، رسانه های CD و DVD غیر استاندارد برای ذخیره سازی آرشیو، هارد دیسک های خارجی با عملکرد پیشرفته و سایر رسانه ها مطابق با استانداردهای بین المللی تایید شده در عمل) ؛

- ارائه چند رسانه ای میراث فرهنگی ملی و خلاقیت معاصر دیجیتالی شده؛

- تامین دسترسی دائمی و قابل اعتماد به مواد دیجیتالی، و همچنین استفاده بهینه و ایمن از این مواد برای اهداف مختلف بدون هیچ محدودیتی.

اقدام: ایجاد چارچوب نظارتی برای دیجیتالی شدن که تعهدات و صلاحیت‌های مؤسسات فرهنگی و مشارکت‌کنندگان در فرآیند دیجیتالی‌سازی را برای اجرای استانداردهای بین‌المللی تنظیم می‌کند.

 موارد زیر را در نظر می گیرد:

- تدوین و تصویب طرح کلی برای دیجیتالی شدن میراث فرهنگی و خلاقیت معاصر؛

- تدوین و تصویب طرح های دیجیتالی سازی فردی مطابق با طرح کلی در سطح نهادهای فرهنگی؛

- اجرای طرح کلی دیجیتالی شدن میراث فرهنگی و خلاقیت معاصر با بازنگری فهرست آثار میراث فرهنگی و خلاقیت معاصر.

اقدام: شبکه‌سازی پایگاه‌های اطلاعاتی موجود، جدید و ارتقا یافته در یک سیستم اطلاعاتی واحد

 موارد زیر را در نظر می گیرد:

- راه اندازی ثبت ملی و تجمیع کننده مواد دیجیتالی برای استفاده نهایی؛

- تقویت ظرفیت موسسات در فرآیند دیجیتالی سازی در راستای تامین زیرساخت های شبکه مدرن، اتصال به اینترنت پرسرعت باند پهن و ذخیره سازی داده ها.

مترجم: الکساندر دراگویچ

کد خبر 12699

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =