گفتگو با دکتر اوا اورتمان رئیس بخش ایرانشناسی دانشگاه گوتینگن آلمان

دانشگاه گوتینگن که با نام دانشگاه گئورگ آگوست نیز شناخته می شود، در شهر گوتینگن آلمان واقع می باشد. این دانشگاه که در سال ۱۷۳۷ تاسیس شده است، بیش از ۲۸۰ سال قدمت دارد. دانشگاه  گوتینگن که در زمینه علوم انسانی، علوم پایه و پزشکی و شاخه‌های آن دارای اعتبار و شهرتی جهانی است، به لحاظ سطح علمی یکی از ده دانشگاه برتر کشور آلمان بشمار می رود.  

آشنایی با دانشگاه گوتینگن

دانشگاه گوتینگن که با نام دانشگاه گئورگ آگوست نیز شناخته می شود، در شهر گوتینگن آلمان واقع می باشد. این دانشگاه که در سال ۱۷۳۷ تاسیس شده است، بیش از ۲۸۰ سال قدمت دارد. دانشگاه  گوتینگن که در زمینه علوم انسانی، علوم پایه و پزشکی و شاخه‌های آن دارای اعتبار و شهرتی جهانی است، به لحاظ سطح علمی یکی از ده دانشگاه برتر کشور آلمان بشمار می رود.  

بخش ایرانشناسی 

رشته ایران‌شناسی از سال ۱۹۰۳ میلادی در مقاطع مختلف تحصیلی در دانشگاه گوتینگن تدریس می‌شود و در حال حاضر انستیتوهای ایرانشناسی، شرق‌شناسی قدیم، باستانشناسی مصر، اسلام‌شناسی و زبان و ادبیات عربی و تدریس خطوط میخی در این دانشگاه قرار دارند.

 در مورد کرسی و مطالعات ایرانشناسی، وب سایت دانشگاه اینگونه نوشته است:

موضوع ایرانشناسی به تاریخ ، زبانها ، فرهنگ و ادیان منطقه ایرانی زبان می پردازد. این مناطق شامل مناطق امروزی تاجیکستان ، ازبکستان ، افغانستان و پاکستان تا هند در شرق و مناطق ارمنستان، آذربایجان، گرجستان، ترکیه، عراق و سوریه در غرب است. پرداختن به موضوعات اجتماعی، مذهبی و فرهنگی مانند مفاهیم دین و تاریخ، نقش های جنسیتی در ادبیات و رسانه های ایرانی یا اقلیت های مذهبی و قومی بخشی از دوره BA علاوه بر کسب زبان در فارسی و کردی است. گرایش میان رشته ای اساس مطالعات ایرانشناسی را تشکیل می دهد.

اهداف و موضوعات مطالعاتی رشته ایرانشناسی در گوتینگن

  1. تحقیق و بررسی ایران قدیم و جدید

  2. آموزش زبان های کهن  اوستایی و پهلوی

  3. آموزش زبان های نو فارسی، کردی، پشتو

  4. بررسی و تحقیق در زمینه صوفی گری و ایزدی ها

شایان ذکر  است مطالعات جدید ایرانی در زبان آلمانی از اوایل قرن نوزدهم میلادی، یعنی از وقتی که "گئورگ فردریک گروتفند"، معلم ریاضی ساده و بعدها متخصص زبانشناسی زبانهای کهن از دانشگاه گوتینگن، توانست رمز نوشته های خط میخی کتیبه های بیستون در نزدیکی کرمانشاه را کشف کند مرسوم شد. 

رئیس بخش ایرانشناسی

در حال حاضر رئیس بخش ایران شناسی دانشگاه گوتینگن خانم دکتر «اوا اورتمان» است.  وی به زبان های فارسی، عربی مسلط و با زبانهای پهلوی، اردو، ترکی آشنا است. 


سوابق علمی و آموزشی  دکتر حوا اورتمان

خانم اورتمان که فارسی و عربی را به روانی صحبت می کند، دارای دکترای دانشگاه مارتین لوتر هاله ویتنبرگ بوده و از سال ۲۰۱۸ مسئولیت شرقشناسی دانشگاه گوتینگن را برعهده دارد. 

  • استاد ایرانشناسی در دانشگاه گوتینگن. 

  • استاد مطالعات اسلامی در دانشگاه فردریش-ویلهلم-بن.

  • محقق پژوهشی، گروه زبانها و تمدنهای خاور نزدیک، دانشگاه ییل، ​​ایالات متحده آمریکا ؛ پروژه تحقیقاتی: طالع بینی اسلامی. 

  • دستیار دانشگاه در سمینار شرقی در دانشگاه زوریخ، سوئیس.

  • عضو شورای دانشکده دانشکده فلسفی، گوتینگن. 

  • معاون مدیر عامل موسسه مطالعات شرقی و آسیایی، بن. 

  • مدیرعامل موسسه مطالعات شرقی و آسیایی، بن

  • نماینده فناوری اطلاعات موسسه مطالعات شرقی و آسیایی، بن.

گفتگو

در روز سه شنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۱   – ۱۰ می ۲۰۲۲ با هدف از سرگیری ارتباطات و تقویت تعاملات آکادمیک، رایزن فرهنگی ایران در برلین، با حضور در شهر گوتینگن و دانشگاه قدیمی گوتینگن با خانم دکتر اوا اورتمان رئیس بخش شرقشناسی دانشگاه دیدار و گفتگو کرد. 

مهمترین نکات مطرح شده توسط رایزن فرهنگی:

علاقمندی رایزنی برای تقویت ارتباطات فرهنگی علمی

آمادگی رایزنی برای برگزاری نشستهای ایرانشناسی و به ویژه برگزار کردن کنفرانس برنامه ریزی شده ایرانشناسی که به دلیل محدودیتهای ایجاد شده برای دانشگاه، برگزار نشد

پیشنهاد برگزاری سمینار و نشستی با حضور اساتید و مدرسان زبان فارسی دانشکاهها برای انتقال تجارب و هم افزایی علمی و بهره گیری از تولیدات علمی و آموزشی ایران

آمادگی رایزنی برای برقراری ارتباط بین دانشگاه گوتنگن و سایر داشگاههای ایران به خصوص در حوزه علوم انسانی

مهمترین نکات مطرح شده توسط خانم اورتمان:

بازگشت دانشگاه به روال عادی پس از بحران کرونا

استمرار محدودیتهای سیاسی ایجاد شده برای دانشگاه و عدم امکان برگزاری برنامه رسمی مشترک 

تالیف و انتشار کتاب آموزش فارسی به عنوان منبع درسی دانشجویان و زبان آموزان در دو جلد 

ادامه همکاری با دانشگاه علامه طباطبایی 

گله مندی از اینکه علیرغم تمایل به همکاری با رایزنی و ایران، اخیرا قرار بوده است به دعوت دانشگاه علامه طباطبایی در کنفرانسی در تهران شرکت نماید که درخواست ویزایش به سرعت رد شده است. 

درخواست ارائه آخرین تحولات  از سوی رایزنی در خصوص فعالیتهای انتشارات حوزه اسلامشناسی و ایرانشناسی، فعالیت دائره المعارف و لغت نامه ها، آخرین مصوبات فرهنگستان زبان فارسی در مورد شیوه های نگارش و ..

 جمع بندی:

رایزن فرهنگی ضمن تقدیر از خانم اورتمان برای تالیف و انتشار کتاب آموزش زبان فارسی که با زبان واسط آلمانی به عنوان منبع آموزشی در نظر گرفته شده و محتوای آن کاملا به روز می باشد، در مورد ضرورت همکاری با دانشگاه گوتینگن تاکید کرد قطعا فعالیتهای علمی و دانشگاهی باید به دور از گرایش ها و تصمیمات سیاسی باشد. با چنین رویکردی همکاری آکادمیک با رایزنی و دیگر دانشگاهها و مراکز علمی ایران معنا پیدا می کند. ضمن آنکه برخی موسسات فرهنگی آلمانی که با رایزنی همکاری دارند می توانند این نقش را داشته باشند. 

در خصوص به روز بودن دانشگاه گوتینگن نسبت به تحولات در حوزه نشر و سایر موارد ذکر شده، رایزنی این آمادگی را دارد که بصورت مرتب تازه های نشر و همچنین فعالیتهای فرهنگستانها و آخرین مصوبات فرهنگستان را در قالب ماهنامه برای همه دانشگاههای که مطالعات ایرانشناسی، اسلام شناسی و زبان فارسی دارند ارسال نماید. 

همچنین مقرر شد مجددا رایزنی طرح برگزاری کنفرانسی با حضور اساتید ایرانشناسی و زبان فارسی با محوریت داشگاه گوتینگن و رایزنی را تهیه و ارسال نماید. 

همچنین مقرر شد موضوع عدم صدور ویزای نامبرده برای شرکت در کنفرانس مربوطه در تهران بررسی شود. 

کد خبر 12719

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 7 =