آیا جامعه مصر بطور ذاتی و طبیعی متدین است؟

آقای صلاح غزالی حرب از مقاله نویسان در روزنامه المصری الیوم طی مقاله ای در باره وضعیت دینی و اخلاقی جامعه مصر نوشت: آیا جامعه مصر بطور ذاتی و طبیعی متدین است؟

شعب متدین بطبعه.. مع تدهور أخلاقی ومجتمعی.. کیف؟! ملت متدین ....همراه با فروپاشی اخلاقی و اجتماعی..چگونه ممکن است؟!

صلاح الغزالی حرب     

                     

آیا جامعه مصر بطور ذاتی و طبیعی متدین است؟

آقای صلاح غزالی حرب از مقاله نویسان در روزنامه المصری الیوم طی مقاله ای در باره وضعیت دینی و اخلاقی جامعه مصر  نوشت: آیا جامعه مصر بطور ذاتی و طبیعی متدین است؟ دکتر شوقی علام مفتی مصر در ضمن عباراتی این جمله را که مردم مصر ذاتا متدین هستند بکار برده است این جمله همانند جمله ای است که اندیشمند مصری در گذشته د.جمال حمدان در باره شخصیت مصری ها گفته بود او بیان داشته بود که انسان مصری هنگامی که مسیحیت را بعنوان دین خود قبول کرد آن را بر اساس ذات و شخصیت خودش پذیرفت و به این صورت او شد یک مسیحی مصری با ویژگی های خاص خودش که او را متمایز از مسیحیان دیگر کشورها میکرد همانند این موضوع در باره اسلام اتفاق افتاد یعنی هنگام ورود اسلام به مصر، فرد مصری اسلام را با شخصیت خاص خودش پذیرفت یعنی آرام، طیب و متخلق باخلاق حسنه. بنابر این اگر به تاریخ حیات مصری ها در این سرزمین نگاهی داشته باشیم خواهیم دید که مصری ها از دیر باز به عادات و سنن اجتماعی و دینی خودشان بسیار پایبند بودند. واز طرفی دیگر می بینیم که دکتر احمد عکاشه که یک روان شناس می باشد در باره تدین مصری ها می گوید: حقیقت اینست که مصری ها از لحاظ پایبندی به آداب و سنن دینی نسبت به مردم سایر کشورهای مسلمان، پایبندی بیشتری نسبت به انجام اعمال ظاهری دین اسلام نشان می دهند اما متاسفانه دین داری حقیقی در میان آنها کم است علمای دین باید به مردم مسلمان یاد آوری کنند که دین فقط برای آخرت نیست بلکه دین برای خلق فرهنگ دوست داشتن زندگی و ارتقاء فرهنگ اخلاق کاری-که هم اکنون در جامعه مصر از بین رفت است- و انضباط اجتماعی و...می باشد و این فرهنگ صحیح اسلامی است که می تواند پایه و زمینه ی باشد برای ساختن یک امت مسلمان.

آقای صلاح غزالی در ادامه این مقاله می نویسد: دوم: تدین ظاهری، و اینگونه توضیح می دهد تدین ظاهری یعنی اهتمام داشتن به ظواهر دینی و غفلت کردن از روح دین( اخلاق دینی) در حالیکه پیامبر گرامی اسلام می فرمایند: (إنما بُعثت لأُتمِّم مکارم الأخلاق) و می فرمایند (خیارکم أحسنکم أخلاقًا) و (مَن لم تَنْهَه صلاته عن الفحشاء والمنکر فلا صلاة له) و (إن من أحَبِّکم إلیَّ أحسنکم أخلاقًا) این احادیث و روایات نشان میدهند که روح دین اخلاق است در حالیکه ما امروز شاهد هستیم دین وسیله تجارت و سیاست شده و حق و باطل بهم در آمیخته است و آنچه که از اسلام بیشتر به چشم می آید عبادات و اعمال ظاهری است گذاشتن ریش و استفاده از روبنده و  بخصوص اهتمام بظواهر در زمان های مشخص مانند ماه رمضان یا ایام حج و ...البته برخی از این اعمال ظاهری چیزیست که از دوران اخوانی ها و اندیشه سلفی ها برجای مانده است وگرنه در اسلام به پوشیدن  لباس خاصی اشاره نشده بلکه لباس تقوا بهترین لباس بر شمرده شده است (یا بنی آدم قد أنزلنا علیکم لباسًا یواری سوءاتکم وریشًا ولباس التقوی ذلک خیر) در راستای اهتمام جامعه به اعمال ظاهری اسلامی  باید به موضوع رقابت در ساختن مساجد با هزینه های گزاف اشاره کنم در حالیکه با هزینه ساخت مساجد که به اندازه کافی وجود دارد می شد مدرسه و بیمارستان ساخت تا نیاز جامعه بر طرف شود.

صلاح غزالی در ادامه می افزاید: به نظر من این نوع تدین ظاهری خطرش از کفر صریح برای جامعه بیشتر است همانطور که خلیفه دوم  می گفت:« یک مسلمان ممکن است در آستانه خروج از مسجد، لباس دین را از تن برکند و بخوردن مال و ریختن آبروی دیگران مشغول شود.» بله، ممکن است در پشت ریش های بلند و چادرهای سیاه دزدهای مخفی شده باشند زیرا بر سر کردن چادر سیاه به معنای آن نیست که در پس آن زن فاضل و عفیفی وجود دارد و چه بسا کسی که در مسجد به نماز می ایستد کلاهبرداری باشد. غرض از ذکر این مثال ها اینست که اعمال ظاهری ممکن است اثری در تدین واقعی نداشته باشد.

سوم: فروپاشی اخلاقی و اجتماعی در جامعه مصر

جامعه مصر برغم ظاهر متدینش از نظر اخلاقی و اجتماعی رو به فروپاشی است زیرا بر اساس علم جامعه شناسی خانواده سنگ بنای اصلی اجتماع است و چنانچه بنیان خانواده آسیب بببیند جامعه دچار مشکل می شود و در سال های اخیر بوضوح مشاهده می شود که بنیان خانواده در حال فرو پاشی است و تعداد طلاق روز به روز در حال افزایش است(۲۶۰۰۰۰۰۰طلاق در سال ۲۰۲۰م)و بدنبال این فرو پاشی جنایت های مختلفی در جامعه در حال شکل گرفتن است. اخبار برخی از این جرم و جنایت ها تقریبا هر روز در برنامه های خبری و روزنامه ها دیده می شود.-برای جلوگیری از طولانی شدن مطلب از آوردن نمونه ها خودداری کردم-

آقای صلاح غزالی در پایان نتیجه گیری میکند که جامعه مصر برغم ظاهر متدینش از درون دچار نوعی فرو پاشی شده است.

ملاحظه:

آنچه که صلاح غزالی در مقاله اش در باره جامعه مصر ذکر کرده است تا حدود بسیار زیادی درست می باشد جامعه مصر از لحاظ ظاهری جامعه متدینی است و شما در کوچه و خیابان مظاهری از فسق و فجور مشاهده نمیکنی اکثر دخترها و خانم ها پوشش مناسبی دارند(۱۰% پوشش کامل با روبنده، ۷۰% پوشش بلوز و شلوار با روسری که موها را کاملا پوشانده و ۲۰% بی حجاب اما با پوشش مناسب) تابلوهای تبلیغاتی نیز مراعات عرف اسلامی جامعه را میکنند صدای اذان در ۵ وقت از مأذنه ها بلند است مردم به نماز جمعه اهمیت بسیاری می دهند و در آن شرکت میکنند در اعیاد دینی و مذهبی تعداد زیادی مشارکت دارند اما در همین حال در بخش زیرین جامعه مصر ارتباطات نامشروع و کارهای ناشایستی صورت می گیرد و فرهنگ اجتماعی از لحاظ تمیزی و نظافت، رعایت حق و حقوق دیگران و انصاف در کار و معاملات، رعایت مقررات راهنمایی و رانندگی و....بسیار ضعیف است و همین باعث می شود که امثال صلاح غزال جامعه مصر را جامعه ی با ظاهری اسلامی اما باطنی در حال فرو پاشی معرفی کنند.

https://www.almasryalyoum.com/news/details/2510916

کد خبر 12880

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =