آخرین تحولات و سیاست های فرهنگی ایتالیا

ایتالیا در دوره پساکرونا با افت اقتصادی؛ کاهش فرصت های شغلی و افزایش بیکاری؛ افزایش مالیات ها و تورم؛ افزایش پدیده های بدهی و فقر و کاهش قدرت خرید و کوچک شدن سبد خانوار؛ افزایش شکاف جنسیتی و خشونت های خانگی؛ افزایش افسردگی و یأس اجتماعی و کاهش مشارکت اجتماعی و سیاسی به تبع آن؛ افزایش بیگانه هراسی؛ افزایش چین هراسی و روسیه هراسی؛ شکاف در دولت به ویژه بر سر مسائلی نظیر پذیرش مساعدت های اتحادیه اروپا و موضع گیری در قبال بحران اوکراین و...؛ به همراه بحران های زیست محیطی و... مواجه است.

ایتالیا در دوره پساکرونا با افت اقتصادی؛ کاهش فرصت های شغلی و افزایش بیکاری؛ افزایش مالیات ها و تورم؛ افزایش پدیده های بدهی و فقر و کاهش قدرت خرید و کوچک شدن سبد خانوار؛ افزایش شکاف جنسیتی و خشونت های خانگی؛ افزایش افسردگی و یأس اجتماعی و کاهش مشارکت اجتماعی و سیاسی به تبع آن؛ افزایش بیگانه هراسی؛ افزایش چین هراسی و روسیه هراسی؛ شکاف در دولت به ویژه بر سر مسائلی نظیر پذیرش مساعدت های اتحادیه اروپا و موضع گیری در قبال بحران اوکراین و...؛ به همراه بحران های زیست محیطی و... مواجه است. در چنین شرایطی:

· خانواده های ایتالیایی در سال 2020 م. تنها 5.9% درآمد خود را به مصارف فرهنگی رسانده اند، که پایین تر از میانگین اتحادیه اروپا(7.8%) بوده است؛

·  بازدید های فرهنگی خارج از خانه به واسطه ممنوعیت ها و محدودیت های ناظر بر فاصله گذاری اجتماعی ناشی از همه گیری در جریان تقریبا تعلیق گردید؛ و در فاصله زمانی سال 2020 تا 2021 م. آمار 45.3% تماشای فیلم در سینما به 9.1%(کل جمعیت اماری)؛ آمار 27.3% بازدید از موزه و نمایشگاه به 8.9%؛ آمار 25.% بازدید از محوطه ها و بناهای باستانی به 10.3%؛ و... کاهش یافت؛

·  در مقابل، آمار مطالعه در این فاصله زمانی افزایش یافت؛ و با 0.4% رشد نسبت به سال 2020 م. در سال 2021 م. حدود 40.8% جمعیت 6 سال و بالاتر در ایتالیا حداقل یک کتاب مطالعه نموده اند؛ 44٪ از این جمعیت تا 3 کتاب در سال مطالعه نموده اند؛ و 15.3% از این جمعیت نیز تا 12 کتاب مطالعه نموده اند؛ که غالبا 11 تا 24 سال سن داشته؛ و از جمعیت زنان ایتالیایی بوده اند؛

· در سال 2021 م. خوانندگان جراید 5.2% نسبت به سال گذشته کاهش یافتند؛ که عمدتا مردان بزرگ سال(به ویژه با سن بیش از 45 سال) در مناطق شمالی ایتالیا بوده اند؛

· در سال 2021 م. با 3.2% رشد نسبت به سال گذشته، آمار کسانی که روزنامه، مجلات؛ یا اخبار برخط در اینترنت مطالعه نموده اند، به 43.6% جمعیت بالای 6  سال رسیده است؛ که خوانندگان مرد از میان ایشان 4.7% بیشتر از خوانندگان زن بوده؛ و تقریبا 60% این خوانندگان مردانی با سن 44_25 سال بوده اند؛

· در سال 2020 م.، 47.9% کتب انتشار یافته، نسخه رقومی نیز داشته اند؛ اما تنها 14% کل کاربران اینترنت؛ که غالبا بین 24 – 18 سال سن داشته اند، زمان کاربری خود را به مطالعه نسخه رقومی کتاب اختصاص داده اند؛

· در سال 2020 م. یک سوم جمعیت بالای 3 سال در ایتالیا فعالیت ورزشی داشته اند؛ و یک چهارم جمعیت ایتالیا این فعالیت را مستمراً انجام داده اند؛

· در سال 2020 م. جذب گردشگر در ایتالیا 57.6% نسبت به سال گذشته کاهش یافته است؛

· در سال 2019 م. پیش از ممنوعیت و محدودیت های ناظر بر فاصله گذاری اجتماعی ناشی از همه گیری در جریان، 39.7% جمعیت بالای 15 سال در ایتالیا، لااقل یک سفر طولانی(بیش از 4 شب اقامت داشته اند)؛

· پیش از آغاز همه گیری جهانی در سال 2019 م. 76.1% خانواده های ایتالیایی اتصال به اینترنت داشته اند؛ این آمار در سال 2020 م. به 74.7% جمعیت بالای 2 سال یعنی 44.7 میلیون کاربر بالغ گردید؛ و با آمار 74.5% جمعیت بالای 2 سال(44.3 میلیون کاربر) در سال 2021 م. تقریبا ثابت باقی ماند.

از تاریخ 13 فوریه 2021 م. دولت ائتلافی احزاب عوام گرای جنبش پنج ستاره؛ راست افراطی اتحادیه شمال؛ راست میانی ایتالیا به پیش؛ چپ میانه دموکرات؛ و میانه روی زنده باد ایتالیا آغاز به کار نمود؛ و "ماریو دراگی" (Mario Draghi) نخست وزیر آن بود.

در این دولت ائتلافی، وزارت میراث و فعالیت های فرهنگی و گردشگری دولت پیشین، به وزارت فرهنگ تغییر نام یافت، و "داریو فرانچسکینی" (Dario Franceschini) وزیر آن بود؛ و وزارت خانه مستقلی به نام وزارت گردشگری نیز آغاز به فعالیت نمود، که "ماسیمو گاراوالیا" (Massimo Garavaglia) وزیر آن بود.

تفکیک وزارت گردشگری از وزارت فرهنگ ایتالیا در وهله نخست، به جایگاه صنعت گردشگری در تولید ناخالص داخلی این کشور، خسارت به این صنعت در دوره اعمال ممنوعیت ها و محدودیت های ناظر بر فاصله گذاری اجتماعی ناشی از همه گیری در جریان؛ و برنامه ویژه دولت وقت جهت احیاء این صنعت در ایتالیا بود.

این دولت ائتلافی در تاریخ 21 جولای سال جاری میلادی(31 خرداد ماه 1401) سقوط نمود، و کارنامه فعالیت های فرهنگی آن در ایتالیایی پساکرونا، با مأموریت ها و برنامه های ناتمام، بسته شد.

وزارت فرهنگ این دولت ائتلافی، خسارات دوره اعمال ممنوعیت ها و محدودیت های ناظر بر فاصله گذاری اجتماعی ناشی از همه گیری در جریان را با اتخاذ راهبرد جایگزینی توقف با تعلیق فعالیت ها؛ با تخصیص بودجه حمایت از نیروی انسانی فعال در حوزه تجارت فرهنگ؛ کمک هزینه هایی به شکل بن های فرهنگی؛ و... به حداقل رساند.

در گام بعدی، وزارت فرهنگ ایتالیا با اتخاذ راهبرد مداخله ساختاری؛ و تخصیص بودجه های شتاب دهنده در قالب  وام های بدون بهره؛ یا با بهره اندک و اقساط بلند مدت، جهت سرمایه گذاری در حوزه فرهنگ، از فروپاشی زیرساخت های این حوزه در این دوره ممانعت نمود؛ و فعالیت های حمایت شده با بودجه شتاب دهنده را در خدمت آموزش؛ اطلاع رسانی؛ افزایش سواد رسانه ای؛ و حفظ سلامت روانی شهروندان در قرنطینه قرار داد.

در گام سوم، وزارت فرهنگ ایتالیا با پیروی از یک طرح راهبردی، فعالیت های حمایت شده را بر معرفی ایتالیا؛ فرهنگ و تمدن؛ و جاذبه های گردشگری آن متمرکز نمود؛ و نیرو و امکانات در خدمت اطلاع رسانی؛  تولید محتوا؛ رقومی سازی؛ و توسعه زیرساخت های فعالیت در فضای مجازی؛ و... قرار گرفت؛ و با این راهبرد، بودجه تخصیصی جهت رفع کاستی های ساختاری ای سرمایه گذاری گردید، که بهره وری را کاهش می داد؛ اما، محدودیت بودجه و نیروی انسانی؛ و ضرورت تسهیم نیرو و امکانات میان دیگر حوزه های فعالیت، پیش از این، امکان تمرکز بر ترمیم ساختاری آن را دشوار ساخته بود.

علی رغم این تمهیدات، ایتالیا در نخستین تابستان دوره همه گیری حدود 23.3 میلیون واحد ریزش گردشگر؛ و 11.2 میلیارد یورو کاهش سود به این واسطه؛ همچنین حدود 71% کاهش فروش در گیشه سینما و دیگر نمایش های صحنه ای در دوره همه گیری و حدود ۲ میلیارد یورو کاهش درآمد به این واسطه؛ و... را متحمل گردید.

دولت ایتالیا، در دوره پساکرونا، برنامه و بودجه سه ساله ای برای سال های 2024-2022 م. تدوین نمود، که بر مبنای آن، بودجه وزارت فرهنگ ایتالیا برای انجام 3 مأموریت و 16 برنامه اصلی به ترتیب برای سال 2022 م. رقم 2 میلیارد و 955 میلیون و 407 هزار و 910 یورو؛ برای سال 2023 م. رقم 2 میلیارد و 829 میلیون و 531 هزار و 437   یورو؛ و برای سال 2024 م. رقم 2 میلیارد و 707 میلیون و 50 هزار و 896 یورو بوده است.

مامؤریت های سه گانه سال های 2024_ 2022 م.  وزارت فرهنگ عبارت بودند از:

· حفاظت و ارزیابی میراث و فعالیت های فرهنگی و محیطی

·  تحقیق و نوآوری

· خدمات نهادی و عمومی ادارات دولتی

و شانزده برنامه سال های 2024_ 2022 م.  وزارت فرهنگ ایتالیا نیز عبارت بودند از:

· پشتیبانی، تقویت و حفاظت از صنعت سرگرمی زنده

· نظارت، پیشگیری و ممانعت از تخریب میراث فرهنگی

· حفظ میراث باستان شناسی

· حفاظت و ارزیابی مجموعه ها

· حفظ و گسترش میراث مکتوب، ترویج و حمایت ازکتاب و نشر

· حفاظت از هنرهای زیبا و حفاظت و بهبود چشم اندازها

· ارزیابی میراث فرهنگی و هماهنگی سیستم موزه ها

· هماهنگی و هدایت سیستم موزه ها برای حفاظت از میراث فرهنگی

· حفاظت از میراث فرهنگی

· حفاظت و ترویج هنرمعماری معاصر و حومه شهری

· پشتیبانی، تقویت و حفاظت از بخش سینما و سمعی و بصری

· اجرای فعالیت های حفاظتی درمحدوده سرزمینی

· هماهنگی و مداخله جهت حفظ ایمنی میراث فرهنگی در موارد اضطراری

· تحقیق آموزش و پرورش درخصوص میراث و فعالیت های فرهنگی

· سیاست گذاری

· خدمات و امور عمومی ادارات ذی صلاح

این مأموریت ها و برنامه ها با سقوط دولت ائتلافی، تا تشکیل دولت پس از انتخابات زودهنگام ماه سپتامبر سال جاری  در غالب موارد استمرار؛ و در موارد معدودی تعلیق گردیده یا به کندی پیش خواهد رفت؛ و سرنوشت آن و تحولاتی که به همراه تغییر ساختار وزارت خانه های ذی ربط و چیدمان نیروی انسانی متحمل می گردد، با تحولات چیدمان احزاب و انتلاف در دولت آتی پیوند خواهد خورد؛ انتلافی که به نظر می رسد احزاب راست افراطی و عوام گرا در ان غلبه داشته؛ و سیاست ها و بودجه های فرهنگی مروج ملی گرایی را تقویت بخشد.

منابع

ll Ministero dell'economia e delle finanze(Dipartimento della Ragioneria generale dello Stato), Budger dello Stato per il triennio 2022 – 2024 Ministero della cultura, Dicembre 2021.

ll Ministero dell'economia e delle finanze(Dipartimento della Ragioneria generale dello Stato),  Il Budger in breve, Marzo 2022.

www.governo.it

https://www.beniculturali.it/

https://www.ministeroturismo.gov.it/

https://www.istat.it/

کد خبر 13276

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 1 =