زنانی پیشاهنگ پاکستانی جانبازان امام حسین(ع)

پیشاهنگان در پاکستان به گروه ها، سازمان ها و انجمن های مذهبی و اجتماعی اطلاق می شود که اکثریت اعضای آن را قشر جوانان و نوجوان تشکیل می دهند. این افراد با پوشیدن یونیفورم های یکسان اکثرا به صورت نظامی به وظیفه تامین امنیت گردهمایی ها و مراکز مذهبی می پردازند.

پیشاهنگان در پاکستان به گروه ها، سازمان ها و انجمن های مذهبی و اجتماعی اطلاق می شود که اکثریت اعضای آن را قشر جوانان و نوجوان تشکیل می دهند. این افراد با پوشیدن یونیفورم های یکسان اکثرا به شکل و شمایل نظامی به وظیفه تامین امنیت گردهمایی ها و مراکز مذهبی  می پردازند.

پیشاهنگان را اکثرا مردان تشکیل می دهند اما بانوان نیز نقش مهمی ایفا می کنند.

در جامعه شیعه پاکستان پیشاهنگان بزرگترین و منظم ترین انجمن های اجتماعی پاکستان هستند که اکثرا وظیفه بازرسی عزاداران در اطراف حسینه ها و مساجد را بر عهده دارند. گروه های پیشاهنگی شیعه آموزش های مختلفی می بینند. اکثر آنها به صورت گروهی به اردوهای آموزشی و تربیتی می روند و وظیفه برگزاری مراسم ها و گردهمایی مذهبی، اجتماعی و هنری را بر عهده دارند.

فضه زینب نقوی یک پیشاهنگ پاکستانی که به صورت داوطلبانه در یکی از مساجد اسلام اباد حضور می یابد دلیل خود را برای این کار بیان می کند.

زنانی پیشاهنگ پاکستانی جانبازان امام حسین(ع)

وی میگوید 29 نوامبر 2017 میلادی، زمانی که پدرم  از حسینیه خارج شد ، مردان مسلح به سوی او تیراندازی کردند. پدرم پس از اصابت گلوله به درجه رفیع شهادت نائل شد و آن وقت بود که احساس کردم وظیفه ای بردوشم نهاده شده است و آن تامین امنیت عزداران و نمازگزاران بود.

فضه میگوید اکنون من در همان حسینیه که پدرم شهید شد مسئولیت تامین امنیت را بر عهده دارم تا مادر، خواهر، برادر و پدران دیگران هدف قرار نگیرند. دلم می خواهد هیچ دختری رنج از دست دادن پدر را تجربه نکند.

نقوی که دانشجو است در ایام محرم حدود پنج ساعت در حسینیه باب العلم اسلام آباد، مسئولیت حفاظت از نمازگزاران و عزاداران را بر عهده دارد.

او میگوید: من و پدرم دو دوست بودیم. بعد از چهار پسر، پدرم برای تولد من دعا کرد. پس از اینکه من به دنیا آمدم پدرم سجده شکر به جای آورد.

نقوی می گوید که برای من محال بود که در خانه از خودم و از مادر و برادر کوچکترم مراقبت کنم. وقتی در این حسینیه مشغول انجام وظیفه است، احساس می کنم پدرش اینجا ایستاده و مرا تماشا می کند، الان پیش من می آید و می گوید آفرین فضه، کار بزرگی می کنی.

بانوان شیعه تمایل کمی دارند به گروه های پیشاهنگ بپیوندند

گل زهرا رضوی همراه با دوستانش در سال 2014 یک گروه پیشاهنگی بنام "مرکزکمک های امامیه" را تأسیس کرد که یکی از فعالیت های بارز آن ارائه خدمات برای تامین امنیت برای مجالس عزاداری بود.

اکنون بیش از 600 پیشاهنگ مرد و زن در این مرکز ثبت نام کرده اند. آنها نه تنها در ماه های محرم و ربیع الاول در مجالس و هئیت ها وظیفه تامین امنیت را بر عهده دارند، بلکه به اقلیت های مذهبی مسیحی نیز در حین انجام مراسم مذهبی همین نوع تسهیلات را ارائه می کنند.

زنانی پیشاهنگ پاکستانی جانبازان امام حسین(ع)

گل زهرا می گوید که هر چند نیمی از عزاداران در هیئت های عزاداری را زنان تشکیل می دهند اما زنان و دختران کمتری خود را داوطلب می کنند تا به گروه های پیشاهنگی بپیوندند زیرا این کار برای آنها حکم پلیس را دارد.

وی میگوید ما هیچ گاه کسی را مجبور به حضور در مراسم های مختلف برای انجام وظایف نمی کنیم بلکه هر کسی که بخواهد بیاید خود به صورت داوطلبانه و با رضایت کامل در محل حاضر می شود.

زهرا میگوید: همه پیشاهنگ ها از اینکه نقش مهمی در تامین امنیت عزاداران دارند احساس رضایت می کنند.

به همه میگویم که اجر این کار با خداست

معصومه بتول دیگر پیشاهنگ زن میگوید که در مراسم های مختلف مذهبی از جمله در ایام محرم که گردهمایی های متعدد عزاداری در شهرهای مختلف برگزار می شود شما کمتر زنی را می بینید که خود را وقف خدمت به عزاداران به صورت پیشاهنگ کرده باشد و اکثر مردان این کار را انجام می دهند.

زنانی پیشاهنگ پاکستانی جانبازان امام حسین(ع)

وی که در آمریکا زندگی می کند هفت سال است که به صورت داوطلبانه  وظیفه تامین امنیت عزاداران در پاکستان را انجام می دهد.

معصومه بتول میگوید: ما امنیت را در راهپیمایی های محرم تامین می کنیم. افراد را بازرسی می کنیم و در اطراف حسینیه ها پست بازرسی تشکیل می دهیم. ما در کنار آن سعی می کنیم دیگر مشکلات عزداران را نیز حل کنیم.

وی در ادامه میگوید "اما مهمترین مشغله ما در ایام تاسوعا و عاشورا است که به شدت درگیر هستیم و به صورت شبانه روزی فعالیت می کنیم. در این ایام هر نوع فعالیتی را انجام می دهیم از رفع مشکلات شخصی عزاداران گرفته تا تامین امنیت آنها"

معصومه به خوبی در انجام وظیفه اش مهارت دارد وی در طی سال های گذشته تجربه خوبی کسب کرده است و می داند که کوچکترین غفلتی میتواند نتایج بسیار بدی به دنبال داشته باشد.

وی میگوید در ابتدا که خواست به گروه پیشاهنگ بپیوندد این کار برایم جالب بود اما زمانی که درگیر آن شدم به حساسیت وظیفه ای که بر دوشم نهاده شده بود پی بردم. الان تجربه خوبی کسب کرده ام و سعی می کنم به دیگران نیز این کار را بیاموزم.

معصومه بتول به فواید آن اشاره می کند و می گوید: اولین فایده شخصی عضویت در گروه های پیشاهنگی این است که به شما اعتماد به نفس می دهد. این باور در شما بوجود می آید که کار مهمی انجام می دهید. این کار یک شور عجیبی در درون شما ایجاد می کند به شما می آموزد که به دیگران کمک کنید و از آن لذت ببرید.

وی می گوید اکثر دختران و زنان از من میپرسند که حقوق و مزایای کار شما چیست در جواب به آنها می گویم حقوق و مزایایش را تنها خدا تعیین می کند.

برخی میپرسند چرا مرا بازرسی می کنی...

معصومه بتول در ادامه به چالش های این کار میپردازد و میگوید: خیلی از زنان و دختران از اینکه آنها را بازرسی می کنیم ناراحت می شوند و میگوید چرا آنها باید بازرسی شوند.

وی میگوید : متاسفانه مردم اطلاع کمی از پیشاهنگ ها دارند خیلی از مردم فکر می کنند که ما پلیس هستیم و در زمان برخورد با ما ترس دارند و این واهمه و نگرانی را میتوان در چهره های آنها مشاهده کرد. زمانی که مردم را بازرسی می کنیم و کیف آنها را میگردیم برخی از آنها ناراحت می شوند و واکنش نشان می دهند و میگویند که آیا ما تروریستم هستیم که اینقدر دقیق می گردید؟ در واکنش اکثرا اوقات کمی تبسم می کنیم و میگوییم برای تامین امنیت شما و دیگر عزاداران لازم است که دقیق بازرسی شوید.

پیشاهنگ پاکستانی میگوید: برخی وقت ها مجبور به واکنش جدی هستیم. بعضی اوقات احساس می کنیم که سخت و انعطاف ناپذیر شده ایم اما کار ما ایجاب می کند که به وظایف خود به نحو احسن عمل کنیم.

معصومه بتول میگوید : کسانی که میخواهند پیشاهنگ شوند در ابتدا دوران آموزشی را میگذرانند به آنها یاد داده می شود که چگونه بازرسی کنند به چه نحو کیف ها را بگردند و چگونه با مردم گفتگو کنند که سوء تفاهم ایجاد نشود.

منبع خبر: بی بی سی اردو- 9 اگوست مطابق با 18 مرداد

لینک خبر: https://www.bbc.com/urdu/pakistan-62448731

کد خبر 13385

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =