آینده مبهم پزشکان جوان پاکستانی شاغل در آمریکا

اقدام دولت پاکستان در انحلال شورای پزشکی و دندانپزشکی پاکستان و تشکیل کمیسیون پزشکی پاکستان دردسرهای فراوانی برای دانشجویان این کشور در پی داشته است به نحوی که آینده صدها نفر از پزشکان را در آمریکا با چالش روبرو کرده است.

اقدام دولت پاکستان در انحلال شورای پزشکی و دندانپزشکی پاکستان و تشکیل کمیسیون پزشکی پاکستان دردسرهای فراوانی برای دانشجویان این کشور در پی داشته است به نحوی که آینده صدها نفر از پزشکان را در آمریکا با  چالش روبرو کرده است.  

پزشکانی که از کالج های علوم پزشکی پاکستان فارغ التحصیل می شوند، ممکن است نتوانند پس از ژانویه 2024 در ایالات متحده مشغول به کار شوند، زیرا دولت پاکستان نتوانسته استانداردهای فدراسیون جهانی آموزش پزشکی موسوم به WFME را رعایت کند.

آینده مبهم پزشکان جوان پاکستانی شاغل در آمریکا

قبلا شورای پزشکی و دندانپزشکی منحل شده پاکستان PMDC درخواست دریافت اعتبارنامه فدراسیون جهانی آموزش پزشکی را داده بود و به همین منظور از هیئت آن برای بازدید از پاکستان دعوت کرده بود، اما در سال 2019، این شورا منحل شد و شورای جدیدی به نام کمیسیون پزشکی پاکستان موسوم به PMC تاسیس شد که این اقدام منجر به تعویق افتادن بازدید هئیت فدراسیون جهانی آموزش پزشکی به پاکستان شد.

پاکستان تا ژانویه 2024 فرصت دارد تا از فدرساسیون جهانی آموزش پزشکی مجوز بگیرد، در حالی که قانون فعلی کمیسیون پزشکی پاکستان در حال حاضر معیارهای لازم برای تأیید اعتبار توسط این نهاد جهانی را برآورده نمی کند.

از سوی دیگرکمیسیون پزشکی پاکستان ادعا کرد که روند ارسال درخواست را به طور رسمی آغاز کرده است و انتظار می‌رود کل فرآیند، از جمله بازدید هئیت فدراسیون آموزش پزشکی 12 تا 15 ماه به طور بینجامد.

به گفته یکی از مقامات ارشد "خدمات بهداشت ملی" با نام اختصاریNHS، حدود 25 درصد پزشکان شاغل در ایالات متحده تحصیل کرده خارجی هستند.

این مقام افزود: “کمیسیون آموزشی ایالات متحده برای فارغ التحصیلان پزشکی خارجی” با نام اختصاریECFMG در 21 سپتامبر 2011، پس از اینکه متوجه شد کیفیت تحصیل در کالج های پزشکی خصوصی افت کرده است، اعلام کرد که از ژانویه 2023 فقط فارغ التحصیلان کالج های معتبر مجاز به دریافت گواهی نامه کار خواهند بود. که  این مهلت بعداً به دلیل شیوع ویروس کرونا تا ژانویه 2024 تمدید شد.

شورای پزشکی و دندانپزشکی منحل شده پاکستان روند اخذ تاییدیه را آغاز کرده بود اما با فرمان ریاست جمهوری این تشکل منحل شد و کمیسیون پزشکی پاکستان جایگزین آن شد.  این کمیسیون پس از تأسیس، خود را مرجع صدور مجوز می‌نامد در حالی که اختیارات بازرسی دانشکده‌های پزشکی به دانشگاه ‌ها داده می‌شود، به عبارت دیگرکمیسیون پزشکی پاکستان کنترلی بر آموزش پزشکی در کشور ندارد.

به دلیل عدم انجام اقدامات به موقع، ممکن است پاکستان در زمان مقرر به این استاندارد نرسد، به همین دلیل فارغ التحصیلان کالج های پزشکی پاکستان ممکن است نتوانند خدمات پزشکی را در ایالات متحده انجام دهند.

دکتر قیصر سجاد، دبیرکل انجمن پزشکی پاکستان (PMA) میگوید که باعث تاسف است که تاسیس کمیسیون پزشکی پاکستان باعث لغو سفر مهم هئیت فدراسیون جهانی آموزش پزشکی به این کشور شد.

این مسئول افزود: اخذ اعتبار تا سال 2024 کار آسانی نخواهد بود، زیرا فهرست بلندبالایی از الزامات وجود دارد که شامل استانداردهای علمی، معیارهای بازرسی دانشکده ها، قوانین، اعضای هیئت علمی و شروط و ضوابط بسیاری است.

با این حال کمیسیون پزشکی پاکستان اظهار امیدواری می کند که این بازرسی ظرف 15 ماه آینده صورت گیرد.

منبع خبر: روزنامه داون – 31ژوییه مطابق با 19 مرداد

لینک خبر: https://www.dawnnews.tv/news/1185739/

کد خبر 13386

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =