۳۰ شهریور ۱۴۰۱ - ۰۰:۳۴
موسسه علوم اجتماعی صربستان

به منظور بررسی زمینه ارتباط و تعامل میان اندیشکده ها، موسسات مطالعاتی و اندیشمندان دوکشور، امیر پورپزشک رایزن فرهنگی ایران با گوران باشیچ رئیس مؤسسه علوم اجتماعی صربستان The Institute of Social Sciences دیدار و گفتگو کرد. پورپزشک با اشاره به شرایط پیچیده جهان و بحران های بزرگی که بشریت با آن مواجه است گفت: دو کشور دارای مسائل و موضوعات مشترکی هستند و می توانند نگرش ها و مطالعات علمی و پژوهشی خودرا با یکدیگر به اشتراک بگذارند. موضوعاتی همچون هویت ملی، تهاجم فرهنگی، مهاجرت نخبگان، آینده جهان و تمدن های نوظهور.

بمنظور بررسی زمینه ارتباط و تعامل میان اندیشکده ها، موسسات مطالعاتی و اندیشمندان دوکشور، امیر پورپزشک رایزن فرهنگی کشورمان در صربستان با گوران باشیچ رئیس مؤسسه علوم اجتماعی صربستان The Institute of Social Sciences دیدار و گفتگو کرد.

پورپزشک با اشاره به شرایط پیچیده جهان و بحران های بزرگی که بشریت با آن مواجه است گفت: دو کشور دارای مسائل و موضوعات مشترکی هستند و می توانند نگرش ها و مطالعات علمی و پژوهشی خودرا با یکدیگر به اشتراک بگذارند. موضوعاتی همچون هویت ملی، تهاجم فرهنگی، مهاجرت نخبگان، آینده جهان و تمدن های نوظهور.

وی افزود از مهمترین زمینه های مورد توجه رایزنی فرهنگی گسترش روابط علمی و تقویت همکاری میان موسسات پژوهشی و مطالعاتی و تبادل نظر میان اندیشمندان دو کشور است. پورپزشک با معرفی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی و مؤسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی به عنوان دو نمونه از موسسات فعال در حوزه علوم اجتماعی گفت مراکز بسیار دیگری نیز در ایران در این عرصه فعالیت می کنند.    

گوران باشیچ رئیس موسسه مطالعات اجتماعی نیز با ابراز خوشحالی از برقراری چنین ارتباطی گفت: موسسه ما یک نهاد ملی مطالعاتی است که با 32 عضو هیات علمی و 64 کارشناس در شش حوزه جمعیت‌شناسی، علوم سیاسی و افکار عمومی، اقتصادی، حقوقی، جامعه‌شناسی و انسان‌شناسی و فلسفه  به پژوهش می پردازد. ما وارد فرایند تحول سازمانی و ساختاری برای تبدیل به یک موسسه منطقه ای و بین المللی شده ایم که با حمایت بانک جهانی صورت می گیرد.

رئیس موسسه مطالعات اجتماعی  صربستان گفت : موسسه ما از ایجاد روابط در زمینه علمی و مطالعاتی با توجه به مسائل مشترک، استقبال می کند و مواردی که از سوی شما بصورت دقیق و مشخص مطرح شد حائز اهمیت هستند.

وی افزود یکی از آرزوهای ما برقراری ارتباط با اندیشمندان ایرانی و آگاهی از دیدگاههای آنان است و به همین دلیل آمادگی برگزاری نشست های مشترک علمی را داریم..

باشیچ زمینه دیگر فعالیت موسسه را برگزاری کنفرانس های گفتگوی ادیان عنوان کرد و گفت: تاکنون یازده کنفرانس در این زمینه برگزار شده است و در آوریل یا سپتامبر سال آینده کنفرانس بعدی برگزار می شود و مایل به شرکت اندیشمندان ایرانی هستیم. در این راستا نشریه ای به زبان انگلیسی نیز  باعنوان DIFFERENT FORMS OF RELIGIOSITY AND THE MODERN WORLD منتشر شده است که نمونه آن را تقدیم می کنیم. وی همچنین از ارسال مقالات در زمینه های دینی و موضوعات اجتماعی که منعکس کننده دیدگاههای استادان و پژوهشگران ایرانی باشد استقبال کرد.

مؤسسه ملی علوم اجتماعی توسط شورای اجرایی فدرال جمهوری خلق فدراتیو یوگسلاوی در 10 ژوئیه 1957 تأسیس شد پس از تأسیس، فعالیت‌های مؤسسه در بخش‌های حقوقی، اقتصادی، تاریخی و علوم جامعه‌شناسی سازماندهی شد.

 در اوایل دهه شصت دو مرکز تحقیقاتی علمی تأسیس شد: تحقیقات جمعیت‌شناسی و پژوهش‌های افکار عمومی،  که اولین مرکز از نوع آن در اروپای شرقی تا سال 1998 بود.

اکنون سی و هشت محقق در سطح دکتری در این مؤسسه در شش مرکز تحقیقاتی علمی (مرکز تحقیقات جمعیت‌شناسی، مرکز تحقیقات علوم سیاسی و افکار عمومی، مرکز تحقیقات اقتصادی، مرکز تحقیقات حقوقی، مرکز تحقیقات جامعه‌شناسی و انسان‌شناسی و مرکز فلسفه) همکاری می کنند.

اساس کار مؤسسه بر پژوهش پدیده های اجتماعی اساسی، ارتقای اندیشه علمی و توسعه روش شناسی علمی در حوزه علوم اجتماعی، ارتقای کادر علمی، توسعه همکاری با نهادها و سازمان های علمی و تخصصی و کاربردی کردن نتایج تحقیقات علمی پژوهشی در سیاست گذاری های عمومی است.

حاصل کار مؤسسه صدها کتاب و مجموعه منتشر شده و هزاران مقاله و سایر مشارکت های پژوهشی است. انجام پروژه های علمی و تحقیقاتی؛ برگزاری کنفرانس های علمی بین المللی و ملی؛ توسعه همکاری های علمی در سطح بین المللی و ملی؛ مشارکت فعال موسسه در طراحی و تدوین سیاست های عمومی از دیگر فعالیت های موسسه است

موسسه از سال 1963 مجله Stanovništvo را منتشر می کند و مجموعه ای از 140000 کتاب و مجله علمی دارد.

معرفی دکتر گوران باشیچ

گوران باشیچ مدیر موسسه از سال 2015 عضو آکادمی علوم و هنر صربستان در کمیته مطالعات حقوق بشر و اقلیت ها و کمیته مطالعه زندگی و آداب و رسوم و از سال 1989 دبیر علمی آن بود. او یکی از اعضای کمیته کارشناسان شورای اروپا برای اجرای کنوانسیون حمایت از حقوق اقلیت های ملی و عضو هیئت مدیره "موسسه صربستان" در بوداپست است. او بنیانگذار مرکز تحقیقات قومی و شبکه بین فرهنگی است.

مهمترین آثار وی:

  • به سوی سیاست چندفرهنگی یکپارچه در صربستان ، مرکز تحقیقات قومی، 2015
  • امنیت انسانی و چندفرهنگی، در: "بیست سال امنیت انسانی: مبانی نظری و کاربردهای عملی"، دانشکده مطالعات امنیتی دانشگاه بلگراد، Institut Français de Géopolitic Université Paris، 2015
  • حقوق بشر در نظریه و عمل سیاسی، قانون و سیاست، ش. 2، شماره 1-2، 2009، ص. 85 - 105
  • چندفرهنگی و مشارکت مدنی، قانون و سیاست، ش. 1، شماره 1، 2009، ص131 – 149
  • همکاری منطقه ای و سیاست چندفرهنگی در صربستان، مطالعات بین المللی، جلد. 8، شماره 3-4، 2008، زاگرب، ص. 140-158
  • سیاست چندفرهنگی – حفاظت یا کنترل هویت قومی-فرهنگی، فلسفه و جامعه، 2(34)، 2007، ص. 167-199
  • مشارکت سیاسی و خودمختاری فرهنگی اقلیت های ملی در صربستان، FES، 2006
  • وسوسه های دموکراسی در یک جامعه چند قومیتی، مرکز تحقیقات قومیت، بلگراد، 2006
  • وضعیت سیاسی و حقوقی اقلیت های ملی در صربستان و مونته نگرو
  • چشم انداز چندفرهنگی در کشورهای بالکان غربی، بلگراد، 2004، ص. 37-107

https://idn.org.rs/en/sporazumi

office@idn.org.rs

کد خبر 13388

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =