اینفلوئنسرهای یوتیوب، عراق را از دریچه دیگری روایت می کنند

پایگاه تحلیلی المانیتور در گزارش اخیر خود به بررسی سفر اینفلوئنسرهای شبکه یوتیوب به عراق و نمایش این کشور از زاویه دید این افراد پرداخته است.

بسیاری از تولید کنندگان محتوا در عرصه شبکه یوتیوب شامل هنرمندان،تولید کنندگان حوزه رسانه و بسیاری از دیگر شخصیت های برجسته رسانه های اجتماعی  اخیرا از عراق بازدید به عمل آورده اند.

اینفلوئنسرهای یوتیوب، عراق را از دریچه دیگری روایت می کنند

Dear Alyne screenshot from her trip to Iraq in the video "Is Iraq Dangerous?!" – YouTube

تصویر از فیلم ساخته شده توسط دیر آلین از سفر خود به عراق با این عنوان " آیا عراق خطرناک است؟"- منتشر شده در شبکه یوتیوب

بسیاری از سرشناسان عرصه یوتیوب مانند هنرمندان،خوانندگان،عاشقان سفر از اقصی نقاط جهان اخیرا به عراق آمده اند و اقدام به گشت و گزار در شهرهای و مناطق مختلف در این کشور کرده اند.در خلال سال 2021 میلادی و نیمه اول سال 2022  دهها نفر از افراد مشهور در شبکه یوتیوب و خوانندگان عرب به عراق سفر کرده و در صفحات خود در شبکه های اجتماعی اقدام به نشر مطالبی پیرامون این سفر و اقامت خود در عراق کرده اند.

این افراد از دانمارک،آمریکا،انگلیس،استرالیا،مصر،لبنان،کویت ودیگر کشورهای عربی و غربی بوده اند.

این سفرها و دید و بازدید ها از عراق مرتبط با  تغییر تصویری است که از عراق توسط رسانه های خارجی به تصویر کشیده می شد. تصویری مبتنی بر معرفی عراق به عنوان کشوری بی ثبات و سرزمین تروریست ها متعاقب دهها جنگ و منازعه دراین کشور.

دیر آلین به عنوان یک چهره شناخته در عرصه یوتیوب به شمار می رودو. وی در شبکه ناس دیلی با دارا بودن بالغ بر هشت میلیون دنبال کننده مطالب خود را منتشر می کند.  وی فرهنگ های مختلف را با سفر به کشورهای مختلف و معرفی جاذبه های گردشگری معرفی می کند. وی ویدیویی جامعی را از بازدید خود از عراق در ماه مارس با این عنوان" که آیا عراق خطرناک است؟" منتشر کرد وی در این ویدیو تصویر شکل گرفته پیرامون عراق را نقد کرده و تاکید می کند که بر خلاف تصویر روایت شده عراق یک کشور شگفت آور برای گردشگران با دارا بودن جاذبه های تاریخی،فرهنگی  و اجتماعی خواهد بود.

گوستاو روستد یکی از چهره های معروف شبکه یوتیوب از کشور دانمارک با دارا بودن بیش از 252 هزار دنبال کننده در صفحه خود پس از پایان جنگ با داعش اولیت شخصی بود که به عراق سفر کرد.

وی یک تجربه اجتماعی را در خلال اقامت خود انجام داد و طی آن به صورت تصادفی از مردم می خواست که به وی کمک کنند نتیجه این تجربه جالب بود. هیچ کس تردیدی برای تعارف غذا به او  یا پول یا مکانی برای استراحت به خرج نداد. وی در این زمینه بیان کرد که به بسیاری از کشورهای دنیا سفر کرده است ولی در هیچ کشوری چنین سخاوت بی مانند و استثنایی را ندیده است.

روستد تمامی استان های عراق از شمال تا جنوب عراق را بازدید کرده است حتی مناطق  آزاد شده از چنگال داعش که عملیات های نظامی برای پاکسازی بقایا و بازماندگان آن ادامه دارد.

بر اساس گزارش دیلی میل عراق به علت دارا بودن جاذبه های معروف گردشگری مقصدی محبوب برای هزاران گردشگر از کشورهایی چون فرانسه،ژاپن،انگلیس و آلمان در دهه 70 در قرن بیستم بوده است.عراق زادگاه بسیاری از مذاهب و فرهنگ های کهن و تنوع اجتماعی بوده است.در سال 1973 بیش از 500 هزار گردشگر خارجی به عراق سفر کرده اند که این میزان 25 درصد سهم حوزه گردشگری عراق بوده است.

درگیری عراق در جنگ های مختلف که در نهایت به تحریم عراق در دهه 90 میلادی ختم شد به شدت صنعت گردشگری عراق را تحت تاثیر قرار داد. بخش گردشگری عراق یعد از سقوط صدام شروع به احیای خود نمود اما بخش اعظم آن گردشگری دینی و مذهبی بود. بعد از پایان جنگ علیه داعش،عراق به تدریج شاهد گردشگری غیر دینی از کشورهای غیر مسلمان بوده است.

موانع و مشکلات قانونی پیش روی گردشگران خارجی که تلاش داشتند از عراق بازدید کنند وجود داشت به ویژه فعالان شبکه یوتیوب علاوه بر شکل گیری ناآرامی ها اجتماعی در سال 2019 در عراق و منازعه ایران و آمریکا در صحنه عراق در سال 2020(اشاره به شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی در نزدیکی فرودگاه بغداد توسط آمریکا و متعاقب آن هدف قرار دادن پایگاه عین الاسد توسط جمهوری اسلامی ایران)

دولت عراق اقدامات مختلفی را برای تسهیل ورود شخصیت های مشهور در شبکه های اجتماعی برای ترویج حوزه گردشگری عراق انجام داده است که در این زمینه می توان به برداشتن ویزا برای شهروندان 36 کشور شامل آمریکا،انگلیس،برخی کشورهای اروپایی و استرالیا اشاره کرد.این اقدام روند ورود گردشگران را به عراق تسهیل کرد.

سعد معن رئیس اداره روابط عمومی و رسانه وزات کشور عراق در این زمینه بیان داشت:شخصیت های مشهور شبکه های اجتماعی از حمایت زیادی از سوی وزارت کشور عراق در مناطق مختلف این کشور بهره مند هستند.وزارت کشور برای اجرای راهبرد دولت عراق مبنی بر باز شدن فضای عراق به روی جهان و هم چنین توجه فزاینده به حوزه گردشگری ،اصرار دارد.بسیاری از گردشگران از تصویر کلی عراق و همچنین ثبات آن شگفت زده شده و این تصویر را با تصویر ترسیم شده از سوی رسانه ها مقایسه کرده و آن را خلاف واقع می دانند.

ایمان صبحی یکی از فعالان عرصه یوتیوب  از کشور مصر در خلال ویدیویی تحسین خود از صلح اجتماعی میان مذاهب و قومیت های گوناگون در عراق که به طایفه گرایی و خشونت مذهبی شناخته می شد،بیان داشت.

صبحی به عنوان یک فرد با مذهب اهل سنت از شهر نجف  به عنوان بالاترین مرکز شیعه در عراق و جهان بازدید کرده است.وی به عنوان یک زن مسلمان نماز خواند و دیگر آداب مذهبی را به شیوه اهل سنت در مساجد و حرم های موجود شناخته شده در نجف انجام داد و با هیچ گونه واکنش منفی از سوی شیعیان در این شهر مواجه نشد.

مناطق باستان شناسی و تاریحی  در زمره مهم ترین مکان هایی که به وسیله شخصیت های شبکه های اجتماعی مورد بازدید قرار گرفته است در این زمینه می توان به صورت ویژه به زیگورات اور در استان ذی قار اشاره کرد.

سفر پاپ به عراق تاثیر زیادی بر گسترش گردشگری در این کشور داشته و منجر به ایجاد نوعی تمایل برای سفر به عراق و خانه حضرت ابراهیم و به ویژه مکانی که پاپ در آن نماز گزارد و در آن ابتکار صلح خود را مطرح نمود.

گشایش دیپلماتیک عراق در خلال دو سال گذشته نقش مهمی در زمینه جذب گردشگر داشته است. نیازی به توضیح نیست که برخی از کنفرانس های برگزار شده در عراق مانند کنفرانس بغداد  برای همکاری و شراکت با مشارکت فرانسه و کشورهای همسایه عراق ،بازگشایی موزه ملی عراق، بازگشت بالغ بر 17 هزار قطعه میراث فرهنگی از آمریکا و برگزاری  جشنواره های هنری مانند جشنواره بابل بعد از 19 سال وقفه در زمینه جذب گردشگر تاثیرگذار بوده است.

برخی از شخصیت های معروف در شبکه یوتیوب در طی اقامت خود در عراق ،دنبال کنندگان خود را از طریق این شبکه در بازدید از مکان های تاریخی و میراث فرهنگی عراق با خود همراه ساخته اند.دوج برنارد به عنوان یک گردشگر آمریکایی که دارای 423 هزار نفر دنبال کننده در یوتیوب است طی ساخت یک ویدیو  جامع پیرامون سایت های باستانی عراق  بر عراق کهن و تمدن آن و هم چنین عراق مدرن و جاذبه های گردشگری آن تمرکز کرد و از همه دعوت کرد تا از عراق بازدید کنند. برنارد به ملویه سامرا و هم چنین زیگورات در استان ذی قار بسیار علاقه مندی  نشان داد.

علی رغم افزایش قابل توجه گردشگران خارجی  و تلاش های بی شمار به وسیله دولت عراق برای بازگرداندن نام و آوازه عراق در حوزه گردشگری،اما این کشور نیازمند نوعی تبلیغات مثبت و هم چنین پویش های بازاریابی در حوزه گردشگری برای جذب مردم از سراسر جهان است.


[1]  https://www.al-monitor.com/originals/2022/06/youtube-influencers-discover-iraq#ixzz7YpzJGvct

کد خبر 13436

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 13 =